byta ut bildkabeln på äldsta 360/ wii mot kabel som har hdmi?

Permalänk

byta ut bildkabeln på äldsta 360/ wii mot kabel som har hdmi?

hejhej alla sweclockare. jag samlar på tv spel och har därför en uppsjö av tv spel som går igenom scart. därför skulle jag villja köra några genom hdmi istället då nya tv apparter knappt har scart längre. Måste jag köpa scart omvandlare för 400kr+ eller finns det 3de part bildkablar man kan köpa som kan ge bild genom hdmi? tacksam för svar

( tänker mestadels på wii och äldsta 360)

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Avstängd

Om jag inte minns fel så stöder inte 360 HDMI om den inte har HDMI ut på baksidan utan bara komponent och komposit. Däremot finns det kablar som kan ansluta flera tv-spel med en switch för att koppla om, jag har en sådan som klarar XBOX, 360, PS2 och Wii. Dock är det inte helt smidigt att behöva gräva bakom teven och dra fram dosan med omkopplingen på. Typ denna eller denna, men jag vet inte om just dessa är något att ha.

Permalänk
Medlem

Investera i en vettig förstärkare som tar emot komponent och komposit och skickar ut genom HDMI.

Permalänk

det behöver inte bli bättre bild enda jag är ute efter är använda hdmi portarna istället för scart. dom du länkade är samma som jag har med en ny kabel jag köpte på gamestop vilket inte löser mitt problem

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Avstängd

Men du måste skilja på komposit och komponent. Komposit är en RCA-kontakt (gul) för bild och två för ljud, oftast kopplat via en scart-adapter, den ger väldigt dålig bild. Komponent är tre RCA-kontakter för bilden och två för ljudet och ger högupplöst bild om än analog. De adaptrar jag länkade ger komponent och nästan alla moderna tv-apparater klarar av komponent. Dessutom ger de en komponentingång för flera system vilket borde hjälpa problemet med för få ingångar.

Låt oss säga att du ska koppla in en av varje: XBOX, 360, Wii, PS2 och PS3. I dagsläget kopplas alla (möjligtvis utom PS3:an) via komposit/scart. Med en adapter av typen som jag länkade så hade du fått flera eller alla av enheterna (beroende på vilken adapter du väljer) in i (en av) tevens komponentingång (-ar) och helt sluppit scart.

Permalänk
Medlem

Varför inte komponent, många nya TV har komponent.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

jag använder komponent för xboxet och vanlig scart för wii men problemet kommer att jag är tvungen att köra scart för parabol kanalerna. tvn jag äger har en vanlig scart ingång en komponent och två hdmi. De jag är ute efter är antinge en scart till hdmi adapter så jag kan köra xboxet eller wii i hdmi utgången. istället för ha en stor scart adapter liggandes framme. eller en eftermarknad sladd från scart till hdmi. men scart adapter som gör att ett utag blir två eller tre.

Länk till min tv

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=777411

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martincool:

jag använder komponent för xboxet och vanlig scart för wii men problemet kommer att jag är tvungen att köra scart för parabol kanalerna. tvn jag äger har en vanlig scart ingång en komponent och två hdmi. De jag är ute efter är antinge en scart till hdmi adapter så jag kan köra xboxet eller wii i hdmi utgången. istället för ha en stor scart adapter liggandes framme. eller en eftermarknad sladd från scart till hdmi. men scart adapter som gör att ett utag blir två eller tre.

Länk till min tv

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=777411

Jo precis, så om du använder en adapter (typ som jag länkade) så får du in Xbox och Wii via din enda komponentingång. Har du också en PS2:a och/eller en 360 så kan de också använda den adaptern. Då blir scarten ledig till parabolen och båda HDMI till vad du vill, kanske datorn? Problemet är som sagt att det är en fysisk switch för att ändra mellan de olika enheterna. Det finns dock dyrare adaptrar med typ samma funktionalitet fast med en fjärrkontroll för att byta mellan ingångarna, inget jag testat dock.