Vill ha en ssd, men har bara SATAII.

Permalänk
Medlem

Vill ha en ssd, men har bara SATAII.

Jag äger ett Asus P6T modekort som stödjer bara SATA2. Har för tillfället en gammal mekanisk hdd(kommer inte ihåg vilken) och börjar bli väldigt less att hör den tugga. Då dagens ssd enbart finns i SATA3/2.5 undrar jag om det är någon större idé för mig att införskaffa en ssd. Kommer det ge mig en märkbar skillnad i hastighet och isåfall spelar det någon roll om jag skulle skaffa en samsung EVO eller PRO?
Jag är relativt ny till ämnet och min kunskap om hårdiskar är väldigt begränsad.

Tack på förhand!

Permalänk
Entusiast

Ja det kan du definitivt göra med gott samvete efteråt.

Min farsas dator kör en Samsung 830 Basic 128GB med SATA 2 och den är väldigt nära min Intel 520 180GB med SATA 3 i allmän prestanda och starttid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smizk:

Jag äger ett Asus P6T modekort som stödjer bara SATA2. Har för tillfället en gammal mekanisk hdd(kommer inte ihåg vilken) och börjar bli väldigt less att hör den tugga. Då dagens ssd enbart finns i SATA3/2.5 undrar jag om det är någon större idé för mig att införskaffa en ssd. Kommer det ge mig en märkbar skillnad i hastighet och isåfall spelar det någon roll om jag skulle skaffa en samsung EVO eller PRO?
Jag är relativt ny till ämnet och min kunskap om hårdiskar är väldigt begränsad.

Tack på förhand!

Köp en EVO och skillnaden kommer bli enorm!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Främsta fördelen med en ssd är att de är okänsliga för fragmentering vid läsning eftersom söktiderna inte påverkas alls och att de är oerhört låga jämfört med hdd, därför spelar det ingen större roll vilket interface du har, det är inte datahastigheten som ger prestandaökningen utan de korta söktiderna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

köp ingen evo då dess livstid är mycket mindre än pro :/.

men är du bara efter prestandan så då ska du ha en evo såklart

Permalänk
Medlem

Du hade inte märkt någon skillnad om du hade haft SATA3 ändå.
Det man är ute efter med en SSD är dess korta söktider, dess "rapphet" om vill kalla det så.

Permalänk
Medlem

Ja, det gor anda stor skillnad.

Finns massor av tradar pa amnet, se t.ex. #12429665

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag satt på ett Asus P6T V2 med min ssd först, sedan bytte jag till mitt Msi med sata3 och det blev snabbare tycker jag iaf.
Kanske inbillar mig, men jag vet iaf att booten blev mycket snabbare fast det kanske har med uefi att göra iofs.

Hur som haver så kommer nog TS bli nöjd med ssd iaf då det är sjukt mycket snabbare än vanlig hdd.
Ssd har blivit ett måste för mig, har det i alla mina burkar, till och med htpc'n, bara laptopen kvar att uppgradera.
Det blir som ett beroende, man tolererar inte slöheten

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Azpire:

Jag satt på ett Asus P6T V2 med min ssd först, sedan bytte jag till mitt Msi med sata3 och det blev snabbare tycker jag iaf.
Kanske inbillar mig, men jag vet iaf att booten blev mycket snabbare fast det kanske har med uefi att göra iofs.

Hur som haver så kommer nog TS bli nöjd med ssd iaf då det är sjukt mycket snabbare än vanlig hdd.
Ssd har blivit ett måste för mig, har det i alla mina burkar, till och med htpc'n, bara laptopen kvar att uppgradera.
Det blir som ett beroende, man tolererar inte slöheten

Det är i laptopen den relativa skillnaden blir störst, ssd ger inte alls lika mycket skillnad i en maskin med mycket minne som går länge som i en med lite ram som ofta startas/stoppas.
Jag märker knappt nån skillnad i min stationära när den varit igång några dygn för då används bara ramet, däremot är det ett jättelyft i en gammal laptop som dessutom har lite ram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tackar för de snabba svaren!

Då antar jag att det är bara en fråga om vilken ssd man ska gå på och storlek. Det är ju ingen större pris skillnad på EVO och PRO;n.

Skrivet av Qwal:

köp ingen evo då dess livstid är mycket mindre än pro :/.

men är du bara efter prestandan så då ska du ha en evo såklart

Jaså? Hade förstått det som att det var PRO som var den kraftfulla. Inte vice versa.

En kort fråga till, bör jag satsa på en 256/250 gig om jag vill ha några spel installerade också eller är det bara OS som är guld värt att lägga på ssd, så en 128/120 gig skulle räcka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är i laptopen den relativa skillnaden blir störst, ssd ger inte alls lika mycket skillnad i en maskin med mycket minne som går länge som i en med lite ram som ofta startas/stoppas.
Jag märker knappt nån skillnad i min stationära när den varit igång några dygn för då används bara ramet, däremot är det ett jättelyft i en gammal laptop som dessutom har lite ram.

Det skulle nog passa mig då för jag ligger bara på 6 gig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smizk:

Tackar för de snabba svaren!

Då antar jag att det är bara en fråga om vilken ssd man ska gå på och storlek. Det är ju ingen större pris skillnad på EVO och PRO;n.

Jaså? Hade förstått det som att det var PRO som var den kraftfulla. Inte vice versa.

En kort fråga till, bör jag satsa på en 256/250 gig om jag vill ha några spel installerade också eller är det bara OS som är guld värt att lägga på ssd, så en 128/120 gig skulle räcka?

Beror på, jag en 120gb samsung som OS disk med ett par installerade spel på. men du kan bara ha ett par åt gången (om de inte är småspel) tex skyrim sc2 lotro tar rätttt mkt plats :P.

Ja hade köpt en 250giggare direkt. Jag hade köpt pro ist för evo. men det är vad jag hade gjort. om ja skulle välja mellan de 2

jag behöver dock inte den lilla extra prestandan från evo eller pro, utan jag kör basic nu, för då får jag bra läshastighet men mycket lägre skrivhastighet, något som jag inte bryr mig om på den disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smizk:

Tackar för de snabba svaren!

Då antar jag att det är bara en fråga om vilken ssd man ska gå på och storlek. Det är ju ingen större pris skillnad på EVO och PRO;n.

Jaså? Hade förstått det som att det var PRO som var den kraftfulla. Inte vice versa.

En kort fråga till, bör jag satsa på en 256/250 gig om jag vill ha några spel installerade också eller är det bara OS som är guld värt att lägga på ssd, så en 128/120 gig skulle räcka?

256 definitivt, spel och program laddar snabbare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

köp ingen evo då dess livstid är mycket mindre än pro :/

Vad beror det på? Har själv en pro så jag klagar inte om det nu stämmer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krass:

Vad beror det på? Har själv en pro så jag klagar inte om det nu stämmer

Det är olika minnestyper i dem och de tål olika många skrivningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Vad beror det på? Har själv en pro så jag klagar inte om det nu stämmer

Skrivet av mrqaffe:

Det är olika minnestyper i dem och de tål olika många skrivningar.

som qaffe skriver, vill du ha mer detaljerad info eller räcker det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

som qaffe skriver, vill du ha mer detaljerad info eller räcker det?

Tack, det räcker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smizk:

Tackar för de snabba svaren!

Då antar jag att det är bara en fråga om vilken ssd man ska gå på och storlek. Det är ju ingen större pris skillnad på EVO och PRO;n.

Jaså? Hade förstått det som att det var PRO som var den kraftfulla. Inte vice versa.

En kort fråga till, bör jag satsa på en 256/250 gig om jag vill ha några spel installerade också eller är det bara OS som är guld värt att lägga på ssd, så en 128/120 gig skulle räcka?

I vissa spel så är SSD grymt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Qwal:

köp ingen evo då dess livstid är mycket mindre än pro :/.

men är du bara efter prestandan så då ska du ha en evo såklart

Ja känns det viktigt att din SSD lever i 55 jämfört med 35 år så ska man ju givetvis lägga till pengarna för en pro variant. Jisses!!
Har du räknat på det där??

Permalänk
Medlem

Finns säkert många här som inte håller med mig. Men det går absolut att klara sig på 120 gig. För mig räcker det då jag har typ 2 spel installerade och streamar övrig media som jag konsumerar. Känner du att du har bra med pengar så kan jag nog ändå rekommendra lite större disk bara för att det är nice att slippa tänka på utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Ja känns det viktigt att din SSD lever i 55 jämfört med 35 år så ska man ju givetvis lägga till pengarna för en pro variant. Jisses!!
Har du räknat på det där??

beror ju på vad man gör med sin ssd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon76929:

Ja känns det viktigt att din SSD lever i 55 jämfört med 35 år så ska man ju givetvis lägga till pengarna för en pro variant. Jisses!!
Har du räknat på det där??

Skrivet av Qwal:

beror ju på vad man gör med sin ssd

Ja transfererar du >100 GB/dygn så kanske det blir intressant? Jag har i mitt arbete kört Intel SSD 240GB som OS disk samtidigt som vi transfererat ca 700GB/dygn i bildmaterial som raderas så fort transfer är utförd och storage comitt är sänt. Sdd diskarna år 3-4 år nu och det finns inga tecken på failure i SMART.
Detta är "gamla diskar" och utvecklingen har gått framåt. Lite larvigt att läsa om rekommendationer typ satsa på den cellstrukturen för den lever längre...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Främsta fördelen med en ssd är att de är okänsliga för fragmentering vid läsning eftersom söktiderna inte påverkas alls och att de är oerhört låga jämfört med hdd, därför spelar det ingen större roll vilket interface du har, det är inte datahastigheten som ger prestandaökningen utan de korta söktiderna.

Söktiderna beror ju inte bara eller ens i närheten av bara p.g.a. fragmentering utan framförallt på att valfritt ställe på skivan inte är tillgängligt när som helst.

Även om du helt defragmenterar en disk så kommer den ju vara väldigt mycket långsammare.

Låt gå för att det kanske är en definitionsfråga i form av "utspridd data" eller "utspritt data från en och samma fil."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knarra:

Finns säkert många här som inte håller med mig. Men det går absolut att klara sig på 120 gig. För mig räcker det då jag har typ 2 spel installerade och streamar övrig media som jag konsumerar. Känner du att du har bra med pengar så kan jag nog ändå rekommendra lite större disk bara för att det är nice att slippa tänka på utrymme.

Personligen är jag mest intresserad av att köra cache så oavsett vad jag köper får jag ju massor med lagringsutrymme.

Permalänk

Vill du absolut köra SSD i SATAIII så går det fixa med kontrollerkort ca 333kr:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/108272-asus_kontrolle...

Tycker nog dock att det inte alls är nödvändigt i ditt fall. Men det går.

Visa signatur

Incredibly charming