CL Vattenkylning! Är det verkligen värt det?

Permalänk
Medlem

CL Vattenkylning! Är det verkligen värt det?

Hej på er!
Jag har länge funderat på att bygga en CL i riggen, och därför precis fått hem ett Case Labs SMH10 som har goda möjligheter till detta.
Men jag står fortfarande och velar och funderar på om fördelarna verkligen väger upp de risker och (framför allt) den kostanden en CL innebär.

För mig handlar det främst om att få ner ljudnivån på burken, framför allt vid spelande. Men självklart är det också ett mål med lägre temps överlag.
Problemet är att jag nu börjat fundera på om alla negativa aspekter verkligen väger upp vinsterna med CL. Så här tänker jag:

Fördelar:

Tystare dator
Den största fördelen i min mening!

Svalare komponenter
Jag kommer inte överklocka mina GPU'er men det är ju bra om man kan sänka temperaturen på dem då de annars throttlar på 80 grader om jag inte minns fel.

Nackdelar:

Priset!
För att vattenkyla mina komponenter och installera 1st 560 och 1st 360 RAD räknar jag med en kostnad på mellan 6-7k. Det är en väsentlig investering!

Riskabelt
Vattenläckage i datorn = skadade komponenter. Dessutom blir man av med garantin på grafikkorten om man byter originalkylaren (med ASUS är det så, tror det är annorlunda med tex. EVGA).

Underhåll
Man skapar ju ett extra arbete med en CL där man måste byta vatten, rengöra vattenblock och slangar med jämna mellanrum (har hört allt mellan 3 och 12 månader).

Alltså!
Vad tycker ni Sweclockare som har tagit steget till en CL loop? Är det värt besväret? Har ni vart med om några läckage i loopen och isåfall varför? Ska man vara rädd för att garantin försvinner på GPU'erna?

Tacksam för alla typer av tänkvärda funderingar om detta!

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av detta, men du som har 2x Titan borde inte backa för priset

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungowe:

Hej på er!
Jag har länge funderat på att bygga en CL i riggen, och därför precis fått hem ett Case Labs SMH10 som har goda möjligheter till detta.
Men jag står fortfarande och velar och funderar på om fördelarna verkligen väger upp de risker och (framför allt) den kostanden en CL innebär.

För mig handlar det främst om att få ner ljudnivån på burken, framför allt vid spelande. Men självklart är det också ett mål med lägre temps överlag.
Problemet är att jag nu börjat fundera på om alla negativa aspekter verkligen väger upp vinsterna med CL. Så här tänker jag:

Fördelar:

Tystare dator
Den största fördelen i min mening!

Svalare komponenter
Jag kommer inte överklocka mina GPU'er men det är ju bra om man kan sänka temperaturen på dem då de annars throttlar på 80 grader om jag inte minns fel.

Nackdelar:

Priset!
För att vattenkyla mina komponenter och installera 1st 560 och 1st 360 RAD räknar jag med en kostnad på mellan 6-7k. Det är en väsentlig investering!

Riskabelt
Vattenläckage i datorn = skadade komponenter. Dessutom blir man av med garantin på grafikkorten om man byter originalkylaren (med ASUS är det så, tror det är annorlunda med tex. EVGA).

Underhåll
Man skapar ju ett extra arbete med en CL där man måste byta vatten, rengöra vattenblock och slangar med jämna mellanrum (har hört allt mellan 3 och 12 månader).

Alltså!
Vad tycker ni Sweclockare som har tagit steget till en CL loop? Är det värt besväret? Har ni vart med om några läckage i loopen och isåfall varför? Ska man vara rädd för att garantin försvinner på GPU'erna?

Tacksam för alla typer av tänkvärda funderingar om detta!

Dold text

CL gjorde mig något fundersam på vad du menade, det kanske är en annat ord för det som de flesta jag ser kallar WC (Watercooling)

Gör man på rätt sätt så ska man inte behöva byta och rengöra på kanske något år från vad jag har hört.
Har själv en SMH10 hemma, i den har jag tryckt i en 560 i botten (monsta, 80mm tjock) samt en 480 i toppen.
Detta beräknar jag ska kyla hela riggen, CPU, RAM, 3xGPU, Motherboard osv.

Ang. Garanti så gäller den även vid vattenkylning på EVGA, Gigabyte och Zotacs GPUer, dubbelkolla detta dock innan om du är rädd att den försvinner.

Jag har mätt ut lite och denna i botten
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p15236_Alphaco...
samt denna i toppen
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p12347_Alphaco...

Då passar även alla moderkort!

Permalänk

Custom loop eller custom liquidcooling antar jag iswede

Permalänk

Jag tycker helt klart att det var värt det! Men det beror ju på anledningen. Det är inte prisvärd kylning direkt.. Enligt min erfarenhet så tål komponenterna mer än vad man kan tro. Det värsta jag har varit med om är ett processorblock som började läcka under ett LAN. Det droppade vatten ner på grafikkortet och datorn stängde av sig. Startade den om och om igen ett antal gånger innan jag förstod vad som hände, men ingenting gick sönder

Köper du bara bra grejer så kommer du inte ha några problem med läckage osv. Lägg den extra hundralappen på ett CPU-block som inte är av plast och Köp vanliga stabila EKWB kompressionsanslutningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:
Dold text

CL gjorde mig något fundersam på vad du menade

"Custom Loop", kanske inte helt vedertaget

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungowe:

Man skapar ju ett extra arbete med en CL där man måste byta vatten, rengöra vattenblock och slangar med jämna mellanrum (har hört allt mellan 3 och 12 månader).

Använder du slangar av bra kvalite samt rengör radiatorerna innan dom installeras med varmtvatten, kör utan färgat vatten så har du mycket längre livstid på systemet än 3-12 månader. Gjorde en service på min filserver i Fredags, den har varit på 24/7 i 2 år. Jag körde med destillerat vatten samt PT Nuke (Kör just nu Mayhems Biocide i server/speldatorn) Fanns ingen skit någonstans! Jag hade kunnat köra vidare utan problem.

Du lär ju byta komponter innan du behöver göra en service. Jag brukar göra en service när jag uppgraderar. Det ända du behöver göra är att skruva åt fittings sporadiskt.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Har hållt på med vattenkylning ett par år nu (hade en fjantig hydro 70 förut innan dess) och allt blir tystare.. Kör mina fläktar på 7-800rpm, cpu i 4.9 ghz, på strax över 60 grader, gpu gtx670 blir aldrig varmare än 50 grader och då med stresstest i 1 timme. Normalt ligger den max på 40 grader vid spelande.

Rengöring behöver du inte göra mer än en gång per år eller ens det i fall du har ett rengjort system innan vätska och tillsatser fyllts på.

Ochd et du planerar är overkill så det står härliga till. Du klarar dig på en tripel eller fyr-rad med det du har. Med block etc hamnar du max på 5k. CPU block kan du återanvända, likaså pump, rad och allt annat utan gpublock. Så nästa uppgradering med komponenter blir inte dyrt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Intressant fråga.
Har själv suttit och funderat på samma sak. Efter mycket forskning om ämnet kom jag fram till att det ända man får mer eller mindre, i alla fall för mig som inte har mina kort överklockade är ett coolare system. å då menar jag inte cool som i svalt.

Bestämde mig själv för att spara pengarna och sattsade på vettig luftkylning istället. Har nu ett tyst och hyggligt svalt system och behöver aldrig byta några vätskor!

Permalänk
Medlem

Ja tyst beror det ju på vilka fläktar man har. Jag skulle nog skaffat PWM fläktar och en schysst fläktkontroller. Men om du kan tänka dig att du slänger in en 560 radd och en 360 radd. Det blir 7 fläktar, minst. (Beroende på om man kör Pushpull eller inte.) det kommer låta en hel del när alla fläktar varvar upp.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Skrivet av anderjo4:

Intressant fråga.
Har själv suttit och funderat på samma sak. Efter mycket forskning om ämnet kom jag fram till att det ända man får mer eller mindre, i alla fall för mig som inte har mina kort överklockade är ett coolare system. å då menar jag inte cool som i svalt.

Bestämde mig själv för att spara pengarna och sattsade på vettig luftkylning istället. Har nu ett tyst och hyggligt svalt system och behöver aldrig byta några vätskor!

Varför ska du byta vätskor?

Häller du i så håller de lätt 2 år...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Ja tyst beror det ju på vilka fläktar man har. Jag skulle nog skaffat PWM fläktar och en schysst fläktkontroller. Men om du kan tänka dig att du slänger in en 560 radd och en 360 radd. Det blir 7 fläktar, minst. (Beroende på om man kör Pushpull eller inte.) det kommer låta en hel del när alla fläktar varvar upp.

Med fler fläktar kan du ju varva ner dom mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungowe:

Hej på er!
Jag har länge funderat på att bygga en CL i riggen, och därför precis fått hem ett Case Labs SMH10 som har goda möjligheter till detta.
Men jag står fortfarande och velar och funderar på om fördelarna verkligen väger upp de risker och (framför allt) den kostanden en CL innebär.

För mig handlar det främst om att få ner ljudnivån på burken, framför allt vid spelande. Men självklart är det också ett mål med lägre temps överlag.
Problemet är att jag nu börjat fundera på om alla negativa aspekter verkligen väger upp vinsterna med CL. Så här tänker jag:

Fördelar:

Tystare dator
Den största fördelen i min mening!

Svalare komponenter
Jag kommer inte överklocka mina GPU'er men det är ju bra om man kan sänka temperaturen på dem då de annars throttlar på 80 grader om jag inte minns fel.

Nackdelar:

Priset!
För att vattenkyla mina komponenter och installera 1st 560 och 1st 360 RAD räknar jag med en kostnad på mellan 6-7k. Det är en väsentlig investering!

Riskabelt
Vattenläckage i datorn = skadade komponenter. Dessutom blir man av med garantin på grafikkorten om man byter originalkylaren (med ASUS är det så, tror det är annorlunda med tex. EVGA).

Underhåll
Man skapar ju ett extra arbete med en CL där man måste byta vatten, rengöra vattenblock och slangar med jämna mellanrum (har hört allt mellan 3 och 12 månader).

Alltså!
Vad tycker ni Sweclockare som har tagit steget till en CL loop? Är det värt besväret? Har ni vart med om några läckage i loopen och isåfall varför? Ska man vara rädd för att garantin försvinner på GPU'erna?

Tacksam för alla typer av tänkvärda funderingar om detta!

gör nu ett rejält bygge och upp med ett galleri när du köpt en av de bästa chassin på jorden samt har alla mumsig hårdvara som passar perfekt in i det!

skit i riskerna, det är inte så stor chans att det kommer läcka och om det gör det är det nog dags för uppgradering ändå!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungowe:

Hej på er!
Jag har länge funderat på att bygga en CL i riggen, och därför precis fått hem ett Case Labs SMH10 som har goda möjligheter till detta.
Men jag står fortfarande och velar och funderar på om fördelarna verkligen väger upp de risker och (framför allt) den kostanden en CL innebär.

För mig handlar det främst om att få ner ljudnivån på burken, framför allt vid spelande. Men självklart är det också ett mål med lägre temps överlag.
Problemet är att jag nu börjat fundera på om alla negativa aspekter verkligen väger upp vinsterna med CL. Så här tänker jag:

Fördelar:

Tystare dator
Den största fördelen i min mening!

Svalare komponenter
Jag kommer inte överklocka mina GPU'er men det är ju bra om man kan sänka temperaturen på dem då de annars throttlar på 80 grader om jag inte minns fel.

Nackdelar:

Priset!
För att vattenkyla mina komponenter och installera 1st 560 och 1st 360 RAD räknar jag med en kostnad på mellan 6-7k. Det är en väsentlig investering!

Riskabelt
Vattenläckage i datorn = skadade komponenter. Dessutom blir man av med garantin på grafikkorten om man byter originalkylaren (med ASUS är det så, tror det är annorlunda med tex. EVGA).

Underhåll
Man skapar ju ett extra arbete med en CL där man måste byta vatten, rengöra vattenblock och slangar med jämna mellanrum (har hört allt mellan 3 och 12 månader).

Alltså!
Vad tycker ni Sweclockare som har tagit steget till en CL loop? Är det värt besväret? Har ni vart med om några läckage i loopen och isåfall varför? Ska man vara rädd för att garantin försvinner på GPU'erna?

Tacksam för alla typer av tänkvärda funderingar om detta!

Gör det ordentligt och ta din tid så lär du inte ha några läckage, börja med att sätta ihop delarna utanför datorn om du vill vara extra säker. Samt så tyckte jag du glömde en fördel, att datorn ser extremt mycket coolare ut

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av kungowe:

Hej på er!
Jag har länge funderat på att bygga en CL i riggen, och därför precis fått hem ett Case Labs SMH10 som har goda möjligheter till detta.
Men jag står fortfarande och velar och funderar på om fördelarna verkligen väger upp de risker och (framför allt) den kostanden en CL innebär.

För mig handlar det främst om att få ner ljudnivån på burken, framför allt vid spelande. Men självklart är det också ett mål med lägre temps överlag.
Problemet är att jag nu börjat fundera på om alla negativa aspekter verkligen väger upp vinsterna med CL. Så här tänker jag:

Fördelar:

Tystare dator
Den största fördelen i min mening!

Svalare komponenter
Jag kommer inte överklocka mina GPU'er men det är ju bra om man kan sänka temperaturen på dem då de annars throttlar på 80 grader om jag inte minns fel.

Nackdelar:

Priset!
För att vattenkyla mina komponenter och installera 1st 560 och 1st 360 RAD räknar jag med en kostnad på mellan 6-7k. Det är en väsentlig investering!

Riskabelt
Vattenläckage i datorn = skadade komponenter. Dessutom blir man av med garantin på grafikkorten om man byter originalkylaren (med ASUS är det så, tror det är annorlunda med tex. EVGA).

Underhåll
Man skapar ju ett extra arbete med en CL där man måste byta vatten, rengöra vattenblock och slangar med jämna mellanrum (har hört allt mellan 3 och 12 månader).

Alltså!
Vad tycker ni Sweclockare som har tagit steget till en CL loop? Är det värt besväret? Har ni vart med om några läckage i loopen och isåfall varför? Ska man vara rädd för att garantin försvinner på GPU'erna?

Tacksam för alla typer av tänkvärda funderingar om detta!

Dold text

Jag gick på spåret med en custom vattenkylning av en anledning, att få det tyst (vilket bara leder till mer och mer utökningar eftersom man aldrig blir riktigt nöjd )

Men för att svara på dina påstående.

Tystare dator, Ohh ja, det går att göra underverk på denna fronten, men kylskåpet i rummet bredvid stör mig lite nu istället

Svalare komponenter, Inte nödvändigtvis, beror på hur mycket man vill investera och hur mycket radiatoryta man vill ha. Det går att få både svala komponenter och en tyst dator men det kräver mycket radiatoryta. Annars får man nöja sig med en av de två.

Priset!, Ja tyvärr är en bra CL dyr, framför allt om man ska ha flera grafikkort då dessa block kostar skjortan. Samtidigt är det bättre att köpa en ordentlig loop direkt än att snåla in ett par hundra lappar här och där på delar man kommer behöva byta ut sen när man inser att de inte lever upp till kraven.
Här kommer jag att tänka på många som bygger en loop för 2-4 tusen kronor och väljer en usel EK pump som de sen behöver byta ut rätt omgående ändå.

Riskabelt Bygg ihop den utanför datorn först samt läcktesta ordentligt så ska den risken vara rätt liten. Räkna med att det blir blött första gången

Underhåll Vanlig myt, så länge man enbart använder destvatten och en silver kill coil samt har tvättat ur loopen ordentligt innan så finns det inget som gör att du behöver byta vatten mm. Dock behöver man fylla på lite nytt vatten en gång om året eller så beroende på hur täta slangar man har (det avdunstar minimalt med vatten genom dessa, i mitt fall ungefär 2 DL om året).
Om man är sån som använder tex färgade tillsatser mm i vattnet så blir där ett helt annat arbete med underhåll dock, men det är självförvållat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungowe:

Hej på er!
Jag har länge funderat på att bygga en CL i riggen, och därför precis fått hem ett Case Labs SMH10 som har goda möjligheter till detta.
Men jag står fortfarande och velar och funderar på om fördelarna verkligen väger upp de risker och (framför allt) den kostanden en CL innebär.

För mig handlar det främst om att få ner ljudnivån på burken, framför allt vid spelande. Men självklart är det också ett mål med lägre temps överlag.
Problemet är att jag nu börjat fundera på om alla negativa aspekter verkligen väger upp vinsterna med CL. Så här tänker jag:

Fördelar:

Tystare dator
Den största fördelen i min mening!

Svalare komponenter
Jag kommer inte överklocka mina GPU'er men det är ju bra om man kan sänka temperaturen på dem då de annars throttlar på 80 grader om jag inte minns fel.

Nackdelar:

Priset!
För att vattenkyla mina komponenter och installera 1st 560 och 1st 360 RAD räknar jag med en kostnad på mellan 6-7k. Det är en väsentlig investering!

Riskabelt
Vattenläckage i datorn = skadade komponenter. Dessutom blir man av med garantin på grafikkorten om man byter originalkylaren (med ASUS är det så, tror det är annorlunda med tex. EVGA).

Underhåll
Man skapar ju ett extra arbete med en CL där man måste byta vatten, rengöra vattenblock och slangar med jämna mellanrum (har hört allt mellan 3 och 12 månader).

Alltså!
Vad tycker ni Sweclockare som har tagit steget till en CL loop? Är det värt besväret? Har ni vart med om några läckage i loopen och isåfall varför? Ska man vara rädd för att garantin försvinner på GPU'erna?

Tacksam för alla typer av tänkvärda funderingar om detta!

Det är bara att sätta ihop ett CL, helt klart värt det tycker jag. Har själv 2 st. 360 radiatorer (en fet rad. och en normal) och de kyler mina SLI GPU och CPU galant, svalare, tystare och coolare;)
Har bara varit med om att det har läckt en gång, när jag precis hade satt ihop systemet och en slang hade glidit ur lite.
OCH börja med att bara köra slingan och kolla efter läckage!
Sen håller det i upp till 2 år utan att du behöver göra någonting om du kör med bra vätska.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd