Trasig USB port på Vaio, Sony säger att jag får betala?

Permalänk
Medlem

Trasig USB port på Vaio, Sony säger att jag får betala?

Hej

Jag skulle behöva lite hjälp och råd då jag aldrig gjort nått sånt här innan.

Beställde en Sony Vaio Pro 13 från Sony hemsida, får hem datorn och upptäcker efter en vecka att ena usb porten inte funkar. (Det va första gången jag testade USB portarna då jag knappt använt datorn då jag har stationär)

Ringer Sony, får ett ärende och dom hämtar upp datorn.

Idag får jag beskedet att en pinn i USB porten är böjd och att fysisk skada ej går på garantin, antingen får jag betala för felsökningen som jag tror ligger på 1400:- eller 3443:- för att laga datorn.

Jag VET att jag inte har orsakat skadan och det måste varit fel på porten från första början, möjligen blev det värre när jag testade porten ingen aning.

Hur går jag vidare och har jag ens någon chans?

Det enda jag vet att inom 6 månader är det upp till säljaren att bevisa att jag har gjort sönder varan, men hur fungerar det här i praktiken?

Tänkte att jag ringer konsument verket imorgon först och ser vad dom säger och tar det vidare sen om det är någon ide.

Vad säger ni om saken?

EDIT: Sony har hört av sig och sa att dom står för kostnaden för reparationen och ska laga den så fort som möjligt. TACK Sony!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Det enda jag vet att inom 6 månader är det upp till säljaren att bevisa att jag har gjort sönder varan, men hur fungerar det här i praktiken?

De får helt enkelt visa ett foto där de kan visa att USB-porten fungerade innan den lämnade deras shop, eftersom de inte kan det så gäller det att bara stå på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

De får helt enkelt visa ett foto där de kan visa att USB-porten fungerade innan den lämnade deras shop, eftersom de inte kan det så gäller det att bara stå på sig.

Gött tack då får man bara köra på, blir lite osäker när man aldrig gjort nått sånt innan.

Är dock helt säker på att jag inte har pajat porten.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

När ett fel upptäcks inom 6 månader så utgår konsumentköplagen ifrån ett det är ursprungligt. Sony måste som Ibymafayhas skriver kunna bevisa att du har tagit sönder datorn, och det kan de mest troligt inte eftersom kontakter kan vara sönder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

När ett fel upptäcks inom 6 månader så utgår konsumentköplagen ifrån ett det är ursprungligt. Sony måste som Ibymafayhas skriver kunna bevisa att du har tagit sönder datorn, och det kan de mest troligt inte eftersom kontakter kan vara sönder.

Beror lite på hur kontakten ser ut då det är en fysisk skada. Bevisbördan innebär inte att Sony måste visa bilder på ett datorn var hel vid leverans, bevis kan vara att påvisa att skadan mest troligt uppkommit pga. kundens vårdslöshet, t.ex. dragit ut en kabel fel/snett/för snabbt.

Säger dock inte att Sony har rätt i detta fall...

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iFraja:

Beror lite på hur kontakten ser ut då det är en fysisk skada. Bevisbördan innebär inte att Sony måste visa bilder på ett datorn var hel vid leverans, bevis kan vara att påvisa att skadan mest troligt uppkommit pga. kundens vårdslöshet, t.ex. dragit ut en kabel fel/snett/för snabbt.

Säger dock inte att Sony har rätt i detta fall...

Har du någon praktiskt erfarenhet av detta? För jag skulle vilja säga att du har fel. Generellt sett så är det alltid den svagare parten som har tolkningsföreträde när två parter har slutit ett avtal. Det innebär att bevisbördan från leverantörens håll är mycket större än från kundens. Det är därför du som kund bara behöver göra det troligt att en skada är ursprunglig om du skulle reklamera efter den sjätte månaden, men det innebär inte att det samma gäller för leverantören innan dess.
När felet dessutom uppdagas så kort efter leveransen av varan så skulle jag säga att Sony inte kan komma undan detta med mindre än att de kan bevisa att varan var hel när den lämnade dem. Just nu bygger Sony's "bevis" mest troligt på att deras USB-portar inte brukar vara sönder vid leverans och det räcker inte långt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Beror lite på hur kontakten ser ut då det är en fysisk skada. Bevisbördan innebär inte att Sony måste visa bilder på ett datorn var hel vid leverans, bevis kan vara att påvisa att skadan mest troligt uppkommit pga. kundens vårdslöshet, t.ex. dragit ut en kabel fel/snett/för snabbt.

