Hjälp mig med min SSD!

Permalänk

Hjälp mig med min SSD!

Tjena!

Jag har nyligen byggt ihop en ny dator med SSD i. Jag undrar nu om man måste installera den med hjälp av något program, eller göra några inställningar i bios/datorn för att den ska köras? Den kanske körs, jag vet inte, men tänkte höra för säkerhetsskull så man inte har den i datorn å den inte gör någon nytta Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av justbjuren:

Tjena!

Jag har nyligen byggt ihop en ny dator med SSD i. Jag undrar nu om man måste installera den med hjälp av något program, eller göra några inställningar i bios/datorn för att den ska köras? Den kanske körs, jag vet inte, men tänkte höra för säkerhetsskull så man inte har den i datorn å den inte gör någon nytta Tacksam för svar!

jag bara körde in den i datorn och installerade w7 och det funkar fint fint

Permalänk
Medlem

Installera och optimera en ny SSD-hårddisk på rätt sätt http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

jag bara körde in den i datorn och installerade w7 och det funkar fint fint

Det där var väl inte det bästa råd man hört direkt... till TS: Du ska börja med att kolla att du har diskkontrollern i AHCI-läge för att få ut max av din SSD. Råkar den stå i compatibility/legacy läge så ska du inte bara byta rakt av, du behöver förmodligen installera om Windows för att det ska funka bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunatech:

Det där var väl inte det bästa råd man hört direkt... till TS: Du ska börja med att kolla att du har diskkontrollern i AHCI-läge för att få ut max av din SSD. Råkar den stå i compatibility/legacy läge så ska du inte bara byta rakt av, du behöver förmodligen installera om Windows för att det ska funka bra.

fan! så dumt av mig
så jag ska stoppa min ssds sata port i ahci sata port och i bios så ska jag ändra till ahci läge? ursäkta att jag lånar tråden lite

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunatech:

Det där var väl inte det bästa råd man hört direkt... till TS: Du ska börja med att kolla att du har diskkontrollern i AHCI-läge för att få ut max av din SSD. Råkar den stå i compatibility/legacy läge så ska du inte bara byta rakt av, du behöver förmodligen installera om Windows för att det ska funka bra.

Läser du tråden så var inte Windows installerat. Sen om det hade varit det såfinns det andra vägar att gå för att fixa till det. Dags att läsa på?? http://www.youtube.com/watch?v=zRlpE9Ar3v8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Läser du tråden så var inte Windows installerat. Sen om det hade varit det såfinns det andra vägar att gå för att fixa till det. Dags att läsa på?? http://www.youtube.com/watch?v=zRlpE9Ar3v8

han skrev det till mig inte till ''tråd skaparen'' som du ser jag som har kommenterat andra kommentaren och han svara på den

Permalänk
Inaktiv

Och? Vad förändrar ditt inlägg? Den jag citerade hade ju fel och gav felaktiga råd! Vad är problemet? Varför försvarar du någon som ger felaktiga råd? Har du kanske två konton??

Permalänk
Medlem

Hur var det rådet felaktigt? Vad jag sa var ju att OM kontrollern inte står i AHCI kan man inte byta hur som helst. Det står inget i första inlägget om att Windows är installerat på den.