Överklockningsproblem med AMD Phenom X4 9850-BE

Permalänk

Överklockningsproblem med AMD Phenom X4 9850-BE

Då ska vi se. Jag fick mer eller mindre ta över datorn i fråga och har därför dålig kunskap gällande bygget.

Det jag vet är att processorn är en AMD Phenom X4 9850-BE med ett zalman system.
Sitter bara 4gb ddr2 ram i och ett NVIDIA Geforce GT630 grafikkort.
Gällande moderkortet ska det vara ett AMD 790FX.

Idle temp på CPU ligger på runt 26 grader och runt 41-42 på kärnorna.

Jag har aldrig klockat förut utan försökt läsa mig till det mesta på nätet men stöter mest på problem.

Använde AMD-overdrive, förmodligen inte det bästa alternativet men det jag förstod mig på. Fick upp den i 2.8 utan problem genom att höja multipliern och volten vilket även gick felfritt i prime95 på bra temperaturer, (AMD-overdrive ville dock aldrig behålla inställningarna jag gjorde). Men så fort jag går upp mot 2.9 får jag bsod direkt?

Killen som hade datorn innan mig sa att han enkelt haft den stabil på 3.0ghz.

Så, vad gör jag fel, för att jag gör fel är jag övertygad om! Alla tips och råd, tillvägagånssätt osv är varmt välkomna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipkihlman:

Då ska vi se. Jag fick mer eller mindre ta över datorn i fråga och har därför dålig kunskap gällande bygget.

Det jag vet är att processorn är en AMD Phenom X4 9850-BE med ett zalman system.
Sitter bara 4gb ddr2 ram i och ett NVIDIA Geforce GT630 grafikkort.
Gällande moderkortet ska det vara ett AMD 790FX.

Idle temp på CPU ligger på runt 26 grader och runt 41-42 på kärnorna.

Jag har aldrig klockat förut utan försökt läsa mig till det mesta på nätet men stöter mest på problem.

Använde AMD-overdrive, förmodligen inte det bästa alternativet men det jag förstod mig på. Fick upp den i 2.8 utan problem genom att höja multipliern och volten vilket även gick felfritt i prime95 på bra temperaturer, (AMD-overdrive ville dock aldrig behålla inställningarna jag gjorde). Men så fort jag går upp mot 2.9 får jag bsod direkt?

Killen som hade datorn innan mig sa att han enkelt haft den stabil på 3.0ghz.

Så, vad gör jag fel, för att jag gör fel är jag övertygad om! Alla tips och råd, tillvägagånssätt osv är varmt välkomna!

Kan ju behöva höja volt på minnena? och/eller nord-sydbrydan.

Denna guide e grym! För överklock av phenom. Läs igenom
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=596023&hi...

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Kan ju behöva höja volt på minnena? och/eller nord-sydbrydan.

Denna guide e grym! För överklock av phenom. Läs igenom
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=596023&hi...

Vad jag kan se har jag ingen möjlighet att höja volten på minnena i Overdrive.. någon inställning som ska ändras någonstans?

Tack för guiden, även om den inte gjorde mig så mycket klokare! haha

Permalänk
Medlem

Alltså, du får höja volten till minnena i Bios. Och clocka prollen i bios också för mer stabilitet.
Hört att man ska undvika klock i skrivbordsmiljön för stabilitet.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |