Permalänk
Medlem

tung kylare ha sönder moderkort??

Har en cpu kylare (luft) som jag ej vet namnet på men den är av dual tower typ och väger 1300 gram. Kan denna kylare skada moderkortet pga av sin vikt??
Är det lika stor chans at den har sönder moderkortet som att tillexempel en corsair h60 eller dylikt skulle läcka? vad tror ni?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlovov:

Har en cpu kylare (luft) som jag ej vet namnet på men den är av dual tower typ och väger 1300 gram. Kan denna kylare skada moderkortet pga av sin vikt??
Är det lika stor chans at den har sönder moderkortet som att tillexempel en corsair h60 eller dylikt skulle läcka? vad tror ni?

alltså jag tror inte att man skulle göra en cpu kylare som lyckas ta sönder mb? vad tror du?

Permalänk
Hedersmedlem

I stillhet nej, vid transport ja.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

På alla corsiar tex H100i,H60 etc så får du med en bakplatta som ger extra stöd mot moderkortet som du tex ser på denna länk http://hexus.net/tech/reviews/cooling/49445-corsair-hydro-ser...

och att det skulle börja läcka är en minimal chans och extrem otur..

Permalänk
Medlem

Den tar inte sönder moderkortet bara för att vara monterad men om man flyttar datorn mycket och kanske fraktar den med kylaren monterad så finns det nog en chans att det kan skada moderkortet ja.

Sen kan man inte spekulera i hur en H60 skulle läcka eller liknande för hittils så har jag sätt flertal antech kuhler som läckt här på forumet men bara en gång en H60 gjort de.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Om den är rätt monterad så ska det inte vara några problem.
Men ska du frakta datorn så kan det bli problem om du inte har plats att lägga chassit ner så att kylaren blir ståendes så att säga.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Inaktiv

Om du skulle råka sätta ner datorn på golvet för hårt så kan den givetvis skada moderkortet. Är du försiktig eller lägger datorn ner vid transport så borde det inte vara någon fara!

Permalänk
Medlem

Moderkort är tåligare än man tror (har praktisk erfarenhet).

Permalänk
Medlem

Ja. Lägg chassit på sidan vid transport.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

I stillhet nej, vid transport ja.

Skrivet av Yooriitzz:

Ja. Lägg chassit på sidan vid transport.

Skickades från m.sweclockers.com

exakt, sålänge den ligger ner vid transport och inte skakas runt när du har den ståendes hemma så ska de aldrig vara någon fara för backplaten är konstruerad för att stärka moderkortet så den inte tar stryk av vikten vid normal användning, samma funktion har en backplate på grafikkort, det är därför asus har backplate på sina 3 slots kylare grafikkort för de första revisionerna av det kortet började ta stryk och böjas efter ett par år, såg en tråd om det på sweclockers för något år sen om ett asus gtx 570 kort som hade böjts av tyngden från DC2 kylaren för att den saknade backplate!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har en kylare på omkring 1200 gram (scythe mine 2) och jag är och ahr inte märkt något.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar! Sätter nog upp kylaren iaf, sen om jag ska på lan får jag väl klocka ner processorn till org och montera intels luftkylare

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlovov:

Tack för snabba svar! Sätter nog upp kylaren iaf, sen om jag ska på lan får jag väl klocka ner processorn till org och montera intels luftkylare

bara transportera den sidan med kylaren uppåt det är inte svårare än så, själv har jag noctuas monterkylare (NH-D14) samt chassit i signaturen och GTX 680 SLI som inte nämns i min signatur så den väger en hel del.. och det är noll skador på mitt moderkort efter LAN och annat! bara lägg den ner med kylaren uppåt!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Min väger runt 1200 gram och har klarat flera flyttar, men som de andra säger lägg datorn ner

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tgadler:

Moderkort är tåligare än man tror (har praktisk erfarenhet).

Skrivet av Vlovov:

Tack för snabba svar! Sätter nog upp kylaren iaf, sen om jag ska på lan får jag väl klocka ner processorn till org och montera intels luftkylare

Moderkort är riktigt tåliga, för några år sedan när jag jobbade på en datorreparationsfirma ville vi testa hur tåliga.
Vi kunde böja moderkortet nästan 90 grader på mitten sedan tillbaka. ploppade i en processor (var en gammal 775 socket) När vi startade upp allt så fungerade det utan problem.. det fungerade hela vägen upp till runt att vi böjde det runt 100 grader, då gick nämligen en kretskortsbana av på baksidan.

En sådan tung kylare kan dock få problem vid överklockning, då den är så tung så ligger den lite snett på processorn och ena halvan kan bli varmare (Ganska mycket). Det finns flera sätt att lösa det på, jag vet att många butiker säljer vajrar som man fäster i chassit och sedan kylaren för att stötta upp hela konstruktionen.

OBS, jag rekommenderar dig inte att BÖJA moderkortet vi hade ett skräp exemplar som inte gjorde något att det gick sönder.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."