PCI-E x1 Geforce kort för att driva en bildskärm på 2560x1440

Permalänk

PCI-E x1 Geforce kort för att driva en bildskärm på 2560x1440

Hej!

Då mitt moderkort och processor har integrerad GPU tänkte jag först använda mig av denna, när resten av grafikkorten används till rendering.
Problemet är att DVI utgången är av singel DVI variant från mitt moderkort vilket inte stödjer mer än 1920x1200. Så ända alternativet jag har om jag nu vill använda datorn till annat när jag renderar är väl att skaffa ett till grafikkort för att driva min Dell U2711 skärm. Känns rätt segt men går ju då bra att rendera och redigera video samtidigt då det beror mest på CPU och SSD hastighet. Så känns ändå helt okej. Problemet är ju att det ända som är ledigt på mitt moderkort P8Z68-v Gen3 är en PCI Express x1 port, vilket reducerar möjliga grafikkort rätt drastiskt.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750748&cks=ASS&assoc=B99...

Där har vi ett som uppfyller vissa krav och tror det borde få plats på den översta platsen på moderkortet. Grymt om det skulle finnas ett Geforce x1 med 1GB minne men det lär det inte göra. Är ju riktigt sunkiga kort detta men löser ju problemen jag skaffat mig genom att jag inte kollade vilken typ av DVi kontakt det var när jag köpte alla prylar för 2 år sedan. Sen kan man ju fråga sig varför jag upptäckt detta nu Har inte sysslat så mkt med GPU rendering utan det blev mest CPU. Men det är det dags att ändra på nu.

Så frågan är hur högt är ett sådant GT 610 kort? tar det 1.5 kortplatser eller bara en?

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Det tar enbart en plats. Har två stycken gamla 210s liggandes och dom har ungefär likadan kylning.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Hej!

Då mitt moderkort och processor har integrerad GPU tänkte jag först använda mig av denna, när resten av grafikkorten används till rendering.
Problemet är att DVI utgången är av singel DVI variant från mitt moderkort vilket inte stödjer mer än 1920x1200. Så ända alternativet jag har om jag nu vill använda datorn till annat när jag renderar är väl att skaffa ett till grafikkort för att driva min Dell U2711 skärm. Känns rätt segt men går ju då bra att rendera och redigera video samtidigt då det beror mest på CPU och SSD hastighet. Så känns ändå helt okej. Problemet är ju att det ända som är ledigt på mitt moderkort P8Z68-v Gen3 är en PCI Express x1 port, vilket reducerar möjliga grafikkort rätt drastiskt.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750748&cks=ASS&assoc=B99...

Där har vi ett som uppfyller vissa krav och tror det borde få plats på den översta platsen på moderkortet. Grymt om det skulle finnas ett Geforce x1 med 1GB minne men det lär det inte göra. Är ju riktigt sunkiga kort detta men löser ju problemen jag skaffat mig genom att jag inte kollade vilken typ av DVi kontakt det var när jag köpte alla prylar för 2 år sedan. Sen kan man ju fråga sig varför jag upptäckt detta nu Har inte sysslat så mkt med GPU rendering utan det blev mest CPU. Men det är det dags att ändra på nu.

Så frågan är hur högt är ett sådant GT 610 kort? tar det 1.5 kortplatser eller bara en?

Har inte kortet HDMI som du bara skulle kunna skaffa en adapter till?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Permalänk
Skrivet av simon253:

Det tar enbart en plats. Har två stycken gamla 210s liggandes och dom har ungefär likadan kylning.

Tackar, då är det ju ett rätt smidigt kort. Lutar åt ett sådant Känns dock som 500 spänn för ingenting, dock gör det ju datorn brukbar vid rendering så ngt är det ju allt ioförsig,

Skrivet av Rådström:

Har inte kortet HDMI som du bara skulle kunna skaffa en adapter till?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Tror det flesta HDMI standarderna stödjer upp till full HD, 1440p blir nog för mkt i 60 HZ. Vet att det finns ngn ny HDMI kontakt för Ultra HD men det tror jag inte mitt moderkort har.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk

Har faktiskt inte skaffat ett GT 610 som komplement för att driva min bildskärm än så länge. Har väl renderat för lite på mina GPU'er på sistone. Men det börjar snart bli dags då det kommer lite ny program vara som är än mer lämpad för GPU rendering så man eventuellt kan gå ifrån CPU rendering helt och hållet

Har googlat lite på detta. Men ställer frågan här med. Har en Dell U2711 skärm hemma och den har ju 10bitars djup per kanal istället för vanliga 8bitar. Mina GTX 580 3gb stödjer 10bitar har jag sett. Frågan är om även Zotac's billiga Geforce GT 610 512mb gör detta? Det är nämligen det ända kortet jag tror kommer passa dessvärre. Annars får jag väl helt enkelt strunta i att använda min stationäradator till annat när jag startat en rendering

God Jul !

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD