SK Hynix: "Konsekvenserna av branden är överdrivna"

Permalänk
Melding Plague

SK Hynix: "Konsekvenserna av branden är överdrivna"

Branden vid minnestillverkaren SK Hynix anläggning i Kina är inte så allvarlig som det först befarades och produktionen kommer vara igång igen redan om ett par dagar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Tänk dom som gick och köpte saker för detta ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Skönt med lite ärlighet!

Hade de velat hade de kunnat låtsas som om detta var ett stort problem och dubblat priserna i tre år...

Hmm, vad vad det för bransch där de gjorde så? (Hemlis: hårddisktillverkning)

Permalänk
Medlem

Nu är jag glad att jag inte panikköpte ram till min frus framtida burk XD
Höll på att bli en av dom som tvelander nämner ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Shit, jag som bunkrade upp med 200 nyinköpta DDR3-minnen.....

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av guos89:

Hmm, vad vad det för bransch där de gjorde så? (Hemlis: hårddisktillverkning)

Fast den gången var deras lager helt tömda på riktigt, om än under en kortare period, och kapacitetsbristen var verklig. Sen går det självklart spekulera i huruvida de kryddade priserna "lite" extra när de hade chansen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tur det!

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Skönt, så det inte blev som med hårddiskarna för 2 år sedan.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Shit, jag som bunkrade upp med 200 nyinköpta DDR3-minnen.....

Cant tell if ur sarcastic/ironic or not?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd

Ovanligt med ärliga tillverkare:)
Hynix ska ha cred för det:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Ovanligt med ärliga tillverkare:)
Hynix ska ha cred för det:)

Ge cred för att vara ärlig? Nej tack. Hade dom tjänat på att dölja något skulle dom göra just det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Ge cred för att vara ärlig? Nej tack. Hade dom tjänat på att dölja något skulle dom göra just det.

Troligtvis, men chansen finns. Man måste ta till vara på ärlighet idag!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Ah, goda nyheter. Puh.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Ge cred för att vara ärlig? Nej tack. Hade dom tjänat på att dölja något skulle dom göra just det.

Med tanke på hur vissa andra företag mer än gärna döljer sanningen, så anser jag att det är värt att ge "cred" när andra företag gör det rätta. Det är tråkigt att du har en sådan negativ inställning. Du kanske skulle må bättre av att se det positiva istället?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Phu ! Tack för det. Och tack till hynix som är ärliga. De har tydligen insett att ärlighet och tillförlitlighet är bäst i långa loppet. Andra borde lära av Hynix.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

och där andades hela sweclockers ut

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Ja det var ju en himla tur. Skönt med ett rakryggat företag som inte täljer guld på olyckor långt längre än vad som är befogat... Inte för att jag syftar på något särskillt eller så.. *host host* Joråsåatteh...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Med tanke på hur vissa andra företag mer än gärna döljer sanningen, så anser jag att det är värt att ge "cred" när andra företag gör det rätta. Det är tråkigt att du har en sådan negativ inställning. Du kanske skulle må bättre av att se det positiva istället?

Detta är ju bara tragiskt, konsumenter i dag ställer för lite krav.
Tyvärr har inte mitt välmående speciellt mycket att göra med om kinesiska företag är ärliga eller inte. Eller som tur är kanske man ska säga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Branden vid i SK Hynix anläggning i Kina, är inte så allvarlig som det först befarades och produktionen kommer vara igång igenom redan om ett par dagar.

Läs artikeln

Skönt att inte skadorna blev större än så, en brand kan ju sprida sig blixtsnabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det var ju en himla tur. Skönt med ett rakryggat företag som inte täljer guld på olyckor långt längre än vad som är befogat... Inte för att jag syftar på något särskillt eller så.. *host host* Joråsåatteh...

Antyder du att det finns dom här i sverige som redan höjt priset , t.ex. ett företag som det ofta hänvisas till här på forumet.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Antyder du att det finns dom här i sverige som redan höjt priset , t.ex. ett företag som det ofta hänvisas till här på forumet.

Nej, jag menar i allmänhet. Men hårddiskar var ett bra exempel. Priserna är inte tilbaka till pre-översvämmningsnivåer än och de var i mitt tycke ganska höga redan innan.

Nu blir jag säkert kallad konspirationsteoretiker av tangentbordssoldaterna här men jag tror absolut att de höll uppe priserna en lång tid efter att lagren började återhämta sig.

Och det jag menar är att de kunde gjort samma sak här. "Ja, hela skiten brann ner och allt är förstört, nu måste vi höja priserna för att justera för den minskade tillgången". Men nu gjorde de inte det och det är ju bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Skönt med lite ärlighet!

Hade de velat hade de kunnat låtsas som om detta var ett stort problem och dubblat priserna i tre år...

Hmm, vad vad det för bransch där de gjorde så? (Hemlis: hårddisktillverkning)

Det är nog viktigare att lugna oroliga aktieägare än att hetsa priset.

Permalänk
Medlem

Vem säger att deras version stämmer?
De har alla finansiella incitament i världen att tona ner det här.

När en oberoende rapport kommer, om den kommer alls, så kan man vara mer säker på hur mycket priset kommer påverkas och hur länge framöver.

Permalänk
Medlem

Det roliga i det hela är att folk här tror att dom skulle vinna på att säga att halva fabriken är nedbränd. Är tusen gånger troligare att dom påstår att inget har förstörts än att dom har långsiktiga problem.
Tänk om ett oljebolag sagt att dom inte kommer kunna leverera olja på 3 månader?

Permalänk
Skrivet av guos89:

Skönt med lite ärlighet!

Hade de velat hade de kunnat låtsas som om detta var ett stort problem och dubblat priserna i tre år...

Hmm, vad vad det för bransch där de gjorde så? (Hemlis: hårddisktillverkning)

implying att konurrens inte fungerar.

Ring konkurrensverket.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
ADATA

Tja man ska nog ta det med en nypa salt än så länge. Hynix går ut till allmänheten och säger att branen inte orsakat större skada. Det kan iofs vara sant men man vet fortfarande inte när tillverkningen kan komma igång och detta är något man förmedlat till sina kunder. På grund av den anledningen har flertalet tillverkare helt slutat och ta nya ordrar samt tagit bort kunders backordrar. De som inte gjort det har för närvarande begränsat tillgången samt att de har höjt priserna med allt mellan 3-20%. Återförsäljare och systemtillverkare har under de senaste dagarna panikhandlat just på grund av osäkerheten hur tillgången kommer vara under närmaste veckorna.

Man får nog krasst räkna med begränsad tillgång samt prishöjningar på DRAM tills läget stabiliserat sig.

Så vi kan nog förvänta oss en begränsad tillgång samt något högre priser

Visa signatur

Suljo