Säger dock inte att Sony har rätt i detta fall...

Det var det jag var orolig för i första början, men då blir det ju och andra sidan helt omöjligt för mig att få rätt?
Det syns ingen åverkan, det är bara 1 pinn som är böjd lite grann som resulterar i att datorn inte kan läsa t.ex. usb minnet.

Som sagt det syns ingenting på porten/datorn förutom en liten böjd pinn i porten och det enda jag har gjort är att stoppa i ett usb-minne (testade såklart med flera sen när första inte funka)

Jag har varit löjligt försiktigt med den och den är i princip helt oanvänd då jag skulle ha den i plugget som inte hade startat då, i övrigt har den legat still på en säker plats där ingen annan åverkan skulle påverka och ingen annan än jag har haft datorn.

Jag hoppas att det är som giplet och Ibymafayhas säger, för som sagt annars blir det helt omöjligt att få rätt?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Det var det jag var orolig för i första början, men då blir det ju och andra sidan helt omöjligt för mig att få rätt?
Det syns ingen åverkan, det är bara 1 pinn som är böjd lite grann som resulterar i att datorn inte kan läsa t.ex. usb minnet.

Som sagt det syns ingenting på porten/datorn förutom en liten böjd pinn i porten och det enda jag har gjort är att stoppa i ett usb-minne (testade såklart med flera sen när första inte funka)

Jag har varit löjligt försiktigt med den och den är i princip helt oanvänd då jag skulle ha den i plugget som inte hade startat då, i övrigt har den legat still på en säker plats där ingen annan åverkan skulle påverka och ingen annan än jag har haft datorn.

Jag hoppas att det är som giplet och Ibymafayhas säger, för som sagt annars blir det helt omöjligt att få rätt?

Du har bra rättigheter som konsument i Sverige. Sony måste bevisa att du har orsakat skadan. Kan de inte göra det har du rätt och de ska betala. Kan de göra det har du uppenbarligen mixtrat med datorn

Hoppas att Sony ger med sig, annars är väl ARN första steget.

Edit: Om du faktiskt böjde pinnen kan du ha otur. Det kanske inte spelar någon roll om porten fungerade eller inte om Sony kan peka på den böjda pinnen och hävda att du varit oförsiktigt med datorn. Här har jag dock dålig koll på hur det bedöms...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Det var det jag var orolig för i första början, men då blir det ju och andra sidan helt omöjligt för mig att få rätt?
Det syns ingen åverkan, det är bara 1 pinn som är böjd lite grann som resulterar i att datorn inte kan läsa t.ex. usb minnet.

Som sagt det syns ingenting på porten/datorn förutom en liten böjd pinn i porten och det enda jag har gjort är att stoppa i ett usb-minne (testade såklart med flera sen när första inte funka)

Jag har varit löjligt försiktigt med den och den är i princip helt oanvänd då jag skulle ha den i plugget som inte hade startat då, i övrigt har den legat still på en säker plats där ingen annan åverkan skulle påverka och ingen annan än jag har haft datorn.

Jag hoppas att det är som giplet och Ibymafayhas säger, för som sagt annars blir det helt omöjligt att få rätt?

Mitt inlägg var menat mer generellt, bara för att säljaren har bevisbördan de första 6 månaderna betyder inte att man automatiskt får lämna tillbaka alla produkter som går sönder. Reklamationsrätten är till för att skydd konsumenten mot fabriksfel och dylikt, dvs fel som uppstått innan kunden tagit emot varan eller fel som kunden inte kan hållas ansvarig för. Fysiska skador faller inte alla gånger automatiskt under fabriksfel, säljaren kan hävda att skadan är av sådan karaktär att den mest troligt tillkommit pga. kundens oaktsamhet. Så det jag menar är att det inte alls omöjligt för dig att få rätt, du har säkert goda möjligheter att få rätt, men det är inte heller så att du automatiskt ska få rätt bara för att det är inom 6 månader.

