Permalänk

Dags att klocka processorn!

Tjena! Nu är det dags att klocka processorn tror jag.
Min rigg är följande:
CPU - I5 3570K
CPU kylare - Corsair H60 Hydro Series CPU Kylare
MB - Asus P8Z77-V LK
PSU - Corsair CX 750M, 750W PSU
GPU - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce
Ram - Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB
Chassi - IN WIN Dragon Rider Full Tower Chassis

Jag är medveten om att det finns guider för hur jag ska klocka CPUn och det är inte anledningen till tråden.
Jag undrar hur mycket jag bör klocka CPUn, hur mycket min kylare kan klara av utan att den blir för varm samt hur mycket PSUn klarar av att leverera i förhållande till övrigg rigg.
Är första gången jag klockar så är nybörjare

tack för hjälpen!

//Andersson

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur bra en H60 är men gissar att det inte skiljer sig så mycket från H80i.
Med H80i kan du komma upp till 4.5ghz utan problem med helt ok temp, min i5 3570k går att köra 4.5ghz med en H80i och temp på 70-73 under Prime95 stresstest men alla klockar inte likadant.

Men med lite pill och tid kan du säkert få ut samma resultat.
Lycka till!

Visa signatur

Intel i5 3570k 4.5ghz | Asus Saberrtooth z77 | Gigabyte GTX 770 4gb | Corsair h80i | Corsair HX 650w gold | 16gb Corsair Vengeance 1600mhz | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Hur kylaren presterar märker du när du överklockar och ökar voltage.. När du kör stabilitetstester, håll koll på tempsen bara, och se till och hålla dig kring max 85 grader..

Ditt nätagg fixar mycket.. Din cpu kommer säga stopp innan ditt nätagg gör de..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Tack för svaren! Har laddat ner en manual och ska sätta mig och pilla på detta nu

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Skrivet av Andersson91:

Tack för svaren! Har laddat ner en manual och ska sätta mig och pilla på detta nu

Finns också mängder med videos på youtube som visar vilka funktioner du skall stänga av för att nå högsta stabila överklockning. Kolla där om du inte hittar allting i manualen

Permalänk

kör ett stresstest nu, prime95 som landir nämnde. kommer upp i max 68 grader, men kärnorna ligger oftast på 60-63 grader. Använder CPUID HWMonitor som mäter tempen. Nu är jag förvisso osäker på hur bra detta program är, vad använder ni för att mäta tempen?

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson91:

kör ett stresstest nu, prime95 som landir nämnde. kommer upp i max 68 grader, men kärnorna ligger oftast på 60-63 grader. Använder CPUID HWMonitor som mäter tempen. Nu är jag förvisso osäker på hur bra detta program är, vad använder ni för att mäta tempen?

Coretemp!

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Coretemp!

är det att rekommendera framför HWMonitor?

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson91:

är det att rekommendera framför HWMonitor?

Tusen gånger om.

Permalänk
Skrivet av Andersson91:

kör ett stresstest nu, prime95 som landir nämnde. kommer upp i max 68 grader, men kärnorna ligger oftast på 60-63 grader. Använder CPUID HWMonitor som mäter tempen. Nu är jag förvisso osäker på hur bra detta program är, vad använder ni för att mäta tempen?

Skrivet av Puttefnasket:

Coretemp!

Core Temp som Puttefnasket föreslår eller Real Temp.

Permalänk
Skrivet av careau:

Tusen gånger om.

Haha, okej! tusen tack!
Då blir det att tanka direkt då

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson91:

Tjena! Nu är det dags att klocka processorn tror jag.
Min rigg är följande:
CPU - I5 3570K
CPU kylare - Corsair H60 Hydro Series CPU Kylare
MB - Asus P8Z77-V LK
PSU - Corsair CX 750M, 750W PSU
GPU - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce
Ram - Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB
Chassi - IN WIN Dragon Rider Full Tower Chassis

Jag är medveten om att det finns guider för hur jag ska klocka CPUn och det är inte anledningen till tråden.
Jag undrar hur mycket jag bör klocka CPUn, hur mycket min kylare kan klara av utan att den blir för varm samt hur mycket PSUn klarar av att leverera i förhållande till övrigg rigg.
Är första gången jag klockar så är nybörjare

tack för hjälpen!

//Andersson

Kan bara ge generella tips.

Varje processor skiljer sig väldigt mycket i prestanda, speciellt modellerna med fastlödda IHSer.

Enklast är helt enkelt att du provar.

Jag skulle dra så hög multiplier som du kan komma upp i, så länge du inte toppar över 85C i stresstest, eller går över 1.335V core volt.
Då har du alla marginaler på din sida och inget jag känner till som kan gå snett.

Lycka till!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Kan bara ge generella tips.

Varje processor skiljer sig väldigt mycket i prestanda, speciellt modellerna med fastlödda IHSer.

Enklast är helt enkelt att du provar.

Jag skulle dra så hög multiplier som du kan komma upp i, så länge du inte toppar över 85C i stresstest, eller går över 1.335V core volt.
Då har du alla marginaler på din sida och inget jag känner till som kan gå snett.

Lycka till!

1.335V är väldigt specifkt för en max volt, har du en källa på det.
P.ga. jag brukar rekommendera att inte köra över 1.38V på daglig användning, så är lite konfunderad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

1.335V är väldigt specifkt för en max volt, har du en källa på det.
P.ga. jag brukar rekommendera att inte köra över 1.38V på daglig användning, så är lite konfunderad.

Minns inte exakta volten, kan ha varit 1.326V oxå
"Borde" vara lugnt att gå över det, kör själv en bra bit över det.

Har att göra med att 1.4V var en "säker" volt på 32NM prollar, och då nya generationens prollar är 22nm så rent procentuellt så ska 1.326v vara motsvarande "säkra" volt.

Vette sjutton hur exakt det är dock xD men tror inte TS kommer ha det problemet, överklocken kommer antagligen begränsas av temperatur långt innan dess

Krävdes delid + massa modifieringar med pasta och kylning innan jag fick min temperatur i schack

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

oj! vad komplicerat det blev tänkte följa denna manualen som jag hittade på forumet: http://dl.dropboxusercontent.com/u/52924513/%C3%96verklocknin...
Är det något jag bör tänka speciellt på vid klockning, förutom tempen efteråt?

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Skrivet av WoG:

Minns inte exakta volten, kan ha varit 1.326V oxå
"Borde" vara lugnt att gå över det, kör själv en bra bit över det.

Har att göra med att 1.4V var en "säker" volt på 32NM prollar, och då nya generationens prollar är 22nm så rent procentuellt så ska 1.326v vara motsvarande "säkra" volt.

Vette sjutton hur exakt det är dock xD men tror inte TS kommer ha det problemet, överklocken kommer antagligen begränsas av temperatur långt innan dess

Krävdes delid + massa modifieringar med pasta och kylning innan jag fick min temperatur i schack

Verkar som jag fick ett bra exemplar, ligger på 85 grader under prime 95 vid 1,355 volt(4,8 ghz).
Tror själv att det gör någon större roll med lite mer volt, tar ändå år för att slitaget skall bli nämnvärt.

Skrivet av Andersson91:

oj! vad komplicerat det blev tänkte följa denna manualen som jag hittade på forumet: http://dl.dropboxusercontent.com/u/52924513/%C3%96verklocknin...
Är det något jag bör tänka speciellt på vid klockning, förutom tempen efteråt?

Svårt att säga, det är ganska rättframt med såpass låg överklockning som du skall göra, höja volt och multiplen, inte mycket mer.
Rör inte FSB:en, den är inte bra att röra om du inte verkligen jagar Mhz(T.ex. världsrekord. xD)

Permalänk
Skrivet av Joelschub:

Verkar som jag fick ett bra exemplar, ligger på 85 grader under prime 95 vid 1,355 volt(4,8 ghz).
Tror själv att det gör någon större roll med lite mer volt, tar ändå år för att slitaget skall bli nämnvärt.

Svårt att säga, det är ganska rättframt med såpass låg överklockning som du skall göra, höja volt och multiplen, inte mycket mer.
Rör inte FSB:en, den är inte bra att röra om du inte verkligen jagar Mhz(T.ex. världsrekord. xD)

Tänkte försöka komma upp i 4,3-4,5 ghz, är det för ambitiöst tror du?
Jag jagar verkligen inte något rekord utan vill snarare utnyttja cpun så gott jag kan och då jag har bra kylare och bra airflow i datorn så känns det passande

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

1.335V är väldigt specifkt för en max volt, har du en källa på det.
P.ga. jag brukar rekommendera att inte köra över 1.38V på daglig användning, så är lite konfunderad.

Max spänning enligt Intel själva är 1,52V.

http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/core/3rd-ge...

På vilken källa baserar du dina rekommendationer?