Vilket håll ska fläktarn blåsa, radiator

Permalänk
Medlem

Vilket håll ska fläktarn blåsa, radiator

Hejsan. Jag kör just nu push n pull på min radiator, dom suger in luften i datorn och blåser ut den. Men då slog det mig, är det inte bättre att hämta ny kall luft utifrån istället för att ta den varma inne i burken?

Jag har ett allmänt dåligt luftflöde i chassit med bara en chassifläkt. Har inte så många för att hålla ljudnivån nere.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av alatan:

Hejsan. Jag kör just nu push n pull på min radiator, dom suger in luften i datorn och blåser ut den. Men då slog det mig, är det inte bättre att hämta ny kall luft utifrån istället för att ta den varma inne i burken?

Jag har ett allmänt dåligt luftflöde i chassit med bara en chassifläkt. Har inte så många för att hålla ljudnivån nere.

Jag har hört flera olika saker om det. Vet inte vad som är sant och så men kan säga de.

Första:
Man ska ha fläkten att den blåser in på radiatorn, så att den tar in kall luft och då blir processorn/grafikkortet kallt. Och det är det man vill.

Andra.
Om man sätter att fläkten blåser in till radiatorn ska man inte göra för då är luften varm när den kommer in och då värms det andra också upp i chassit (ram hårddiskar osv) Och det vill man inte så man sätter den så att den blåser ut för då blir inte allt annat varm och den kyler ändå även om man blåser luft från radiatorn och ut.

kan vara lite flummigt skrivit. Men har dyslexi vilket inte är det lättaste. :/
Skriv om du inte fattar.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Har du inte för höga temps så spelar det ju ingen roll egentligen. Som ovan säger så kommer det ju leda till att det blir varmare i chassit, och då speciellt i ditt fall då du bara har en chassifläkt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Jag har hört flera olika saker om det. Vet inte vad som är sant och så men kan säga de.

Första:
Man ska ha fläkten att den blåser in på radiatorn, så att den tar in kall luft och då blir processorn/grafikkortet kallt. Och det är det man vill.

Andra.
Om man sätter att fläkten blåser in till radiatorn ska man inte göra för då är luften varm när den kommer in och då värms det andra också upp i chassit (ram hårddiskar osv) Och det vill man inte så man sätter den så att den blåser ut för då blir inte allt annat varm och den kyler ändå även om man blåser luft från radiatorn och ut.

kan vara lite flummigt skrivit. Men har dyslexi vilket inte är det lättaste. :/
Skriv om du inte fattar.

Ja, det finns ju både för och nackdelar med det hela.

Det var fullt läsligt

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Har du inte för höga temps så spelar det ju ingen roll egentligen. Som ovan säger så kommer det ju leda till att det blir varmare i chassit, och då speciellt i ditt fall då du bara har en chassifläkt.

78-80 grader celcius full load. Då jag foldar från denna dator ligger jag alltid på full load.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Hejsan. Jag kör just nu push n pull på min radiator, dom suger in luften i datorn och blåser ut den. Men då slog det mig, är det inte bättre att hämta ny kall luft utifrån istället för att ta den varma inne i burken?

Jag har ett allmänt dåligt luftflöde i chassit med bara en chassifläkt. Har inte så många för att hålla ljudnivån nere.

På mitt Corsair H100i rekommenderar Corsair själva att fläktarna ska suga in luft i datorn. Det fick de göra i början, i mitt lilla CM Elite 430. Nu har jag dock ett NZXT Phantom med 6 chassifläktar, varav en precis ovanför radiatorn som suger ut dammet den naturliga vägen, så efter det vände jag dem. Men har du hög värme i chassit vill jag väl nästan rekommendera att fläkten suger in luft, annars blir ju ingångsluften till kylaren precis lika varm vilket resulterar i högre CPU-temp.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av alatan:

Ja, det finns ju både för och nackdelar med det hela.

Det var fullt läsligt

Okej gött. Men jag skulle köra så som du kör det nu. för det är vanligast. Om man kollar på SweC galleri osv..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.