Permalänk

Smörja stativet?

Hej,

Jag köpte ett billigt Hama-stativ på Mediamarkt förra året (minns inte exakt modell men påminner om detta http://www.japanphoto.se/hama-stativ-star-62).
Det har fungerat bra för mina ändamål men nu har det börja bli trögt och det knarrar ganska rejält när jag justerar det.
Det fungerar med andra ord inte speciellt bra om man vill göra panoreringar eller liknande när man filmar och därför undrar jag om man kan smörja lederna på stativet?
Jag tänkte först på vanlig smörolja tex 5-56 eller WD-40 men då var det en polare som trodde att det kunde lösa upp plasten i stativet och det vill jag så klart inte riskera :-).
Jag vet inte om det är plast rakt igenom eller om det sitter några metallkuggar inne i själva lederna men jag skulle tippa på att det mesta är plast.

Någon som vet vad man kan/ska använda?

Tack på förhand!

Permalänk

Det jag funderar på i första hand är om det finns nån risk för att det blir för halt, och därav inte går att låsa.

5-56 använder jag på mycket, och har aldrig märkt att det löser upp någon plast, dock har jag starkt för mig att just 5-56 bara fungerar som olja ett tag, sen gör det motsatsen och kärvar.

Testa med att gnida ett stearinljus mot?

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Silikonsprej?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

5-56 eller WD-40kommer inte att förstöra plasten, om man vill lossa något som rostat fast go ahead men det finns bättre smörjmedel, för ditt stativ skulle jag nog använda symaskinsolja (http://www.clasohlson.com/se/Pr344117000/Pr344117000) eller någon variant cykelolja (http://www.teamsportia.se/produkter/cykel/cykeltillbehor/vard...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av chilly_schrimp:

Hej,

Jag köpte ett billigt Hama-stativ på Mediamarkt förra året (minns inte exakt modell men påminner om detta http://www.japanphoto.se/hama-stativ-star-62).
Det har fungerat bra för mina ändamål men nu har det börja bli trögt och det knarrar ganska rejält när jag justerar det.
Det fungerar med andra ord inte speciellt bra om man vill göra panoreringar eller liknande när man filmar och därför undrar jag om man kan smörja lederna på stativet?
Jag tänkte först på vanlig smörolja tex 5-56 eller WD-40 men då var det en polare som trodde att det kunde lösa upp plasten i stativet och det vill jag så klart inte riskera :-).
Jag vet inte om det är plast rakt igenom eller om det sitter några metallkuggar inne i själva lederna men jag skulle tippa på att det mesta är plast.

Någon som vet vad man kan/ska använda?

Tack på förhand!

Symaskinsolja borde funka bra för ändamålet, funkar på både stativ, crosstrainers och gångjärn.

Off-topic: Bästa tråd-titeln idag, något öppen för feltolkning...

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Inaktiv

Kullager fett funkar ju alltid

Permalänk

Många bra tips, tack för det!

Permalänk
Medlem

Som någon annan redan varit inne på, några droppar symaskinsolja i alla "rörliga delar" symaskinsolja är ju fruktansvärt "vattnigt/rinnigt" så ha en dåligt handduk till hands. Sen så bättra på med 5-56 och torka av. Och det kommer att bli som nytt

Och att 5-56 skulle skada plast, stämmer inte alls. Tvärtom. Kolla själv på burken vad det står efter egenskaper. Det är ett mirakelmedel som har tyngd i sig, typ som Yes diskmedel
Även om det finns medel som gör saker bättre, du vet, var sak har sin grej. Så gör 5-56 det väldigt lite lite sämre, fast på fler områden.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Som någon annan redan varit inne på, några droppar symaskinsolja i alla "rörliga delar" symaskinsolja är ju fruktansvärt "vattnigt/rinnigt" så ha en dåligt handduk till hands. Sen så bättra på med 5-56 och torka av. Och det kommer att bli som nytt

Och att 5-56 skulle skada plast, stämmer inte alls. Tvärtom. Kolla själv på burken vad det står efter egenskaper. Det är ett mirakelmedel som har tyngd i sig, typ som Yes diskmedel
Även om det finns medel som gör saker bättre, du vet, var sak har sin grej. Så gör 5-56 det väldigt lite lite sämre, fast på fler områden.

Haha, undrar om tillverkaren använder din sista mening i sin marknadsföring av 5-56

Permalänk
Skrivet av Release:

Symaskinsolja borde funka bra för ändamålet, funkar på både stativ, crosstrainers och gångjärn.

Off-topic: Bästa tråd-titeln idag, något öppen för feltolkning...

Ang off-topic, allt för att locka till klick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Off-topic: Bästa tråd-titeln idag, något öppen för feltolkning...

Skrivet av chilly_schrimp:

Ang off-topic, allt för att locka till klick

Till det "Stativet" är det barnolja som gäller. Ingenting annat

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Är här p.g.a. den roliga titeln

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Till det "Stativet" är det barnolja som gäller. Ingenting annat

DEN diskussionen kommer nog leda till att tråden låses men iofs så har jag redan fått svar på ursprungsfrågan

Permalänk
Medlem

Om du ska göra panoreringar vid filmning så skulle jag nog använt något med lite högre viskositet än 5-56, WD40 eller symaskinsolja. Även om det kommer att löpa lätt med dessa kommer det att vara svårare att få till en mjuk och fin panorering med dessa än om man använder något slags fett avsett för smörjning av lager.
Detta förutsatt att man kan montera isär delarna så att man kan få in fettet då, annars är det ju 5-56 eller liknande som gäller för att få in smörjan.

Fast... Helt seriöst är det frågan om det är värt att lägga någon energi på ett stativ (eller vad man nu vill kalla det) som "påminner" om Hama Star.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

Kullager fett funkar ju alltid

Luktar inte så kul dock..

Permalänk
Medlem

Varken 5-56 eller WD40 är särskilt effektiva som smörjmedel, något som många verkar ha fått för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Till det "Stativet" är det barnolja som gäller. Ingenting annat

Ew.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Moderator
Forumledare

Till plast (mc-stövlar, stativ osv) kör jag alltid siliconspray/olja. Rinner inte lila mycket och gör susen. Som någon sa så bör fett funka bra med.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Om du ska göra panoreringar vid filmning så skulle jag nog använt något med lite högre viskositet än 5-56, WD40 eller symaskinsolja. Även om det kommer att löpa lätt med dessa kommer det att vara svårare att få till en mjuk och fin panorering med dessa än om man använder något slags fett avsett för smörjning av lager.
Detta förutsatt att man kan montera isär delarna så att man kan få in fettet då, annars är det ju 5-56 eller liknande som gäller för att få in smörjan.

Fast... Helt seriöst är det frågan om det är värt att lägga någon energi på ett stativ (eller vad man nu vill kalla det) som "påminner" om Hama Star.

Tack för tipset.
Jag tror det blir svårt att komma åt de rörliga delarna utan att riskera att bryta sönder något. Jag håller delvis med dig om din sista mening men jag vill testa iaf

Permalänk

Använd matolja då om du är rädd att det skall fräta, räcker säkert bara med någon droppe Sen torkar du bort överflödigt så det inte rinner eller droppar någonstans.

Gjorde så på ett gammal hamsterhjul för man vill ju inte direkt ha 5-56 och sådant hos ett djur och det funkar hur bra som helst ingen lukt eller oljud heller för den delen!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Köp en tub fett. Jag skulle tro att det funkar mycket bättre än olja.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Är det plast så hade jag ju satsat på någon form av silikonspray eller liknande. Annars är nog, som någon påpekade, fett, bättre än olja.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av chilly_schrimp:

Tack för tipset.
Jag tror det blir svårt att komma åt de rörliga delarna utan att riskera att bryta sönder något. Jag håller delvis med dig om din sista mening men jag vill testa iaf

Har inga fler tips än de du redan fått på hur du ska smörja det, men har ett tips som gör dina panoreringar mycket snyggare. Köp ett långt och grovt gummiband som du fäster i handtaget, dra sen i bandets andra ände istället för själva handtaget, blir otroligt mycket bättre än när man använder bara handen på billiga stativ likt detta.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein