Enkel metod att backa upp mycket data? (~400gb)

Permalänk
Medlem

Enkel metod att backa upp mycket data? (~400gb)

Har en primary SSD, en 500gb lagrings hårddisk och fick min andra 2TB lagringsdisk idag

För enkelhetens och snabbhetens skull har jag tänkt att köra båda dessa diskar i RAID-0, men om jag har förstått det rätt så går all data miste när man gör det, så jag behöver backa upp all min data på min 500GB hårddisk (där 401gb lagras) innan jag gör det så jag inte går miste om alla mina filer, program etc

Nu undrar jag bara hur jag ska gå till väga... Att ladda upp 400GB online (om det äns finns nån gratis tjänst som bjuder på så mycket) skulle ta evigheter och skulle säkert krasha på vägen och CD skivor/USB:n räcker inte i närheten av 400GB

Så.. Två fråger

1. Är det sant att RAID-0 tar bort all data från båda diskarna om de inte redan är i raid?
2. Hur ska jag gå till väga att backa upp 401GB?

Tack på förhand

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploxcake:

Har en primary SSD, en 500gb lagrings hårddisk och fick min andra 2TB lagringsdisk idag

För enkelhetens och snabbhetens skull har jag tänkt att köra båda dessa diskar i RAID-0, men om jag har förstått det rätt så går all data miste när man gör det, så jag behöver backa upp all min data på min 500GB hårddisk (där 401gb lagras) innan jag gör det så jag inte går miste om alla mina filer, program etc

Nu undrar jag bara hur jag ska gå till väga... Att ladda upp 400GB online (om det äns finns nån gratis tjänst som bjuder på så mycket) skulle ta evigheter och skulle säkert krasha på vägen och CD skivor/USB:n räcker inte i närheten av 400GB

Så.. Två fråger

1. Är det sant att RAID-0 tar bort all data från båda diskarna om de inte redan är i raid?
2. Hur ska jag gå till väga att backa upp 401GB?

Tack på förhand

ja raid rensar diskarna. du tappar all info.

köp en extern disk på 1tb eller nåt bara. alltid bra att ha.

Edit: vänta nu, du har en ssd en 500gb disk och totalt en elelr 2 2tb?

kör inte raid 0 med en 500gb disk och en 2tb disk. de går liksom inte.. typ..

eller har du två 2tb diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

ja raid rensar diskarna. du tappar all info.

köp en extern disk på 1tb eller nåt bara. alltid bra att ha.

vill helst göra det gratis om möjligt, lite segt att lägga ut sådär 700kr bara för köpa en hårddisk som jag antagligen aldrig kommer använda förutom denna enda gång fö att fixa raid

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk

tänker du raid-0 1st 500GB och 1st 2TB eller är det 2st 2TB som ska raid-0?

Du är fullt medveten om att om en disk i en raid-0 fallerar så tappar du all data?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Är det äns möjligt att ha olika stora diskar i raid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

tänker du raid-0 1st 500GB och 1st 2TB eller är det 2st 2TB som ska raid-0?

Du är fullt medveten om att om en disk i en raid-0 fallerar så tappar du all data?

Raid-0 med 500gb+2tb diskar

Och ja, medveten nu att jag tappar all data

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Skrivet av usbalbin:

Är det äns möjligt att ha olika stora diskar i raid?

jodå, är ofta inget problem bortsett från att ingen disk kan utnyttja mer utrymme än den minsta disken har...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploxcake:

Har en primary SSD, en 500gb lagrings hårddisk och fick min andra 2TB lagringsdisk idag

För enkelhetens och snabbhetens skull har jag tänkt att köra båda dessa diskar i RAID-0, men om jag har förstått det rätt så går all data miste när man gör det, så jag behöver backa upp all min data på min 500GB hårddisk (där 401gb lagras) innan jag gör det så jag inte går miste om alla mina filer, program etc

Nu undrar jag bara hur jag ska gå till väga... Att ladda upp 400GB online (om det äns finns nån gratis tjänst som bjuder på så mycket) skulle ta evigheter och skulle säkert krasha på vägen och CD skivor/USB:n räcker inte i närheten av 400GB

Så.. Två fråger

1. Är det sant att RAID-0 tar bort all data från båda diskarna om de inte redan är i raid?
2. Hur ska jag gå till väga att backa upp 401GB?

Tack på förhand

Gör de inte svårare för dig än vad de behöver vara. Spara dina prylar på 2TB disken... utan raid. Du behöver inte snabb läshastighet för ditt filarkiv... de går tillräcklig snabbt ändå. Raid 0 använder man främst för att få bättre prestanda, men du har ju en SSD. En SSD är enormt mycket snabbare mekaniska diskar man inte behöver bry sig =). Så SSD för ditt system och dina spel... resten på 2 TB disken... extra säkerhetskopia på 500 gb disken för dina viktigaste filer i fall 2TB disken bryter ihop.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Det kommer i vilket fall som helst inte att gå att skapa en raid på den där uppsättningen då lösningen i princip inte tillåter detta:

Den bästa förutsättningen vore att SSD är samma storlek som lagringsdisken + att den nya 2 TB disken kompletterar en redan existerande 2TB disk, detta ger totalt 4 diskar:

Lösning 1: Att RAID:a 500 GB diskarna går bara om båda är av SSD typ annars kommer den ena lagringsdisken att vara för slö och orsaka problem om den är av tradionell HDD-typ.

Lösniing 2 : Båda 2TB diskarna sätts i RAID, fungerar bara om den ena innehåller under 300 GB eller den ena (utnyttjad till 90% komprimeras 1:7).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweloop64:

jodå, är ofta inget problem bortsett från att ingen disk kan utnyttja mer utrymme än den minsta disken har...

ow... kan man inte använda sig någon annan typ av raid då då? som BSOD?

Skrivet av Vasadu:

Gör de inte svårare för dig än vad de behöver vara. Spara dina prylar på 2TB disken... utan raid. Du behöver inte snabb läshastighet för ditt filarkiv... de går tillräcklig snabbt ändå. Raid 0 använder man främst för att få bättre prestanda, men du har ju en SSD. En SSD är enormt mycket snabbare mekaniska diskar man inte behöver bry sig =). Så SSD för ditt system och dina spel... resten på 2 TB disken... extra säkerhetskopia på 500 gb disken för dina viktigaste filer i fall 2TB disken bryter ihop.

Grundtanken var att ha det snyggt och enkelt och bara ha en primary och en seconday disk, så idéen va att bara koppla ihop båda lagrings diskarna till en.

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Edit: vänta nu, du har en ssd en 500gb disk och totalt en elelr 2 2tb?

kör inte raid 0 med en 500gb disk och en 2tb disk. de går liksom inte.. typ..

eller har du två 2tb diskar?

nä har 500gb och 2tb disk

men om raid-0 inte gör så jag kan gå över denna 500gb/1tb gränsen eller vad det nu är, kan jag inte slå ihop de genom BSOD eller nåt liknande?

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Medlem

Det kan du göra ändå i windows genom att montera diskarna i kataloger i stället för bokstäver.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploxcake:

nä har 500gb och 2tb disk

men om raid-0 inte gör så jag kan gå över denna 500gb/1tb gränsen eller vad det nu är, kan jag inte slå ihop de genom BSOD eller nåt liknande?

Jag tror du menar JBOD (Just a bunch of disks) vilket inte är RAID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Jag tror du menar JBOD (Just a bunch of disks) vilket inte är RAID.

Aa, det ja

Det det gör är väl bara att det virtuellt skapar en volym för båda diskarna och fyller en enhet sen den andra (så de egentligen kör normalt för sig själva men ser ut som de är ihop)?

Om ja, skulle detta gå på 500gb+2tb disk och hur går man till väga?

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan JBOD och RAID 0 är att JBOD är en lång sekventiell sträng av flera diskar medans en RAID 0 läser och skriver parallellt på alla diskarna samtidigt. Därför är en RAID 0 snabbare än en JBOD som bara ser ut som en "jättestor disk". En annan metod är att istället för att tilldela diskarna enhetsbokstäver att montera dom i tomma kataloger på enhet C: där skulle din katalog C:\Users\Användarnamn\Hämtade Filer kunna monteras och få en egen hårddisk/partition men du har fortfarande bara en enhet synlig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Skillnaden mellan JBOD och RAID 0 är att JBOD är en lång sekventiell sträng av flera diskar medans en RAID 0 läser och skriver parallellt på alla diskarna samtidigt. Därför är en RAID 0 snabbare än en JBOD som bara ser ut som en "jättestor disk". En annan metod är att istället för att tilldela diskarna enhetsbokstäver att montera dom i tomma kataloger på enhet C: där skulle din katalog C:\Users\Användarnamn\Hämtade Filer kunna monteras och få en egen hårddisk/partition men du har fortfarande bara en enhet synlig.

Känns som JBOD känns rätt för mig då, vill använda bokstäver, en anledning är för att alla mina genvägar är redan kopplade till "D" disken så om jag kopplade min nya 2tb med 500gb och ha volymen kvar som "D" skulle jag inte behöva hålla på med filer på fel plats, göra om genvägar, möjligen registry filer etc. Det hade varit färdigt, känns enklast så.

Så för att gå till väga så är det väl ungefär bara att följa http://lifehacker.com/5986883/how-to-combine-multiple-hard-dr... Option two?

Visa signatur

Dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1115104

Citera när det är något :)