hjääälp. ny hyper 212 cpukylare bara på 500 rpm?

Permalänk

hjääälp. ny hyper 212 cpukylare bara på 500 rpm?

Heej.

Fick mina nya saker i dag , när jag startade funkade allt prima men nt cpu fläkten dom är en cooler master 212 evo. Denna ligger bara på 500 rpm. Kan detta skada min nya cpu ? I5 4670 k. Stoppade i orginalen o den låg på runt 1200 rpm hela tiden.

Behöber hjälp snabbt!

Permalänk
Medlem

Hur ar flakten ansluten och vad har du gjort for eventuella installningar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av J00HHAANN:

Heej.

Fick mina nya saker i dag , när jag startade funkade allt prima men nt cpu fläkten dom är en cooler master 212 evo. Denna ligger bara på 500 rpm. Kan detta skada min nya cpu ? I5 4670 k. Stoppade i orginalen o den låg på runt 1200 rpm hela tiden.

Behöber hjälp snabbt!

Kolla processorns temperaturer i vila respektive hård belastning.
Detta görs enkelt med t.ex. HWmonitor för att kolla temperatur och Intel Burn Test för att stresstesta.
Är de inte särskilt höga (typ inte över 60) bör det vara lugnt.
(Vet dock inte exakt vad 4670 är tänkt att ha för maxtemperatur)

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Din processor bör ligga vid 45 grader kanske lite över eller under det. RPM spelar ingen roll det beror bara på i vilken belastning som ovanstående säger. om den är på 500 RPM vid 80 grader ja då är det något som inte stämmer!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Låter som du har stoppat fläkt kontakten i en vanlig fläkt kontakt, inte i cpu fan på moderkortet-

Permalänk

Okej tack alla! Jo den är i cpu fan. Okej men nu är det så att jag fortfarande är i asus installation grej, och kommer ej ut :s . Fattar inte vad jag ska göra ? Ngn som vet?. Har ej gjort några inställningar.

Permalänk
Medlem

Vad ligger temperaturen på då? Om den är bra så är det ju inget att oroa sig över.

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av CSSgamer:

Vad ligger temperaturen på då? Om den är bra så är det ju inget att oroa sig över.

Den låg på 34 grader när jag gick ur,nu är det en startreparation så kan ej nu. Men det jag var oroad över vara att programvaran visade att den var för låg när jag startade.

Permalänk

Gå in på BIOS och ändra RPM till CPU fläkten eller så kan du ladda ner Asus AI Suite och gå in på Fan Expert och kör "Fan auto tuning" så ska det lösa sig. Jag byggde en dator med Cooler Master 212 kylare och var tvungen att manuellt ställa in inställningarna. Hoppas att detta hjälper!

Visa signatur

|Intel 3770k 4.4GHz Offset OC| Cooler Master Storm Trooper | 2x Sapphire Vapor-X 7970 3Gb CrossfireX OC:1110/1500 | ASUS Maximus V Formula | SSD Samsung 830 128 | Gb Seagate 1TB HDD @7200rpm | Fractal Design 1000w | 2x4GB Corsair Vengeance DDR3 @1600MHz | CPU Kylare: Phanteks Ph-Tc14pe |

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort?
Nya Asus-moderkort har ju riktigt fin inbyggd fläktkontroller där man kan ställa en hel del vilka varvtal den ska gå i...
På det viset kan den varva tyst vid låg belastning och sen dra på ordentligt om det behövs vid hög belastning.
Leta bland manualerna efter "Fan Xpert 2" så bör du kunna få stöd därifrån.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av PappyOdaniel:

Gå in på BIOS och ändra RPM till CPU fläkten eller så kan du ladda ner Asus AI Suite och gå in på Fan Expert och kör "Fan auto tuning" så ska det lösa sig. Jag byggde en dator med Cooler Master 212 kylare och var tvungen att manuellt ställa in inställningarna. Hoppas att detta hjälper!

Skrivet av Roger W:

Vad är det för moderkort?
Nya Asus-moderkort har ju riktigt fin inbyggd fläktkontroller där man kan ställa en hel del vilka varvtal den ska gå i...
På det viset kan den varva tyst vid låg belastning och sen dra på ordentligt om det behövs vid hög belastning.
Leta bland manualerna efter "Fan Xpert 2" så bör du kunna få stöd därifrån.

tack! Ska testa båda !:) moderkortrt är ett asus z87-atx

Permalänk
Medlem

Den ligger ju och idlar för att den inte behöver kylas mer för att inte väsnas i onödan.

Skrivet av Qwal:

Låter som du har stoppat fläkt kontakten i en vanlig fläkt kontakt, inte i cpu fan på moderkortet-

Raka motsatsen, då hade den ju legat på fullt ös hela tiden.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Den ligger ju och idlar för att den inte behöver kylas mer för att inte väsnas i onödan.

Raka motsatsen, då hade den ju legat på fullt ös hela tiden.

Okej, tack. Undrar en sak till då, nu när jag ska starta den så måste jag säkerhetskopiera den? Varför? Hade samma hårddisk innan o har bara bytt ram , moderkort o cpu plus fläktar o chassi