Värt att vänta på nya PS Vita versionen eller köpa den gamla?

Permalänk
Medlem

Värt att vänta på nya PS Vita versionen eller köpa den gamla?

Hej!

Hade tänkt köpa en Vita nästa vecka men nu har ju Sony bekräftat en ny version av vitan som är dubbelt så lätt och har en timmes längre batteritid samt 1gb inbyggt minne.

Sedan tror jag det ska vara en ny skärm i den (inte säker)

Kan det vara värt att vänta på den?

Permalänk
Medlem

Synd de droppade OLED skärmen.. Frågan är om nya är "bättre" eller bara billigare.

Utöver det är den 15% lättare inte dubbelt så lätt, och 20% tunnare.

Beroende på hur bra LCD:n är så hade jag kunnat tänka mig en sådan istället. Men hört att OLED skärmen på nuvarande VITA är riktigt bra.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Synd de droppade OLED skärmen.. Frågan är om nya är "bättre" eller bara billigare.

Utöver det är den 15% lättare inte dubbelt så lätt, och 20% tunnare.

Beroende på hur bra LCD:n är så hade jag kunnat tänka mig en sådan istället. Men hört att OLED skärmen på nuvarande VITA är riktigt bra.

OLED skärmen är faktiskt riktigt bra, vita spel överlag är en fröjd att kolla på.
Jag förväntar mig att LCD:n kommer att vara sämre, men känns en timmes längre batteritid och lite mer slimmade mått så kan det vara värt att tänka på.
Personligen tycker jag inte att den nya VITA:n låter intressant så hade jag valt i dagsläget hade jag köpt den "tjocka".

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk

Lcd skärmar brukar vara bättre i solljus. Och det borde ju vara en fördel på en bärbar konsol.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag tycker definitivt att det är värt att köpa en "gammal" vita. Det jag tycker man ska låta avgöra är batteritiden och skärmen. Vi vet ej vilken kvalite den nya skärmen kommer hålla.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja klämma på den nya först.
Om man ser till första PSP så var den första stora modellen bättre i mina ögon då dom använde metall ram, men nästa version som kom var tunn plast. Kändes som att man höll på att vrida sönder den.

Det som talar för den nya PSP Vita är batteri tiden och att man kan ladda via usb istället för sonys egna kontakt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Har läst lite specifikationer, men ingen info om att denna skulle ha HDMI... Det snackades om att gen 2 kanske skulle få det när första Vita kom, men det verkar inte som det då. Trist.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Okej, lutar åt den gamla då jag mycket hellre har en bättre skärm än en timmes bättre batteritid, sen om den nya är lättare tror jag faktiskt inte komma spela någon större roll för mig.

MEN om den nya skärmen är bättre/likvärdig så tar jag inte tvekan den nya modellen :/.

Har tills Tisdag på mig att bestämma mig, får hoppas någon review kommer ut innan dess med respons på den nya skärmen.