Permalänk
Medlem

Radiator i toppen eller botten?

Hej!

Har Bitfenix Outlaw, moderkortet är upp o ner..

Nu har jag stött ett problem. Radiator till h60 får inte plats i bakfront för att nätagg står i vägen,
då undrar jag om det går bra att montera radiatorn i toppen på chassi eller i botten?

Vad skulle ni göra?

Permalänk
Medlem

Jag hademonterat i toppen för att värme stiger och lättare att bli av med värmen då samt fläkten placerad så den blåser ut värmen ur lådan .

Dvs om lådan tillåter top montage.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Jag hademonterat i toppen för att värme stiger och lättare att bli av med värmen då samt fläkten placerad så den blåser ut värmen ur lådan .

Dvs om lådan tillåter top montage.

Effekten av termodynisk konvektion i ett chassi är bara märkbar om man har väldigt dåligt luftflöde. Det vill säga, det kommer bara inträffa där luften står nästan stilla.

Man kan blåsa ut luften i botten och suga in i toppen, om man skulle vilja det, utan att få dåliga temperaturer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Botten såklart. Ny och sval luft för radiatorn. Fläktarna ska alltså suga in luft i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Effekten av termodynisk konvektion i ett chassi är bara märkbar om man har väldigt dåligt luftflöde. Det vill säga, det kommer bara inträffa där luften står nästan stilla.

Man kan blåsa ut luften i botten och suga in i toppen, om man skulle vilja det, utan att få dåliga temperaturer.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer med detta, det kommer dessutom vara frågan om så små effekter att det knappast har någon sexuell betydelse, det kommer om inte annat gå på ett ut med att man istället slipper få luften som ska passera igenom radiatorn uppvärmd av datorn.

Utöver det kan man tänka sig att det blir aningens tystare med radiatorn och dess fläktar i botten. Som bonus minskar man också risken att det kommer in vatten i elektroniken vid eventuellt läckage.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Instämmer med kaput, dessutom så får du ett system som du lättare får fyllt upp med vatten. Idag har jag min radiator i toppen men i nästa så kommer den att sitta i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebbe_ebbesson:

Instämmer med kaput, dessutom så får du ett system som du lättare får fyllt upp med vatten. Idag har jag min radiator i toppen men i nästa så kommer den att sitta i botten.

Hur fyller du upp ett slutet fabriks system?

Själv har jag mina fläktar att blåsa ut för att jag vill ha luften inne i lådan svalare.
Tycke o smak

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag hademonterat i toppen för att värme stiger och lättare att bli av med värmen då samt fläkten placerad så den blåser ut värmen ur lådan .

Dvs om lådan tillåter top montage.

håller med, montera i toppen, värmen stiger och man vill inte värma hela lådan med värme från radiatorn. toppen it is

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Hur fyller du upp ett slutet fabriks system?

Själv har jag mina fläktar att blåsa ut för att jag vill ha luften inne i lådan svalare.
Tycke o smak

Oj jag läste för snabbt, missade att det var en H60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

håller med, montera i toppen, värmen stiger och man vill inte värma hela lådan med värme från radiatorn. toppen it is

Men istället värmer du radiatorn med värme från lådan när du har den monterad i toppen. Det går nog som sagt på ett ut, och det är frågan om så lite effekt i det stora hela, att det förmodligen är helt egalt ur det hänseendet även om det var någon skillnad

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Men istället värmer du radiatorn med värme från lådan när du har den monterad i toppen. Det går nog som sagt på ett ut, och det är frågan om så lite effekt i det stora hela, att det förmodligen är helt egalt ur det hänseendet även om det var någon skillnad

Det gör kanske inte så stor skillnad men jag inbillar mig att värmeökningen i lådan blir större om man blåser in värmen än vad värmeökningen blir på vattnet för att man blåser 5-7 grader varmare luft genom radiatorn.

Iden för mig med vattenkylning är att dämpa värmen på övriga komponenter genom att minimera värmen inne i lådan.

Men som sagt, tycke o smak

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Det gör kanske inte så stor skillnad men jag inbillar mig att värmeökningen i lådan blir större om man blåser in värmen än vad värmeökningen blir på vattnet för att man blåser 5-7 grader varmare luft genom radiatorn.

Iden för mig med vattenkylning är att dämpa värmen på övriga komponenter genom att minimera värmen inne i lådan.

Men som sagt, tycke o smak

Jag kör med insug i toppen, där jag har en radiator.
Insug i fram.
Utblås i bak.

När alla fläktar jobbar som minst, det vill säga när lufttempen i lådan är som högst, idlar alla mina komponenter på strax under30 grader (rumstemp på 26 grader).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Jag kör med insug i toppen, där jag har en radiator.
Insug i fram.
Utblås i bak.

När alla fläktar jobbar som minst, det vill säga när lufttempen i lådan är som högst, idlar alla mina komponenter på strax under30 grader (rumstemp på 26 grader).

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för dator och vad har du för kylning? luft/vatten på respektive komponent?
Sen temperatur i Idle är total ointressant då man vill veta vad komponenterna är under load.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Så ser mina temperaturer ut efter ca 2 timmars WOT spelande max settings.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Vad har du för dator och vad har du för kylning? luft/vatten på respektive komponent?
Sen temperatur i Idle är total ointressant då man vill veta vad komponenterna är under load.

Efter tio-femton minuters full load på både cpu och grafikkort är lufttempen i burken ungefär 27°C, mätt på tre olika ställen (botten, mitten, taket).
Med andra ord, konvektionen (att varm luft stiger) saknar helt betydelse då man har fläktar som flyttar luften dit den ska.

De enskilda komponenternas temp är ointressanta i det här sammanhanget, frågan var ju huruvida det spelar roll om man har radiatorn i botten eller toppen. Det är med andra ord luftens temperatur som är intressant - hur varma komponenterna blir beror ju på deras kylares förmåga att leda bort värmen.

I mitt fall är temperaturskillnaden mellan luften inuti chassit och utanför svår att mäta, då den är så liten (med andra ord har samtliga komponenters kylare tillgång till lika sval luft, oavsett var i burken de sitter och om de får luft utifrån eller inifrån).

Chassit är ett HAF-X, för övrigt.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Efter tio-femton minuters full load på både cpu och grafikkort är lufttempen i burken ungefär 27°C, mätt på tre olika ställen (botten, mitten, taket).
Med andra ord, konvektionen (att varm luft stiger) saknar helt betydelse då man har fläktar som flyttar luften dit den ska.

De enskilda komponenternas temp är ointressanta i det här sammanhanget, frågan var ju huruvida det spelar roll om man har radiatorn i botten eller toppen. Det är med andra ord luftens temperatur som är intressant - hur varma komponenterna blir beror ju på deras kylares förmåga att leda bort värmen.

I mitt fall är temperaturskillnaden mellan luften inuti chassit och utanför svår att mäta, då den är så liten (med andra ord har samtliga komponenters kylare tillgång till lika sval luft, oavsett var i burken de sitter och om de får luft utifrån eller inifrån).

Chassit är ett HAF-X, för övrigt.

Med min ovanstående bild har jag 27-28c inne i chassit med rums temp på 25-26 enligt bitfenix fläktkontrollers temp givare

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Tack allihop för svaren!

Det får bli radiator i botten med fläkt som blåser ut, annars i toppen om det får inte plats.

Sen undrar jag en sak, spelar det någon roll när jag har cpykylare på processor upp och ner? Eller borde jag ändra upp o ner, sedan klämma in ny pasta?

Åter, tack allihop för svaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av intenu:

Tack allihop för svaren!

Det får bli radiator i botten med fläkt som blåser ut, annars i toppen om det får inte plats.

Sen undrar jag en sak, spelar det någon roll när jag har cpykylare på processor upp och ner? Eller borde jag ändra upp o ner, sedan klämma in ny pasta?

Åter, tack allihop för svaren

Spelar ingen roll

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb