Permalänk
Entusiast

Fixed vs Offset... temp/spänning

Har läst igenom alla dessa guider 227 gånger men anser mig fortfarande vara en nybörjarklockare. När jag klockade min nuvarande processor så följde jag guiden för överklockning av SB/IB... men då vissa val inte riktigt överrensstämmer och jag inte anser mig duktig nog eller känner att jag vågar experimentera själv så har jag kört på fixed istället för offset när jag klockat.

Jag undrar lite grann över skillnaderna mellan fixed och offset. Finns det några fördelar med att köra på fixed? Som det ser ut nu så ligger jag på 4.6ghz på 1.31V. Upp till 4.6 gick det ganska smärtfritt och det krävdes mindre korrigeringar, men upp till 4.7 fick jag det inte stabilt och jag fick köra en rejäl spänningsökning för att få datorn att ens boota in i windows.

Nackdelarna jag känner av är aningen höga idle-temps (35-39 grader) och sen undrar jag om jag genom att köra en offset-överklockning skulle kunna komma högre än vad jag gjort nu med fixed?

Förmodar att det finns många där ute som har liknande moderkort som mig och finns det nån trevlig själv som skulle ha lust och tid att hänvisa mig till en guide som är lite mer specifikt inriktad på överklockning via offset eller skriva ner alla inställningar så jag själv skulle kunna testa...

Tack på förhand

Permalänk

Inte helt insatt i överklockningssväningen och kommer inte ihåg om jag har fixed eller offset på min överklock. Men en sak vill jag poängtera, det är load temp på cpun som är viktig att hålla i shack, inte idle. Visst, den må vara lite hög (beroende på vem man frågar), men med (sen)sommarvärme och andra orsaker är det inte mycket att orda om.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stoffeboffe:

Inte helt insatt i överklockningssväningen och kommer inte ihåg om jag har fixed eller offset på min överklock. Men en sak vill jag poängtera, det är load temp på cpun som är viktig att hålla i shack, inte idle. Visst, den må vara lite hög (beroende på vem man frågar), men med (sen)sommarvärme och andra orsaker är det inte mycket att orda om.

Självklart vet jag om det... så novis är jag inte

Loadtempen i stress på nuvarande klock är inget att oroa sig över. Dock är det väl trevligt om man kunde ligga på en lägre temp/spänning i idle, vilket lite väl är en av fördelarna/tanken med offset, eller?

Permalänk
Medlem

Man vill om möjligt alltid använda offset så att man kan köra med speedstep och liknande för att hålla ner värme och effektförbrukning. Det är ju rätt dumt att köra 4.6ghz och 1.3volt vid idle / low use, när man kunnat köra 1.6ghz och 1 volt.

Man kan använda fixed för att hitta lämplig hastighet och volt, sedan försöker man meka till offset så den överensstämmer med vad man fick till i fixed.

Permalänk
Entusiast

Så här ser det ut i idle... den går ju ner till 1600

OT: Temperaturerna på grafikkorten brukar väl vara en aning lägre... har inte rengjort på länge nu

Permalänk
Medlem

Jo, men volten är ju kvar på 1.312, det behöver den ju absolut inte vara för 1600mhz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ernesto:

Jo, men volten är ju kvar på 1.312, det behöver den ju absolut inte vara för 1600mhz

Exakt... därför jag skulle vilja komma över en guide lite mer specifikt för mitt moderkort där guiden stämmer överens med hur menyn ser ut i mitt uefi. Jag kan goggla, men uppenbarligen inte bra nog

Om jag ändå har tak på 4.6 med offset gör mig inget, men jag vill som sagt ha ner spänningen/volten i idle...

EDIT: Kanske denna... http://www.overclock.net/t/1012874/the-official-asus-p8p67-p8...

Nån som anser att nån av dessa inställningar är felande?

Citat:

Originally Posted by TwoCables;14344733

Ai Tweaker
Ai Overclock Tuner: Manual
BLCK/PCIE Frequency: 100.0
Turbo Ratio: By All Cores
By All Cores: 48
Internal PLL Voltage: Disabled
Memory Frequency: use the rated speed for your memory
DRAM Timing Control: use the rated timings for your memory
EPU Power Saving MODE: Disabled

Ai Tweaker\ CPU Power Management >
CPU Ratio: Auto
Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
Turbo Mode: Enabled
Long Duration Power Limit: Auto
Long Duration Maintained: Auto
Short Duration Power Limit: Auto
Additional Turbo Voltage: Auto
Primary Plane Current Limit: Auto

Ai Tweaker (in the DIGI+ VRM section)
Load-Line Calibration: Ultra High
VRM Frequency: Manual
VRM Fixed Frequency Mode: 350
Phase Control: Extreme
Duty Control: Extreme
CPU Current Capability: 140%
CPU Voltage: Offset Mode
Offset Mode Sign: +
CPU Offset Voltage: 0.040V
DRAM Voltage: use the rated voltage for your memory
VCCSA Voltage: Auto
VCCIO Voltage: Auto
CPU PLL Voltage: Auto
PCH Voltage: Auto
CPU Spread Spectrum: Enabled

Advanced\ CPU Configuration >
CPU Ratio: Auto
Intel Adaptive Thermal Monitor: Enabled
Active Processor Cores: All
Limit CPUID Maximum: Disabled
Execute Disable Bit: Enabled
Intel Virtualization Technology: Disabled
Enhanced Intel SpeedStep Technology: Enabled
Turbo Mode: Enabled
CPU C1E: Enabled
CPU C3 Report: Disabled
CPU C6 Report: Disabled

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Exakt... därför jag skulle vilja komma över en guide lite mer specifikt för mitt moderkort där guiden stämmer överens med hur menyn ser ut i mitt uefi. Jag kan goggla, men uppenbarligen inte bra nog

Om jag ändå har tak på 4.6 med offset gör mig inget, men jag vill som sagt ha ner spänningen/volten i idle...

EDIT: Kanske denna... http://www.overclock.net/t/1012874/the-official-asus-p8p67-p8...

Nån som anser att nån av dessa inställningar är felande?

Kör på de inställningarna. Bootar det inte in till win öka offset.

Väl i win testa stabilitet med prime95 v27.9.

Felar det öka Additional Turbo Voltage: +0.008 öka här tills prime95 inte bsod eller felar längre

Edit:
Ändra By All Cores: 48 till 46
Internal PLL Voltage: Disabled till Enabled
CPU Spread Spectrum: Enabled till Disabled

Edit edit:

Skulle din cpu ha en extremet hög VID finns det risk att din load spänning blir högre än det du redan fått den stabil på. Då får du köra negativ offset för hamna på rätsida. Men det kanske du redan hade förstått?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jonas_1124:

Kör på de inställningarna. Bootar det inte in till win öka offset.

Väl i win testa stabilitet med prime95 v27.9.

Felar det öka Additional Turbo Voltage: +0.008 öka här tills prime95 inte bsod eller felar längre

Edit:
Ändra By All Cores: 48 till 46
Internal PLL Voltage: Disabled till Enabled
CPU Spread Spectrum: Enabled till Disabled

Edit edit:

Skulle din cpu ha en extremet hög VID finns det risk att din load spänning blir högre än det du redan fått den stabil på. Då får du köra negativ offset för hamna på rätsida. Men det kanske du redan hade förstått?

Ska testas sen ikväll när jag har tid att sätta mig ner.

Varför ska jag ändra de inställningarna om jag får fråga? (ifrågasätter inte, undrar bara varför)

Tack!

Permalänk
Medlem

Det du ska justera är:
CPU Offset Voltage: 0.040V
Load-Line Calibration: Ultra High

Offset betyder ungefär: Ge så här mycket mer/mindre ström än vad processorn själv tror att den vill ha.

Load-Line Calibration betyder ungefär: När du hamnar under belastning går volten ner, så kallad v-droop. Försök parera det så här aggresivt: Ultra High

Låt oss säga att du genom fixed clocking har kommit fram till att för att få stabilt i 4.6 behöver du 1.300 volt.

När du har offset 0, och fösöker belasta processorn, ser du med CPU-Z att datorn själv ökar till 1.260 - Detta är ju för lite för stabil överklock, så du justerar till offset +0.040. (Ibland sätter man till minus, etc etc).

MEN, eftersom under belastning, så tappar datorn volt, så även med +0.040 så blir det bara 1.260 under belastning - Vi vill inte höja offset mer, för då kommer även idle offset bli hög, så vi kör med lite LLC (Load Line Calibration) och säger åt den: Parera med Ultra mycket.

Perfekt, Ultra High ökar med ganska exakt 0.040, så vi landar på 1.3 under load - PERFEKT!

Men oj, med enbart 0.040 offset, blir idle volten bara 0.960 - Det gör att den crashar under idle eller boot ibland, det duger ju inte, vi vill ju ha den stabil i idle också!

Så vi ökar offset lite, till 0.050 - Perfekt, nu har den 0.970 under idle och är helt stabil, men eftersom vi har kvar Ultra High LLC, så drar den 1.310 under load - Det är ju lite för mycket! Neeeej!

Vi sänker LLC till High och kollar - Nä, under load blir det nu bara 1.290 - Inte nog.

Vi ställer tillbaka LLC till Ultra High, och lever med att vi kommer vara tvungen att köra på 1.310.

Tada! Offset overclocking klart!

Om man skall upp ännu högre finns det massa annat man kan tweaka. Jag brukar låta de flesta grejerna vara på default, som CPU Spread och Internal PLL t.ex och sen leva med att jag inte får upp den till 5.0, utan nöjer mig med 4.7 eller whatever.

Vissa processorer behöver mycket mycker mer volt, andra skitlite - Min 2500K klockar till 5.0 hur lätt som helst, men den behöver sjukt mycket ström, så jag kör på 4.6, vilket redan det kräver mycket mer ström än de flesta andras 2500:or, men det låter jag vara ändå, temperaturen är ju jättebra, och jag kommer nog inte slita ut processorn genom för mycket ström innan det är dags att köpa ny ändå.

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Ska testas sen ikväll när jag har tid att sätta mig ner.

Varför ska jag ändra de inställningarna om jag får fråga? (ifrågasätter inte, undrar bara varför)

Tack!

Internal PLL Voltage: Disabled till Enabled

Detta ger dig möjlighet att ta 4.9 och uppåt stabilt.

CPU Spread Spectrum: Enabled till Disabled

Detta gör att din frekvens blir 4600 istället för 4606 osv.

Ovan inställningar är standard inställningar för mig när jag överklockar.

Vilket gav mig min gamla 2600k http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2878147 lättare benchstabil. Där är dock CPU Spread Spectrum: Enabled för ta den sista mhz.

Permalänk
Entusiast

Ouch oj nej... vatten över huvudet. Tillbaks till ritbordet. På tok för varmt... får sänka ribban o hitta stabil offset på 4.6

Permalänk
Entusiast

Tack för alla svar och all hjälp som fått mig att äntligen ta tag i detta. Det verkar dock som att jag precis när jag körde fixed har nått taket på 4.6Ghz. I fixed med högre än så fick jag kliva upp så otroligt mycket att temperaturen sprang iväg. Så är även fallet med offset...

Nu har jag pillrat en hel del och ändrat en jävla massa fram och tillbaks. Efter en hel del pillrande verkar det som att jag får köra negativ offset för att ha den stabil och på en volt/spänning där den låg stabilt på fixed och inte sticker iväg.

Just nu hoppar det mellan 1.312 till 1.336... mestadels på 1.320/1.336. Ska testa pillra lite mer och se om jag får ner det en aning.

I slutändan blev det precis som jag trodde inte nån prestandaboost. Men en lägre idle-temp/lägre idle-spänning... samt att jag fick leka en aning

Tack åter igen för hjälpen!