Permalänk

Dålig 3570k?

Tjena! Har en 3570k som alltid gått väl varm, och nu då jag börjat pröva på att klocka den verkar den vara rätt envis... Den behöver 1,24v för att gå stabilt på 4,3GHz :S Fick till en halvstabil 4,4GHz-klock på smått löjliga 1,3v, men kan inte gå högre med nuvarande kylaren då temperaturen skenar iväg.
Jag har kollat alla inställningar i BIOS både en och två gånger så dem är det inget problem med, har provat både på manual och offset mode med samma resultat. Tycker ochså min VID verkar ovanligt hög, 1,2960v vid belastning...

Nu undrar jag helt enkelt om det är värt att skaffa bättre kylning/delida eller om chippet är så dåligt att det är värt att byta, alternativt skita helt i att klocka :S

Vet någon dessutom om allt detta kan bero på ett defekt moderkort? Har ett Asus P8Z77-V vilket ju borde klara överklockning rätt bra, köpte det dock begagagnat så är inte 100% säker på det... hittills har det funkat iaf.
Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FinskSauna:

Tjena! Har en 3570k som alltid gått väl varm, och nu då jag börjat pröva på att klocka den verkar den vara rätt envis... Den behöver 1,24v för att gå stabilt på 4,3GHz :S Fick till en halvstabil 4,4GHz-klock på smått löjliga 1,3v, men kan inte gå högre med nuvarande kylaren då temperaturen skenar iväg.
Jag har kollat alla inställningar i BIOS både en och två gånger så dem är det inget problem med, har provat både på manual och offset mode med samma resultat. Tycker ochså min VID verkar ovanligt hög, 1,2960v vid belastning...

Nu undrar jag helt enkelt om det är värt att skaffa bättre kylning/delida eller om chippet är så dåligt att det är värt att byta, alternativt skita helt i att klocka :S

Vet någon dessutom om allt detta kan bero på ett defekt moderkort? Har ett Asus P8Z77-V vilket ju borde klara överklockning rätt bra, köpte det dock begagagnat så är inte 100% säker på det... hittills har det funkat iaf.
Tack på förhand.

Din cpu-kylare är ju inte speciellt kraftig, du kan nog komma lite högre med en bättre. Jag hade nog vald att delida cpu:n. CPU:n tål runt 1.4v, vissa kör iofs. lite högre men då krävs det riktigt bra kylning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

CM Hyper 212 EVO + 2x Gentle Typhoon 1850rpm

Kostar nästan lika mycket som D14, eller silver arrow, eller archon.

212 är bra, men den har sina gränser.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinskSauna:

Tjena! Har en 3570k som alltid gått väl varm, och nu då jag börjat pröva på att klocka den verkar den vara rätt envis... Den behöver 1,24v för att gå stabilt på 4,3GHz :S Fick till en halvstabil 4,4GHz-klock på smått löjliga 1,3v, men kan inte gå högre med nuvarande kylaren då temperaturen skenar iväg.
Jag har kollat alla inställningar i BIOS både en och två gånger så dem är det inget problem med, har provat både på manual och offset mode med samma resultat. Tycker ochså min VID verkar ovanligt hög, 1,2960v vid belastning...

Nu undrar jag helt enkelt om det är värt att skaffa bättre kylning/delida eller om chippet är så dåligt att det är värt att byta, alternativt skita helt i att klocka :S

Vet någon dessutom om allt detta kan bero på ett defekt moderkort? Har ett Asus P8Z77-V vilket ju borde klara överklockning rätt bra, köpte det dock begagagnat så är inte 100% säker på det... hittills har det funkat iaf.
Tack på förhand.

Temps?

Visa signatur

Chassi: Corsair Vengeance C70 Arctic White, Moderkort: Asus Maximus V Extreme, Processor: Intel Core I7 3770K, Grafikkort: Asus Geforce GTX 770 DirectCu II, Ram: Kingston HyperX beast 2133Mhz 2x4 Gb, Nätaggregat: Corsair AX760 80+ Platinum, CPU-Kylning: Cooler Master Hyper 212 Evo, SSD: Kingston HyperX 90 Gb.

Permalänk

3570k är riktigt dålig kvalité. Intel har tydligen blivit skit kvalité. Finns tråd om du söker på det. Heter det delida?

Anyway, vad får du för temps? Min CPU går varm som sjutton och då har jag en BQDRP2.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Kent:

Din cpu-kylare är ju inte speciellt kraftig, du kan nog komma lite högre med en bättre. Jag hade nog vald att delida cpu:n. CPU:n tål runt 1.4v, vissa kör iofs. lite högre men då krävs det riktigt bra kylning.

Får låna en H100i av en kompis imorgon, ska se vad den kan göra. Tvivlar dock på att ja når 4,5GHz vid ens 1,4v...

Skrivet av zeleni:

CM Hyper 212 EVO + 2x Gentle Typhoon 1850rpm

Kostar nästan lika mycket som D14, eller silver arrow, eller archon.

212 är bra, men den har sina gränser.

Fläktarna hade jag i mitt förra chassi, slängde dem på kylaren då ja bytte

Skrivet av Ninotramp:

3570k är riktigt dålig kvalité. Intel har tydligen blivit skit kvalité. Finns tråd om du söker på det. Heter det delida?

Anyway, vad får du för temps? Min CPU går varm som sjutton och då har jag en BQDRP2.

Vid 4,3GHz/1,24v når jag ~81c i Prime95
4,4GHz/1,3v ~87c

Permalänk
Medlem

Hyper 212 är en hyffsad kylare bra pris/prestanda men den har inget att komma med emot silver arrow / h100i

Permalänk
Medlem

CM Hyper 212 EVO är ingen kylare för överklockning direkt.

Permalänk
Skrivet av Sampee:

Oj, lyckades glöma dem.
4,3GHz/1,24v ~81c
4,4Ghz/1,30v ~87c (som sagt inte stabil, klarar nån minut Prime95)

Permalänk

Alltså: Kommer hur som helst göra nåt åt kylningen om jag fortsätter klocka, det som oroar mig är spänningen jag över huvud taget behöver för att nå frekvenserna, runt 1,35v sägs vara gränsen för en 24/7 klock?

Permalänk

Alltså: Kommer hur som helst göra nåt åt kylningen om jag fortsätter klocka, det som oroar mig är spänningen jag över huvud taget behöver för att nå frekvenserna, runt 1,35v sägs vara gränsen för en 24/7 klock?

Permalänk
Medlem

om du är lite våghalsig kan du alltid testa delida den.. ska ge en markant tempskillnad på just ivy proscessorerna!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Skrivet av azezl:

om du är lite våghalsig kan du alltid testa delida den.. ska ge en markant tempskillnad på just ivy proscessorerna!

Har funderat på det! men är rädd att jag hursomhelst kommer åka in i 1,35v-väggen innan jag når någon särskilt mycket högre frekvens

Permalänk

Jag tror inte det är fel på din kylare. Det är din CPU det är fel på.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Min har också jävligt hög VID. Men allvarligt talat, spelar 300 mhz extra om man fått en riktigt bra en så stor roll?

Sen så kan du ju knappast vänta dig att trycka upp din cpu till max OC med den kylaren. Nöj dig med 4.2-4.3 ghz. jag kör min på 4.4ghz. Mer värt än att mata in fet spänning och få höga temps bara för att få 200mhz extra som är det högsta jag fått det stabilt nog för att spela osv.

Skrivet av Ninotramp:

3570k är riktigt dålig kvalité. Intel har tydligen blivit skit kvalité. Finns tråd om du söker på det. Heter det delida?

Anyway, vad får du för temps? Min CPU går varm som sjutton och då har jag en BQDRP2.

Fast han har ju hög vid så det har inte att göra med IHS'en.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Entusiast

Jag kan rekommendera delid till att börja med, salade av ca 15ºC på min 3570k.

Jag körde med en brutala metoden, skruvstäd + hammare. Gick ganska smidigt måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag tror inte det är fel på din kylare. Det är din CPU det är fel på.

är väl inget fel på hans cpu funkar den inte i 3,4Ghz?
allt över det är väl en bonus!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av bjonss13:

är väl inget fel på hans cpu funkar den inte i 3,4Ghz?
allt över det är väl en bonus!

Menar att det är tempsen det är fel på. Spelar ingen roll vilken kylare han har.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Jag " körde " 4,5ghz@1,25v med en CM Hyper 212 Evo, hade väl ca 65-70 grader i Prime95 och IBT. Men kom aldrig över 59 - 62 grader i spel och andra applikationer. Pressade den på 4,9ghz nånting, fast temperaturerna skena iväg åt helvete !

Så mitt tips är att du delidar och ÄVEN skaffar en bättre t. Färdig vattenkylning är att rekommendera, men vill du inte ha vatten, så rekommenderar jag Silver Arrow elr Phanteks PH-TC14PE ( Dock är dom VÄDLIGT stor )

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ninotramp:

Menar att det är tempsen det är fel på. Spelar ingen roll vilken kylare han har.

Han har la få ett skit exemplar.

Det är inte FEL på CPU.

Det är ett dåligt EX.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Relik 📜

*trådar sammanfogade*

Det verkar som om det blev två identiska trådar som samma sak.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av FinskSauna:

Alltså: Kommer hur som helst göra nåt åt kylningen om jag fortsätter klocka, det som oroar mig är spänningen jag över huvud taget behöver för att nå frekvenserna, runt 1,35v sägs vara gränsen för en 24/7 klock?

Delida den, byt kylning, håll dig under 95c i prime och 85c i vanligt användaden.

Passera inte över 1.45volt för 24/7.

Permalänk
Medlem

Kontrollfråga:

Har du uppdaterat BIOS till senaste version?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Fick smacka på 1.5*v för att nå 5GHz på min (fick cpu-z valid före den krasha), 1.3*v var prime95 stabil i minst 10 min @4.9GHz, letade bara maxclock så testade inte längre

Har delidat och kör vattenkylning, originalclock och undervoltat (1.00V) 24/7 för ett tyst system !
Delid-resultat för mig i 4.8GHz (30+min stabil prime95) #13417887

På originalvolt så kan jag köra 4.2 GHz...

Glömde länken *facepalm*
Visa signatur
Permalänk

Först och främst: Tack för alla svar!

Lånade en ny H100i av en kompis idag (han väntar på sin cpu), så kunde testa lite bättre.
Processorn verkar stabil på 4,5GHz vid 1,384v och då nuddar en kärna 95c i Prime95... Känns inte värt att delida denna, tror jag säljer åt någon som tänker köra standard, köper en ny och hoppas på ett bättre ex.

Permalänk
Skrivet av FinskSauna:

Först och främst: Tack för alla svar!

Lånade en ny H100i av en kompis idag (han väntar på sin cpu), så kunde testa lite bättre.
Processorn verkar stabil på 4,5GHz vid 1,384v och då nuddar en kärna 95c i Prime95... Känns inte värt att delida denna, tror jag säljer åt någon som tänker köra standard, köper en ny och hoppas på ett bättre ex.

Får jag fråga varför du så gärna vill ha 4,5 ghz?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du märker skillnad på 4.2 - 4,5

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit