Permalänk

Tyst vattenkylare?

Tja!

Behöver hjälp med att hitta en tyst vattenkylning till min dator, någon som har några tips?

Permalänk
Medlem

Ska du bygga eget eller letar du ett slutet system?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Hugosilver:

Tja!

Behöver hjälp med att hitta en tyst vattenkylning till min dator, någon som har några tips?

h80i med 2x Enermax cluster.

runt 1000 kronor.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Letar efter ett enkelt system att sätta in, eventuellt byta fläktarna ifall dem är högljudda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugosilver:

Letar efter ett enkelt system att sätta in, eventuellt byta fläktarna ifall dem är högljudda

Kör på tvelanders alternativ isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugosilver:

Letar efter ett enkelt system att sätta in, eventuellt byta fläktarna ifall dem är högljudda

Pumparna i slutna vattenkylningssystem är oftast inte tysta. Swiftech H220 ska dock ha en tyst pump, men den kostar en del och har 240mm radiator. Vilket chassi har du?
Om du har möjlighet att ta en ordentlig luftkylare så gör det. Toppskiktet kyler mer än H80 som föreslagits tidigare vid samma ljudnivå.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Jag har ett fractal design r4 chassi. Just nu har jag en Be Quiet Dark Rock Advanced, har ljudnivå 18 dB. Kan vattenkylning bli tystare? Vad är egentligen fördelar med vattenkylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugosilver:

Tja!

Behöver hjälp med att hitta en tyst vattenkylning till min dator, någon som har några tips?

Jag kör med h80i + enermax cluster så som personen nedanför dig skrev och kan garantera dig på att det är tyst. Låter ingenting verkligen.

Skrivet av tvelander:

h80i med 2x Enermax cluster.

runt 1000 kronor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Pumparna i slutna vattenkylningssystem är oftast inte tysta. Swiftech H220 ska dock ha en tyst pump, men den kostar en del och har 240mm radiator. Vilket chassi har du?
Om du har möjlighet att ta en ordentlig luftkylare så gör det. Toppskiktet kyler mer än H80 som föreslagits tidigare vid samma ljudnivå.

Har både en corsair h80 och en antec kühler h20 1220 i olika datorer och pumparna i dessa är tysta. h80 var inte tyst från början fick den utbytt till ett friskt exemplar. Kör corsair SP quiet edition fläktar på båda dessa och det är så gott som tyst. I ett FD define r4 hörs inte CPU kylningen alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Pumparna i slutna vattenkylningssystem är oftast inte tysta. Swiftech H220 ska dock ha en tyst pump, men den kostar en del och har 240mm radiator. Vilket chassi har du?
Om du har möjlighet att ta en ordentlig luftkylare så gör det. Toppskiktet kyler mer än H80 som föreslagits tidigare vid samma ljudnivå.

denna har knäpptyst pump med http://www.inet.se/produkt/6909318/silverstone-tundra-02 och förutom S.H220 så har du deras nya http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-h320-watercooling-3858p... åxå . lycka till

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Cooling Stuff


kul med så många svar, frågan är dock om någon av de system ni rekommenderar är tystare än TS dark rock advanced
jag kan förstå att en del av Er tänker att de färdiga system är tysta (även med bättre fläktar) men detta betyder inte att de är tysta för ngn mer kräsen

frågan är om man förlorar mycket prestanda om pump ska köra på 7-9V istället, då blir den tystare men effektiv?
om någon kan säga att prestanda kommer minst matcha luftkylare TS har och ljudnivå blir bättre

annars gäller det att bygga egen system utifrån ljudnivå men detta blir tyvärr inte så enkel som att sätta luftkylare i chassi och ngt dyrare än färdiga system

@TS kolla LC system hos ngn du känner, om du upplever den tystare än det du har

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugosilver:

Tja!
Behöver hjälp med att hitta en tyst vattenkylning till min dator, någon som har några tips?

En H100i med t.ex; http://www.inet.se/produkt/5322329/corsair-air-series-sp120-q...

Är enligt mig väldigt tyst, har precis själv bytt ut min Noctua U12P mot en H100i med Corsair SP120.
Samma eller t.om lägre ljudnivå än tidigare under load, samtidigt som jag sänkte temperaturen med 10-15c.
Vid idle och surfade osv så måste jag nog säga att ljudnivån är lite högre, detta beror nog mest på att jag inte kör med PWN-styrningen.

Sen 18dB ljudnivå, är det något du mätt upp själv eller är det en siffra från tillverkaren?
Har svårt att tro att den låter endast 18dB, har själv två chassifläktar från bequiet, ett par silentwings 120 och de är enligt mig inte speciellt tysta utan motstånd.
De fläktarna ska enligt samma tillverkare som din kyl "väsnas" i endast 17dB och det är rent bullsheit!
Så jag misstänker att "uppmätt" ljud på din kylare är samma bs tyvärr. Inte helt ovanligt.

Sen beror det också lite på var du har datorn, hur ljudnivån upplevs. Nere på golvet? Direkt bredvid dig på skrivbordet?

Jag gick iaf från en enligt mig tyst Noctua, till ovanstående H100i med SP120 Quiet-fläktar och är mer än nöjd.

Skrivet av Cooling_Stuff:


kul med så många svar, frågan är dock om någon av de system ni rekommenderar är tystare än TS dark rock advanced
jag kan förstå att en del av Er tänker att de färdiga system är tysta (även med bättre fläktar) men detta betyder inte att de är tysta för ngn mer kräsen

frågan är om man förlorar mycket prestanda om pump ska köra på 7-9V istället, då blir den tystare men effektiv?
om någon kan säga att prestanda kommer minst matcha luftkylare TS har och ljudnivå blir bättre

annars gäller det att bygga egen system utifrån ljudnivå men detta blir tyvärr inte så enkel som att sätta luftkylare i chassi och ngt dyrare än färdiga system

@TS kolla LC system hos ngn du känner, om du upplever den tystare än det du har

Ja, en H100i är tystare än en Dark Rock, givet att man väljer tysta fläktar. Medföljande fläktar i dessa AIO väsnas rejält, om man vill.

Varför skulle man köra pumpen i 7-9v? Då kan man ju lika gärna köpa en mindre pump/radiator från början...
Är det något som Cooling Stuff rekommenderar? Att köra pumparna i 7-9v?

Permalänk
Cooling Stuff
Skrivet av Falcon:

Varför skulle man köra pumpen i 7-9v? Då kan man ju lika gärna köpa en mindre pump/radiator från början...
Är det något som Cooling Stuff rekommenderar? Att köra pumparna i 7-9v?

undrade om man kan köra pumpar i de AIO på lägre volt, visa säger att bara ibland blir pump tyst, de flesta är ganska högljuda

annars om det gäller custom system, det är givetvis bra att kunna sänka hastighet på pumpen, det blir bara bättre om man kan justera den efter behöv och 100% är inte bra för alla, även om man väljer minsta pump så kanske det blir ändå bra marginal med prestanda, med lägre hastighet blir det säkert mindre vibrationer/ljudnivå och mindre värme som dumpas i vatten, själv har jag en jobbdator med Alphacool DC-LT som genererar flöde på 5V i system med 3 block (cpu, gpu och minnesblock som sitter på nätaggregat) och enkel 120 60mm tjock radiator, pumpen är helt tyst och system har riktig bra prestanda och hittar jag inga mindre pumpar

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system