Hjälp med ssd installation angående bios och inter rapid storage technology

Permalänk
Medlem

Hjälp med ssd installation angående bios och inter rapid storage technology

Hej
Köpte en Samsung evo 840 250GB och har några frågor kring min installation. När jag installerade ett nytt windows var jag noga med att ha AHCI i bios och koppla ut min gamla mekaniska hårddisk. Jag installerade även drivrutiner för AHCI för mitt moderkort enligt manualen för mitt moderkort. Trodde allt gick bra men jag upptäckte lite små saker som gör mig fundersam.

Det första är detta : http://imgur.com/c5JZY2v den kommer upp efter att bios har loadat och innan windows startat , tar ungefär 3-5 sek att loada windows efter det. Jag tänkte att boot ordern och hard disk boot priority är fel men det var det inte! Min samsung är vald som första device. Kan jag få bort den där rutan som tar 3-5 sek från min boot tid? Vad betyder den där rutan?
Min andra fundering är varför jag inte hittar jag inte min ssd i intel rapid storage technology. Bara min mekaniska hårddisk finns där, ingen ssd.
Ssd funkar annars, den finns på enhetshanteraren och genom samsung magician så ser jag att AHCI är på och att den benchmarks är bra: http://imgur.com/U8JCqkB

Jag har ett Gigabyte GA-P55A-UD3 , Intel Core i5 750 2,66GHz , 750GB Western Digital Caviar Black SATA II , och såklart själva Samsung 840 evo 250

Visa signatur

<snajzzzZ->

Permalänk
Medlem

Edit: Jag hittar inget moderkort som heter Gigabyte GA-O55A-UD3.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in SSD:n till en SATA 6 Gb/s port? Annars gör det.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/galleri/4964-abk-och-gurkiz-bygger...
Det där är bilder på min dator när mina kompisar och jag byggde den. Mest dom då jag mer kollade på

Visa signatur

<snajzzzZ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Edit: Jag hittar inget moderkort som heter Gigabyte GA-O55A-UD3.

jävlar mitt fel det heter GA-P55A-UD3 slarvfel av mig förlåt

100% säker på att ssd sitter på 6gb/s sata porten!!

Visa signatur

<snajzzzZ->

Permalänk
Medlem

Gissar att du har ett GA-P55A-UD3 inte GA-O55A-UD3.
Och anledningen till att du inte hittar din SSD i Intel Rapid Storage är för att du antagligen kopplat din SSD till en av dina SATA 6Gbps portar som ligger på Marvell kontrollern och inte Intel.
Personligen skulle jag hellre satt den på Intels 3Gbps portar.

Edit: och nej du kommer inte få bort den där rutan som tar 3-5 sekunder av din boottid, inte om du vill ha AHCI aktivt iaf.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Citat för moderkortet GA-P55A-UD3

"Chipset:

6 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_0, SATA2_1, SATA2_2, SATA2_3, SATA2_4, SATA2_5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10

Marvell 9128 chip:

2 x SATA 6Gb/s connectors (GSATA3_6, GSATA3_7) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices
Support for SATA RAID 0 and RAID 1 "

Du har kanske kopplat SSDn till Marvell SATA portarna på moderkortet och då fungerar inte Intel rapid storage technology för din SSD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Gissar att du har ett GA-P55A-UD3 inte GA-O55A-UD3.
Och anledningen till att du inte hittar din SSD i Intel Rapid Storage är för att du antagligen kopplat din SSD till en av dina SATA 6Gbps portar som ligger på Marvell kontrollern och inte Intel.
Personligen skulle jag hellre satt den på Intels 3Gbps portar.

Edit: och nej du kommer inte få bort den där rutan som tar 3-5 sekunder av din boottid, inte om du vill ha AHCI aktivt iaf.

Skrivet av janee:

Citat för moderkortet GA-P55A-UD3

"Chipset:

6 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_0, SATA2_1, SATA2_2, SATA2_3, SATA2_4, SATA2_5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10

Marvell 9128 chip:

2 x SATA 6Gb/s connectors (GSATA3_6, GSATA3_7) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices
Support for SATA RAID 0 and RAID 1 "

Du har kanske kopplat SSDn till Marvell SATA portarna på modekortet och då fungerar inte Intel rapid storage technology för din SSD.

Ok tack för svaren! Slarvigt av mig att skriva O istället för P. SSD sitter på marvell 9128 chipet. tänkte att eftersom det stod 6Gb/s på den så skulle den in där. @TiasE Varför vill man ha den på intells 3gb/s port istället för 6gb/s porten ? Ifall jag skulle vilja byta port skulle jag kunna göra det utan att formatera eller är det bara att öppna burken o byta till intells portar?

Visa signatur

<snajzzzZ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajzzZ:

Ok tack för svaren! Slarvigt av mig att skriva O istället för P. SSD sitter på marvell 9128 chipet. tänkte att eftersom det stod 6Gb/s på den så skulle den in där. @TiasE Varför vill man ha den på intells 3gb/s port istället för 6gb/s porten ? Ifall jag skulle vilja byta port skulle jag kunna göra det utan att formatera eller är det bara att öppna burken o byta till intells portar?

Därför att Marvells kontroller är ren skit och skapar oftast mer problem än det är värt samt att den i många fall ger sämre prestanda än Intels 3Gbps kontroller.
Och ja det är bara att byta port, ingen ominstallation krävs, bara se till att din SSD fortf. ligger först i boot ordningen.
Men om det behövs just för dig kan jag ju inte svara på, vet bara vad jag hade gjort om det var min dator

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Därför att Marvells kontroller är ren skit och skapar oftast mer problem än det är värt samt att den i många fall ger sämre prestanda än Intels 3Gbps kontroller.
Och ja det är bara att byta port, ingen ominstallation krävs, bara se till att din SSD fortf. ligger först i boot ordningen.
Men om det behövs just för dig kan jag ju inte svara på, vet bara vad jag hade gjort om det var min dator

Alrigh, Får testa att byta och se hur det känns. Om det är någon stor skillnad prestanda vis. Hur som helst tack för hjälpen :D!

Visa signatur

<snajzzzZ->