Phanteks Enthoo Primo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Lite synd med resevoar/kabel-plåten, att den var utformad som den var, hade de nöjt sig med att göra den rak i botten så hade man nog kunnat få in dubbla grafikkort... Fram med kapskivan!

ja 4-6cm djupare så hade ju allt funkat som tänkt för resevoarer. men man kan nog hitta nån egen lösning där.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt chassi. Kan nog bli ett köp i framtiden!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fan vad dumt av dem med lucka som kräver att man ska ha datorn på vänster sida men om man har skrivbordet mot en vägg så datorn står i hörnet så kommer man inte åt de undre fläktfiltren..... Stupid ass! xD

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Härlig vattenkylningslåda. Ser gärna fler såna på marknaden, samt betydligt mindre av vattenkylnings-anpassningar inuti "vanliga" chassin. Snart bara lådor av den här typen som behöver 5,25" platser också. Bort med dem från vanliga chassin så löser vi dessutom luck-problematiken.

Permalänk
Medlem

"Den här mysiga byggupplevelsen.." Jorå, såatte

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Jag har en P182 som står på högersidan... Dörrn är åt "fel håll" där med. Men det är rätt lätt att leva med. Stoppar i en skiva kanske 4 gånger på ett år ungefär

Lite fascinerad över den som ville ha en renare utsida med. Tycker den är på gränsen till steril. Vad kräver folk? Är monolithen från 2001 clean nog? Kanske blänker för mycket ifs

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av spazmodic:

That Chassi. dock synd att SLI byggen förstör poängen med stealth funktionen.

Jonas: En fråga, Först säger du att stelth "plåten" är gjort i plast, senare säger du att det är plåt.
inte för att det egentligen har någon större betydelse. Men vad är den där "plåten" gjord av?
Plast, Plåt eller Alu.
Det kan ha en viss betydelse för de som är ute efter egna modifikationer i detta monster till låda.

Inte för att vara den, men plåt är inte ett material. Stål kanske du menade?

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Vill du inte se ditt balla system med massa dyra komponenter eller?!

Jag har endast Noctua fläktar och de är bland de dyraste. Alla vet vi att de inte tål dagens ljus och passar bäst utan fönster..

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Fan! Så billigt alltså :O? Det här blir lätt nästa chassi då burken byts ut nästa år

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Dentoid:

För allas information är en 420mm rad är 5% större än en 480mm, dessutom är det två fläktplatser mer på en 4x120mm vilket orsakar mer ljud och utgifter än på en 3x140mm radiator

Går du med gylfen öppen också? ^^

Fönster är det bästa på chassin!

Dold text

Inte lika fantasieggande.. :C

Skrivet av Benny_k:

Jag har endast Noctua fläktar och de är bland de dyraste. Alla vet vi att de inte tål dagens ljus och passar bäst utan fönster..

Du kan ju måla om hela datorn så det passar fläktarnas färgschema..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Den var väldigt lik mitt NZXT switch 810.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Om det släpps i vitt kommer jag ha stor beslutsångest om de ska köpas eller behålla mitt Switch 810.
Alla som känner igen mig antar jag vet att jag älskar vitt. ^^,

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Nästan så man börjar tröttna på svarta chassin. Min sambo behöver verkligen byta chassi (tycker jag) men hon vägrar för hon älskar den blå färgen hon har på chassit (ett gammalt Chieftec från 2002 ungefär). Söker jag på prisjakt på blå chassin i ATX-format så får jag 45 träffar men antingen har de fönster (vilket jag tycker är fult) eller så är blått inte den dominerande färgen utan bara någon liten dekoration på ett annars svart, vitt eller transparent chassi. Enda blåa chassit som såg vettigt ut på utsidan var ett gammalt Chieftec Mesh som ingen har i lager.

Permalänk
Medlem

Får hoppas det kommer en midtower variant, då mitt obsidian 650D börjar bli lite slitet efter alla ombyggnader..

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazooka_tim:

Den var väldigt lik mitt NZXT switch 810.

Tänkte också det liknare NZXT chassina sjukt mycket.

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Medlem

Kör man SLI + vatten så blir ju korten bara en slot (med block), då borde rad-fästet funka?

Permalänk
Medlem

Ge mig en sån behöver till mitt bygge, och skulle passa perfekt med den där extra smarta detaljen med Fläkt hub.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OlleTheGreat:

Kör man SLI + vatten så blir ju korten bara en slot (med block), då borde rad-fästet funka?

Det ändrar inte längden -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Det ändrar inte längden -.-

Förstår du nu?

Det röda området är rad-hållaren, de svarta är 2-slots grafikkort.
Vattenblock -> 1 slot -> undre halvan försvinner.
Egentligen mer eftersom vattenblock sällan täcker hela pcb:n så i kanten blir kortet bara några millimeter.

Permalänk
Medlem

Var ytterst skeptiskt först när han tog av sidopanelen, men efter komponenterna var monterade såg det ju riktigt trevligt ut, på insidan, utsidan gillar jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Tänkte också det liknare NZXT chassina sjukt mycket.

Hur menar ni? Det enda som är dylikt är den bakre fläkten, det att man kan anpassa båda en 140 eller en 120-fläkt i höjdled för att passa bättre med en tornkylare. Annars var det inte alls många likheter, rätt annorlunda jämfört med Switch 810 tex.

