Windows startar ej efter hårddiskinstallation

Permalänk

Windows startar ej efter hårddiskinstallation

Hej, blev tvungen att skapa en ny användare här på forumet då jag inte kommer åt min dator där min lösenordsdatabas ligger. Hittade inget i reglerna om att det inte var tillåtet att registrera fler konton. Vill även be om ursäkt på förhand ifall tråden hamnat fel, var osäker om jag skulle posta här eller i mjukvaruforat, känn er fria att flytta tråden där den passar nu till huvudvärken:

Byggde ihop en ny dator för några veckor sedan och allt gick som smort och har fungerat perfekt sedan dess, tills jag kom på den briljanta idén att ta lite gamla hårddiskar från en server som inte används längre för att på så vis skaffa lite extra lagringsutrymme. Sagt och gjort, klämde in 7 diskar från gammelservern samt en sprillans ny 4TB seagate barracuda som jag köpte idag och en 2.5" disk från en trasig laptop. 6 sata fick plats på moderkortet och 4 kopplade jag på ett kontrollerkort. När jag äntligen fått diskarna på plats efter mycket om och men och skulle formatera de "nya" fina lagringsdiskarna så kom smällen - kom så långt som till startskärmen när windowsloggan bildas innan en bluescreen dyker upp och burken bootar om sig själv. In i bbios (eller ja.. Uefi som det nu heter) bara för att se att bootprioriteringen stämmer, och enda disken som syns i boot prioritetslistan är min ssd där Windows är installerad. Bootar om ytterligare en gång och testar med alternativet Windows föreslår och försöker reparera bootsektorn vilket givetvis misslyckas.

Testade rycka bort kontrollerkortet för att bara köra på diskarna som är kopplad på moderkortet då jag har något svagt minne av att kontrollerkortet bråkat lite innan men enda förändringen är att jag nu inte ens kommer till windowsloggan och blir presenterad för en blåskärm, nu får jag endast upp en text där jag uppmanas att reparera bootsektorn via Windows dvd:n, vilket inte heller borde fungera då det är samma princip som det jag redan testat. Så nu sitter jag och kliar mig i huvudet åt hur jag ska bära mig åt för att boota upp Windows för att överhuvudtaget kunna formatera diskarna till ntfs.

Kört samtliga diskar i seatools Long test innan så vet med all säkerhet att alla diskar är 100% friska så det har ingenting med hårddiskarna att göra. Skulle vara extremt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta.

mvh

Permalänk
Inaktiv

Koppla ur allt utom din SSD och börja felsök. Fungerar det inte då kanske din SSD är kass. Testa den i annan PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diskproblem:

Hittade inget i reglerna om att det inte var tillåtet att registrera fler konton

§ 10.1 Användarkonton är personliga och får inte säljas eller överlåtas. En fysisk person får inte registrera mer än ett användarkonto och det är inte tillåtet att registrera ett nytt om det gamla blir avstängt. För att förebygga missbruk raderas inte användarkonton eller tillhörande uppgifter på begäran. Det är möjligt att byta användarnamn genom att kontakta oss.

Jag är ingen moderator, men jag vill skydda dig från diverse otrevligheter från just moderatorerna genom detta.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

§ 10.1 Användarkonton är personliga och får inte säljas eller överlåtas. En fysisk person får inte registrera mer än ett användarkonto och det är inte tillåtet att registrera ett nytt om det gamla blir avstängt. För att förebygga missbruk raderas inte användarkonton eller tillhörande uppgifter på begäran. Det är möjligt att byta användarnamn genom att kontakta oss.

Jag är ingen moderator, men jag vill skydda dig från diverse otrevligheter från just moderatorerna genom detta.

Jag vet inte om vi är kända för att vara otrevliga, men regelciteringen är korrekt. Vi löser detta "bakom kulisserna", så kan trådens faktiska frågeställning fortsätta behandlas här.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Windows kan ibland lägga bootsektorn på en sekundär disk om en sådan finns tillgänglig. Detta kan skapa rätt mycket problem om man har många hårddiskar som du. Jag rekommenderar att du sliter bort samtliga diskar förutom SSD:n och kör igång installationen, då hamnar bootsektorn på huvuddisken och det bör inte vara några problem att starta Windows/Windows installation från SSD:n. Se till att rätt disk är vald som bootdisk i UEFI, men kontrollera också att du har stängt av funktionen som inte låter dig boota från annat än Windows 8. Jag kommer inte ihåg vad den kallas på rak arm men något i stil med "Secure boot" har jag för mig att den heter.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Koppla ur allt utom din SSD och börja felsök. Fungerar det inte då kanske din SSD är kass. Testa den i annan PC.

Som jag skrev ovan är samtliga diskar testade av ett diagnosprogram en efter en utan att påvisa några som helst fel, varav jag anser att felsökning är meningslöst i detta fall. Ssd:n funkade perfekt ända till den fick dela plats med ett gäng mekaniska diskar. Men tack ändå för svaret, uppskattar alla tips

Skrivet av Lifooz:

§ 10.1 Användarkonton är personliga och får inte säljas eller överlåtas. En fysisk person får inte registrera mer än ett användarkonto och det är inte tillåtet att registrera ett nytt om det gamla blir avstängt. För att förebygga missbruk raderas inte användarkonton eller tillhörande uppgifter på begäran. Det är möjligt att byta användarnamn genom att kontakta oss.

Jag är ingen moderator, men jag vill skydda dig från diverse otrevligheter från just moderatorerna genom detta.

Detta är något som jag missat helt då jag bläddrade igenom reglerna med telefonen. Moderator får ta ställning i hur vi ska göra med detta konto. Ber om ursäkt för problematiken.

Skrivet av Kr^PacMan:

Windows kan ibland lägga bootsektorn på en sekundär disk om en sådan finns tillgänglig. Detta kan skapa rätt mycket problem om man har många hårddiskar som du. Jag rekommenderar att du sliter bort samtliga diskar förutom SSD:n och kör igång installationen, då hamnar bootsektorn på huvuddisken och det bör inte vara några problem att starta Windows/Windows installation från SSD:n. Se till att rätt disk är vald som bootdisk i UEFI, men kontrollera också att du har stängt av funktionen som inte låter dig boota från annat än Windows 8. Jag kommer inte ihåg vad den kallas på rak arm men något i stil med "Secure boot" har jag för mig att den heter.

Detta ska testas när jag kommer hem ikväll! Gissar att du menar att jag ska göra en reparationsinstallation av Windows då, med endast ssd:n inkopplad? Har ingen jättestor lust att installera om hela operativsystemet från grunden om det inte är absolut nödvändigt. Det jag funderar över är hur boot kan flyttas över till en annan hårddisk hur som helst efter installation av nya, och ifall inte samma fel kommer upprepa sig efter att de andra diskarna kopplas in igen. Det lär väl vara något jag märker senare iofs. Har laborerat en del i uefi och ändrat sata-typ mellan ide, achi (stava?) samt avaktiverat fast boot mm men utan resultat, hittar dessutomdessutom ingen annan disk än ssd'n i bootprioritetslistan.

Innan jag ryckte kontrollerkortet så kom jag åt ssd'n via felsäkert läge för att prova återställa bootsektorn via automatisk reparation vilket misslyckades. La däremot märke till att ssd'n fått enhetsbokstaven d: medans c: stod för den reserverade 100mb partitionen, men tvivlar på att detta är läget vid en normal boot eller att det skulle ha Med mitt problem att göra alls. Kör dessutom Windows 7 och inte 8 om det har någon betydelse.

mvh

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lifooz:

§ 10.1 Användarkonton är personliga och får inte säljas eller överlåtas. En fysisk person får inte registrera mer än ett användarkonto och det är inte tillåtet att registrera ett nytt om det gamla blir avstängt. För att förebygga missbruk raderas inte användarkonton eller tillhörande uppgifter på begäran. Det är möjligt att byta användarnamn genom att kontakta oss.

Jag är ingen moderator, men jag vill skydda dig från diverse otrevligheter från just moderatorerna genom detta.

§ 5 tål att kikas på även den.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

§ 5 tål att kikas på även den.

Fast nu svarade han faktiskt på en direkt fråga om regler, det borde väl falla utanför regel 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag vet inte om vi är kända för att vara otrevliga, men regelciteringen är korrekt. Vi löser detta "bakom kulisserna", så kan trådens faktiska frågeställning fortsätta behandlas här.

Haha nej,nej jag menade inte så sorry,:D utan mer som att jag gav honom en chans att rätta sitt misstag, och därmed kunna undvika avstängning, vilket jag själv fått så jag vet hur det är.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Kom just hem efter en hel dags bravader så har tyvärr inte haft tid att försöka få igång datorn idag, det får bli morgondagens projekt när jag är ledig. Läste dock om inlägget ovan av pacman och inser att jag läst det för slarvigt innan. Om jag ponerar att jag följer rådet och installerar om Windows på ssd'n med resten av diskarna urkopplade, då kommer troligtvis problemet kvarstå i och med att Windows redan varit installerad på ssd'n sedan några veckor tillbaka, och problemet med att boota från den inte uppstod förrän jag installerade de övriga hårddiskarna.