hur överföra data från hdd till hdd?

Permalänk

hur överföra data från hdd till hdd?

hej, jag har en ssd med windows som är full och en hdd 750gb med filmer som är full. har beställt en 3tb hdd som jag vill byta ut med 750gb. jag har inga platser kvar i burken och hur får jag datan från 750gb till nya hårddisken?

Permalänk
Medlem

Plocka hem någon lämplig live-CD med NTFS-stöd, kan tänka mig att Ubuntu klarar av det. Bränn ut på skiva eller dunka in på USB-sticka.

Ryck sedan SSD:n, plugga in din nya 3TB-disk istället, boota live-CD:n, montera diskarna om det inte sköts per automatik, och sätt igång och kopiera (inte flytta) datan. Koppla ur 3TB-disken och koppla in SSD:n istället. Koppla ur 750GB-disken, och koppla in 3TB-disken på dess plats. Boota ditt ordinarie OS. Spara 750-giggaren intakt någonstans ett tag innan du raderar datan från den, för den händelse att nåt gått snett.

En annan variant kunde ju vara att köpa ett löst USB-kabinett och smälla in 750-giggaren i, och sedan kopiera över till 3TB-disken, så kan du ju använda den gamla disken också sen, och slippa ha den att värma nåt skåp nånstans.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du bara 2 sataportar? Vad är det för moderkort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

hej, jag har en ssd med windows som är full och en hdd 750gb med filmer som är full. har beställt en 3tb hdd som jag vill byta ut med 750gb. jag har inga platser kvar i burken och hur får jag datan från 750gb till nya hårddisken?

undrar också hur man gör en kopia av exakt hela enheten.. windows och hela köret samt att få det att funka som vanligt...

Permalänk

kan man byta kablarna från cdromen till nya hdd och dra allt från gamla hdd till nya? hur lång tid tar det att överföra 750gb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

kan man byta kablarna från cdromen till nya hdd och dra allt från gamla hdd till nya? hur lång tid tar det att överföra 750gb?

Om det är en Sata-enhet (vilket jag tvekar på om det är en CD-läsare, de flesta moderna DVD-läsare/-brännare är dock SATA) så ska det fungera.

Hur lång tid det tar varierar beroende på hur snabba diskar du har, men ett par timmar kanske? (vet inte, någon annan mer kunnig får svara på detta)

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Köp en USB-Dockningsstation och koppla in 3TB där, problem solved.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Rekordmedlem

Tiden att överföra data mellan diskar beror mest på filstorleken och fragmenteringsgraden, är det småfiler/fragmenterat går det väldigt långsamt (kan skilja 10ggr eller mer i hastighet) jämfört med om det är stora ofragmenterade filer, men några timmar till 1 drygt dygn tar det (cirka) att kopiera 750 Gbyte.

Men du har fortfarande inte skrivit vad det är för moderkort som bara har 2 sataportar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

glömde att jag har många program installerade på gamla hdd. kan man kopiera över dem till nya eller är det bättre att installera om dem på nya hdd?

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta program kräver ominstalaltion

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De lär inte kräva någon ominstallation om den nya disken får samma enhetsbokstav som den gamla då det blir samma sökvägar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.