Fläktar kör på 600-1300 rpm i idle! Vad är fel?

Permalänk
Medlem

Fläktar kör på 600-1300 rpm i idle! Vad är fel?

Hejsan!

Hade samma problem innan jag rengjorde datorn och formaterade den. Trodde att bygga om den från grunden skulle lösa problemen, men jag har det fortfarande! Alla mina fläktar kör på olika hastigheter, som fortfarande är höga, men mina cpu fläktar kör på 1300 rpm! Detta beror nog inte på att jag har satt kylpasta fel eller sådant, då detta problemet redan fanns innan jag byggde om och formaterade datorn. Känns nästan som det är någon inställning som är fel i BIOS?

Ligger på runt 30 grader nu i idle, men jag vill gärna sänka fläktarnas hastighet, då det gör mycket ljud ifrån sig. Min cpu kylare är en Noctua DH-14 och med min setup borde det vara mycket tystare. Men, det är det inte!

Vad är felet? Hur löser jag det?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Kanyl:

Hejsan!

Hade samma problem innan jag rengjorde datorn och formaterade den. Trodde att bygga om den från grunden skulle lösa problemen, men jag har det fortfarande! Alla mina fläktar kör på olika hastigheter, som fortfarande är höga, men mina cpu fläktar kör på 1300 rpm! Detta beror nog inte på att jag har satt kylpasta fel eller sådant, då detta problemet redan fanns innan jag byggde om och formaterade datorn. Känns nästan som det är någon inställning som är fel i BIOS?

Ligger på runt 30 grader nu i idle, men jag vill gärna sänka fläktarnas hastighet, då det gör mycket ljud ifrån sig. Min cpu kylare är en Noctua DH-14 och med min setup borde det vara mycket tystare. Men, det är det inte!

Vad är felet? Hur löser jag det?

Tack på förhand!

Råkat sätta fläktarna i FAN 1?
Dom ska ju inte gå i fullfart om det inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Hejsan!

Hade samma problem innan jag rengjorde datorn och formaterade den. Trodde att bygga om den från grunden skulle lösa problemen, men jag har det fortfarande! Alla mina fläktar kör på olika hastigheter, som fortfarande är höga, men mina cpu fläktar kör på 1300 rpm! Detta beror nog inte på att jag har satt kylpasta fel eller sådant, då detta problemet redan fanns innan jag byggde om och formaterade datorn. Känns nästan som det är någon inställning som är fel i BIOS?

Ligger på runt 30 grader nu i idle, men jag vill gärna sänka fläktarnas hastighet, då det gör mycket ljud ifrån sig. Min cpu kylare är en Noctua DH-14 och med min setup borde det vara mycket tystare. Men, det är det inte!

Vad är felet? Hur löser jag det?

Tack på förhand!

Vad är det för fläktar du har då?

Tänk på att fläktar som du kopplar till CPU_Fan på moderkortet måste vara av typen PWM för att kunna styras till lägre än full fart.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Noctua DH-14 hittar jag inget om. Är det rätt modellnamn?

Själv har jag en noctua NH-D14. Den har bara 3-pinskonakter till kylaren vilket innebär att jag inte kan styra fläkthastigheten på vanligt sätt. Det finns då två alternativ. Antingen har ditt moderkort möjligheten att sänka spänningen ändå via nån inställning även för fläktar med 3-pinskontakter. Andra alternativet är att koppla på de medföljande* motstånden på fläktkabeln.

*vet inte om de motstånden följer med alla noctuafläktar

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Läs svar som har skrivits ovan.

Men med noctua d14 skickas det med motstånd du kan använda.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad är det för fläktar du har då?

Tänk på att fläktar som du kopplar till CPU_Fan på moderkortet måste vara av typen PWM för att kunna styras till lägre än full fart.

Jag styr mina fläktar på CPU_FAN med spänning via moderkortet. Det gick att välja i BIOS hur de skulle styras spänning eller PWM (fanns även auto som alternativ). Det går även att välja om temperaturstyrning av fläktarna ska vara aktiverat eller inte. Så mitt tips är att kolla inställningarna i BIOS. Men det är nog inte alla moderkort som har dessa funktioner.

Mitt moderkort är Gigabyte GA-970A-UD3. Vet inte vilket moderkort trådskaparen har. Får vi veta det kan vi kanske hjälpa honom med inställningarna i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Råkat sätta fläktarna i FAN 1?
Dom ska ju inte gå i fullfart om det inte behövs.

Har fläktar på CPU, CPU OPT, FAN 1, 2, 3 och 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad är det för fläktar du har då?

Tänk på att fläktar som du kopplar till CPU_Fan på moderkortet måste vara av typen PWM för att kunna styras till lägre än full fart.

Till CPU är det 2 Noctua fläktarna som ingick, i fronten är det sedan 2 Fractal fläktar som ingick i chassit och sen har jag 2 Nexus fläktar (en i botten och en där bak som blåser ut). Har ingen aning om de är av typen PWM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Noctua DH-14 hittar jag inget om. Är det rätt modellnamn?

Själv har jag en noctua NH-D14. Den har bara 3-pinskonakter till kylaren vilket innebär att jag inte kan styra fläkthastigheten på vanligt sätt. Det finns då två alternativ. Antingen har ditt moderkort möjligheten att sänka spänningen ändå via nån inställning även för fläktar med 3-pinskontakter. Andra alternativet är att koppla på de medföljande* motstånden på fläktkabeln.

*vet inte om de motstånden följer med alla noctuafläktar

Skrev fel! Är såklart en Noctua DH-N14 som jag menar!

Jag skrev i ett annat citat ovan vad jag har för setup med fläktar och jag har ett Asus Z77 som moderkort. Den har sjukt många finesser, så då antar jag att den borde kunna fixa spänningen trots allt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kanyl:

Skrev fel! Är såklart en Noctua DH-N14 som jag menar!

Jag skrev i ett annat citat ovan vad jag har för setup med fläktar och jag har ett Asus Z77 som moderkort. Den har sjukt många finesser, så då antar jag att den borde kunna fixa spänningen trots allt?

Ja, kanske. Kaaaanske går det till och med att få igång en variable fläkhastighet med någon form av asusmujkvara i windows. Men räkna inte med den sista delen ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, kanske. Kaaaanske går det till och med att få igång en variable fläkhastighet med någon form av asusmujkvara i windows. Men räkna inte med den sista delen ;).

Står att det ska gå, hurray!

Återkommer med svar ikväll, när jag har tittat lite i BIOS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Till CPU är det 2 Noctua fläktarna som ingick, i fronten är det sedan 2 Fractal fläktar som ingick i chassit och sen har jag 2 Nexus fläktar (en i botten och en där bak som blåser ut). Har ingen aning om de är av typen PWM!

Om du kopplar chassifläktarna till moderkortet med liten 3 pins kontakt, och till dom moderkortskontakter som brukar vara märkta CHA_fan så kan dessa styras via bios på olika sätt, många fraktal chassin har ju också en fläktkontroller man kan använda.

För CPU är det som sagt var bara PWM fläktar som kan styras via CPU headern på moderkortet, dessa fläktar är 4 pins.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om du kopplar chassifläktarna till moderkortet med liten 3 pins kontakt, och till dom moderkortskontakter som brukar vara märkta CHA_fan så kan dessa styras via bios på olika sätt, många fraktal chassin har ju också en fläktkontroller man kan använda.

För CPU är det som sagt var bara PWM fläktar som kan styras via CPU headern på moderkortet, dessa fläktar är 4 pins.

Konstigt att jag spänningsstyr fläktar som inte är PWM via moderkortets CPU-header då. Eller funkar detta bara på AMD-baserade moderkort?

Permalänk
Medlem

Jag kan också välja hur jag vill styra fläktar (även för CPU_FAN), PWM eller Voltage. Och jag har ett gammalt AM3 mobo. Vad jag vet så Intel, speciellt Z77 och till och med ASUS har fina grejer när det gäller fläktstyrning så det borde väl gå. Jag har för mig att på Sabertooth Z77 går det i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggustavsson:

Om du kopplar chassifläktarna till moderkortet med liten 3 pins kontakt, och till dom moderkortskontakter som brukar vara märkta CHA_fan så kan dessa styras via bios på olika sätt, många fraktal chassin har ju också en fläktkontroller man kan använda.

För CPU är det som sagt var bara PWM fläktar som kan styras via CPU headern på moderkortet, dessa fläktar är 4 pins.

Jo, det går faktiskt att styra 3pinsfläktar även på moderkort för intel på cpu-headern. Jag gör det själv hemma (Asus z87-a moderkort). Har inte riktigt satt mig in i om jag kan få autojusterande fläkthastighet efter processortempen eller ej. Kanske inte går. Kan bara välja ett fritt rpm-värde själv vad jag sett än så länge.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det går spänningsstyra CPU headern på vissa moderkort, men långt ifrån alla, dom flesta ASUS kort går det inte på, menar då auto efter temperaturen.
Vanliga är att det är mer sannolikt att det fungerar på lite äldre modekort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

För mig går det styra 3-pin fläkt via CPU-kontakten på moderkortet (ASUS Z87I-PRO), men detta måsta man ställa in i BIOS.
Såhär fick jag göra för att kunna styra fläkten; advanced mode/Monitor/CPU Q-Fan Control. Man måste ändra CPU Q-Fan Control till advanced mode. Hastigheten på fläkten går upp om tempen går upp.

Visa signatur

CPU: i5 4670k @ 4,3 GHz | CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 | GPU: GTX1080
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) LP | SSD: Samsung 840 250GB, OCZ Trion TR100 480GB | HDD: 2X WD Caviar Green 2TB
Moderkort: ASUS Z87I-Pro | Nätagg: be quiet! Pure Power L8 630W | Chassi: Fractal Design Nano S