Tv-avgift för datorer prövas i kammarrätten

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Du kan lika bra argumentera att alla vi friska människor ska sluta betala för att hålla igång sjukhus, vi ger ju f** i dom när vi inte behöver gå dit?

Öh, nej. Du kan inte jämföra något så grundläggande som sjukvård med något så överflödigt som nöjesprogram på TVn.

Jag förstår verkligen inte varför SVT drivs som om det vore ett vinstdrivande företag. Håll det på en slimmad budget och arbeta exklusivt med nyhetsrapportering och samhällsgranskning och sluta expandera över fler kanaler och medium.

Man tycker ju att kostnaden för att bedriva verksamheten borde vara konstant, så nu när de får in mer pengar borde avgiften gå ner...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Öh, nej. Du kan inte jämföra något så grundläggande som sjukvård med något så överflödigt som nöjesprogram på TVn.

Jag förstår verkligen inte varför SVT drivs som om det vore ett vinstdrivande företag. Håll det på en slimmad budget och arbeta exklusivt med nyhetsrapportering och samhällsgranskning och sluta expandera över fler kanaler och medium.

Man tycker ju att kostnaden för att bedriva verksamheten borde vara konstant, så nu när de får in mer pengar borde avgiften gå ner...

Det är ju precis det Murklor skriver..
Hen skriver inte att SVT ska ha samma modell som idag, utan de ska få mindre anslag och göra de program som en public service-tjänst ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är ju precis det Murklor skriver..
Hen skriver inte att SVT ska ha samma modell som idag, utan de ska få mindre anslag och göra de program som en public service-tjänst ska göra.

Det var min första mening som var direkt riktad till Murklor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med om att man skall lägga det på skatten, gillar idén med public service även om jag inte utnyttjar det så pass mycket att jag tycker jag får valuta för tv-licensen. Skulle man lägga det på skatten skulle byråkratin bli betydligt mindre och man borde faktiskt klara sig med en betydligt lägre summa än vad man går runt på nu med tv-licensen iom att kostnaden delas på alla skattebetalare.
Avvecklingen en av radiotjänst borde också den spara in stora pengar även om det självklart också leder till ökade kostnader i form av ökad arbetslöshet i en glesbygd.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Att lägga avgiften på skatten är helt vansinnigt. Det kommer bara bli ännu dyrare, då betalar du mera ju mer du tjänar. Dessutom blir man straffbeskattad om man är sambo/gift för då kommer ni betala två avgifter!

Det förslag som lades fram av utredaren om detta, skulle inneburit för min familj att avgiften gick upp från dagens ca 2000kr till över 4000kr!

så nej tack inga mera skatter, det har vi så det räcker av. Dessutom faller hela iden med en oberoende television om staten kan styra hur mycket av skatten som de ska få del av, då har vi snart bara nyhetssändningar som rapporterar att Reinfeldt gjort hole in på alla alla 18 hålen eller sprang 100m fortare än Usain Bolt (...hint hint...Korea...)

Enda vettiga är att ta bort TV-avgiften helt istället och låta de finansiera sig med reklam ...som de redan börjat med ( detta program presenteras av....etc), om man sen vill ha deras "oberoende" kanaler så får de sälja ett abbonemang till mig som alla andra.

Jag kan tänka mig att fortsätta betala en symbolisk Radioavgift dock, för en oberoende radio som rapporterar endast samhällsinformation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Så när det är en allvarlig händelse typ en brand eller liknande så vill du veta det dagen efter då den tryckts på papper?

Finns ju andra TV-kanaler, t.ex. TV4 visar nyheter, deras inkomst är ju reklam bland annat. Så något särskilt "public service" via SVT är imo överflödigt. Är det en stor nyhet får man reda på den ändå, oftast via internet eftersom folk idag kommunicerar mycket mer och lättare med varandra på senare år vilket har gjort att syftet med public service sakta men säkert tynas bort.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Att lägga avgiften på skatten är helt vansinnigt. Det kommer bara bli ännu dyrare, då betalar du mera ju mer du tjänar. Dessutom blir man straffbeskattad om man är sambo/gift för då kommer ni betala två avgifter!

Det förslag som lades fram av utredaren om detta, skulle inneburit för min familj att avgiften gick upp från dagens ca 2000kr till över 4000kr!

så nej tack inga mera skatter, det har vi så det räcker av. Dessutom faller hela iden med en oberoende television om staten kan styra hur mycket av skatten som de ska få del av, då har vi snart bara nyhetssändningar som rapporterar att Reinfeldt gjort hole in på alla alla 18 hålen eller sprang 100m fortare än Usain Bolt (...hint hint...Korea...)

Enda vettiga är att ta bort TV-avgiften helt istället och låta de finansiera sig med reklam ...som de redan börjat med ( detta program presenteras av....etc), om man sen vill ha deras "oberoende" kanaler så får de sälja ett abbonemang till mig som alla andra.

Jag kan tänka mig att fortsätta betala en symbolisk Radioavgift dock, för en oberoende radio som rapporterar endast samhällsinformation.

Har inte läst hela förslaget från utredningen men det jag reagerade över redan när det presenterades var att kostnaderna per hushåll i vissa fall skulle bli mycket högre, vilket jag inte förstår med tanke på att man inte bara skulle slippa kostnaderna för hela radiotjänsts organisation utan kostnaden skulle också spridas på alla skattebetalare inkl de som nu smiter undan och inte betalar tv-licens.

Frågan är då om man helt enkelt räknat med en betydligt högre budget för public service vilket känns onödigt då vi redan nu bekostar en mängd program som egentligen inte hör hemma i ett public service utbud.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Tl;dr. Men iallafall. Asså TV-licens för telefoner, surfplattor och datorer är ju förfan efterblivet på riktigt. Det är ju inte precis så att man vill slösa sin mobila data på att kolla på SVT Play. Och som sidenote så kan väl SVT Play och andra muppar som bryr sig tillräckligt införa ett liknande system som Spotify har. T.ex 100kr /mån för HD upplösning etc. Varför ska ALLA behöva betala pengar för någonting inte deltar i. Det är ungefär som i skolan, om en elev håller på så drabbas oftast hela klassen. Det är i stort sett samma saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Har inte läst hela förslaget från utredningen men det jag reagerade över redan när det presenterades var att kostnaderna per hushåll i vissa fall skulle bli mycket högre, vilket jag inte förstår med tanke på att man inte bara skulle slippa kostnaderna för hela radiotjänsts organisation utan kostnaden skulle också spridas på alla skattebetalare inkl de som nu smiter undan och inte betalar tv-licens.

Frågan är då om man helt enkelt räknat med en betydligt högre budget för public service vilket känns onödigt då vi redan nu bekostar en mängd program som egentligen inte hör hemma i ett public service utbud.

Så kollektiv bestraffning för att några smiter är helt plötsligt okej? Det är inte precis så de har ont om pengar heller och håller på att går omkull och nej, jag syftar inte på att smita är okej när jag skriver det.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Så kollektiv bestraffning för att några smiter är helt plötsligt okej? Det är inte precis så de har ont om pengar heller och håller på att går omkull och nej, jag syftar inte på att smita är okej när jag skriver det.

Nej det handlar som jag ser det inte om en bestraffning utan snarare att alla kollektivt tar ansvar och finansierar public service tjänsterna, visst många kanske inte direkt tar del av utbudet (just nu, för sådant har en tendens att ändras under livets skeende) men samtidigt har vi demokratiskt bestämt att vi skall ha oberoende public service så borde den också finansieras enligt samma modell.

Apropå reklamfinansierad tv så vore väl mardrömmen om vi fick våra nyheter levererade av nyhetskanaler av typen foxnews eller på hemmaplan tv3 nyheterna?

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Tänk dig STV som blondinbellas blog.
Inte skulle du betala 2000kr om året för att du hade möjligheten att besöka hennes blogg?

Klart du måste betala 2000kr om året till Blondinbellas Blogg - du har ju en dator/platta med internet/smartphone som ju "är avsedd för att kunna visa Blondbellas Blogg" - helt logiskt ju!

Permalänk
Skrivet av murklor:

Ärligt talat... Ja.

Jag är starkt mot TV avgiften i dess nuvarande skick eftersom dom skulle kunna reducera den kraftigt och lägga på skatten istället. Statlig television är forftarande en typ av public service - nånting vi alla bör betala för oavsett vi använder det eller ej.

Du kan lika bra argumentera att alla vi friska människor ska sluta betala för att hålla igång sjukhus, vi ger ju f** i dom när vi inte behöver gå dit?

Att SVT mest bara blivit skitprogram som få vill se är ett helt annat problem... Jag skulle inte gråta om dom får mindre pengar och fokuserar på bättre saker.

Problemet är ju att det blir ju jag och alla andra skattebetalare som får betala ist.
WT som sitter 10-12 timmar framför tvn, slipper isf.

Ditt motargument är lika dum som om jag skulle säga att alla ska betala vapenlicens. Du jagar inte, men någon gång kanske du vill göra det. Eller någon gång kanske du vill äta älgkött.
Självklart ska vi ha sjukvård även om den är undermålig idag. Jag kan inte välja om jag vill bli sjuk eller inte. Men jag kan välja om jag vill ha tv eller inte.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Vad spelar det för roll om de sitter hemma på bidrag eller jobbar?
I så fall kan vi också lägga parkeringsbiljetter på skatten när vi ändå är igång och få bort de 2 mest hatade yrkena i hela världen, lapplisa o tv-kontrollant.

Jag tror du missuppfattade mig! Jag vill ju inte ha den på skatten. Jag vill inte betala för att andra ska titta på TV när jag inte gör det själv.
Vad jag kan förstå på ditt argument så menar du samma sak...

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Ärligt talat... Ja.

Jag är starkt mot TV avgiften i dess nuvarande skick eftersom dom skulle kunna reducera den kraftigt och lägga på skatten istället. Statlig television är forftarande en typ av public service - nånting vi alla bör betala för oavsett vi använder det eller ej.

Du kan lika bra argumentera att alla vi friska människor ska sluta betala för att hålla igång sjukhus, vi ger ju f** i dom när vi inte behöver gå dit?

Att SVT mest bara blivit skitprogram som få vill se är ett helt annat problem... Jag skulle inte gråta om dom får mindre pengar och fokuserar på bättre saker.

Obligatorisk avgift eller skatt? Vad är skillnaden? Jag ska utan omsvep tala om vad skillnaden är: SVT vill helst ha in pengar som AVGIFT eftersom man då kan hävda att man är OBEROENDE av såväl STAT som KAPITAL. Om man lägger det på skatten så går det inte lika lätt att lura folk att man är oberoende av STATEN. Fenomenet kallas STATSTELEVISION som är styrt och reglerat av STATEN.

Man blir alltså utnyttjad av Eva Hammilton i bägge fallen. Skillnaden är att man har rosett i håret vid avgiftfinansiering eftersom hon då dessutom kan hävda att SVT är oberoende av staten.

Argumentet att avgiften/skatten skulle bli lägre vid skattefinansiering förstår jag inte.

§1.2, ordval
Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av QL:

Argumentet att avgiften/skatten skulle bli lägre vid skattefinansiering förstår jag inte.

Personen du svarar kanske tänker på minskad administration i att inte behöva finansiera organisationen Radiotjänst.

Annan administration skulle givetvis tillkomma. En övre gräns på besparingarna är Radiotjänsts totala nuvarande budget, som jag kollade upp en annan gång var 158.7 miljoner, vilket är 2% av avgiften.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Personen du svarar kanske tänker på minskad administration i att inte behöva finansiera organisationen Radiotjänst.

Annan administration skulle givetvis tillkomma. En övre gräns på besparingarna är Radiotjänsts totala nuvarande budget, som jag kollade upp en annan gång var 158.7 miljoner, vilket är 2% av avgiften.

Snyggt modererat får jag medge Att vi skulle bli av med Radiotjänst är nog inte troligt. Skatter har dessutom en tendens att öka snarare än att minska har det visat sig.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av QL:

Obligatorisk avgift eller skatt? Vad är skillnaden? Jag ska utan omsvep tala om vad skillnaden är: SVT vill helst ha in pengar som AVGIFT eftersom man då kan hävda att man är OBEROENDE av såväl STAT som KAPITAL. Om man lägger det på skatten så går det inte lika lätt att lura folk att man är oberoende av STATEN. Fenomenet kallas STATSTELEVISION som är styrt och reglerat av STATEN.

Man blir alltså utnyttjad av Eva Hammilton i bägge fallen. Skillnaden är att man har rosett i håret vid avgiftfinansiering eftersom hon då dessutom kan hävda att SVT är oberoende av staten.

Argumentet att avgiften/skatten skulle bli lägre vid skattefinansiering förstår jag inte.

Precis! En del personer här verkar tro att skatt är något som bara finns.
Chockerande nyheter till er isf...
Det finns personer som betalar skatt!

Utan någon som helst efterforskning så skull jag faktiskt gissa på att det är fler personer i Sverige som har TV än som betalar skatt.
Är det så, blir slutsatsen så här: Tv avgift= Alla som har TV betalar 2000kr/år. Skatt= Alla som betalar skatt betalar 3000kr/år.
Nej ha tv avgiften kvar om den är. Har man betalar man.

Att ha avgift på datorerna är bara korkat imao....

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Precis! En del personer här verkar tro att skatt är något som bara finns.
Chockerande nyheter till er isf...
Det finns personer som betalar skatt!

Utan någon som helst efterforskning så skull jag faktiskt gissa på att det är fler personer i Sverige som har TV än som betalar skatt.
Är det så, blir slutsatsen så här: Tv avgift= Alla som har TV betalar 2000kr/år. Skatt= Alla som betalar skatt betalar 3000kr/år.
Nej ha tv avgiften kvar om den är. Har man betalar man.

Att ha avgift på datorerna är bara korkat imao....

Well kanske fler personer har TV, men det är bara hushåll som betalar tv-avgift. Så den stora frågan är om det är fler hushåll som har TV och betalar TV-avgift än det är hushåll som betalar skatt. Skatten är oftast proportionerlig också, så de som tjänstar 147 000 i månaden betalar mer än studenter som tjänar 7500kr per månad. Så ungefär som med SL-kortet om det hade varit statligt så hade antagligen inte Mia 18år behövt betala 790kr per månad för busskort som Jens 49500kr/mån även betalar idag, utan Mia kanske hade betalat 320kr och Jens 1020kr...Samma bör även gälla TV-avgiften. Fattiga studenter hade inte krävts på 2000~kr per år för TV-avgift utan på ett lägre belopp, medan vi som faktiskt har 100% arbete hade krävts på lite mer & de som tjänat riktigt bra hade betalat ännu lite till...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att de inte tänker reformera något fören 2020, och samtidigt ändrar tolkning mot lagförslaget som gäller halvvägs in i lagens livstid.

Dessutom har de helt rätt i att SR och SVT inte får bli en budgetfråga, avgiftens storlek är ju idag reglerad i lag. Det är dock redan kontrollerat av regeringen vad det gäller innehåll och tjänsteutbud, de får ju inte längre lansera nya grejer utan godkännande. Sen att påstå att TV4 Nyheterna är samma sak som Ekot och Rapport/aktuellt är ju inte lite missvisande. TV4 är ju för den delen dyrare att driva. Dagstidningarna har ju nästen fler som sysslar med opinionsbildning och underhållning än de har vanliga reportrar, och väldigt lite i en tidning (och dess webbplatser) är sådant de tagit fram själva. Istället för SVT och SR hade vi blivit helt beroende av andra länders public service för t ex utrikesrapportering om de försvann. Det måste ju såklart finnas något att återrapportera för de som bara gör sånt, annars är det svårt att bevaka något. Att vända sig till nyfascister eller konspirationsteoretiker på internet istället förstår jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Att lägga avgiften på skatten är helt vansinnigt. Det kommer bara bli ännu dyrare, då betalar du mera ju mer du tjänar. Dessutom blir man straffbeskattad om man är sambo/gift för då kommer ni betala två avgifter!

Det förslag som lades fram av utredaren om detta, skulle inneburit för min familj att avgiften gick upp från dagens ca 2000kr till över 4000kr!

så nej tack inga mera skatter, det har vi så det räcker av. Dessutom faller hela iden med en oberoende television om staten kan styra hur mycket av skatten som de ska få del av, då har vi snart bara nyhetssändningar som rapporterar att Reinfeldt gjort hole in på alla alla 18 hålen eller sprang 100m fortare än Usain Bolt (...hint hint...Korea...)

Enda vettiga är att ta bort TV-avgiften helt istället och låta de finansiera sig med reklam ...som de redan börjat med ( detta program presenteras av....etc), om man sen vill ha deras "oberoende" kanaler så får de sälja ett abbonemang till mig som alla andra.

