Nokia Sirius på bild – Surface Mini mot slutet av året

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

Fråga: Kan man utan svårigheter öppna, läsa och småredigera word- och excel-filer på RT? Som jobbplatta skulle den isf vara grym att ha med sig på möten, platsbesök och sånt. Min 14" Lenovo T420 börjar kännas som en tegelsten.

Om inte något ändrats så lutar det mot nja. Licensen för office som följer med förbjuder uttryckligen användning för arbete. Så för att kunna göra det måste ditt arbete redan betala för Office 365.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Om inte något ändrats så lutar det mot nja. Licensen för office som följer med förbjuder uttryckligen användning för arbete. Så för att kunna göra det måste ditt arbete redan betala för Office 365.

Även om man har ett "vanligt" MS avtal med Office SA så borde väl plattan gå in under secondary device?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Snygg, men för dyr och Windows RT är ju i princip ett döende system, den trenden kan inte denna platta vända.
hade det varit en x86 platta för samma pris så skulle det vara intressantare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Det är som att sminka en gris.
Dyr var den också.

4100 kronor är väl rätt billigt jämfört med många konkurrenter med motsvarande hårdvara. Apple och Sony kostar 4500, Samsungs plattor ligger väl på 6-7000, Acer Icona runt 4000 kr. Förutsätter att den faktiskt har 4G/LTE, annars känns den några hundralappar för dyr.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Skrivet av Pappy:

Det är som att sminka en gris.
Dyr var den också.

Förstår inte riktigt tjatet om att den är dyr; Vad jämför du med? Nexus 10 kostar ca 4000kr den också (32GB), och den har lite tid på nacken, plus att den känns väldigt budget i jämförelse med säg min Surface RT (som dock har nackdelen med att den kör Tegra 3, men kostar nu också endast 3200kr).

Så... Om det enda argumentet för ett lägre pris är att Windows RT har färre appar kan jag inte riktigt hålla med om att det ens är ett hållbart argument. Som arbetsredskap är ju Windows RT långt före iOS/Android.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmesjoe:

Förstår inte riktigt tjatet om att den är dyr; Vad jämför du med? Nexus 10 kostar ca 4000kr den också (32GB), och den har lite tid på nacken, plus att den känns väldigt budget i jämförelse med säg min Surface RT (som dock har nackdelen med att den kör Tegra 3, men kostar nu också endast 3200kr).

Så... Om det enda argumentet för ett lägre pris är att Windows RT har färre appar kan jag inte riktigt hålla med om att det ens är ett hållbart argument. Som arbetsredskap är ju Windows RT långt före iOS/Android.

Håller med helt och hållet, jämför man med andra plattor är det långt ifrån dyrt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmesjoe:

Förstår inte riktigt tjatet om att den är dyr; Vad jämför du med? Nexus 10 kostar ca 4000kr den också (32GB), och den har lite tid på nacken, plus att den känns väldigt budget i jämförelse med säg min Surface RT (som dock har nackdelen med att den kör Tegra 3, men kostar nu också endast 3200kr).

Så... Om det enda argumentet för ett lägre pris är att Windows RT har färre appar kan jag inte riktigt hålla med om att det ens är ett hållbart argument. Som arbetsredskap är ju Windows RT långt före iOS/Android.

För lite perspektiv skriver jag nu från en tablet med windows 8, en i3, 4gb ram och 64gb ssd som kostade exakt 5k.

Permalänk
Medlem

Nu får dom väl ge sig.

Windows RT, varför då?????
Fläska på ordentligt med mördarpocessor, massor av minne, skärmupplösning bortom all sans och Windows 8.1.

Kväs all annan konkurrens genom att göra en platta som ingen annan kommer i närheten av och sälj den billigt.
DÅ kommer Nokia (microsoft) att peta bort äppelfjantarna. Skulle ha gjorts från början, när tramsajfånen släpptes.

Hittar fortfarande inget vettigt användningsområde för en surfplatta som inte kör ett riktigt operativsystem. Appar är bara leksaker
jag vill ha riktiga program............

Permalänk
Medlem
Skrivet av helmesjoe:

Om det enda argumentet för ett lägre pris är att Windows RT har färre appar kan jag inte riktigt hålla med om att det ens är ett hållbart argument.

Jag håller med, "antal appar" är ett totalt värdelöst mått. Däremot har jag personligen ett annat argument till RT:s nackdel, och det är browsern. Jag vill absolut inte köra IE, men det finns (väl?) inget alternativ. Om Firefox fanns till RT så skulle jag troligtvis nappa på en sådan här Sirius.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag håller med, "antal appar" är ett totalt värdelöst mått. Däremot har jag personligen ett annat argument till RT:s nackdel, och det är browsern. Jag vill absolut inte köra IE, men det finns (väl?) inget alternativ. Om Firefox fanns till RT så skulle jag troligtvis nappa på en sådan här Sirius.

Chrome finns som app till "metro", så borde finnas till Windows RT också.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Förnärvarande har jag en platta med Windows 8, men använder i stort sett inte det "gamla" skrivbordsläget eftersom det är helt hopplöst att styra med fingrarna. Nästa platta jag köper kommer förmodligen att vara en med Windows RT. De flesta appar jag behöver finns till "Metro". Det jag saknar är framför allt Wimp Music och att flera streamingstjänster för film gör sig av med beroendet till Silverlight.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Chrome finns som app till "metro", så borde finnas till Windows RT också.

Tydligen inte, dvs det finns ingen ARM-variant av varken Chrome eller Firefox för Windows RT.

Visa signatur

5950X, 3090