Minnesmoduler av olika storlekar men samma timings?

Permalänk
Medlem

Minnesmoduler av olika storlekar men samma timings?

Tjenare!

Jag har ärvt en halvgammal burk som det sitter en I3-2100 i, och 4gig 1600 Corsair ram i. Jag tänkte utöka med lite extra, och undrar lite vad det smartaste är. Har 4 minnesplatser, 2x2 i dom nu. Ska jag bara köra i en ett par till 2x2 med samma timings och märke, eller går det ok att trycka i ett 4gig av samma märke med samma timings. Funderar annars på att köra i 8gig till (2x4gig). Går det bra trots att storlekarna och därmed modellnumret är annorlunda? Timings ska vara identiska.

Permalänk
Medlem

Bumpar eftersom jag kom på att frågeställningen var synnerligen oklar

Frågor:

Tjänar jag någon reell effekt på att köra dual channel över single channel, eller är det bara en faktor om man kollar benchmarks?

Är det en dålig idé att trycka in en/två 4gig stickor när det sitter 2x2gigar i sedan tidigare?

Permalänk
Medlem

Helst ska man ha samma märke men så länge speccs är detsamma borde det fungera fint. Olika storlekar ska funka men det är lite olika.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Hej, det ska inte vara några problem att köra två 4GB stickor med 2st 2GB stickor om dom har samma timings och minneshastighet(mhz)
Man tjänar en del via dual channel men inte extrem mycket men oftast är de ju bättre att satsa på 2 minne direkt för de kan va svårt att komplettera ett minne till senare som är likadant och det kan ju också vara svårt att sälja 1 sticka löst.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Folk överdriver med hur känsligt det är med minnen. Just nu kör jag stickor som är ratade för olika timings, olika spänning och har olika storlek i samma system och det fungerar hur bra som helst. Olika frekvens hade fungerat att slänga in också. Alla stickorna körs då på samma inställningar (ex. 1600MHz 1.5V 9-9-9-24).
Man ska dock försöka köpa stickorna i par (eller tre eller fyra) av samma beroende på hur många kanaler man har, för där är det lite känsligare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa samma märke, modell och timings (Corsair XMS3 1600mhz CL9). Isf tror jag nog att jag kör in en 4gigsticka och om jag sen känner att jag behöver mer än 8 kör jag in en till.