USB 3.0 läser "långsamt"

Permalänk
Medlem

USB 3.0 läser "långsamt"

Som sagt, min Sandisk Extreme USB 3.0 som jag skaffade nyss, läser inte så snabbt som den ska göra. Det står 120 MB/s read men överför till USB:t i bara 40 MB. Är det drivrutiner det beror på eller är det bara olika?

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Medlem

Helt normalt att skrivning är mycket långsammare än läsning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Helt normalt att skrivning är mycket långsammare än läsning.

Jag mena ju att läsningen är långsammare än vad det står att den ska vara.

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Skrivet av ZyAnidE:

Jag mena ju att läsningen är långsammare än vad det står att den ska vara.

Skrivet av ZyAnidE:

Som sagt, min Sandisk Extreme USB 3.0 som jag skaffade nyss, läser inte så snabbt som den ska göra. Det står 120 MB/s read men överför till USB:t i bara 40 MB. Är det drivrutiner det beror på eller är det bara olika?

Skillnad på READ och WRITE(överförning)

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Japp, det är som sagt fullt normalt att skrivningen går långsammare än läsningen. Värdena de anger i marknadsföringen är också ofta rena glädjesiffrorna, som bara stämmer under väldigt specifika förhållanden, i praktiken brukar hastigheterna vara lägre. Utöver det är ju en sådan transfer en kedja som inte är starkare än sin svagaste länk; förvisso ska en modern hårddisk inte ha några problem att komma över 40 MB/s, så det kanske är lite långsökt, men du kan ju ha schabblat till det med inställningar, drivrutiner och sådant. Samma sak gäller USB-interfacet, är du helt säker på att det inte hamnat i nåt fallback mode, och jobbar med USB2-hastigheter?

Större flashminnen har ofta bättre prestanda, och det kan vara skillnad på modeller av olika storlek i samma serie (jfr. med SSD:s). Du kan räkna med att de tagit värdena från den största modellen, har du någon av de mindre är den sannolikt långsammare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Kan vara datorns USB port som inte stödjer 3.0 (även om datorn stöder 3.0 så kan det vara så att en port gör det, medans en annan inte gör det.)
Drivisar ska också in om det inte har hänt någonting med Windows på senare tid...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyAnidE:

Som sagt, min Sandisk Extreme USB 3.0 som jag skaffade nyss, läser inte så snabbt som den ska göra. Det står 120 MB/s read men överför till USB:t i bara 40 MB. Är det drivrutiner det beror på eller är det bara olika?

Mest troligt att den sitter i en USB2-port antar jag?

Även på nya moderkort verkar det ju finnas fler USB 2 än 3, så även om du vet att du har 3 i datorn så kanske det inte är en 3a du använder?

USB 2 = 480 mbps = 60 muppB/s = 57 MB/s osv?

Permalänk
Hedersmedlem

Testa uppdatera drivrutinerna, helst direkt från Intel. Testa att ladda ner Intel Chipset Installation Utility vilket automagiskt uppdaterar det som ska uppdateras.

Skrivet av aliquise:

Mest troligt att den sitter i en USB2-port antar jag?

Även på nya moderkort verkar det ju finnas fler USB 2 än 3, så även om du vet att du har 3 i datorn så kanske det inte är en 3a du använder?

USB 2 = 480 mbps = 60 muppB/s = 57 MB/s osv?

USB 2.0 har inte full duplex (vilket USB 3.0 har) så den praktiska maximala hastigheten för det gränssnittet är runt 30-32 MB/s.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vänta nu, när något överförs till USB:t, är det READ eller WRITE då??

Visa signatur

Världen bästa och högljudaste dator FTW!
Sapphire 7970 Vapor X - MSI Z77 G45 - Cooler Master GX 650W - Intel i5 3570k - 1 TB HDD - Cooler Master Storm Scout II -
2x8 GB Corsair Vengeance - Cooler Master 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyAnidE:

Vänta nu, när något överförs till USB:t, är det READ eller WRITE då??

WRITE.

Den skriver ju data från datorn till minnet.

READ = överför data från minnet till datorn

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Sonyboj:

WRITE.

Den skriver ju data från datorn till minnet.

READ = överför data från minnet till datorn

Är det inte write så fort man för över en fil något av hållen?
Och typ read om man kör en fil från stickan?

I vart fall, så anges stickans hastighet som "transfer speed", vilket borde vara den hastighet som man för över filer i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kr^PacMan:

Testa uppdatera drivrutinerna, helst direkt från Intel. Testa att ladda ner Intel Chipset Installation Utility vilket automagiskt uppdaterar det som ska uppdateras.

USB 2.0 har inte full duplex (vilket USB 3.0 har) så den praktiska maximala hastigheten för det gränssnittet är runt 30-32 MB/s.

Man borde inte få mer sålänge man bara läser då och mindre om man börjar skriva?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SoilBleed:

Är det inte write så fort man för över en fil något av hållen?
Och typ read om man kör en fil från stickan?

I vart fall, så anges stickans hastighet som "transfer speed", vilket borde vara den hastighet som man för över filer i

Nej.

Vare sig du kör en fil från eller kopierar en från USB-minne till något annat så måste du ju läsa den.

Vill du spara något på det / kopiera något till det så måste du ju skriva på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Är det inte write så fort man för över en fil något av hållen?
Och typ read om man kör en fil från stickan?

I vart fall, så anges stickans hastighet som "transfer speed", vilket borde vara den hastighet som man för över filer i

Till stickan = Write
Från stickan = Read

Inte svårare än så.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Till stickan = Write
Från stickan = Read

Inte svårare än så.

Jag tyckte att det verkade extremt konstigt av den enkla anledningen att jag jämförde stickan med en hårddisk.
Läste lite och fattar att det är ett "read only chip"... fick en massa frågor om det och SSD dock men skitsamma så intressant var det inte. Kanske en annan tråd någon annan gång

Permalänk
Avstängd

Det är ju självfallet likadant med en hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquise:

Det är ju självfallet likadant med en hårddisk.

Indeed

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Okej, nu är jag säker på att det är ett missförstånd... eller något annat.
Vad -menar du- är det som bestämmer vilken drive som är "main" då? Den som alltid skriver medans alla de andra bara läser.

Det säger sig själv att det är galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Okej, nu är jag säker på att det är ett missförstånd... eller något annat.
Vad -menar du- är det som bestämmer vilken drive som är "main" då? Den som alltid skriver medans alla de andra bara läser.

Det säger sig själv att det är galet.

Jag förstår inte hur du tänker. Varför blanda in 'main'? Irrelevant i sammanhanget.

Du kan läsa från HDD, CD, USB Whatever, oavsett hur många enheter du har.
Du kan skriva till HDD, CD-R, USB whatever, oavsett hur många enheter du har.

TS ursprungliga påstående var att hans USB-minne hade 120 MB/s i read enligt specifikationen, men han kunde bara överföra till det i 40 MB/s. Överföra till = skriva till USB.

Vid kopiering av fil från HDD till USB så sker en läsning från HDD och skrivning till USB. USB kommer högst sannolikt begränsa hastigheten.
Sparar du en bild du har öppen i tex photoshop så sker endast en skrivning* till USB.
Har du en bild på USBt som du öppnar för redigering sker en läsning* på USBt.
Kopierar du en bild från USBt till HDD så sker läsning från USBt och skrivning på HDD.

Det finns således många olika scenarier, där det sker enbart läsning, enbart skrivning eller en kombination av dessa.

*) Vill man gå in på detaljer så sker ju en läsning/skrivning till internminnet men det är irrelevant i sammanhanget.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Jag förstår inte hur du tänker. Varför blanda in 'main'? Irrelevant i sammanhanget./...

Vid kopiering av fil från HDD till USB så sker en läsning från HDD och skrivning till USB. USB kommer högst sannolikt begränsa hastigheten.
Sparar du en bild du har öppen i tex photoshop så sker endast en skrivning* till USB.
Har du en bild på USBt som du öppnar för redigering sker en läsning* på USBt.
Kopierar du en bild från USBt till HDD så sker läsning från USBt och skrivning på HDD./...

Det var så de förklarade det, "Till stickan = Write, Från stickan = Read"! Han sa även att det är samma sak hårddiskar emellan... men då uppstår ett problem, vem räknas som "sticka". Jag påvisade detta.

Det var exakt så jag skrev när dessa två "rättade" mig. Jag citerar mig själv:
"Är det inte write så fort man för över en fil något av hållen?" (dvs. flyttar eller kopierar, oavsett från A till B)
Och typ read om man kör en fil från stickan?" (dvs. öppnar en fil)

Permalänk
Skrivet av SoilBleed:

Det var så de förklarade det, "Till stickan = Write, Från stickan = Read"! Han sa även att det är samma sak hårddiskar emellan... men då uppstår ett problem, vem räknas som "sticka". Jag påvisade detta.

Det var exakt så jag skrev när dessa två "rättade" mig. Jag citerar mig själv:
"Är det inte write så fort man för över en fil något av hållen?" (dvs. flyttar eller kopierar, oavsett från A till B)
Och typ read om man kör en fil från stickan?" (dvs. öppnar en fil)

Den enhet som filen ursprungligen finns på är den enhet som filen "LÄSES" ifrån och den enhet som filen förs över till är den enhet som filen "SKRIVS" till.
Känns som det inte behöver vara mer komplicerat än så.

Förövrigt så är "sticka" slang för USB-minne.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Det var så de förklarade det, "Till stickan = Write, Från stickan = Read"! Han sa även att det är samma sak hårddiskar emellan... men då uppstår ett problem, vem räknas som "sticka". Jag påvisade detta.

Det var exakt så jag skrev när dessa två "rättade" mig. Jag citerar mig själv:
"Är det inte write så fort man för över en fil något av hållen?" (dvs. flyttar eller kopierar, oavsett från A till B)
Och typ read om man kör en fil från stickan?" (dvs. öppnar en fil)

Se det såhär:

Hårddisken som innehåller information kan du se som en bok med text.
Denna texten ska föras över till ett anteckningsblock (den andra hårddisken).
För att föra över informationen så måste du ta en penna och SKRIVA ner informationen i anteckningsblocket medans du LÄSER texten i boken.

Exakt samma princip!

Du kan ju inte sitta och läsa i det tomma anteckningsblocket, för där finns inget att läsa!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Skrivet av DeeJay1:

Se det såhär:

Hårddisken som innehåller information kan du se som en bok med text.
Denna texten ska föras över till ett anteckningsblock (den andra hårddisken).
För att föra över informationen så måste du ta en penna och SKRIVA ner informationen i anteckningsblocket medans du LÄSER texten i boken.

Exakt samma princip!

Du kan ju inte sitta och läsa i det tomma anteckningsblocket, för där finns inget att läsa!

Tack. Precis som jag trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Det var så de förklarade det, "Till stickan = Write, Från stickan = Read"! Han sa även att det är samma sak hårddiskar emellan... men då uppstår ett problem, vem räknas som "sticka". Jag påvisade detta.

Det var exakt så jag skrev när dessa två "rättade" mig. Jag citerar mig själv:
"Är det inte write så fort man för över en fil något av hållen?" (dvs. flyttar eller kopierar, oavsett från A till B)
Och typ read om man kör en fil från stickan?" (dvs. öppnar en fil)

Du blev rättad eftersom det inte alls är det du skriver, även ditt citat från dig själv ser väldigt förvirrat ut

Citat:

"Är det inte write så fort man för över en fil något av hållen?" (dvs. flyttar eller kopierar, oavsett från A till B)

Det är både read och write inblandat i det exemplet.
Du läser från en källa och skriver till den andra.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Du blev rättad eftersom det inte alls är det du skriver, även ditt citat från dig själv ser väldigt förvirrat ut

Det är både read och write inblandat i det exemplet.
Du läser från en källa och skriver till den andra.

Öh, jag blev inte rättad eftersom det är exakt det samma som jag skrev.
Hittade en annan som uttrycker sig exakt som mig:
http://www.makeuseof.com/tag/technology-explained-how-does-a-...

Om du verkligen tolkade det jag skrev fel så måste du ha varit ute efter att missförstå. Stenhårt.