Samlingstråd - Nördskämt

Permalänk
Medlem

Samlingstråd - Nördskämt

Tänkte att vi kunde väl ha en skämttråd, i genren nördskämt. Så jag börjar med mitt bidrag.
I'd like to tell you an UDP joke, but im not sure you'll get it.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

There are two types of people in the world: Those who can extrapolate from incomplete data sets.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Itchago:

There are two types of people in the world: Those who can extrapolate from incomplete data sets.

För att fortsätta i samma anda:

Det finns 10 olika typer av personer i världen; de som förstår binär kod, och de som inte gör det.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

För att fortsätta i samma anda:

Det finns 10 olika typer av personer i världen; de som förstår binär kod, och de som inte gör det.

Det finns 10 olika typer av personer i världen, de som förstår binär kod, de som inte gör de och de som räknar trinärt.
Det finns 11 olika typer av personer i världen, de som lärde sig räkna och de som inte gjorde det.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Tja, den här tråden urartade ju med nonsensskämt ganska snabbt. Följ premissen i era skämt och gör nåt roligt av det, då blir det humor. Om ni ändrar reglerna under resan blir det bara svensk standup-nivå på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, jag förstod just skämtet jag citerade...

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Varför är det så kallt i tomma mängden ?
Där finns inga element.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

http://www.albinoblacksheep.com/flash/posting

Mycket bra klassiker video som förklarar hur man postar i ett forum

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Higgs boson walks into a church and the priest says, "we don't allow Higgs Bosons in here". The Higgs Boson then replies, "but without me, how could you have mass?"

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

A tachyon walks in to a bar and sits down at the counter.
.retnuoc eht ta nwod stis dna rab a ot ni sklaw noyhcat A

EDIT: The bar explodes twice.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Katt åt programmerare, kunde inte C...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Your mother serves more requests than HTTP.

Your mother is so fat, calculating her mass causes a stack overflow.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xamber:

Higgs boson walks into a church and the priest says, "we don't allow Higgs Bosons in here". The Higgs Boson then replies, "but without me, how could you have mass?"

Skrivet av Alakai:

A tachyon walks in to a bar and sits down at the counter.
.retnuoc eht ta nwod stis dna rab a ot ni sklaw noyhcat A

EDIT: The bar explodes twice.

På partikeltemat så var dessa poppis när "neutriner snabbare än ljuset?"-härvan vevades i media:

--
–Vi serverar inte din sort här.
En neutrino går in på en bar.
--

Extranummer
--
–Officer, officer, someone stole my electron!
–Are you sure?
–I'm positive!
--
(kan till komisk effekt berättas på svenska med slutkläm i stil med "Ja, jag är fan säker!", ifall man är i ett sällskap som man vet har hört den förut)

--
–Varför kan man inte derivera en ekonom?
–De har ingen funktion.
--
(vanlig på tekniska högskolor)

--
x och eˣ var ute och gick. I fjärran såg det vad som verkade vara en differentialoperator.
–Hjälp! Jag är rätt för att bli eliminerad! utbrast x och sprang iväg.
–Ha, fegis! skrockade eˣ.
eˣ var minsann inte rädd för en liten differentialoperator och gick sturskt framåt. När eˣ kom fram och presenterade sig med:
–Hej, eˣ här, vem kan du vara?
så vitnade uttrycket när differentialoperatorn svarade:
–∂/∂y!
--
(poängen är i viss mån att ∂/∂y låter lite som "Det är d y" när man uttalar det, åtminstone ifall tillräckliga delar av sällskapet är exempelvis berusade)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

x och eˣ var ute och gick. I fjärran såg det vad som verkade vara en differentialoperator.
–Hjälp! Jag är rätt för att bli eliminerad! utbrast x och sprang iväg.
–Ha, fegis! skrockade eˣ.
eˣ var minsann inte rädd för en liten differentialoperator och gick sturskt framåt. När eˣ kom fram och presenterade sig med:
–Hej, eˣ här, vem kan du vara?
så vitnade uttrycket när differentialoperatorn svarade:
–∂/∂y!
--
(poängen är i viss mån att ∂/∂y låter lite som "Det är d y" när man uttalar det, åtminstone ifall tillräckliga delar av sällskapet är exempelvis berusade)

Trevliga nördskämt
Den där sista kommentaren förstod jag dock inte.
Huvudpoängen är ju att e^x blir eliminerad direkt om man deriverar med avseende på y, istället för att gå oberörd om
det hade varit derivering map x.
Om det istället vore dy så vore det ju en differential gånger e^x och det betyder ju inget särskilt...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Trevliga nördskämt
Den där sista kommentaren förstod jag dock inte.
Huvudpoängen är ju att e^x blir eliminerad direkt om man deriverar med avseende på y, istället för att gå oberörd om
det hade varit derivering map x.
Om det istället vore dy så vore det ju en differential gånger e^x och det betyder ju inget särskilt...

Jag menade att det blir roligare eftersom det först låter som att man säger "Det är …", eftersom det då gör att lyssnarna får tänka efter en extra gång innan de fattar att det ska vara en operator i "Leibniz notation", så att säga. Alla tricks behövs för att göra skämtet roligare , och en "formel" för humor är ofta att få lyssnarna att göra ett antagande som de sedan själva kommer på var falskt (och humor blir så mycket roligare när man behandlar det teoretiskt på detta sätt… ).

Men det var bara en personlig notis på något som jag tyckte förhöjde skämtet första gången jag hörde det (vilket även föranledde notisen om att vara berusad).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Det skulle vore synd om tråden dog ut alla redan. Samma tema, men för de som inte läst lika mycket matematik:

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10