Permalänk

Prestanda på integrerat grafikkort

Skulle vilja få svar på en fråga jag undrat ett tag nu.
Funderar på att köpa en helt ny dator, men budgeten är ett problem och då grafikkort kostar en del så undrar jag om man kan vänta med köp av grafikkortet, och hur långt man kommer med ett integrerat grafikkort i moderkortet i sådana fall.
T.ex detta kortet: http://www.inet.se/produkt/1902506/msi-z87-g45-gaming-atx
Antar att man kan kolla på film, surfa osv. Men pallar det att driva t.ex BF2 eller något lite äldre spel.

Tacksam för svar!

Permalänk

Det som du länkat till är ett moderkort, de har inga GPU (grafik) integrerade, det kommer med processorn. Men oavsett så kan du inte räkna med att spela mer än Basic spel på låga upplösningar utan ett dedikerat grafikkort

Permalänk

Tja, det sitter inget grafikkort på moderkortet i sig, men du kan ju peta in en processor som har en integrerad grafikkrets. Topp varianterna kan du spela på, om en väldigt enkla spel på låga settings. Skall du köra på integrerad grafik är AMD ett bättre val.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Du kan få ett 8800GT av mig om du vill. Presterar ungefär som ett GT640.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk

Jaha, då har jag missuppfattat vad "grafikkort" spalten står för i Specifikationer, men jag tänker mig en i5 4670K, skulle detta funka då tillsammans med det moderkortet? Dvs. köra enkla spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Jaha, då har jag missuppfattat vad "grafikkort" spalten står för i Specifikationer, men jag tänker mig en i5 4670K, skulle detta funka då tillsammans med det moderkortet? Dvs. köra enkla spel?

Citera gärna så vi hittar tillbaka till tråden.

Det integrerade eller 8800:at?

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Intel Core i7-4770K 'Haswell' HD Graphics 4600 GPU Performance http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Core_i7_4770K_Haswel...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Citera gärna så vi hittar tillbaka till tråden.

Det integrerade eller 8800:at?

Oj, hann inte se ditt inlägg. Tack, men jag har faktiskt också ett 8800gt, så det kan man väll slänga in i nödfall kom ja på när du skrev nu.
Men om man tänker det integrerade grafikkortet, så kan man i alla fall surfa och kolla på film, kanske köra äldre spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Oj, hann inte se ditt inlägg. Tack, men jag har faktiskt också ett 8800gt, så det kan man väll slänga in i nödfall kom ja på när du skrev nu.
Men om man tänker det integrerade grafikkortet, så kan man i alla fall surfa och kolla på film, kanske köra äldre spel?

Sannerligen. Spelade med ett snuskslött HD6320 i våras, integrerat i en laptop från Asus. Test Drive Unlimited från 2006 laggade visserligen på medium i 1024*768, men går gör det

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Sannerligen. Spelade med ett snuskslött HD6320 i våras, integrerat i en laptop från Asus. Test Drive Unlimited från 2006 laggade visserligen på medium i 1024*768, men går gör det

Okej, låter bra!
Förväntar mig inte direkt kunna köra BF4, men att man kan använda datorn hyffsat normalt känns bra, så får man se när man köper ett ordentligt grafikkort.
Tack för alla svar Sweclockare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweet_Shadow:

Jaha, då har jag missuppfattat vad "grafikkort" spalten står för i Specifikationer, men jag tänker mig en i5 4670K, skulle detta funka då tillsammans med det moderkortet? Dvs. köra enkla spel?

Nej det har du inte. Det är rätt vanligt att moderkort har integrerad GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Nej det har du inte. Det är rätt vanligt att moderkort har integrerad GPU.

Intressant. Länka gärna några sådana moderkort, tack.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

Du har länkat ett moderkort. Ett moderkort kommer du att para ihop med en processor. Denna processor kommer att ha en inbyggd grafikdel för att den ska kunna visa skrivbordet och liknande saker. Kontentan är att du kan bara använda datorn till att surfa och skrva saker på om du inte har ett dedikerat grafikkort.

Vill du kunna spela måste du köpa och installera ett dedikerat grafikkort i och med dessa har hundratals gånger (kanske t.o.m. tusentals) mer beräkningskraft än integrerade grafikdelar och all denna beräkningskraft behövs när du spelar. En speldatorn två viktigaste komponenter är just grafikkortet och processorn.

I moderkortets specifikationer syftar de på den integrerade grafikdelen.

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Skrivet av milo_:

Nej det har du inte. Det är rätt vanligt att moderkort har integrerad GPU.

Sånt vill jag ha.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Intressant. Länka gärna några sådana moderkort, tack.

här har du ett gäng:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s141313318#rparams=l=s1...

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

AMD HD 4290 IGP och Intel GMA IGP tillhör dom snabbaste grafikkretsarna som är inbyggda på själva moderkortet och då kan ni jämföra grafik prestandan med Intel HD 4000 som har grafikkretsen inbyggd i processorn http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Som ni ser så har både Intel och AMD nya CPU med inbyggd grafikkrets i själva processorn mycket bättre grafik prestanda jämfört med dom gamla grafikkretsarna som sitter på själva moderkortet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Oj så vanliga de var, bra pris och väldigt mainstream modeller också.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Intressant. Länka gärna några sådana moderkort, tack.

Skrivet av FreakyLeo:

Sånt vill jag ha.

Var ni sarkastiska nu?

Förvånar mig att såpass många kunnat undgå att flera moderkort har integrerad GPU, vad är i så fall syftet med att ha HDMI, VGA och DVI-utgångar på moderkorten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Var ni sarkastiska nu?

Förvånar mig att såpass många kunnat undgå att flera moderkort har integrerad GPU, vad är i så fall syftet med att ha HDMI, VGA och DVI-utgångar på moderkorten?

Alla moderkort med HDMI, VGA och DVI-utgångar har inte integrerad GPU på själva moderkortet, nästan alla nya moderkort som har videoutgångar behöver en processor (APU) med inbyggd grafikkrets för att kunna använda HDMI, VGA, DP, eller DVI utgångarna på moderkortet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Alla moderkort med HDMI, VGA och DVI-utgångar har inte integrerad GPU på själva moderkortet, nästan alla nya moderkort som har videoutgångar behöver en processor (APU) med inbyggd grafikkrets för att kunna använda HDMI, VGA, DP, eller DVI utgångarna på moderkortet.

Självklart är det så, pinsamt av mig att missa det. Har dock flera datorer av äldre generation, innan grafikkretsar integrerades i processorer och det var vanligt att moderkorten hade det och drog då slutsatsen lite för snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Oj så vanliga de var, bra pris och väldigt mainstream modeller också.

Inte så vanliga kanske, ville bara visa att det finns.
Förr var det ju ganska vanligt iaf, fast var väl runt 8 år sedan jag såg ett sådant moderkort sist till vanliga datorer.
Det var ju innan gpu-delarna började integreras i apu'erna, idag är det annorlunda såklart.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Skrivet av milo_:

Var ni sarkastiska nu?

Förvånar mig att såpass många kunnat undgå att flera moderkort har integrerad GPU, vad är i så fall syftet med att ha HDMI, VGA och DVI-utgångar på moderkorten?

Nja, du kan ju prova utgångarna om du kör en processor utan grafikdel och se om de funkar. Som sagt finns det moderkort med inbyggd grafik, men de är inte mycket att hänga i granen och är mig veteligen ganska gamla.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Nja, du kan ju prova utgångarna om du kör en processor utan grafikdel och se om de funkar. Som sagt finns det moderkort med inbyggd grafik, men de är inte mycket att hänga i granen och är mig veteligen ganska gamla.

Ja, det fungerar om moderkortet har integrerad GPU, eller hur tänker du nu? Om moderkortet har stöd för det, måste du inte använda en processor med inbyggd grafikdel. Självklart är det ingen vidare prestanda i dem (vem hade trott det?), men det finns moderkort med inbyggd GPU om du inte visste det.