Bästa sätt att kontrollera 16+ fläktar i ett chassi?

Permalänk
Medlem

Bästa sätt att kontrollera 16+ fläktar i ett chassi?

Jag ska bygga en vattenkyld dator, ett custombygge. Den kommer innehålla fyra stycken 480-radiatorer.
Vilket innebär att den kommer ha 16 fläktar enbart till radiatorerna. Nu undrar jag om de finns något bra alternativ för att kunna kontrollera dessa. Fläktkontroller vore ju att föredra, men man vill ju inte ha 3-4 fläktkontrollers i fronten på datorn. Vilka alternativ finns? För oss, som är nya med det här med custombyggen?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Jag ska bygga en vattenkyld dator, ett custombygge. Den kommer innehålla fyra stycken 480-radiatorer.
Vilket innebär att den kommer ha 16 fläktar enbart till radiatorerna. Nu undrar jag om de finns något bra alternativ för att kunna kontrollera dessa. Fläktkontroller vore ju att föredra, men man vill ju inte ha 3-4 fläktkontrollers i fronten på datorn. Vilka alternativ finns? För oss, som är nya med det här med custombyggen?

en fläktkontroll som klarar 40w+ per "kanal" Så kör du ett par fläktar på varje "kanal" = Problemet löst

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

en fläktkontroll som klarar 40w+ per "kanal" Så kör du ett par fläktar på varje "kanal" = Problemet löst

Ja, då är ju problemet, var hittar man en sådan?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Går ju alltid att bygga eget med variabla resistorer, alternativt om du inte vill justera varvtalet, ett enkelt relä.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Låter som väldigt många fläktar. Är du säker på att det behövs så många? Varför inte använda någon fläkt med högre luftflöde istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Jag ska bygga en vattenkyld dator, ett custombygge. Den kommer innehålla fyra stycken 480-radiatorer.
Vilket innebär att den kommer ha 16 fläktar enbart till radiatorerna. Nu undrar jag om de finns något bra alternativ för att kunna kontrollera dessa. Fläktkontroller vore ju att föredra, men man vill ju inte ha 3-4 fläktkontrollers i fronten på datorn. Vilka alternativ finns? För oss, som är nya med det här med custombyggen?

http://www.inet.se/produkt/6909654/nzxt-sentry-mix-6-kanal-fl...
Verkar vara något för dig. 50w per kanal

Visa signatur

<Dator 1> CPU: Intel I9 9900K@5Ghz | CPU Kylare: Noctua NH15 | MB: Asus Maximus XI Gene | RAM: G.Skill 32GB DDR4 3200MHz CL14 Trident | HDD: Samsung M.2 970 1tb | GPU: Asus RTX 3080TI Strix
<Dator 2> CPU: Intel I7 8700K@4.8Ghz | CPU Kylare: Be Quite Dark Rock Pro 4 | MB: Asus Z370-H | RAM: G.Skill 16GB DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws V | HDD: Samsung M.2 970 500gb | GPU: Asus 2080 Dual

Permalänk

Köp en T-Balancer bigNG. Koppla in en tempgivare i vattenslingan och kör target temp mode.
Parallell koppla så många D1225C12B5AP-15 fläktar du behöver per kanal. ställ in I-tid och P-band sen lirar det sjukt bra. Vill du köra manual mode sedan är det 1 knapptryck bort i mjukvaran

Jag kör detta och rekommenderar det starkt.

http://www.hfx.at/index.php option=com_content&view=article&id=151&Itemid=212
http://www.scythe-usa.com/product/acc/051/d1225c12b1ap_detail.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Går ju alltid att bygga eget med variabla resistorer, alternativt om du inte vill justera varvtalet, ett enkelt relä.

Det lät inte så lätt...

Skrivet av Trixtr:

Låter som väldigt många fläktar. Är du säker på att det behövs så många? Varför inte använda någon fläkt med högre luftflöde istället?

Behövs inte, men vill bygga datorn, dels för utseendet.

Skrivet av Zienx:

Den testar vi. Tack

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Andiders:

Jag ska bygga en vattenkyld dator, ett custombygge. Den kommer innehålla fyra stycken 480-radiatorer.
Vilket innebär att den kommer ha 16 fläktar enbart till radiatorerna. Nu undrar jag om de finns något bra alternativ för att kunna kontrollera dessa. Fläktkontroller vore ju att föredra, men man vill ju inte ha 3-4 fläktkontrollers i fronten på datorn. Vilka alternativ finns? För oss, som är nya med det här med custombyggen?

Lite tråkigt att se hur folk ballar ur i tråden, påminner om diskussionen för något år sen när alla rekommenderade 1000W+ nätagg oavsett system...

Normala fläktar drar mellan 0.25W (tysta lågvarviga modeller) och ~2W (modeller som flyttar mycket luft och låter mycket), sen finns det även extremfall typ delta fläktar som drar ytterligare lite. Så detta med 2 fläktar per 20W kanal och liknande är bara trams...

Med tanke på att bygget ska innehålla 4x480 rads så antar jag att målet är att få det tyst? för det finns inget system som kräver så mycket kylyta annars. Så säg att det är fläktar som drar max 1W stycket som ska användas. Då blir det totalt 16W om man kopplar alla fläktar på samma kanal.

Så, säg vad det är för typ av fläktar du tänkte använda så kan diskussionen fortsätta därifrån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Det lät inte så lätt...

Behövs inte, men vill bygga datorn, dels för utseendet.

Den testar vi. Tack

Strunt i vad alla trollare säger. Jag skulle definitivt gå på http://www.inet.se/produkt/6909654/nzxt-sentry-mix-6-kanal-fl... precis som någon vänlig själ länkade.
Ser sjukt lättanvänd och snygg ut också.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Lite tråkigt att se hur folk ballar ur i tråden, påminner om diskussionen för något år sen när alla rekommenderade 1000W+ nätagg oavsett system...

Normala fläktar drar mellan 0.25W (tysta lågvarviga modeller) och ~2W (modeller som flyttar mycket luft och låter mycket), sen finns det även extremfall typ delta fläktar som drar ytterligare lite. Så detta med 2 fläktar per 20W kanal och liknande är bara trams...

Med tanke på att bygget ska innehålla 4x480 rads så antar jag att målet är att få det tyst? för det finns inget system som kräver så mycket kylyta annars. Så säg att det är fläktar som drar max 1W stycket som ska användas. Då blir det totalt 16W om man kopplar alla fläktar på samma kanal.

Så, säg vad det är för typ av fläktar du tänkte använda så kan diskussionen fortsätta därifrån...

http://www.coolingstuff.se/p/363/noiseblocker-blacksilent-xl2...
Dessa lutar de åt.
Bygget ska både bli snyggt, och tyst. Färgschemat blir blått.

Vill helst ha en "platt" fläkt-kontroller, alltså inga snurreglage. Låtar lite åt NZXT:n men fortfarande öppen för förslag. Vill ha något som helst inte syns överdrivet mycket.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk

Läste du mitt förslag ovan?

Permalänk
Skrivet av Andiders:

http://www.coolingstuff.se/p/363/noiseblocker-blacksilent-xl2...
Dessa lutar de åt.
Bygget ska både bli snyggt, och tyst. Färgschemat blir blått.

Vill helst ha en "platt" fläkt-kontroller, alltså inga snurreglage. Låtar lite åt NZXT:n men fortfarande öppen för förslag. Vill ha något som helst inte syns överdrivet mycket.

De låg helt klart förvånansvärt högt i effektförbrukning. Effekt: 3,24 W vid 12V enligt specifikationerna (jämför med tex en gentle typhoon som drar 0.9W) så du kommer tyvärr behöva köra fläktarna på mer än en kanal i princip oavsett vilken kontroller du väljer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_1124:

Läste du mitt förslag ovan?

Ja, dock är fläktarna i fel färg och jag har inte lust att lackera dom själv då resultatet sällan blir tillfredsställande.

Skrivet av lanbonden:

De låg helt klart förvånansvärt högt i effektförbrukning. Effekt: 3,24 W vid 12V enligt specifikationerna (jämför med tex en gentle typhoon som drar 0.9W) så du kommer tyvärr behöva köra fläktarna på mer än en kanal i princip oavsett vilken kontroller du väljer.

Hur menar du nu? NZXT:n bör väl klara alla 16?

Nej, fel färg och utstickande reglage är inte så attraherande.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Kör på en Bitfenix Recon fläktkontroller och Phoebetria program till den, eller om du inte har bråttom så kan du vänta på nya Recon 2. Har sett film på den från Computex 2013 och den verkar ännu bättre

Permalänk
Skrivet av Andiders:

Ja, dock är fläktarna i fel färg och jag har inte lust att lackera dom själv då resultatet sällan blir tillfredsställande.

Hur menar du nu? NZXT:n bör väl klara alla 16?

Nej, fel färg och utstickande reglage är inte så attraherande.

Synd, det är dock överlägset de bästa fläktarna för kylning av radiatorer.

Permalänk
Medlem

bara för att det kom upp en recension om denna häromdan så måste jag ju självklart rekommendera den!
http://www.sweclockers.com/recension/17531-phanteks-enthoo-pr...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

bara för att det kom upp en recension om denna häromdan så måste jag ju självklart rekommendera den!
http://www.sweclockers.com/recension/17531-phanteks-enthoo-pr...

chassiet är snyggt och unikt, men har redan en CaseLabs som allt ska byggas i.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Aquacomputer Aquaero 5 LT/PRO som är väldigt bra har jag upptäckt med bra mjukvara att styra och få info ifrån finns det mesta till detta jag kör med en flödesmätare och tempmätare på vattnet och MCP35X2 på min LT vilket är trevligt att kunna ha som info för att kunna justera flödet och temp så det är automatiskt beroende på vattentemp.
http://www.coolingstuff.se/p/649/aquaero-5lt-usb
http://www.coolingstuff.se/p/469/aquacomputer-aquaero-5-pro

Jag körde med LT då så slipper jag ha en i fronten på chassit iom att man styr med mjukvara allt. Och så här fäste jag den på den ledigt PSU platsen http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/08/10/2013-08-0...

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

http://www.coolingstuff.se/p/363/noiseblocker-blacksilent-xl2...
Dessa lutar de åt.
Bygget ska både bli snyggt, och tyst. Färgschemat blir blått.

Vill helst ha en "platt" fläkt-kontroller, alltså inga snurreglage. Låtar lite åt NZXT:n men fortfarande öppen för förslag. Vill ha något som helst inte syns överdrivet mycket.

Eftersom du tänker köpa 4st 480-rads så antar jag att din budget är ganska hög, isåfall finns ju aquacomputers aquaero-controllers. På aquaero 5 så gäller det 20w per kanal, 4 kanaler varav 1 är pwm, så minst 4 fläktar per kanal ska inte vara något problem. Dock så kommer 6an snart som stödjer 30w per kanal, och 4 kanaler varav alla stödjer pwm. Går att driva pwm-pumpar från dem, och även icke-pwm pumpar/fler fläktar om du lägger till en poweradjust. De kan även läsa temps och flowmeters och justera fläktar/pumpens RPM efter dem.

Väldigt högt pris på dem, men också väldigt flashigt om du har hög budget! Jag inväntar själv min Aquaero 5 LT (versionen utan skärm) som jag beställde förra veckan. Om du är sugen på LT-versionen så har jag läst många rekommendationer att köpa till heatsinken till den då den inte följer med i just LT-versionen.

Edit: Såg precis att personen över mig skrev en liknande post.

Permalänk
Medlem

Aquaero 6 kommer bevisligen klara av lasten: https://www.youtube.com/watch?v=DPQaMowIrmU

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Medlem

Molex och fläkt adaptrar, vet att det finns en med 9 st 3 pinns

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Kolla vad fläktarna vill ha för ampere styck och köp kontroller efter det. Mina GT-fläktar vill ha 0.083A och kontrollern klarar 2A, jag har 9 stycken på en kanal utan problem, kontrollern blir lite varm dock för den kör ganska mycket, pump, 18 fläktar, flödesmätare, tempsensorer för vatten och olika ställen i lådan, och automatisk avstängning vid uteblivet vattenflöde. Min kontroller kom med en kylfläns dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste du ha reglerbart varvtal? Ge fläkten 12V på plus och 5V på minus så får fläkten 7V
Vid 7V går den sakta och tyst.
Skulle du vilja kunna reglera fläktarnas hastighet behöver du ju inte reglera alla fläktar för sig, det räcker att justera 4 åt gången dvs varje rad i grupper. Då kan du klara dig på en 5.25" fläkt kontroll med 4 vred.

Permalänk
Medlem

Det är i dessa lägen som PWM fläktar är absolut bäst. Effekten tar man via en Molex och PWM signalen kräver inte mycket effekt.
Mycket mera effektivt samt lättare att dimensionera.

Bara att använda ett par: http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-...
går nog mycket fint att koppla ihop så att man styr hela kalaset från en plats på moderkortet. Har man sen PWM pump så kan man ju styra den också.