Jag kan tänka mig att fortsätta betala en symbolisk Radioavgift dock, för en oberoende radio som rapporterar endast samhällsinformation.

Helt korrekt att det skall vara på innehavet av utrustningen som kan användas för att ta emot en sändning och om det sen är en surfplatta eller platt-TV är orelevant. Vi får tyvärr ha i åtanke att dom som vill att det skall vara på skatten ofta är skattesmitare i olika former eller ser att det blir billigare för DOM, inte helheten så det blir rättvist att man betalar samma oavsett storlek på inkomst/antal i hushållet osv för just innehavet av utrustning som faller under detta.
Finns inga hållbara argument att tvinga familjer betala dubbet och skattesmitare slippa undan bara för dom själva gör sig till "offer" trotts att dom idag kan ha råd att äga en smart mobil vilket inte borde vara möjligt utan inkomst med åtföljande skatt på den, en nokia 3310 däremot kan man ju få gratis men den är ju även avgiftsfri, inte heller dator behöver man äga som student då det går och är prahtiskt möjligt att studera utan OM man är smart och offrar lite tid på relevanta saker och använder hjälpmedel som erbjuds på plats.

Sen spelar det ingen roll hur fri SVT i praktiken är för det ändå för innehavet man betalar och kommer att betala i lång tid framöver då det är det enda och mest rättvisa system med en avgift per hushåll oavsett hur vissa" försöker göra sig till "offer" och att dom då inte har råd med dittan och dattan eller VILL betala för något dom äger.
Kommer bli hårt liv för dom om dom tror man bestämmer själv OM man vill betala för något, jag vill inte betala skatt men tvingas till det ändå, vill inte betala skatt på drivmedel då skatten är både fel och för hög när det är skatt på skatt och även i grunden för hög, men tvingas ändå då mina pengar gör bättre nytta på annat håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Nej det handlar som jag ser det inte om en bestraffning utan snarare att alla kollektivt tar ansvar och finansierar public service tjänsterna, visst många kanske inte direkt tar del av utbudet (just nu, för sådant har en tendens att ändras under livets skeende) men samtidigt har vi demokratiskt bestämt att vi skall ha oberoende public service så borde den också finansieras enligt samma modell.

Apropå reklamfinansierad tv så vore väl mardrömmen om vi fick våra nyheter levererade av nyhetskanaler av typen foxnews eller på hemmaplan tv3 nyheterna?

Själv har jag inga problem att se nyheter på TV4 (eller någon annan kanal, tycker inte nyheterna är varken sämre/bättre än SVT), dock kollar jag aldrig på TV eller dess nyheter, har hänt när jag är hemma hos päronen och tittar på TV med dem. Jag får oftast veta de senaste nyheterna via internet på olika sett/sidor, men även i tidningar på jobbet (händer jag läser DN/Metro på lunchen).

Jag respekterar hur du ser på saken, jag kan bara säga att jag tyvärr inte tycker lika som dig.

Hur som haver, borde en stor förändring behöva göras, hur vet jag inte för att gynna majoriteten.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

OM Radiotjänst gällde endast public service i form av nyheter, tex att i tv'ns fall bara visade svt24 och inte en massa underhållning så skulle jag inte ha några som helst problem med att betala för den, även om jag inte använder tjänsterna. I detta fallet så skulle avgiften vara betydligt lägre. Men när man som icke användare av SVT ska behöva betala flera tusen kr om året bara för att man har utrustningen ser jag som det mest idiotiska och orättvisa ting vi måste stå ut med. Skäms ta mig faan, Sverige!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeavenOnEarth:

Gulp! Blir så äcklad. Onda människor det där.

Nej, "bara" giriga.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Otrevliga genraliseringar klarar vi oss utan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att denna tv-avgifts modell finns på plats sedan februari i år. Nu bor jag kollektivt med en person som betalar tv-licens därmed, utgår jag ifrån, har jag inte drabbats.

Jag har läst igenom hela tråden men har inte sett något om hur detta fungerar i praktiken - kanske jag har missat det men vad jag undrar är...

De som INTE betalt licens tidigare men som HAR en dator/mobil/surfplatta/kylskåp med surf - har de plötsligt börjat skicka räkningar till er då?
Eller de som köper en ny dator idag men INTE betalar tv-licens KOMMER att få börja betala?

Min personliga åsikt är följande gällande det som diskuterats tidigare

TV ska INTE finansieras med skatten.
Public service är överreklamerat och fyller ingen relevant funktion längre.
Det är befängt att sätta en avgift på en dator etc.
SVT bör ta fram en enklare och mer precis avgifts-modell för deras service - som nämnts tidigare kanske en login för deras tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHN:

Läste någonstans att denna tv-avgifts modell finns på plats sedan februari i år. Nu bor jag kollektivt med en person som betalar tv-licens därmed, utgår jag ifrån, har jag inte drabbats.

Jag har läst igenom hela tråden men har inte sett något om hur detta fungerar i praktiken - kanske jag har missat det men vad jag undrar är...

De som INTE betalt licens tidigare men som HAR en dator/mobil/surfplatta/kylskåp med surf - har de plötsligt börjat skicka räkningar till er då?
Eller de som köper en ny dator idag men INTE betalar tv-licens KOMMER att få börja betala?

Min personliga åsikt är följande gällande det som diskuterats tidigare

TV ska INTE finansieras med skatten.
Public service är överreklamerat och fyller ingen relevant funktion längre.
Det är befängt att sätta en avgift på en dator etc.
SVT bör ta fram en enklare och mer precis avgifts-modell för deras service - som nämnts tidigare kanske en login för deras tjänster.

Har du ett hyreskontrakt har du ett eget hushåll som inneboende. Har du egen mottagare så skulle du betalat tidigare också. TV-avgiften har inte ändrats för övrigt, det är samma paragrafer som kom till 2006 och ändringar från 2010. Radiotjänst vet inte vilka som bor i vilket hushåll, om de delar hushåll eller består av flera egna hushåll på samma adress. Det är inte så att alla familjer där en person står som betalande på tvavgiften fått uppmaningar att betala för partnern och hemmaboende vuxna barn eller att folk som bor med sambo som betalar fått brev av radiotjänst för att de inte är registrerade att omfattas av den betalandes avgift. Tror inte många går in och registrerar sambo, gymnasieungdomar eller partnern de är gifta med på radiotjänst hemsida.

Inte heller har företagen som inte anmält att de blockerat möjligheten fått någon förfrågning av radiotjänst, och personerna som ringer runt ringer inte ens till dessa 500 000 juridiska personer som inte betalar tv-avgiften. Sen finns det givetvis utländska studenter och liknande som fått krav efter att radiotjänst ensidigt tyckte kravet kunde ställas på alla.

Butiker som säljer datorer kommer inte anmäla innehav till radiotjänst.

Permalänk
Medlem

Har aldrig och kommer aldrig titta på SVTs internetutbud, så kan ju säga så mycket att jag aldrig någonsin tänker betala någon tv-avgift bara för att jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Kommer detta innebära alla butiker som säljer datorer, surfplatta eller telefon skall rapportera detta som det görs för TV försäljning? Kommer spelkonsoller också drabbas (jag vet, de flesta använder en TV med mottagare men det finns de som använder ett datorskärm istället)?

Drabbas "internet" enheter som inte har möjlighet att ta del av SVTs utbud? Tex om du har en smartphone med ett OS som inte har en SVT app eller Flash (vilken teknik de nu använder) stöd i webbläsaren (firefox OS, meego etc)? Det verkar som att spelar ingen roll om du kan ta del av utbudet eller inte om man läser Johans Gernandts svar nederest på länken http://computersweden.idg.se/2.2683/1.495548/microsofts-partn....

Suck.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Finns ju andra TV-kanaler, t.ex. TV4 visar nyheter, deras inkomst är ju reklam bland annat. Så något särskilt "public service" via SVT är imo överflödigt. Är det en stor nyhet får man reda på den ändå, oftast via internet eftersom folk idag kommunicerar mycket mer och lättare med varandra på senare år vilket har gjort att syftet med public service sakta men säkert tynas bort.

Grejen är att SVT är oberoende. TV4 kan teoretiskt sett styras och vinklas efter krav från dem med pengarna.
Det är väldigt viktigt att det finnss statlig och oberoende TV som SVT. Men att tvinga på befolkningen och vrida på lagar på detta sätt är vidrigt.

Tjänsten borde vara frivillig helt enkelt, för dem som vill ta del av den typen av television.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk