Intel släpper nya processorer för LGA 1150 och LGA 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Varför inte? Både minneshastighet och minnesbandbredd gör ju extremt lite vid spel och en 4770k ska nog kunna maxa två titans.

Tror det kan vara en riktigt bra spelrigg.

Inte *Ultimate* så som du vill ha det kanske men nog väl iaf 85-90% så bra som din i de flesta spel.

Upp till 5 FPS är verkligen inte "extremt lite" i tunga spel.

4770k "ska nog kunna maxa 2 titans".. I lol'd, 2st Titans presterar som 4st GTX 580

Du tror på riktigt att en 4770k i 3.5GHz ska klara av att driva 4st GTX 580? Skulle tippa på att det krävs runt 7GHz för att den inte ska flaska grafikkorten.

Så dom som har köpt 2st Titans med en 4770k och lirar i 1920x1080 kommer endast använda kraften av 1 Titan, dvs den personen har bokstavligen talat kastat bort 8500kr.

Titan är ENDAST ämnat för extrema entusiaster, som spelar i 5760x1080 - 7680x1440

Inga av dagens spel använder mer än 3GB förutom Crysis 3 (realistiskt sett), och även om du lyckas komma upp i 3.5GB minnesanvändning i sönder moddat Skyrim så betyder det ingenting, hade du "bara" haft 3GB hade det inte blivit någon skillnad, högst troligtvis precis samma FPS och ingen stuttering, att det på något vis ska brutalt försämra prestandan är en myt. Det ska vara bra jädra tungt för att det ska märkas.

Alltså ens folk som köpt Titan med 6GB VRAM och spelar i 2560x1440 kommer endast komma upp i genomsnitt 2GB usage, dvs 1GB kvar till 3GB, varför i helsike har då den personen betalat 3000kr mer för ett Titan istället för 780 med 3GB? Ja du det är en bra fråga.

Det är inte coolt att "äga" ett Titan, det ger absolut ingen STATUS som helst, sålänge du inte har ett galleri där du har bilder på 3st Skärmar, ser jag någon som har Titan i sin Signatur med en 4770k eller dylikt så facepalmar jag bara, för alla entuasister vet att det är ett dåligt köp.

1st GTX 780 presterar ungefär som 2st GTX 580, drar du på OC så klarar dom Metro i 1920x1080 med allt på högsta i 60 FPS, och det är ett av dom tyngsta spelen på marknaden, så vad i helsike ska du med mer kraft till? Behöver du trots allt ännu mer, för t.ex. 2560x1600, ja då kan man köpa 2st GTX 770 istället, har man pengar att slösa så visst, 2st GTX 780 för o va framtidssäkert är inte helt galet, men 2st Titans.. nej du, det är det sämsta köpet man kan göra i den situationen, vi pratar om 6000kr bortkastat, dom 6000kr hade blivit en 4930k, Corsair H100i, Fläktar och Kylpasta, som gör att dom där 2st GTX 780 plötsligt får MYCKET mer FPS än 2st Titans på en 4770k

Hur som, 2st 770/780/Titans kräver gissningsvis en 7GHz CPU för att inte flaska, vi snackar alltså att CPUn ska klara av att pusha 120 FPS i alla spel, lycka till i BF3 med 64 Spelare runt omkring dig, eller World of Warcraft med 400 spelare på samma ställe, CPUn kommer ligga i 30-60 FPS, och grafikkorten kommer endast användas 30%, dvs betalat 17.000kr men använder bara prestandan för 5000kr, väl spenderade pengar

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Lite beroende på vad man testar iofs.
Program som gillar flera trådar får en ganska bra boost av i3-ornas HT.
Men jag håller med, ingen större poäng att lägga pengar på ett sådant byte.

det finns också q6600 som jag har på min andra dator och ja, det blev stor skillnad jämfört med e6850 iaf.
den har jag sett för 300kr så den är också billig.

q9450-q9650 är dock för dyra och inget bra köp

jag måste säga att själv föredrar jag processorer med mera cache och iaf på mina system har mängden cache gett mest boost.
(testat många core2 processorer)
därför är jag nästan säker på att i7 med minst 8mb cache blir min nästa uppgradering.

i3 känns pga lite cache lite "celeronaktiga" någon som tycker samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Titan är ENDAST ämnat för extrema entusiaster, som spelar i 5760x1080 - 7680x1440

Finns också de som lirar i 1080p eller 2560x1440 och absolut inte vill ha framedrops, de vill ha så "mjuk upplevelse" som möjligt.

Har en kompis på jobbet som köpte sitt första Titan på släppdagen, långt innan 770/780 fanns tillgängligt. Sedan skaffade han större skärm (2560x1440) och märkte att det inte höll 60fps riktigt hela tiden så då köpte han helt sonika ett till.

Spana dessutom i de här benchmarksen så ska du se att haswell inte är helt tokig eftersom den har så hög IPC: www.hardocp.com/article/2013/06/01/intel_haswell_i74770k_ipc_overclocking_review/5#.Uitz5D_LJHM

I min mening:

3-4 grafikkort = LGA2011 är bäst
1-2 grafikkort = LGA1155 är helt ok

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zhrooms:

Ja, jag utelämande det för det spelar ingen som helst roll för vardaglig rendering och spel.

Och ja, ingen på SweClockers kommer köpa 4771 med TSX/VT-d, så varför ens nämna det?

Ström? Ingen bryr sig, det är så liten skillnad.

Ja, förbättringar som inte spelar någon som helst roll.

Intressant att du som själv äger en 4770k försvarar den till varje pris. Det kunde man ju aldrig trott.

Du kanske inte själv är intresserad av saker där TSX och VT-d gör skillnad, men som ren upplysning så har SweC även sektioner för programmering & servers så alla som hänger här är inte överklockare. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en high-end CPU utan TSX idag, bryr mig däremot inte så mycket om VT-d. Men de personer som intensivt diskuterar virtualisering i avdelening för servers skulle nog värdera VT-d rätt hög och de skulle överhuvudtaget inte köpa en CPU utan VT-x/AMD-V (fast VT-x finns i alla Core CPUer).

Skulle säga att det är ungefär lika många på SweC som bryr sig om hur bra CPUn är för rendering som bryr sig om hur bra den är för att kompilera och programmera på, i båda fallen är det en minoritet av medlemmarna. För de som programmerar och tänker överklocka är i7-4770k bland det snabbaste man hittar idag om man inte tänker gå på Xeon. För de som inte tänker överklocka är i7-4771 ett väldigt bra val.

För de som bryr sig om rendering så gör förbättringarna i flyttalsdelen i Haswell relativt mycket, för rendering ger även HT en hel del. I SweC test av i7-4960X ser man att 4670->4770 ger ungefär lika mycket som att gå från 4770->4960 men prisgapet till mellan de senare två är rätt mycket större än mellan 4670->4770. I Cinenech skiljer det inte så mycket mer att gå från 4770->4960 än 2600->4770. Man skulle kunna säga att 4 kärnor + HT med Haswel motsvarar ungefär 5 kärnor + HT med Ivy Bridge när det handlar om flyttal. För saker som använder AVX är skillnaden än större till Haswells fördel då AVX-kod nog är det enda där den dubbla bandbredden mot L1/L2 ger en stor effekt.

Du säger att ingen skulle köpa en i7-4771 över i7-4770k, jag har en i7-2600 på jobbet som jag explicit valde över i7-2600k då jag vill ha VT-d där (men hemma ser jag inte värdet i VT-d). Skulle jag uppgradera den datorn skulle jag definitivt välja i7-4771 över i7-4770k p.g.a. TSX och VT-d, men har redan en i5-4670T (som har TSX och VT-d) just för att kunna testa kod som använder TSX.

Och även för de som ska överklocka så gäller ju att IPC ökningen i Haswell kan kompensera för runt 10-15% lägre frekvens (mer om det handlar om flyttal), så IVB @ 5GHz matchar HSW @ 4.5GHz.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Finns också de som lirar i 1080p eller 2560x1440 och absolut inte vill ha framedrops, de vill ha så "mjuk upplevelse" som möjligt.

Har en kompis på jobbet som köpte sitt första Titan på släppdagen, långt innan 770/780 fanns tillgängligt. Sedan skaffade han större skärm (2560x1440) och märkte att det inte höll 60fps riktigt hela tiden så då köpte han helt sonika ett till.

Spana dessutom i de här benchmarksen så ska du se att haswell inte är helt tokig eftersom den har så hög IPC: www.hardocp.com/article/2013/06/01/intel_haswell_i74770k_ipc_overclocking_review/5#.Uitz5D_LJHM

I min mening:

3-4 grafikkort = LGA2011 är bäst
1-2 grafikkort = LGA1155 är helt ok

3GB räcker mer än väl för 2560x1440

Du säger att han köpte ett Titan första dagen, "innan" han hade en 2560x1440 skärm, dvs han köpte ett Titan för 1080p, bortkastade pengar?

Att han ens köpte _ett_ Titan på releasedagen pekar på att han troligtvis hade skräp innan, då låter det inte som han hade behövt ett Titan från tomma intet? Hade han varit "gamer" hade han haft så pass bra kort innan att han inte behövt köpa ett Titan på releasedagen. 2st GTX 580 3GB gick att få tag på begagnat vid Titan release för 1500kr/st, det är 3000kr vs 9000kr, precis samma prestanda.

Att han inte höll 60 FPS hela tiden tyder snarare på att CPUn inte orkar med, för ett Titan överkockat klarar mer eller mindre alla spel i "ynka" 60 FPS, är det något som sätter stopp då så är det CPUn.

Men visst det kan vara en inställning som tar onödigt mycket GPU prestanda så han dippar till 55 FPS, istället för att sänka den inställningen så väljer han att betala 8500kr för ett till Titan så han får 5 mer FPS i 1 av hans 15 spel där det endast dippar dessa 5 FPS i 5 minuter under ett spel som är 5 timmar långt. Hur kan du försvara det?

Sen CPU testet du länkar, betyder absolut ingenting för det handlar om överklockningen. (Som jag nämnt femtio gånger)

Skrivet av Yoshman:

Du kanske inte själv är intresserad av saker där TSX och VT-d gör skillnad, men som ren upplysning så har SweC även sektioner för programmering & servers så alla som hänger här är inte överklockare. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en high-end CPU utan TSX idag, bryr mig däremot inte så mycket om VT-d. Men de personer som intensivt diskuterar virtualisering i avdelening för servers skulle nog värdera VT-d rätt hög och de skulle överhuvudtaget inte köpa en CPU utan VT-x/AMD-V (fast VT-x finns i alla Core CPUer).

Skulle säga att det är ungefär lika många på SweC som bryr sig om hur bra CPUn är för rendering som bryr sig om hur bra den är för att kompilera och programmera på, i båda fallen är det en minoritet av medlemmarna. För de som programmerar och tänker överklocka är i7-4770k bland det snabbaste man hittar idag om man inte tänker gå på Xeon. För de som inte tänker överklocka är i7-4771 ett väldigt bra val.

För de som bryr sig om rendering så gör förbättringarna i flyttalsdelen i Haswell relativt mycket, för rendering ger även HT en hel del. I SweC test av i7-4960X ser man att 4670->4770 ger ungefär lika mycket som att gå från 4770->4960 men prisgapet till mellan de senare två är rätt mycket större än mellan 4670->4770. I Cinenech skiljer det inte så mycket mer att gå från 4770->4960 än 2600->4770. Man skulle kunna säga att 4 kärnor + HT med Haswel motsvarar ungefär 5 kärnor + HT med Ivy Bridge när det handlar om flyttal. För saker som använder AVX är skillnaden än större till Haswells fördel då AVX-kod nog är det enda där den dubbla bandbredden mot L1/L2 ger en stor effekt.

Du säger att ingen skulle köpa en i7-4771 över i7-4770k, jag har en i7-2600 på jobbet som jag explicit valde över i7-2600k då jag vill ha VT-d där (men hemma ser jag inte värdet i VT-d). Skulle jag uppgradera den datorn skulle jag definitivt välja i7-4771 över i7-4770k p.g.a. TSX och VT-d, men har redan en i5-4670T (som har TSX och VT-d) just för att kunna testa kod som använder TSX.

Och även för de som ska överklocka så gäller ju att IPC ökningen i Haswell kan kompensera för runt 10-15% lägre frekvens (mer om det handlar om flyttal), så IVB @ 5GHz matchar HSW @ 4.5GHz.

Vad är din poäng, då du citerar mig? Du har sagt detta 5 gånger åt mig redan, flyttalsdelen i Haswell är sagolik, jag har inte sagt något annat?

0.1% av SweClockers medlemmar kommer någonssin köpa en 4771, jag argumenterar alltså för att 99.9% av SweClockars medlemmar inte borde köpa en 4770k då det finns betydligt smartare val. Då nästan alla spelar spel, betydligt fler renderar småfilmer och streamar än har nytta av den ökande flyttalsprestandan i Haswell från tidigare arkitekturer.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

3GB räcker mer än väl för 2560x1440

Du säger att han köpte ett Titan första dagen, "innan" han hade en 2560x1440 skärm, dvs han köpte ett Titan för 1080p, bortkastade pengar?

Att han ens köpte _ett_ Titan på releasedagen pekar på att han troligtvis hade skräp innan, då låter det inte som han hade behövt ett Titan från tomma intet? Hade han varit "gamer" hade han haft så pass bra kort innan att han inte behövt köpa ett Titan på releasedagen. 2st GTX 580 3GB gick att få tag på begagnat vid Titan release för 1500kr/st, det är 3000kr vs 9000kr, precis samma prestanda.

Att han inte höll 60 FPS hela tiden tyder snarare på att CPUn inte orkar med, för ett Titan överkockat klarar mer eller mindre alla spel i "ynka" 60 FPS, är det något som sätter stopp då så är det CPUn.

Han använder mer än 3GB i 2560x1440, han hade 680GTX innan, han sitter på en 3960X@5GHz

Du verkar tro att du vet allting, att alla dina antaganden är korrekta och att allt du säger stämmer 100% av fallen.

Let me break it to you - så är inte fallet.

Permalänk
Avstängd

Om de nu bara också kunde släppas lite vettiga moderkort också.

PCI, VGA, Thunderbolt, USB 2, extra tredjeparts kontrollerkretsar, KillerNIC, gamla Realtek ALC898 - nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Ja rada nu upp varenda fördel 4820K har över 4770K. Minnesbandbredden är det väl ingen tveksamhet över men det måste väl finnas flera?

Det, cache standardklock och PCIe-lanes är väl typ det enda. Som CPU i sig så är väl 4770k bättre än 4820k, men 4820k sitter på fetare mobos, lite grovt sagt då stöd för det jag sa finns inuti CPU så det blir aningen motsägelsefullt.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zhrooms:

3GB räcker mer än väl för 2560x1440

Du säger att han köpte ett Titan första dagen, "innan" han hade en 2560x1440 skärm, dvs han köpte ett Titan för 1080p, bortkastade pengar?

Att han ens köpte _ett_ Titan på releasedagen pekar på att han troligtvis hade skräp innan, då låter det inte som han hade behövt ett Titan från tomma intet? Hade han varit "gamer" hade han haft så pass bra kort innan att han inte behövt köpa ett Titan på releasedagen. 2st GTX 580 3GB gick att få tag på begagnat vid Titan release för 1500kr/st, det är 3000kr vs 9000kr, precis samma prestanda.

Att han inte höll 60 FPS hela tiden tyder snarare på att CPUn inte orkar med, för ett Titan överkockat klarar mer eller mindre alla spel i "ynka" 60 FPS, är det något som sätter stopp då så är det CPUn.

Men visst det kan vara en inställning som tar onödigt mycket GPU prestanda så han dippar till 55 FPS, istället för att sänka den inställningen så väljer han att betala 8500kr för ett till Titan så han får 5 mer FPS i 1 av hans 15 spel där det endast dippar dessa 5 FPS i 5 minuter under ett spel som är 5 timmar långt. Hur kan du försvara det?

Sen CPU testet du länkar, betyder absolut ingenting för det handlar om överklockningen. (Som jag nämnt femtio gånger)

Vad är din poäng, då du citerar mig? Du har sagt detta 5 gånger åt mig redan, flyttalsdelen i Haswell är sagolik, jag har inte sagt något annat?

0.1% av SweClockers medlemmar kommer någonssin köpa en 4771, jag argumenterar alltså för att 99.9% av SweClockars medlemmar inte borde köpa en 4770k då det finns betydligt smartare val. Då nästan alla spelar spel, betydligt fler renderar småfilmer och streamar än har nytta av den ökande flyttalsprestandan i Haswell från tidigare arkitekturer.

Dold text

Citerade dig då vi hade en konversation. Du inledde med att dra upp rendering, en av de få sakerna där flyttalsdelen är väldigt viktig, vilket är anledningen till att jag flera gånger nämner att Haswell har en klart förbättrade flyttalsdel över Ivy Bridge. Rendering är också en av de relativt få saker där HT ger väldigt stor effekt. Så ditt konstaterade att i7-4770 är meningslös sänker du med ditt eget exempel...

Personligen tycker jag flyttalsdelen är det sista man ska optimera i en CPU då det är ytterst få program vars prestanda beror av den, t.ex. så slutade spel att vara beroende av flyttalsprestanda när GPUerna började utföra transform&light (i.e. mer än 10 år sedan). Själv bryr jag mig mest om hur bra CPUn är för programutveckling, kompilering är en av de saker där förbättringarna i Haswell ger mycket (väldigt hopp-intensiv kod) + att det är något där HT ger relativt stor effekt, i.e. 4770/4771 är ett väldigt bra val jämfört med både 4670 och 4820k/4930k (den är snabbare än 4670/4820k och inte långt från 4930k).

Tror du också grovt överskattar hur många av SweC medlemmar som överhuvudtaget bryr sig om överklockning, trots namnet är detta främst en webbplats för personer som är intresserad av tekniken kring datorer. Tänker man inte överklocka är 4771 en bättre CPU än 4770k, kör man program som verkligen använder TSX kommer knappast en överklockad 4770k spöa en 4771. Linux stödjer redan TSX och skulle bli mäkta förvånad om inte Windows 8.1 också får stöd för detta. Tror att TSX kommer börja användas relativt snabbt då det är enkelt att skriva program som använder TSX om de finns men även fungerar om stödet saknas, skillnaden är bara att de CPUer som har TSX kommer få ut mer av många CPU-kärnor.

Har själv inte brytt mig om överklocking sedan Celeron300A tiden, men kollar man på SweC, TomsHardware och lite andra webbplatser som beskriver överklockningspotentialen på 2600k, 3770k, 4770k samt 4830k så är det helt klart att 2600k är den CPU man i genomsnitt når de högsta frekvenserna med (spannet verkar ligga på 4.5-4.9GHz med luft). 3770k ligger på runt 4.4-4.7GHz på luft och 4770k ligger på 4.3-4.6Ghz. Urvalet av 4820k är så pass litet att det är svårt att riktigt få en bild, men verkar ligga i nivå med 3770 trots sin "överlägsna" heat spreader.

Så är målet att skryta över hur hög frekvens man når så är Haswell ett dåligt val, men är man ute efter maximal prestanda så råder inga tvivel om att Haswell, i genomsnitt, är den snabbaste CPU-modell man kan köpa. Är målet att optimera för spel är 4670k ett bättre val då det verkar kunna överklockas 100-200MHz högre än 4770k i genomsnitt och HT ger i princip ingen effekt för spel. Tittar man på SweC test av 4770k så har den runt 10-15% bättre IPC än 3770k och runt 15-20% bättre IPC än 2600k.

En 4770k på 4.3Ghz är alltså snabbare än en 2600k på 4.9GHz och har ungefär samma prestanda som en 3770k på 4.7Ghz (och detta är för heltal då det är det enda som är relevant i praktiken). Du får gärna förklara hur det gör 4770k till en meningslös CPU...

Problemet med både IVB och HSW vad det gäller överklockning verkar vara att de inte alls mår bra av högre vcore, inte ens med avancerad (==dyr) kylning kommer man speciellt mycket längre (i genomsnitt). Det positiva är den frekvens man (i genomsnitt) når ändå matchar eller går förbi SNB i prestanda och man har ett system som drar mindre ström och därmed har potential att vara tystare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Snålt av Intel att man inte kan få både TSX och upplåst multipel. I dagens spel och program är helt klart en överklockad 4770K att föredra, men i framtiden kan TSX-stöd göra att en 4771 @ 3.5 GHz är snabbare än en 4770K @ 4.5 GHz... Vad ska man göra då? Köpa två CPUer och byta beroende på vilket program man kör?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Haswell-E som tidigast för de med Sandy Bridge eller senare, 8-10 kärnor och 16/20 trådar samt ett nytt chipset kommer att göra skillnad mot idag. Broadwell kommer troligen inte att konkurrera på samma sätt som nu eftersom den antagligen får det vanliga 4/8, och lite högre IPC kommer inte att kompensera för hälften så många kärnor. Haswell-E lär ju också ha TSX. Lite intressant är också när DDR4 debuterar, det kommer att lyfta de integrerade grafikdelarna till Nvidias förtret men knappast påverka oss entusiaster som alltid vill ha "värsta" grafiken.

Ingen uppgraderingshysteri här inte, lite tråkigt, men så är det

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pepsin:

Snålt av Intel att man inte kan få både TSX och upplåst multipel. I dagens spel och program är helt klart en överklockad 4770K att föredra, men i framtiden kan TSX-stöd göra att en 4771 @ 3.5 GHz är snabbare än en 4770K @ 4.5 GHz... Vad ska man göra då? Köpa två CPUer och byta beroende på vilket program man kör?

Tror inte man ska lägga allt för stor vikt vid TSX. Precis som de flesta andra ser jag mina egna problem som mer generella än de nog är i verkligheten. Jag jobbar dagligen med att optimera programvara som inte är s.k. embarrassingly parallel till att effektivt kunna använda många CPU-kärnor. Här är TSX väldigt trevligt, men det är ingen silverkula.

Problem som är triviala att parallellisera, rendering är ett exempel på sådant, drar absolut ingen nytta av TSX. Program som inte kan använda flera CPU-kärnor har inte heller någon nytta av TSX. Spel skulle definitivt kunna dra nytta av TSX, men det trista är att varken PS4 eller XBone stödjer detta så inget spel de närmaste 5-7 åren kommer nog kräva TSX för att fungera bra.

TSX är nog mest värdefullt för det som jobbar med "back-end" programvara. Datastrukturer som olika former av träd är väldigt svåra att hantera med lås som bara skyddar en liten del och lås kring hela strukturen hindrar skalbarhet, TSX löser detta genom att programmeraren kan sätta ett lås kring hela strukturen (enkelt == billigt) och HW ser till att beteendet blir som om man hade väldigt finmaskig låsning. Implementationen av "map-structure" är nästan alltid implementerad som ett AVL tree eller, ännu vanligare, red-back tree (Java, C# och C++ standardbibliotek använder red-black tree för sin "map").

S.k. "lock-less" algoritmer skalar däremot långt mycket bättre än lås, även om man har TSX. Så detta är alltid förstahandsvalet. Problemet med dessa är att många datastrukturer inte har kända implementationer för att göra dem "lock-less" + det är extremt svårt/komplicerat att göra en korrekt och effektivt "lock-less" datastruktur (== väldigt dyrt).

Det TSX hjälper till med är skalbarhet på naivt skrivna program där man bara slänger in ganska grovmaskiga lås och är nöjd med det. Är om data mest läses (vilket är väldigt vanligt) så ger TSX en trevlig skalbarhets-boost. På Linux behöver man inte ens tänka på detta som programmerare (och gissar att Win8.1 kommer ge samma fördel), använder man standard-mutex:ar och standard-spinlocks så använder de TSX om det finns annars inte.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av CFSsss:

Han använder mer än 3GB i 2560x1440, han hade 680GTX innan, han sitter på en 3960X@5GHz

Du verkar tro att du vet allting, att alla dina antaganden är korrekta och att allt du säger stämmer 100% av fallen.

Let me break it to you - så är inte fallet.

Hur i helvete kommer man över 3GB? i 2560x1440.

Då måste han ha SÖNDER moddat Skyrim eller något annars går det inte.
Jag vet har exakt testat det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hur i helvete kommer man över 3GB? i 2560x1440.

Då måste han ha SÖNDER moddat Skyrim eller något annars går det inte.

Japp

Han och jag har säkert över 300h var i Skyrim. Gjort alla quests som finns, alla expansioner, 50-tal moddar, 3-4 complete playthroughs med olika klasser osv.

(Helt off-topic men om ni inte spelat Skyrim med lite moddar och en ren båge-klass så testa det! Det är roligaste klassen enligt mig!)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av CFSsss:

Japp

Han och jag har säkert över 300h var i Skyrim. Gjort alla quests som finns, alla expansioner, 50-tal moddar, 3-4 complete playthroughs med olika klasser osv.

(Helt off-topic men om ni inte spelat Skyrim med lite moddar och en ren båge-klass så testa det! Det är roligaste klassen enligt mig!)

Fast modda är ju inte precis det kan man kan ta med^^

Tror man nog snackar spel right out of the box.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Intressant nyhet, jag trodde i min enfald att TSX-stöd var något som fanns inbyggt i hela Haswell-arkitekturen. En av de saker som kändes hyfsat nyskapande.

Man kan ju undra om 4771 är så annorlunda hårdvarumässigt mot 4770k eller om det bara är något som styrs på BIOS/OS-nivå om TSX är aktiverat?

Kanske inte spelar jättestor roll i praktiken med TSX eller ej ,som virtualvoid påpekar, men det känns ändå som en lite krystad segmentering från Intels sida om det egentligen finns stöd för det i arkitekturen från början.

Visa signatur

[Fractal Design R6 / Seasonic FOCUS Plus 750W Gold / Gigabyte X570 AORUS PRO / AMD Ryzen 7 3700X /Noctua NH-U12A / Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 / Samsung 970 EVO Plus 1TB / MSI GeForce RTX 3060 Ti 8GB GAMING X TRIO]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Han använder mer än 3GB i 2560x1440, han hade 680GTX innan, han sitter på en 3960X@5GHz

Du verkar tro att du vet allting, att alla dina antaganden är korrekta och att allt du säger stämmer 100% av fallen.

Let me break it to you - så är inte fallet.

I Skyrim alltså, han köpte 2st Titan för 18.000kr för att aldrig gå under 60 FPS i Skyrim med mods, Skyrim med Mods är mer CPU krävande än GPU krävande, sen så betyder inte VRAM att det blir ospelbart, jag med 2st GTX 580 1.5GB (också sönder moddat Skyrim) lirar det hur fint som helst, ligger på 90 FPS average med CPU i 5.0GHz, draw distance mods, hd textures 2.0, lod mods, vegetation mods osv osv. Med andra ord jag lirar Skyrim lika fint som han gör fast jag har grafikkort för 2000kr och han har grafikkort för 18.000kr, väl spenderade pengar, så går det när man inte vet vad man håller på med.

Du nämner att han har en 3960x också i 5.0GHz, vilket skämt, 3960x är precis som Titan extremt bortkastade pengar, din "kompis" är en riktig nybörjare på datorer som har för mycket pengar att spendera.

Han sitter och spelar Skyrim i 2560x1440 med en 40.000kr's dator som funkar precis lika bra på en 20.000kr's dator.

Hör du inte hur ovärt det låter? Den som försvarar det vet ingenting om datorer.

Skrivet av Yoshman:

Citerade dig då vi hade en konversation. Du inledde med att dra upp rendering, en av de få sakerna där flyttalsdelen är väldigt viktig, vilket är anledningen till att jag flera gånger nämner att Haswell har en klart förbättrade flyttalsdel över Ivy Bridge. Rendering är också en av de relativt få saker där HT ger väldigt stor effekt. Så ditt konstaterade att i7-4770 är meningslös sänker du med ditt eget exempel...

TL;DR

Ja då har du tagit någonting jag sade för länge sedan "bokstavligen", när jag menar rendering här på SweClockers i en random tråd så menar jag "hobby"rendering för småfilmer som SweClockare faktiskt gör, (som spel, kameraklipp m.m.) och dylikt, inte "riktig" rendering som du pratar om, skillnaden mellan HT och icke HT i Vegas är ~20% renderingstid, det är inte värt att betala 1000kr mer för att spara in 20 minuter renderingstid på ett helt år. Sen kan man även välja att rendera med GPU'n så där blev det ännu mindre värt.

4770k är meningslös för den average SweClockaren, sagt det förut och säger det igen.

Spelar du? 4670k (1799kr, 4 Cores, 4 Threads, 6MB) Överklocka till 4.6GHz, fungerar bra till spel, fungerar 20% sämre i Vegas än 4770k, sjukt värt pengarna
Renderar du? 4930k (4595kr, 6 Cores, 12 Threads, 12MB) Överklocka till 4.8GHz, fungerar väldigt bra till spel, fungerar betydligt bättre i Vegas än både 4670k och 4770k, absolut värt pengarna
Vet du inte vad? 4770k (2685kr, 4 Cores, 8 Threads, 8MB) Överklocka till 4.5GHz, fungerar bra i spel, fungerar 15% bättre i Vegas än 4670k, knappast värt 1000kr extra från 4670k

Du behöver inte fortsätta försvara 0.1% av SweClockers, jag riktar mig inte till dom, jag säger detta åt resten, och det har jag klargjort femtio gånger, ändå fortsätter du att repetera dig.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Förstår inte att folk här på sweclockers, som ju i allra högsta grad är en prylsite, kan klaga på att folk köper "onödiga" grejer !
ALLT här är onödigt om man skall hårddra det lite, var istället glad att någon tycker det är kul att handla prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Förstår inte att folk här på sweclockers, som ju i allra högsta grad är en prylsite, kan klaga på att folk köper "onödiga" grejer !
ALLT här är onödigt om man skall hårddra det lite, var istället glad att någon tycker det är kul att handla prylar.

Ett Titan 6GB kostar 3000kr mer än ett GTX 780 3GB, det är mycket pengar, även om du arbetar. Visst namnet Titan har ett värde i sig, jag skulle säga kanske 500kr, men det är också för att Titan är så pass mycket dyrare som det ger namnet mer betydelse, skulle Titan kosta 1000kr mindre än GTX 780 så skulle det ju inte vara värt det.

Majoriteten av alla som äger ett Titan på SweClockers kommer inte använda dom där extra 3GB som dom betalat 3000kr för, dvs helt bortkastade pengar, dom kunde lagts på en 4930k istället för 4770k, fått betydligt mer FPS i alla spel.

Allt är verkligen inte "onödigt", att köpa 3st Titans när man spelar i 6048x1080, är inte onödigt, det är att vara lite prylgalen allmänt, för att driva 3 skärmar så krävs det, finns inget att välja på.

Men att köpa 2st Titans när man spelar i 1920x1080, det är onödigt, för du kan få precis samma prestanda i spel för halva priset, alltså är det "onödigt" i allra högsta grad.

I mångas ögon här på SweClockers så är Titan det ultimata kortet, äger man ett så är man på något vis bättre än andra som inte har det, men så enkelt är det inte.

Samma sak med 4770k, bara för det är senaste arkitekturen så är det för många en status grej, uppgradera från 3770k till 4770k bara för att ha det senaste.

Entusiaster vet att Sandy Bridge är betydligt bättre än både Ivy Bridge och Haswell när det kommer till spel, jag skullet a en 2500/2600k före 3770k/4670k/3770k/4770k vilken dag som helst, för jag vet att dom överklockar märkbart bättre vilket resulterar i likvärdig eller bättre prestanda. Utan att ha spenderat 5000kr för att byta upp det, för 0% prestanda och för att ha det "senaste".

Titan är fruktansvärt ovärt pengarna, för 1% kan det var användbart, 99% av alla som köper ett Titan hade klarat sig precis lika bra på ett GTX 780 3GB, och att säga att man köpte det på releasedagen som ursäkt.. hade man koll så visste man att GTX 780 skulle komma, så man kunde vänta ett par månader för att spara 6000kr, var man en gamer innan så hade man säkerligen så pass bra kort att man klarade av det man ville, man blir inte en entusiast över natten när Titan släpps, köper 2st för 18.000kr så blir man duktig på spel och datorer här på SweClockers.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Renderar du? 4930k (4595kr, 6 Cores, 12 Threads, 12MB) Överklocka till 4.8GHz, fungerar väldigt bra till spel, fungerar betydligt bättre i Vegas än både 4670k och 4770k, absolut värt pengarna
Vet du inte vad? 4770k (2685kr, 4 Cores, 8 Threads, 8MB) Överklocka till 4.5GHz, fungerar bra i spel, fungerar 15% bättre i Vegas än 4670k, knappast värt 1000kr extra från 4670k.

Jag förstår inte ditt resonemang i huvudtaget. Om man kollar på sweclockers cinebench och blender benchmarks så är 4770 runt 30-35% snabbare än 4670 och 4960X runt 80% snabbare. Prestanda per krona för rendering ser alltså ut att vara ganska lika mellan 4770 och 4930 så förstår inte hur 4770 blir sjukt ovärd.

Skrivet av zhrooms:

Entusiaster vet att Sandy Bridge är betydligt bättre än både Ivy Bridge och Haswell när det kommer till spel.

Entusiaster kanske vet att det är onödigt att uppgradera från SB till IB eller Haswell men det där kan vara bland det dummaste jag hört. Du måste köra en 2500k i över 5Ghz för att ens börja bli likvärdig mot en överklockad 4670k, du får gärna förklara vad som gör SB betydligt bättre när de faktiskt är långsammare än haswell.

Ser även att du fortfarande använder 4.8Ghz som en överklockning som man kan förvänta sig ifrån en 4930k, vad har du för belägg för det? Alla 4960X testerna som finns ute säger emot det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zhrooms:

Ja då har du tagit någonting jag sade för länge sedan "bokstavligen", när jag menar rendering här på SweClockers i en random tråd så menar jag "hobby"rendering för småfilmer som SweClockare faktiskt gör, (som spel, kameraklipp m.m.) och dylikt, inte "riktig" rendering som du pratar om, skillnaden mellan HT och icke HT i Vegas är ~20% renderingstid, det är inte värt att betala 1000kr mer för att spara in 20 minuter renderingstid på ett helt år. Sen kan man även välja att rendera med GPU'n så där blev det ännu mindre värt.

4770k är meningslös för den average SweClockaren, sagt det förut och säger det igen.

Spelar du? 4670k (1799kr, 4 Cores, 4 Threads, 6MB) Överklocka till 4.6GHz, fungerar bra till spel, fungerar 20% sämre i Vegas än 4770k, sjukt värt pengarna
Renderar du? 4930k (4595kr, 6 Cores, 12 Threads, 12MB) Överklocka till 4.8GHz, fungerar väldigt bra till spel, fungerar betydligt bättre i Vegas än både 4670k och 4770k, absolut värt pengarna
Vet du inte vad? 4770k (2685kr, 4 Cores, 8 Threads, 8MB) Överklocka till 4.5GHz, fungerar bra i spel, fungerar 15% bättre i Vegas än 4670k, knappast värt 1000kr extra från 4670k

Du behöver inte fortsätta försvara 0.1% av SweClockers, jag riktar mig inte till dom, jag säger detta åt resten, och det har jag klargjort femtio gånger, ändå fortsätter du att repetera dig.

Dold text

Så när du skriver "rendering" menar du alltså "transcoding", got it. Men din logik håller inte där heller. Du anser att personer som är intresserade av detta är idioter om de väljer 4770k. Man är alltså idiot om man lägger till ~800kr (4670k->4770k enligt prisjakt) för ca 30% bättre prestanda, men det är helt vettigt att lägga till ~2200kr (4770k->4930k enligt prisjakt) för ca 35% bättre prestanda (egentligen än mer då 4930k också har dyrare MB)? Länk till vart jag fått siffror ifrån

Och angående att bara 0.1% av Sweclockers skulle bry sig om programutveckling (i.e. andelen där HT och Haswell ger väldigt bra utdelning). Den senaste månaden har ca 10.000 personer varit aktiva på dessa forum, ta en titt i "Programmering och digitalt skapande" och eventuellt "Server" (HT fungerar ofta långt mycket bättre på servers än på desktop, TSX kan också vara intressant här, tvivlar att speciellt många kör med Xeon på hemmaservern), rätt många fler än 10 unika användare som varit aktiva i dessa form under samma tid. Skulle själv vara förvånad om mer än 10% (1.000 användare) överklockar sina datorer, men har ingen vettig statistik som kan peka på om det är sant eller falsk så tänker inte göra något säkert uttalande om hur det ligger till med det. men du kan ju avslöja dina superkällor där du plockat 0.1% siffran.

Visst har Ivy Bridge E bättre minnesbandbredd än desktop Haswell, men jag är rätt säker på att du inte kan hitta ett enda program som används på en desktop där minnesbandbredden gör någon som helst skillnad. Sannolikheten är betydligt större att hitta program där Haswells snabbare cache betyder mer, men även sådana fall är svåra att hitta då deskop-program är överlägset mest beroende av latens mot cache och då främst latens mot L1/L2 (4670/4770 har faktiskt något lägre latens mot L3 än 4820k/4930k/4960X men det är nog irrelevant i praktiken).

Edit:
Det jag mest irriterar mig på är att du kallar folk för idioter. Funderar själv på att köpa en 4960X (fast kommer nog vänta till Haswell-E för 8 kärnor + TSX), inte för att det är rationellt eller för att jag behöver en, utan för att jag är intresserad av datorer och har råd. Tänker i så fall varken överklocka den eller stoppa dit ett high-grafikkort (köper det billigaste jag hittar med vettigt Linux-drivare). Gör det mig till idiot, för det kommer inte gå speciellt mycket snabbare att kompilera på den jämfört med t.ex. 4771?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Inte för att vara sådan, men en sb är ungefär 5% långsammare än en ivb, dvs en sb på 4.5 är typ 4.3 på en ivb. En hw är typ 5% snabbare än en ivb. Men sb klockar bäst, så har du en sb i runt 5ghz är den likvärdig hw på 4.5-4.6. Var får folk ifrån att en hw är räsersnabbare än en sb?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Entusiast

Det Zhrooms predikar om angående vilka grafikkort x man parar ihop med processor y för z kronor är helt enkelt en obekväm sanning som många inte vill ta itu med nu såhär i efterhand när de märker hur dåligt de har organiserat sina framtida och nutida komponentköp.

Köper man 2st High end-grafikkort så borde man välja 2 GTX 780'n som man parar ihop med en 3930K/4930K och inte 2st GTX Titan med en 4670K/4770/4820K.
Det ger så extremt mycket mer för pengarna då 2 GTX 780'n kan "maxa" (Hatar det ordet) i stort sett alla spel som är någorlunda optimerade i 120FPS@1920x1080 så länge de har processorkraften för det.

Personligen så tycker jag att mitt köp av i7 2700K var lite snålt av mig men samtidigt så tänkte jag uppgradera till Haswell's 4770/4820K då jag förväntade mig att Haswell skulle erbjuda mycket mer än det gjorde så nu sitter jag här med min 2700K och tänker försöka hålla ut till Skylake eller kanske Haswell-E om de processorerna kan motivera ett köp.

Slarvfel
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bad Habit:

Inte för att vara sådan, men en sb är ungefär 5% långsammare än en ivb, dvs en sb på 4.5 är typ 4.3 på en ivb. En hw är typ 5% snabbare än en ivb. Men sb klockar bäst, så har du en sb i runt 5ghz är den likvärdig hw på 4.5-4.6. Var får folk ifrån att en hw är räsersnabbare än en sb?

Skickades från m.sweclockers.com

Över en rad tester så är IVB runt 4-6% snabbare än SNB medan HSW är runt 10-15% snabbare än IVB. HSW är därför runt 15-20% snabbare än SNB. Men det går naturligtvis att hitta fall som avviker från dessa siffror, beror ju på vad flaskhalsen är.

Och inte för att vara sådan
Men de förkortningarna som Intel själva använder för de senaste Core CPUerna är

Nehalem: NHM
Westmere: WSM
Sandy Bridge: SNB
Ivy Bridge: IVB
Haswell: HSW
Broadwell: BDW

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det jag mest irriterar mig på är att du kallar folk för idioter. Funderar själv på att köpa en 4960X (fast kommer nog vänta till Haswell-E för 8 kärnor + TSX), inte för att det är rationellt eller för att jag behöver en, utan för att jag är intresserad av datorer och har råd. Tänker i så fall varken överklocka den eller stoppa dit ett high-grafikkort (köper det billigaste jag hittar med vettigt Linux-drivare). Gör det mig till idiot, för det kommer inte gå speciellt mycket snabbare att kompilera på den jämfört med t.ex. 4771?

Du använde ordet "idiot" 4 gånger, jag har inte använt mig av det ordet en enda gång.

Du som vet vad du behöver, varför skulle du köpa en 4960x för 10.000kr istället för en 4771 för 2500kr om du ändå inte ska överklocka? Hur tycker du det är ett bra köp? Du säger själv att skillnaden knappt skulle vara märkbar. Men att det är 6st färre tusenlappar i plånboken lär det säkerligen märkas.

Skrivet av Yoshman:

Över en rad tester så är IVB runt 4-6% snabbare än SNB medan HSW är runt 10-15% snabbare än IVB. HSW är därför runt 15-20% snabbare än SNB. Men det går naturligtvis att hitta fall som avviker från dessa siffror, beror ju på vad flaskhalsen är.

67% av all statistik är påhittad.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Över en rad tester så är IVB runt 4-6% snabbare än SNB medan HSW är runt 10-15% snabbare än IVB. HSW är därför runt 15-20% snabbare än SNB. Men det går naturligtvis att hitta fall som avviker från dessa siffror, beror ju på vad flaskhalsen är.

Och inte för att vara sådan
Men de förkortningarna som Intel själva använder för de senaste Core CPUerna är

Nehalem: NHM
Westmere: WSM
Sandy Bridge: SNB
Ivy Bridge: IVB
Haswell: HSW
Broadwell: BDW

Nix, ibland är tom sb snabbare än ivb. Totalt blir hsw, typ 10% snabbare, ibland mindre än 10, ibland mer. Men i snitt runt 10%. Glöm 15-20 %. Sitter med mobilen nu så orkar inte länka test, men finns ett bra på toms hardware.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Sisyfos:

Det Zhrooms predikar om angående vilka grafikkort x man parar ihop med processor y för z kronor är helt enkelt en obekväm sanning som många inte vill ta itu med nu såhär i efterhand när de märker du dåligt de har organiserat sina framtida och nutida komponentköp.

Köper man 2st High end-grafikkort så borde man välja 2 GTX 780'n som man parar ihop med en 3930K/4930K och inte 2st GTX Titan med en 4670K/4770/4820K.
Det ger så extremt mycket mer för pengarna då 2 GTX 780'n kan "maxa" (Hatar det ordet) i stort sett alla spel som är någorlunda optimerade i 120FPS@1920x1080 så länge de har processorkraften för det.

Personligen så tycker jag att mitt köp av i7 2700K var lite snålt av mig men samtidigt så tänkte jag uppgradera till Haswell's 4770/4820K då jag förväntade mig att Haswell skulle erbjuda mycket mer än det gjorde så nu sitter jag här med min 2700K och tänker försöka hålla ut till Skylake eller kanske Haswell-E om de processorerna kan motivera ett köp.

Det va exakt detta jag tänkte börja skriva om men så skrev du det

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ett par onödiga inlägg med hänvisning till forumreglerna § 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Layon:

Det, cache standardklock och PCIe-lanes är väl typ det enda. Som CPU i sig så är väl 4770k bättre än 4820k, men 4820k sitter på fetare mobos, lite grovt sagt då stöd för det jag sa finns inuti CPU så det blir aningen motsägelsefullt.

Fetare mobos på vilket sätt? Ja tillgång till fler pci-e lanes iom med stödet i 4xxx-processor Ivy-E serien och minnesbandbredden men vad annars är fetare tycker du? Moderkakorna till Haswell har fler native usb 3.0 och sata-6 portar än de förstnämnda. Om du menar fetare som fler sådana portar så är det endå bara tredjeparts skräp från Marvell osv.