Permalänk
Medlem

Att kontrollera fläkthastighet

Hej,

Jag är inte så hemma på att sätta ihop dator själv, så jag plockade ihop en dator själv på Inet och beställde installation. Utgick i mångt och mycket från rekommendationerna för Sweclockers sommardator 2013

Jag ville ha en tyst dator, det var en prioritering för mig. Verkar som att jag gjorde ett avgörande misstag när jag valde processorkylare.

Köpte en: http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2

Moderkortet är: http://www.inet.se/produkt/1902429/asrock-b85m-pro4-matx

Hursomhelst, fläkten bara kör på maxhastighet hela tiden och det låter ordentligt mycket. Moderkortet har inställningsmöjligheter för att kontrollera cpu fan speed beroende på CPU temp, men får det inte att fungera. Har även provat mjukvara som SpeedFan utan framgång.

Googlade runt och såg att det förmodligen beror att fläkten bara är en 3-pin fläkt och då måste man kontrollera den med voltage. Hur ser jag om mitt moderkort stödjer det, kan jag på något sätt få det att fungera ändå tror ni? Enligt manualen har moderkortet både 4 pin cpu connector och 3 pin. Vet ej vilken som Inet monterade den i, men spelar det någon roll ens?

Till kylaren medföljde motstånd som gör att jag kan sänka varvtalet permanent, men det känns ändå som att jag hade velat styra det lite mer direkt via moderkortet istället för att behöva montera av och på motstånd. Men det verkar som att jag får leva med det...men vill höra med er först om det fanns något ni tror jag kan prova

Permalänk
Medlem

Var har du kopplat in fläktarna till processorn? Moderkortet ska kunna justera hastigheten automatiskt även om det är 3-pin. Även manuellt via bios. Låter den för mycket i idle när man har automatiskt på så kan man köra på motståndet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Fläkten till processorn ska vara kopplad till CPU FAN 1 på moderkortet, vilket är en 4 pin connector. Den låter lika mycket i idle som i full load, alltid 1600 RPM på fläkten. Letar runt i BIOS och det jag kan göra är att välja olika modes (silent mode, performance, standard, full speed) eller customize där jag kan sätta olika speed beroende på temperatur. Men inget biter på fläkten.