Grafikkortet sitter/hänger snett, inte bra?

Permalänk

Grafikkortet sitter/hänger snett, inte bra?

Det är ett Asus Gtx 770 som jag satte i och det passade men när jag ställer lådan upp (när pci sladdarna är i) så blir kortet väldigt snett. Jag tror det delvis beror på att pci sladdarna är så tunga så att den kommer på snedden. Men detta kan ju heller inte vara bra i längden imed att det blir en belastning på kortet? Så jag hade tänkt bunta pci kablarna så att de dras uppåt (om ni förstår vad jag menar) tills kortet blir någorlunda rakt igen + då blir det ju inte lika hög belastning.

Hur många av er har haft samma sorts problem? Hur löste ni det? Tar kortet skada?

Bild kommer inom snarast!

Permalänk
Medlem

Det är ett Direct CU II? Jag hade själv ett sådant 580 i två år utan problem. Alla dom korten hänger lite pga kylaren. Inget att oroa sig för. Game on!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Moderator
Forumledare

Har inte ett modernt kort som hänger, är jäkligt nyfiken på hur det ser ut

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Zidious G:

Det är ett Direct CU II? Jag hade själv ett sådant 580 i två år utan problem. Alla dom korten hänger lite pga kylaren. Inget att oroa sig för. Game on!

Bild kommer snart men jag hoppas du har rätt där

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Har inte ett modernt kort som hänger, är jäkligt nyfiken på hur det ser ut

Sitter på telefonen nu så kan inte direkt skaffa fram nån bild nu men när jag kommer hem så ska jag ta en bra bild över moderkortet!

Permalänk
Medlem

Det finns stöttor/stöd för grafikkort. googla lite

Permalänk

Ja nu har jag en bild! Inte bästa kvalitén men man ser klart och tydligt att det sitter snett/hänger...

Permalänk
Skrivet av Chrisehhh:

Ja nu har jag en bild! Inte bästa kvalitén men man ser klart och tydligt att det sitter snett/hänger...

http://img842.imageshack.us/img842/8281/l50i.jpg

Den hänger ganska snett tycker jag
Mitt Asus GTX 660 DCII hänger också lite snett men inte så mycket, har iaf inte haft några problem ,men som en kommentar tidigare sa, googla på stöd till grafikkort eller så är du lite kreativ och bygger ihop ett stöd själv

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av TheWetell:

Den hänger ganska snett tycker jag
Mitt Asus GTX 660 DCII hänger också lite snett men inte så mycket, har iaf inte haft några problem ,men som en kommentar tidigare sa, googla på stöd till grafikkort eller så är du lite kreativ och bygger ihop ett stöd själv

Jo annars har jag buntband som är bra till allt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisehhh:

Jo annars har jag buntband som är bra till allt

Bättre med någonting underifrån som trycker på kylaren. Om du "drar" i PCI-Esladdarna för länge/hårt kan jag tänka mig att kontakterna tar skada vid PCB.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisehhh:

Jo annars har jag buntband som är bra till allt

Du löser problemet genom att binda en fiskelina i taket på ditt chassi och andra änden i grafikkortets PCB eller kylare och hela enkelt vincha upp det så det sitter rakt. Fiskelinan syns sen inte genom fönstret och du får ett grafikkort som sitter rakt med väldigt enkla medel.

Visa signatur

JAG ÄR LIVRÄDD FÖR ATT LEVA & JAG ÄR DÖDSRÄDD FÖR ATT DÖ

Permalänk

Har två gtx 480. Det med reffernskylaren på är sen som en banan
Annars är orginal kortet spik rakt!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jodå, när jag bytte till Accelero Twin Turbo på mitt GTX 670 slokade det betänkligt...

Löste det med buntband runt strömsladdarna och vattenslangarna till H60-kylaren.
-Ser inte ut att utsätta kontakter, kablar eller slangar för några oroväckande krafter.

Permalänk
Skrivet av Chrisehhh:

Jo annars har jag buntband som är bra till allt

Buntband och silvertejp, kan inte bli bättre

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Mitt hängde lika mycket i två år utan problem. Dom vet ju detta när dom tillverkar korten. Inte börjar dom väga mer så fort dom lämnar fabriken? Och dom själva säger inget om att man ska stötta upp dom. Då hade dom ju gjort dom lättare från början. Det är klart att det inte skadar att stötta upp det, men hade det behövts som hade dom ju informerat om det.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Lägg ner lådan på sidan så varken gfx kort eller cpu kylare drar längre...
Skall ATX härska och regera i 20 år till ? med 5 kg gfx kort och 10 kg cpu kylare ?

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem

Hahaha fy vad de hänger snett.. du kan ju säga till dom som frågar att du trimma de lite så den bliv lite ramsne )
ja ta typ fiske lina som en sa och hjälp till och stötta upp kortet lite...

ursäkta min stavning ja lider av lite allt möjligt

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk

Inte bra i längden, börjar du få grafik-buggar och dylikt är det pga att det hänger snett! Jag fick med en slags, lyft till chassit som jag kan skruva fast som håller upp grafikkortet så det inte blir sådär, dock något jag /aldrig/ användt.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk

Snålt asus! His har en stålkant runt om kortet för att stabilisera och och göra kortet mer styvt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Inte bra i längden, börjar du få grafik-buggar och dylikt är det pga att det hänger snett!

Hahaha men sluta!

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Stötta upp med kabelhärvan du har:)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen fara mitt Asus gtx 780 dc2 hänger precis som ditt gör
Ringde och kollade för säkerhets skull och de sa att det var normalt eftersom kylaren är så tung som den är
Men om man är lite kreativ kan man göra ett eget stöd om du är orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisehhh:

Ja nu har jag en bild! Inte bästa kvalitén men man ser klart och tydligt att det sitter snett/hänger...

http://img842.imageshack.us/img842/8281/l50i.jpg

Det där är INTE normalt... De är uppenbart att du klämt och tvingat i kablarna. Du måste frigöra kablarna från varandra så du bara ansluter 6/8pins kablarna till kortet och inte hänger alla kablar runt kopplingen till grafikkortet. Det är STOR risk något går sönder väldigt snart.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Köp en bakplatta, både snyggt och håller PCBn rak.

Observera att bakplattan jag länkade är anpassad för standard PCB.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av alteam:

Köp en bakplatta, både snyggt och håller PCBn rak.

Observera att bakplattan jag länkade är anpassad för standard PCB.

Det är redan backplate på mitt kort...

Permalänk
Medlem

Det är backplate på mitt asus gtx 780 dc2 också men det gör ändå inte att det är rakt, jag och 3 polare köpte samma kort och vi alla har samma problem att det hänger lite. PCBn borde inte ta någon skada av det eftersom backplaten skyddar, eller??? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris92:

Det är backplate på mitt asus gtx 780 dc2 också men det gör ändå inte att det är rakt, jag och 3 polare köpte samma kort och vi alla har samma problem att det hänger lite. PCBn borde inte ta någon skada av det eftersom backplaten skyddar, eller??? :S

Om den är böjd så mycket att den potentiellt kan skadas, ja då kan den potentiellt skadas, oavsett backplate eller ej.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisehhh:

Det är redan backplate på mitt kort...

Sorry jag såg inte. Det är ett mysterium hur du lyckas böja kortet sådär mycket.

Se till så att kablarna inte har någon påfrestning på kortet.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hade liknade problem med mitt Asus GTX 570 DCUII, hängde oxå.

Skaffade en stötta från Amazon.uk
http://www.amazon.co.uk/PowerColor-Power-Graphics-Support-Inches/dp/B003XID4Z4/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1378938868&sr=8-1&keywords=powercolor+power

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk

UPDATE! Video på kortet!

Jag har lagt upp en video på hur min kabeldragning ser ut och hur snett grafikkortet verkligen sitter! Jag klipper ut buntbanden för att ''frigöra'' kablarna så gott som jag kan. Kan jag bunta kablarna genom att bunta högre upp så att jag drar upp kortet med kablarna?

https://www.youtube.com/watch?v=aC4d0dW6WRY