Jag har funderat över att kapa bort plåt i nedkant av moderkortsplåten för att få in ett kragg på högkant där så man skulle kunna ha en radiator på högkant "framför" i mitt 810. Men har inte mätt nånting så jag vet inte om det går. Sen behövs ju modifiering av botten och sidan också för att det ska fungera. Phanteks Primo är några cm till bredare än 810, så det blir plats till en liggande radiator, det går nog inte i 810. Man får ha kragget någon annanstans.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Förstår du nu?

Det röda området är rad-hållaren, de svarta är 2-slots grafikkort.
Vattenblock -> 1 slot -> undre halvan försvinner.
Egentligen mer eftersom vattenblock sällan täcker hela pcb:n så i kanten blir kortet bara några millimeter.

http://i.imgur.com/vz3FQKl.png

man borde kunna såga bort lite av den kanten så att man får plats. plus att man fixar ett par centimeters distanser så man får ut resorvaren en liten bit från plåten. ja hursomhaver jag tror nog man kan fixa dessa småmissar med ett par mindre ingrepp. eller distanser under plåsten så att man får ut själva plåten + sågning om man ska ha flera kort.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Jag har en P182 som står på högersidan... Dörrn är åt "fel håll" där med. Men det är rätt lätt att leva med. Stoppar i en skiva kanske 4 gånger på ett år ungefär

Lite fascinerad över den som ville ha en renare utsida med. Tycker den är på gränsen till steril. Vad kräver folk? Är monolithen från 2001 clean nog? Kanske blänker för mycket ifs

Tänker alltid detsamma när han kritiserar det där med luckor i fronten! Men sen å andra sidan så finns det ju en del som monterar in hot swap bays eller dyligt o använder det också

Visa signatur

Intel core i5 4670k 4,4GHz ASUS MAXIMUS VI GENE mATX PRO EVGA GTX 680 Hydro Copper Classified SLI Custom vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucas50:

Tänker alltid detsamma när han kritiserar det där med luckor i fronten! Men sen å andra sidan så finns det ju en del som monterar in hot swap bays eller dyligt o använder det också

ja de flesta verkar ha luckan fel. inget jag bryr mig om, men jonas har rätt i det fallet. tror de flesta har datorn på höger sida då man vid ett skrivbord sitter på vänster och har musen till höger så luckan borde gå öppna åt bägge hållen eller enbart åt höger. men alla envisas att enbart ha den åt vänster. rent logist så borde fler föredra att luckan öppnas åt höger då fler är högerhänta.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Vilket trevligt och mysigt chassi! Riktigt genomtänkt på insidan och ser inte helt tokigt ut på utsidan heller

Skrivet av olle_gamer98:

Jag hade verkligen velat se mer recensioner av budget-chassin. Detta chassit, 900D, Cosmos etc. etc. är snygga och coola, men ingenting som jag själv har pengar till, så det hjälper inte så mycket. Förövrigt bra recension

Håller med dig, mer recensioner på billigare chassin = ja tack, gärna!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Fan vad nice med ett budgechassi med fina lösningar.
Kan bli ett bygge på denna i framtiden då jag ska bygga en mindre burk till, jag gillar verkligen att de är flexibelt och att man kan få in 2x480 med PnP utan problem.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Fan vad nice med ett budgechassi med fina lösningar.
Kan bli ett bygge på denna i framtiden då jag ska bygga en mindre burk till, jag gillar verkligen att de är flexibelt och att man kan få in 2x480 med PnP utan problem.

Budgetchassi för 2495 kr? Fast det beror väl på vad man jämför med förstås.

Permalänk
Medlem

Hmm, behöver nytt chassi för att få in en radiator till och då är frågan om man ska ta Corsair Carbide Air 540 eller Phantek Enthoo Primo? Skiljer en tusenlapp i pris men byggkvaliteten verkar klart högre på Phantek-lådan. Dock köra jag SLI så reservoir-hållaren lär nog inte passa. Har väl inget direkt mot fönster i sidan, just nu kör jag med sidoplåten av helt för att hålla lite koll på kylningen, men det lilla fönstret nere till höger på sidan på Phantek-lådan hade jag gärna hoppat över. Gillar pump-fästet och radiator-hållaren baktill, men frågan är om det är värt pengarna. Svåra beslut det här...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

ja de flesta verkar ha luckan fel. inget jag bryr mig om, men jonas har rätt i det fallet. tror de flesta har datorn på höger sida då man vid ett skrivbord sitter på vänster och har musen till höger så luckan borde gå öppna åt bägge hållen eller enbart åt höger. men alla envisas att enbart ha den åt vänster. rent logist så borde fler föredra att luckan öppnas åt höger då fler är högerhänta.

Ptja, inte vet jag hur folk brukar ha sina burkar men jag är högerhänt och har datorn på vänster sida. Dels för att mitt skrivbord står i hörnet av rummet så att sätta datorn närmast väggen känns mer bekvämt för då kan jag också sitta nära väggen och använda fönsterbrädet som avlastningsyta. Dessutom har många hörlurar sladden på vänster sida och då slipper man att sladden går över kroppen om man har datorn på vänster sida. Brukar inte pilla särskilt mycket på chassit så det stör inte mig att använda "fel" hand.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801