Jag har ingen aning om vem som har rätt i ditt fall, det är inte min sak sia om. Det är upp till dig och Sony att försöka lösa, om ni inte kan lösa det så har ni båda rätt att få saken prövad hos ARN eller tingsrätten. Mitt råd är att på ett trevligt sätt försöka diskutera det med Sony och komma fram till en lösning. Om du där emot ringer upp och kräver att de ska fixa problemet om de inte har bildbevis på att datorn var hel när du fick den, så kommer du inte långt.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att dylika fel nästan alltid uppstår p g a oaktsamhet så kommer det absolut inte vara så enkelt som att hänvisa till KKL. Ni som har svarat att det inte är några problem alls - tänk efter lite och inse att reklamationsrätten självklart inte gäller om kunden har haft sönder varan i fråga (vilket i detta fallet är en bedömningsfråga från verkstadens sida). Ord kommer stå mot ord - och hur dylika situationer brukar lösas vet jag tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Känns som det kan bli rätt knivigt då det blir väldigt svårt och bevisa för båda parter vad som har hänt eller inte.

Jag vet åtminstone själv att jag har inte gjort något oaktsamt med datorn, jag har till och med svårt och se hur man våldar in ett usb minne så man böjer pinsen?
Den gled in som vilken usb port som helst, och den funkade inte på första försöket. Den har alltså inte gått sönder av att den dragits ur med våld för den funkade inte på första försöket.

Aja det är ju inte ni som får avgöra, ville mest ha lite tips och tankar.

Skriver här när jag fått något svar av supporten.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du någon praktiskt erfarenhet av detta? För jag skulle vilja säga att du har fel. Generellt sett så är det alltid den svagare parten som har tolkningsföreträde när två parter har slutit ett avtal. Det innebär att bevisbördan från leverantörens håll är mycket större än från kundens. Det är därför du som kund bara behöver göra det troligt att en skada är ursprunglig om du skulle reklamera efter den sjätte månaden, men det innebär inte att det samma gäller för leverantören innan dess.
När felet dessutom uppdagas så kort efter leveransen av varan så skulle jag säga att Sony inte kan komma undan detta med mindre än att de kan bevisa att varan var hel när den lämnade dem. Just nu bygger Sony's "bevis" mest troligt på att deras USB-portar inte brukar vara sönder vid leverans och det räcker inte långt.

Eftersom alla datorer testas innan de lämnar fabrik kan Sony säkerligen hänvisa till detta och visa både testprotokoll och hur deras testmetod faktiskt går till. Huruvida de lägger tid/pengar på detta eller inte vid en eventuell tvist är naturligtvis osäkert.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det vore väldigt skönt om man inte uttalade sig med sån säkerhet om man faktiskt inte är så säker, dvs att man faktiskt är utbildad eller otroligt påläst inom konsumenträtt. Det kan bli väldigt fel om folk tolkar det som fakta när det bara är gissningar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom alla datorer testas innan de lämnar fabrik kan Sony säkerligen hänvisa till detta och visa både testprotokoll och hur deras testmetod faktiskt går till. Huruvida de lägger tid/pengar på detta eller inte vid en eventuell tvist är naturligtvis osäkert.

Absolut, men vad är det som säger att den inte gick sönder när dom drog ut den? Eller att något annat inträffade efter?
Visst låter det lite otroligt men lika otroligt som att jag har sönder en usb port genom att slide'a in ett usb minne, första gången den används.
Jag vet att det är helt omöjligt för er och veta vad som hänt eller inte men hade ni vart med när jag använde datorn hade ni vart lika säkra som jag, det enda sättet jag skulle kunna ha gjort sönder porten på är just genom att sätta i ett USB minne precis som vanligt utan våld.
Går den sönder av det så är det definitivt något fabrikationsfel på porten.

Skrivet av Yorg:

Det vore väldigt skönt om man inte uttalade sig med sån säkerhet om man faktiskt inte är så säker, dvs att man faktiskt är utbildad eller otroligt påläst inom konsumenträtt. Det kan bli väldigt fel om folk tolkar det som fakta när det bara är gissningar.

Exakt, jag är inte alls påläst, bara det mest basic och hur det fungerar i praktiken är jag också osäker på.
Men det kanske inte är helt rätt fråga för ett vanligt forum heller.

Ringde idag och dom antecknade ärendet och ska höra av sig.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Kan man ens böja en pinn en usb-hane? Jag tror inte ens jag skulle klara den om jag försökte. Jag har sett bärbara som tappats i golvet och landat på ett usb-minne, minnet gick i bitar, porten höll fint. Jag vet inte hur många gånger jag haft någon enhet ikopplad med sladd som man ryckt till i eller fastnat med foten i och aldrig har en pinn böjts. Stoppa in usb-enheter har man väl gjort tusental gånger, oförsiktigt och i konstiga vinklar men aldrig lyckats böja en pinn. Hur gör man?

Såvida Sweede inte varit inne och rotat med skruvmejsel eller liknande i porten har jag svårt att se att han(?) orsakat skadan, inte för min åsikt spelar roll, finner det bara osannolikt. Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem

Det går att böja pinnar om man råkar stoppa in kontakten för "brant" in, har hänt med en dålig kontakt jag hade en gång, men det var bara att böja tillbaka försiktigt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vact:

Kan man ens böja en pinn en usb-hane? Jag tror inte ens jag skulle klara den om jag försökte. Jag har sett bärbara som tappats i golvet och landat på ett usb-minne, minnet gick i bitar, porten höll fint. Jag vet inte hur många gånger jag haft någon enhet ikopplad med sladd som man ryckt till i eller fastnat med foten i och aldrig har en pinn böjts. Stoppa in usb-enheter har man väl gjort tusental gånger, oförsiktigt och i konstiga vinklar men aldrig lyckats böja en pinn. Hur gör man?

Såvida Sweede inte varit inne och rotat med skruvmejsel eller liknande i porten har jag svårt att se att han(?) orsakat skadan, inte för min åsikt spelar roll, finner det bara osannolikt. Hoppas det löser sig.

Jag tänker som dig, hur ska man lyckas? Tillägga att jag har varit väldigt försiktigt, som jag alltid är när det handlar om ny dyr elektronik.

Skrivet av ODDNAME:

Det går att böja pinnar om man råkar stoppa in kontakten för "brant" in, har hänt med en dålig kontakt jag hade en gång, men det var bara att böja tillbaka försiktigt.

Känns som man får gå in för och sabba då eller vara extremt vårdslös.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Nepp, är det dåliga kontakter så kan man mycket väl haka fast i en pinne, hände mig som sagt

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Idag ringde supporten och sa att dom står för kostnaden och ska fixa datorn så snabbt som möjligt, TACK Sony!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Idag ringde supporten och sa att dom står för kostnaden och ska fixa datorn så snabbt som möjligt, TACK Sony!

Bra att det löste sig och att Sony tog tag i problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Bra att det löste sig och att Sony tog tag i problemet

Dom läste nog tråden!
Har haft några liknande fall på jobbet med users som lyckats sabba både usb och lankontakter. HP har alltid tagit det på garanti.

Permalänk
Medlem

Kanon att det löste sig.

Kan tipsa andra som läser tråden i framtiden om vad lagen säger:

Konsumentköplagen: 20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.
Vid köp av byggnadsdelar som är avsedda att utgöra en huvudsaklig del av ett en- eller tvåbostadshus gäller vad som sägs i första stycket fel som visar sig inom två år efter avlämnandet. Lag (2004:553).

Kommentar:
Detta är en presumtionsregel till köparens fördel och lättar på köparens beviskrav. Felet ska ha förelegat vid köpet (20 §) och om ett fel visar sig inom sex månader så anses det ha förelegat vid avlämnandet, om det inte är en vara som till sin beskaffenhet normalt försämras inom två månader t.ex. livsmedel.
Det räcker alltså att köparen visar att felet finns för att säljaren ska vara skyldig att vidta åtgärder om han inte kan bevisa att felet inte fanns vid avlämnadet.

Taget från https://lagen.nu/1990:932