Operativsystem till SSD, migration eller blåsa allt?

Permalänk

Operativsystem till SSD, migration eller blåsa allt?

Har köpt en Samsung 840 SSD.
Vad är vettigast att göra, blåsa hela datorn och installera windows från början på SSD, eller använda "data migration" till SSD?
Jag misstänker att det ligger lite skit begraven på befintlig hårddisk, så kanske bäst att blåsa allt? Kan man installera windows direkt till SSD vid ominstallation?

Permalänk
Inaktiv

Blås allt tycker jag. Det gjorde jag när jag inhandlade min.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska köra om helt på SSDn.

F.ö ska du aktivera ACHI i BIOS.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Tycker som dom andra att du ska börja om helt på SSD:n. Dra ut dom andra hårddiskarna också så kan det inte gå fel

Permalänk
Skrivet av voro12:

Tycker som dom andra att du ska börja om helt på SSD:n. Dra ut dom andra hårddiskarna också så kan det inte gå fel

Njanjanja...räcker gott att disejbla andra diskar i bios bootmeny och annat

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Skrivet av vadå cpu?:

Har köpt en Samsung 840 SSD.
Vad är vettigast att göra, blåsa hela datorn och installera windows från början på SSD, eller använda "data migration" till SSD?
Jag misstänker att det ligger lite skit begraven på befintlig hårddisk, så kanske bäst att blåsa allt? Kan man installera windows direkt till SSD vid ominstallation?

Blås helt, det gjorde jag i slutändan. Tänkte överföra men icke. Squeeze that last drop of performance :D:D

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

Alltid clean install , fattar inte folk som klonar sina vanliga HDD till SSD , varför vill man ha med allt skräp ifrån en gammal windows installation? inställningar osv?

Som att köpa en ny bil och sen flytta över allt under huven ifrån den gamla...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Alltid clean install , fattar inte folk som klonar sina vanliga HDD till SSD , varför vill man ha med allt skräp ifrån en gammal windows installation? inställningar osv?

Som att köpa en ny bil och sen flytta över allt under huven ifrån den gamla...

Förmodligen för att SSD-tillverkarna envisas med att tillgängliggöra diverse kloningsprogram för just detta ändamål, det insinuerar väl indirekt att det skulle vara en bra idé göra det.

Stämmer in i kören, gör nyinstallation. Se det som ett gyllene tillfälle istället, här behöver man ju inte ens tveka kring fördelarna med att göra det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Förmodligen för att SSD-tillverkarna envisas med att tillgängliggöra diverse kloningsprogram för just detta ändamål, det insinuerar väl indirekt att det skulle vara en bra idé göra det.

Stämmer in i kören, gör nyinstallation. Se det som ett gyllene tillfälle istället, här behöver man ju inte ens tveka kring fördelarna med att göra det.

Tillverkarna tillhandahåller verktyg för att underlätta , men det betyder inte att det är en bra ide

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tillverkarna tillhandahåller verktyg för att underlätta , men det betyder inte att det är en bra ide

Precis som Kaput skrev.

Dock ger det bilden av att det skulle vara en bra idé. (Vilket också är precis vad han skrev. Eller åtminstone menade).

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Precis som Kaput skrev.

Dock ger det bilden av att det skulle vara en bra idé. (Vilket också är precis vad han skrev. Eller åtminstone menade).

Missupfattade isåfall ! Men vi alla menar samma sak

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag blåste också om när jag skaffade min Samsung 840 Basic SSD

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av thedarkknight:

Njanjanja...räcker gott att disejbla andra diskar i bios bootmeny och annat

Är du säker på att det fungerar? Jag har inget minne av att jag sett någon sån möjlighet i bios/uefi, men jag kan ha fel.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk

Drog ut övriga hårddiskar och aktiverade ACHI.
Vid windowsinstallationer får jag följande felmeddelande:
Windows has encountered a problem communicating with a device connected to your computer".. Osv...
Info: An unexpected I/O error has ocurred.

Någon som känner igen detta? Är det windowsskivan eller SSDn som kan vara trasig?

Jag klickade på och till slut efter många om och men blev windows installerat, dock verkar det vara fel på det... Får nog bli en migration iaf. Hoppas på att det ändå blir någon förbättring:) om nu inte SSDn är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadå cpu?:

Drog ut övriga hårddiskar och aktiverade ACHI.
Vid windowsinstallationer får jag följande felmeddelande:
Windows has encountered a problem communicating with a device connected to your computer".. Osv...
Info: An unexpected I/O error has ocurred.

Någon som känner igen detta? Är det windowsskivan eller SSDn som kan vara trasig?

Jag klickade på och till slut efter många om och men blev windows installerat, dock verkar det vara fel på det... Får nog bli en migration iaf. Hoppas på att det ändå blir någon förbättring:) om nu inte SSDn är fel på.

Installerar du via skiva eller USB?
Om via skiva så kontrollera att skivan är hel och funkar som den ska.
Om via USB så se till att den sitter i en USB2 kontakt och inte USB3.

Edit: doh, står ju faktiskt skiva i din post, men iaf så gäller det jag skrev ändå, skulle tippa att det är din skiva som är problemet och inte SSDn

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Installerar du via skiva eller USB?
Om via skiva så kontrollera att skivan är hel och funkar som den ska.
Om via USB så se till att den sitter i en USB2 kontakt och inte USB3.

Edit: doh, står ju faktiskt skiva i din post, men iaf så gäller det jag skrev ändå, skulle tippa att det är din skiva som är problemet och inte SSDn

Ok, så är säkert fallet. Jag har testat att starta om datorn några gånger och nu får jag inga felmeddelanden längre (körde nån typ av reparation, dock så meddelade windows att den inte kunde åtgärda problemet). Hur som helst, kör nog på det här.

En helt annan fråga egentligen, måste man ladda ner drivrutiner till nätverkskort för att få igång internet? Några drivrutiner på tilvlerkarens hemsida för nätverkskort verkar inte finnas.. Surt.. Hade jag haft ordning på skivan man fick med en gång i tiden så hade ju iofs allt varit löst..

Permalänk
Medlem

Använder du verkligen ett separat nätverkskort?
Är det inte en dator du byggt själv som du använder moderkortets nätverksport?

För det låter som om du letar efter drivrutiner hos fel företag.
Är sladden kopplad till moderkortet så är det moderkorts hemsida du ska leta.
Är det en märkesdator så letar du på datorns hemsida.

stavfel
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Man skall ALLTID, jag UPPREPAR, ALLTID, söka drivare på chiptillverkarens egen hemsida!

Varför? Någon?

Jag kör med referensdrivers där jag kan, av det enkla skälet att de brukar vara mer up to date. Moderkortstillverkarna brukar vara hopplöst sena med att uppdatera drivers för de olika komponenterna på moderkortet. Vill minnas att exempelvis chipsetdrivern för Sabertooth Z77 som ligger uppe nu på Asus sida är något som Intel släppte i september förra året.

Samma grej gäller grafikkort, också hopplöst gamla drivers, som inte är uppdaterade för de senaste spelen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av HikiSpray:

Är du säker på att det fungerar? Jag har inget minne av att jag sett någon sån möjlighet i bios/uefi, men jag kan ha fel.

På mina två burkar kan Jag göra det i t ex bootlistan med enheter. De enheter som inte är markerade eller rentav borttagna känns itne av, vilket för mig känns självklart. Det skulle dock inte förvåna mig om det kan bugga sig så på det viset är det ju absolut fail safe med att rycka kablaget. Dock har jag inte varit med om att det svikit mig ännu. När jag häromdagen fick en ny kingston hyperx 3k på garantin (första dog efter ca 3 månader) så sket jag i kablarna och bara pillade i bios och det gick utmärkt.

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Skrivet av HikiSpray:

Är du säker på att det fungerar? Jag har inget minne av att jag sett någon sån möjlighet i bios/uefi, men jag kan ha fel.

Just ja, mitt moderkort är runt fem år gammalt nu, har inte UEFI och sådana moderniteter, tyvärr Det lyxigaste detta bord har är "Ai Tweaker" Woooh...

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12