Permalänk
Medlem

Minnen problem win7

Snart slänger jag datahelvetet igenom fönstret men jag gör ett sista försök..
Jag har precis byggt ihop en dator till morsan och jag tyckte datorn var seg som fan, laggade och var allmänt seg som sagt. Det är ju inga värsting prylar direkt men tycker endå att datorn borde flyta på bättre...

Jag upptäckte eller som jag tolkar det att windows bara utnyttjar 2gig minne?, har försökt att fixa det igenom mskconfig och ändra till "maximum memory" men det hjälper inte... Har 4 gig.

Moderkortet jag har är ett MSI FM2-A55M-E33 AMD A55 2xDDR3 Socket FM2 mATX
G.Skill NS Value - 2x2GB DDR3 1333MHz

Jag har kan inte uppdatera Bios,för det behöver man en usb sticka......Hoppas det går endå!

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Antar att du inte har något separat grafikkort i datorn?
I så fall kan det vara värt att kolla i bios vad det är inställt att grafikkortet skall få i minnesanvändning.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Antar att du inte har något separat grafikkort i datorn?
I så fall kan det vara värt att kolla i bios vad det är inställt att grafikkortet skall få i minnesanvändning.

Det stämmer att jag inte har ett separat grafikkort . Ska kolla upp det där

EDIT

Nån som vet vart i BIOS man ändrar det där?

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dimuman:

Det stämmer att jag inte har ett separat grafikkort . Ska kolla upp det där

EDIT

Nån som vet vart i BIOS man ändrar det där?

http://www.ladda-upp.se/files/2013/b68918.jpg

Titta under "Integrated Graphics Configuration" (Översättning: "Integrerad grafikkonfiguration")
Där borde du hitta en inställning som ger dig möjligheten att ändra mängden system-minne som kommer att gå som grafikminne.
I ditt nuvarande fall med endast 4 GiB RAM, skulle jag rekommendera 512 MiB (0.5 GiB) grafikminne. Är du däremot inte intresserad av spel alls, så kan du ställa in det lägsta möjliga.

Tips:
Till ett typiskt AMD APU system, så rekommenderar jag minst 8 GiB RAM i hastigheten 1866 MHz eller snabbare och låt i alla fall 1 GiB gå som grafikminne.
Det ger en möjligheten att spela även moderna speltitlar på låga/medium inställningar med acceptabel bildfrekvens.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Titta under "Integrated Graphics Configuration" (Översättning: "Integrerad grafikkonfiguration")
Där borde du hitta en inställning som ger dig möjligheten att ändra mängden system-minne som kommer att gå som grafikminne.
I ditt nuvarande fall med endast 4 GiB RAM, skulle jag rekommendera 512 MiB (0.5 GiB) grafikminne. Är du däremot inte intresserad av spel alls, så kan du ställa in det lägsta möjliga.

Tips:
Till ett typiskt AMD APU system, så rekommenderar jag minst 8 GiB RAM i hastigheten 1866 MHz eller snabbare och låt i alla fall 1 GiB gå som grafikminne.
Det ger en möjligheten att spela även moderna speltitlar på låga/medium inställningar med acceptabel bildfrekvens.

Orkade inte med skiten så jag köpte ett mögligt grafikkort, men funkar ju endå inte.. Har precis samma fel fortfarande.
Det enda som finns under den länken är det här...

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

Du verkar inställd på att ge oss så lite användbar info som möjligt...

Ett tips, Richland-CPUerna behöver BIOS version 11.1 (7721vB1.zip) eller nyare.

Fo3

OBS, läs instruktionerna, tydligen behövs Trinity-CPU för flashning från ver 10.x till 11.x (7721vA* till 7721vB*)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dimuman:

Orkade inte med skiten så jag köpte ett mögligt grafikkort, men funkar ju endå inte.. Har precis samma fel fortfarande.
Det enda som finns under den länken är det här...

http://www.ladda-upp.se/files/2013/b69123.jpg

Om du nu istället kör med separat grafikkort, så stäng av den integrerade.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)