Permalänk

Processor blir överhettad

Hej där alla SweClockers. Tidigare idag bestämde jag mig för att damma av min dator så det gjorde jag och processorfläkten var speciellt dammig. Men nu när jag kopplade in datorn igen så låg processorn på 97 grader(!) enligt BIOS och enligt programmen jag har på datorn så ligger Core Temp på 33 nu i idle ungefär då jag har gjort lite ändringar i BIOS efter att jag märkte att den var så varm. Innan jag gjorde ändringarna så låg den på 65 i idle.

Så vad betyder det här? Är det BIOS som spelar mig ett spratt eller är CPU tempen och core tempen annorlunda?

Som ni förstår är jag inget proffs på detta men jag skulle gärna bli upplyst av någon snäll SweClocker.

EDIT: Glömde säga att det är ett i5 2500k och jag använder stockkylaren.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk

Det ska nämnas att kylpastan var lite uttorkad också men ska det göra sån stor skillnad?

Jag menar, den överhettades inte till den där graden innan jag dammade av den.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

Det ska nämnas att kylpastan var lite uttorkad också men ska det göra sån stor skillnad?

Jag menar, den överhettades inte till den där graden innan jag dammade av den.

Om du tar bort fläkten så ska man alltid lägga på ny kylpasta innan man sätter tillbaka fläkten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Säger som ovan, byt alltid kylpasta efter lossande av kylare.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Om du tar bort fläkten så ska man alltid lägga på ny kylpasta innan man sätter tillbaka fläkten

Okej, tack för svaret. Jag misstänkte att det kunde vara det, har du något tips på bra kylpasta?

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

Okej, tack för svaret. Jag misstänkte att det kunde vara det, har du något tips på bra kylpasta?

Arctic Silver 5 eller MX4. Jag köpte MX4 tror jag det var

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Uppdatering: jag har nu lagt på kylpasta, men BIOS visar fortfarande att den är 97 grader. Det känns som att det inte är möjligt. Den har varit avstängd i 20 timmar och den har stått i en kall källare och efter att den varit igång en halvminut så är den 97 grader varm, det känns inte rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonlundin:

Uppdatering: jag har nu lagt på kylpasta, men BIOS visar fortfarande att den är 97 grader. Det känns som att det inte är möjligt. Den har varit avstängd i 20 timmar och den har stått i en kall källare och efter att den varit igång en halvminut så är den 97 grader varm, det känns inte rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har dålig kontakt mellan kylaren och processorn så kommer tempen sticka i höjden direkt, spelar ingen roll hur kall den är
Om du känner på själva kylaren, är den varm? Är den intre märkvärdigt varm så har du nog dålig kontakt mellan kylare och processor.

Testa att montera om igen.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Om du har dålig kontakt mellan kylaren och processorn så kommer tempen sticka i höjden direkt, spelar ingen roll hur kall den är
Om du känner på själva kylaren, är den varm? Är den intre märkvärdigt varm så har du nog dålig kontakt mellan kylare och processor.

Testa att montera om igen.

Får väl göra det, återkommer med resultat.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

Har också för mig att det inte är några strömsparfunktioner och sånt grejs aktiverade i BIOS vilket borde ge högre temp.

Hur lägger du på pastan? Och rengör du den ordentligt innan du lägger på den nya?

Putsa rent kylare och CPU med isopropylalkohol/kemiskt ren bensin/aceton/annat lösningsmedel osm inte lämnar kvar gojs. Låt det torka helt och lägg sedan på väldigt sparsamt med ny pasta. Riskornsmmetoden har funkat skitbra för mig.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Stockkylaren är ju ganska rutten, det kan ju vara ursäkten för att uppgradera till en aftermarket luftkylare eller kanske H60i/H100i?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Det visade sig att jag la på lite för lite kylpasta så att den inte räckte täckte processorn, nu ligger den på 50 och allt är gott igen.

Tack så mycket för hjälpen alla som har svarat och nu är jag en aning mindre obildad.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650