Copyswede - varför betalar vi privatkopieringsavgift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Ja verkligen. Förstår precis hur du tänker. Själv brukar jag springa runt och måla ner folks hus med sprejfärg. Jag menar, jag betalar ju redan för saneringskostnaderna genom skatten.

Men det kan man ju inte göra hela tiden så ibland tar jag ledigt från det och går runt och krossar skyltfönster istället. Jag menar, jag betalar ju också gör en försäkring.

Det gav dig inte en anledning, det gav dig en förbannat dålig ursäkt för att fildela. Fildela på om du vill det men var inte en sån hycklare att du gömmer dig bakom papperstunna argument. Du fildelar för att du vill ha saker gratis, så stå för det då istället för att försöka rättfärdiga det för dig själv och andra med hittepåargument.

Vem sa att jag fildelade olagliga filer? Sen förstod jag inte vad du menade, "hittepåargument" ? Ta det lugnt nu HugSeal, jag är inte här för att trakassera eller något liknande.

Permalänk
Avstängd

Om man nynnar på en sång eller quotar filmrepliker på skoj, måste man betala avgift till copyswede också? Och iså fall vilken avgift skulle man betala och på vad? Sorry jag är ung och oerfaren.

Permalänk
Medlem

Tänkte ställa en fråga om någon vet exakt hur det står till med privatkopiering. Om jag köper en bluray film, är det privatkopiering om jag laddar ner en kopia genom en anonym sida?

Logiskt sett borde det väl vara privatkopiering då jag äger en laglig kopia på filmen från början.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrberg:

Privatkopieringsavgiften gav mig en anledning att fortsätta fil dela.

nån speciell fil du gillar att dela ?
Bollnäs fil tex?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Hur många privatkopierar egentligen? spotify, netflix, TPB. Allt är så billigt och lätt att se i dagens läge att ingen orkar ta sig tiden att privatkopiera men det fattar ju inte generation dumbass som bara nickar och tycker allt copyswede säger är "jättebra". Jag kan gärna betala 50 kr extra på en hårddisk om pengarna hade gått till något vettigt, men detta är ju bara rent utnyttjande av ett ouppdaterat system som absolut inte fungerar i dagens samhälle, samhället och tekniken utvecklas och det ska lagar också göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pumba-kung:

nån speciell fil du gillar att dela ?
Bollnäs fil tex?

Bollnäsfil* jättekul btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Bollnäsfil* jättekul btw.

Meh, i blame sleep deprivation.

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Kan någon gräva upp information hur pengarna som går in delas upp? Jag vill seriöst veta hur stor andel går till påverkade artister och vad VDn får i bonus med att bara pilla naveln dag ut och in.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Kan någon gräva upp information hur pengarna som går in delas upp? Jag vill seriöst veta hur stor andel går till påverkade artister och vad VDn får i bonus med att bara pilla naveln dag ut och in.

Hittade den här årsredovisningen för 2011 http://www.copyswede.se/wp-content/uploads/2012/05/CS_ARV_201... Det försvinner en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Om man nynnar på en sång eller quotar filmrepliker på skoj, måste man betala avgift till copyswede också? Och iså fall vilken avgift skulle man betala och på vad? Sorry jag är ung och oerfaren.

Teknisk sett så betalar band för att spela sin egen musik, men inte till Copyswede. Organisatörer av festivaler och spelningar ska rapportera in musiken, vilka låtar som spelats och betala för det till STIM. Därför det inte är några problem med covers osv.

@addy1995 Du kan fortfarande inte privatkopiera DVD och blu-ray överhuvudtaget. Det är förbjudet att kringgå tekniska åtgärden som skyddar skivorna. Copyswede betalar inte ut något för den typen av olovlig kopiering. Du kan bara privatkopiera en lovlig förlaga som du äger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrberg:

Vem sa att jag fildelade olagliga filer? Sen förstod jag inte vad du menade, "hittepåargument" ? Ta det lugnt nu HugSeal, jag är inte här för att trakassera eller något liknande.

Isåfall missförstod jag din relativt luddiga formulering. Dock så fungerar argumentet utmärkt för de övriga i tråden som ser det som fritt fram att fildela upphovsrättsskyddat material. Och det är ett hittepåargument att man eftersom man betalar för privatkopierng har fri rätt att piratkopiera.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar