ps3 bäst på tv eller data skärm ?

Permalänk
Medlem

ps3 bäst på tv eller data skärm ?

Tja undrar bara om någon vet om det är bättre att spela ps3 på tv eller data skärm (Benq XL24T)
eller om det inte spelar någon roll. Tack

Permalänk

För ett Playstation spelar detningen roll (i viss mån)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Konstig fråga. Det beror på vad det är för tv och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

För ett Playstation spelar detningen roll (i viss mån)

Tack

Permalänk

Personligen föredrar jag större skärm när jag spelar konsol men det är såklart väldigt personligt. Med vissa tv apparater kan folk uppleva lagg om dom spelar "snabba" spel.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av tol9411:

Tja undrar bara om någon vet om det är bättre att spela ps3 på tv eller data skärm (Benq XL24T)
eller om det inte spelar någon roll. Tack

Sitter du på armlängds avstånd från displayen skulle jag inte rekommendera en 46":are, och har du mer än tre meter från soffan så passar det nog sämre med en 24":are. Det beror på omständigheter och hur du tänkt spela.

De flesta gamingskärmarna kommer att prestera bättre än en random TV (i fråga om inputlag osv), men om du märker nån skillnad kan bara du svara på.

Jag skulle sagt såhär:
Spela i soffan? TV.
Spela vid skrivbordet? Skärm.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av tol9411:

Tja undrar bara om någon vet om det är bättre att spela ps3 på tv eller data skärm (Benq XL24T)
eller om det inte spelar någon roll. Tack

Det är generellt sett mer input lag på en tv än en datorskärm. Spelar du fps som BF etc kommer du märka stor skillnad. Mycket få tv idag har mindre än 25ms så vitt jag vet (korrigera mig gärna), och de "sämre" datorskärmarna på marknaden har som mest 5ms.

Skillnaden ligger mindre i konsol kontra pc, samma digitala signal, det är bildvisningsapparaten som skiljer.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Det är samma sak som med dator ingen skillnad. De flesta grafikkort idag har ju HDMI så bara plugga in och kör helt enkelt. VGA fungerar allt som oftast helt okej också upp till 1920x1080. Det är först i högre upplösningar DVI/HDMI börjar riktigt betala sig med en vettig VGA utgång.

konsolspel är i regel mer lågupplösta men åh andra sidan är hudar ex designade för tv-bruk. PC kan du ofta skala gränsnitt om det behövs. Men jag har kört både dator och tv-spel på 24" och 46/51" tv. Nästan alla fungerar utmärkt vilket som.

Blir en härlig skärpa med 24" monitorer men det är ju absolut supermysigt med större bild också även om man sitter en meter ifrån 46" som jag gör för tillfället. Absolut jag suktar efter 4K men det fungerar och är ofta att föredra.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Det är generellt sett mer input lag på en tv än en datorskärm. Spelar du fps som BF etc kommer du märka stor skillnad. Mycket få tv idag har mindre än 25ms så vitt jag vet (korrigera mig gärna), och de "sämre" datorskärmarna på marknaden har som mest 5ms.

Skillnaden ligger mindre i konsol kontra pc, samma digitala signal, det är bildvisningsapparaten som skiljer.

Menar du responstid när du säger 5 ms? Det finns betydligt segare monitorer än så gällande input lag.

Tv apparater som du säger är oftast segare men det har blivit bättre på senare år. Ex Sonys 2013 serie har näst intill om inte alla modeller under 20 ms med den hårda metoden vilket jag inte kan påstå att jag direkt märker av. Många plasmor ligger runt 30-40 ms i input lag och lägre i responstid än LCD vilket inte alls är alltför pjåkigt.

Gällande responstid så visst ofta lite segare än TN paneler men de 9 ms som jag har på min Sony känns hyfsat rapp ändå även om plasma fortfarande är snabbare. TN paneler fuskar något sinnes med färgerna så egentligen tycker jag de är diskade att jämföra med sina 2 ms grey to grey. Givetvis använder de det rappaste för att visa bäst respons tid. IPS paneler då börjar det inte längre va så stor skillnad mot tv burkarna som i regel har IPS eller S-PVA med en del undantag.

Men det är klurigt det där. Jag har en XL2410T som ger mig åksjuka som ska va snabbare än en BenQ G2400W som fungerar betydligt bättre för mina ögon. Har inga problem med 46" R473an jag kör med heller gällande åksjuka vilket jag var lite rädd för även om jag inte har anlag för det.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Menar du responstid när du säger 5 ms? Det finns betydligt segare monitorer än så gällande input lag.

Tv apparater som du säger är oftast segare men det har blivit bättre på senare år. Ex Sonys 2013 serie har näst intill om inte alla modeller under 20 ms med den hårda metoden vilket jag inte kan påstå att jag direkt märker av. Många plasmor ligger runt 30-40 ms i input lag och lägre i responstid än LCD vilket inte alls är alltför pjåkigt.

Gällande responstid så visst ofta lite segare än TN paneler men de 9 ms som jag har på min Sony känns hyfsat rapp ändå även om plasma fortfarande är snabbare. TN paneler fuskar något sinnes med färgerna så egentligen tycker jag de är diskade att jämföra med sina 2 ms grey to grey. Givetvis använder de det rappaste för att visa bäst respons tid. IPS paneler då börjar det inte längre va så stor skillnad mot tv burkarna som i regel har IPS eller S-PVA med en del undantag.

Men det är klurigt det där. Jag har en XL2410T som ger mig åksjuka som ska va snabbare än en BenQ G2400W som fungerar betydligt bättre för mina ögon. Har inga problem med 46" R473an jag kör med heller gällande åksjuka vilket jag var lite rädd för även om jag inte har anlag för det.

Ts hänvisar till "tv" eller "Benq XL24T". Bänken har 2ms och det är snabbare än någon tv jag sett på marknaden än så länge, svaret på hans fråga är att ja, det är skillnad. Självklart är dock upplevelsen individuell, han kanske blir åksjuk av sin skärm han med.

Vad som är BÄST för ts är en annan sak, det är beroende på vilka spel han spelar, vilken nivå han spelar på och hur han spelar dem.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz