Permalänk

CPU till billig filserver.

Mitt gamla moderkort har rasat med en dual core celeron S775, så behöver nytt moderkort, cpu och minne.
Kört RDP, SMB, utorrent och FTP för privat bruk. Inget särskilt tungt alltså. En och annan upp-packning av rar filer sker.
Gärna lågt pris och strömsnål. AMD eller Intel? Funderar på typ i3?
Eller kanske en AMD A4 som är klart billigare?

Permalänk
Medlem

En gammal i3 530 från begagnatsidan skulle göra susen. Det behövs inte så mycket CPU power, det beror mest på ev. mjukvaruraid eller om du har enskilt raidkort.

Min äldsta filserver är en gammal P4;a på 3ghz HT med 2gb ram
Men den skyfflar filer i 80MB/s samtidigt som den routar mitt interna gigabitnät utan problems.

Vilket OS du ska köra kan också spela in på prestandasidan, men en enkel installation av OpenBSD med lite SMB-shares så skulle teoretiskt en gammal Dual p3;a räcka för det mesta

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Har en s775 celeron som jag kan ge bort om du befinner dig i göteborgsområdet

Permalänk

Jag tänkte köra Windows server 2008 eller 2012. Jag vill ha nya saker jag vet är fräscha nu när jag gör om. Servern kommer att få rulla tills nästa gång moderkortet går sönder.

Permalänk
Rekordmedlem

Alla nyare cpuer orkar med så välj den som är billigast i drift, att köra med nån gammal P4 låter galet, min Prescot drog aldrig under ca 150W i väggen dvs 3,6 kWh/dygn det gör att elkostnaden för en gammal burk som filserver snabbt kan bli högre än kostnaden för att köpa en modern dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Intel i3 3240 har en TDP på 55W. Så lågt jag kommer?

Hålen till cpu kylaren är väl även de samma på S775 och S1155?

Permalänk
Medlem

Lågt pris och snål? Fixa en Raspberry Pi. Jag har aldrig rört Linux förut, men det tog mig några timmar och har nu en SAMBA, SVN och DLNA-server i vardagsrummet via trådlöst. Låter inget, drar ingen som helst ström och kostade runt 400-500 kr totalt. Tar upp mindre plats än tv-dosan..

Går kanske inte blixtfort (har dock överklockat) men vafan!

Edit: Hehe, det var inget. Såg att du gärna ville köra Windows, och det går ju förstås inte med mitt exempel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Curik:

Lågt pris och snål? Fixa en Raspberry Pi. Jag har aldrig rört Linux förut, men det tog mig några timmar och har nu en SAMBA, SVN och DLNA-server i vardagsrummet via trådlöst. Låter inget, drar ingen som helst ström och kostade runt 400-500 kr totalt. Tar upp mindre plats än tv-dosan..

Går kanske inte blixtfort (har dock överklockat) men vafan!

Edit: Hehe, det var inget. Såg att du gärna ville köra Windows, och det går ju förstås inte med mitt exempel.

Den är nog inte så lämplig om man vill koppla in många diskar vilket man ofta vill i en filserver.
Vill man ha nya standarddelar så är det AMD "A" eller Intel i3 som är mest lämpade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Lågt pris och snål? Fixa en Raspberry Pi. Jag har aldrig rört Linux förut, men det tog mig några timmar och har nu en SAMBA, SVN och DLNA-server i vardagsrummet via trådlöst. Låter inget, drar ingen som helst ström och kostade runt 400-500 kr totalt. Tar upp mindre plats än tv-dosan..

Går kanske inte blixtfort (har dock överklockat) men vafan!

Edit: Hehe, det var inget. Såg att du gärna ville köra Windows, och det går ju förstås inte med mitt exempel.

Raspberry Pi verkar vara en jätterolig leksak, men just till det här känner jag att en Windows burk passar mig bättre :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den är nog inte så lämplig om man vill koppla in många diskar vilket man ofta vill i en filserver.
Vill man ha nya standarddelar så är det AMD "A" eller Intel i3 som är mest lämpade.

Varför skulle inte det vara lämpligt? Har du provat? Jag kör 6 diskar i RAID på min Raspberry.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Curik:

Varför skulle inte det vara lämpligt? Har du provat? Jag kör 6 diskar i RAID på min Raspberry.

Det går inte att koppla in diskar direkt ? Och för att TS ville köra win server ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

det måste ju gå att få ner förbrukningen avsevärt från 55w som länkades till högre upp?
en tvåkärnig intel celeron eller ett mobo med färdig processor på?
drar inte mycket och ska vara så gott som ljudlösa.
men jag vet inte om prestandan är tillräcklig i en sån....

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Det går dessutom dra ner volten på¨en processor för att få ner förbrukningen. Sedan är det mycket sällan man mår upp i de höga watt talen. Idag så är strömsparfunktionerna mycket effektiva och det är sällan en CPU i denna roll kör 100% konstant.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curik:

Varför skulle inte det vara lämpligt? Har du provat? Jag kör 6 diskar i RAID på min Raspberry.

Raid 1 då hoppas jag. Alla annan raid lär ju vara fullständigt meningslös eftersom du måste koppla in diskar med USB 2.0.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Intel i3 3240 har en TDP på 55W. Så lågt jag kommer?

Hålen till cpu kylaren är väl även de samma på S775 och S1155?

en populär cpu till htpc och filservers är i dagsläget i3 3220T med sin tdp på 35w... dock gör det typ bara skillnad på runt 2-3W i normal användning

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en G530 Pentium cpu i min server. Fungerar ypperligt och har inga problem med prestandan. Räcker oftast med Dualcore i en NAS/enklare server. G2000 serien är inte alls fasligt dyr och drar inte mer än i3 i watt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=419

Valfritt kort, med maximalt antal sataplatser

Permalänk
Medlem

Celeron G1610. Mini-ITX. Node 304.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Raid 1 då hoppas jag. Alla annan raid lär ju vara fullständigt meningslös eftersom du måste koppla in diskar med USB 2.0.

Raid 5 eller 6?

Permalänk

Går att få en A4-4000, moderkort och 4GB ram för lite över 1000kr vilket borde räcka gott och väl för dina behov och drar inte heller mycket el. Du kanske till och med klarar dig på 2GB RAM?

Edit: Du kan även få ett Celeron G1620(dualcore) baserat system för typ samma pris och är även något snabbare.

Permalänk
Medlem

Skulle nog köra med Intel i en Nas server, då grafikdelen i en AMD inte gör någon direkt nytta. Bättre med CPU prestandan där.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Kör en Athlon II X2 240e i min filserver, och den orkar utan vidare serva gigabitspeeds (hamnar runt 120 MB/s till/från de snabbaste diskarna i den). Kör dessutom Debian + Samba på den, kan tänka mig att det blir mindre CPU-overhead vid transfers om man kör någon lämplig Windowsversion, och därmed slipper "on the fly-konverteringen" mellan ett virtuellt NTFS-system (eller vad man ska kalla det) och ext4.

Med det som facit håller jag med många skribenter här, vad som helst ur de senaste generationerna CPU:er borde funka, kanske till och med någon Atom-propp. Hade också lagt huvudfokus på energiförbrukning, och lagt ner en del research på att hitta strömsnålast möjliga CPU som klarar av det jag vill åstadkomma. Givetvis får man ju också ta hänsyn till priset, en 500 kronor dyrare CPU som drar ett par watt mindre kommer aldrig betala sig via elräkningen, även om datorn står igång 24/7 i 10 år.

Man bör nog också försöka hitta förbrukningskurvor för CPU:erna man jämför i olika Speedstep/Powernow-states. Så här ser det ut på min filserver nu för de båda kärnorna:

cpufreq stats: 2.80 GHz:0.50%, 2.10 GHz:0.01%, 1.60 GHz:0.01%, 800 MHz:99.48% (9435) cpufreq stats: 2.80 GHz:0.05%, 2.10 GHz:0.00%, 1.60 GHz:0.00%, 800 MHz:99.94% (1596)

Över 99% av tiden i lägsta hastigheten. I slutändan blir alltså förbrukningen här mycket intressantare än eventuell TDP, och kommer ge dig en rättvisare bild av var strömförbrukningen landar.

Man kan också fundera på hur det egentligen ligger till med de här "energisnåla" versionerna av processorer, kontra de "vanliga". Tittade litegrann på det där för ett tag sedan, och det är ju utan undantag så att de energisnålare är långsammare; plockar man ner en vanlig processor till samma prestandaparametrar som den energisnåla versionen kör när den går på max, så ser man att den vanliga bara hamnar ett par watt över den energisnåla i förbrukningen. Jag skulle om jag skaffade något nu, definitivt kört på en vanlig processor, voltat ned den så mycket jag kunde utan att den blev instabil på hög last, och sedan kört klockfrekvensen dynamiskt med Speedstep/Powernow. Då får man prestanda när den behövs, till en minimalt större strömkostnad när CPU:n går på lågvarv.

Det är nog även en bra idé att försöka hitta data vad det gäller chipsetens förbrukning. Det hjälper ju inte att ha en CPU som drar lite ström, om chipsetet sedan slukar en massa, det är ingen omöjlighet att det kan vara bättre att välja en CPU som drar lite mer, bara för att kunna köra den med ett chipset som drar mindre.

Lägg också tid på att skaffa rätt nätagg. Det behöver inte vara något jättefancy, men det är trevligt om det i alla fall är 80+klassat. Tänk också på att nätagg har en verkningsgradskurva, och är effektivast vid ganska hög last. Skaffa alltså inget jätteagg som sedan kommer ligga och köra på några procent av den teoretiska maxlasten, utan sikta på något mindre. Optimalt vore väl något som ligger ganska tungt lastat när CPU:n går fullt och alla diskar är uppspunna.

Såg att cdon har en okej deal på det agg jag kör i min filserver, här har du det. Det är väl ett av de minsta 80+ Bronze-klassade agg jag hittat, och det är inte särskilt dyrt. Återigen gäller det att det aldrig kommer betala sig att lägga dubbla pengen på ett agg som är några procent effektivare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Raid 1 då hoppas jag. Alla annan raid lär ju vara fullständigt meningslös eftersom du måste koppla in diskar med USB 2.0.

Det måste du inte alls det om du använder en disk controller. Jag antar att du ger råd om något du inte känner till?

Permalänk
Skrivet av Elyxiator:

en populär cpu till htpc och filservers är i dagsläget i3 3220T med sin tdp på 35w... dock gör det typ bara skillnad på runt 2-3W i normal användning

Den får det bli. Då passar min Noctua kylare också så kan jag kyla den passivt

Permalänk
Medlem

Läs Kaputs inlägg en gång till. Det viktiga för dig är inte teoretisk maxvärme, utan idle-värmen. Om du köper en processor som är snabbare (varmare), kan du alltid begränsa den till samma värden som en som är långsammare (svalare). Det är inget magiskt med T-CPUerna. Är du orolig för max-temp, sänk då taket för din CPU, det kan du alltid göra (och om du vill lägga lite tid på det, så kan du undervolta också). Det du inte kan göra är att gå utanför ramarna för processorns arkitektur. Mao, se till att skaffa en billig haswell och ett bra mobo till denna:) För dina syften kommer den att springa i cirklar runt din gamla maskin som du ändå var nöjd med! Och tittar man på G3220 (billigaste haswell-pentium på komplett), så finns det en 35W version också och den ligger bara 400MHz lägre, så G3220 ligger riktigt nära 35W som det är.

Här är en lista över mobos, sorterad efter deras energiförbrukning i idle, välj de billigaste som är bland dem som drar minst ström.
http://us.hardware.info/reviews/4444/49/33-haswell-motherboar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Läs Kaputs inlägg en gång till. Det viktiga för dig är inte teoretisk maxvärme, utan idle-värmen. Om du köper en processor som är snabbare (varmare), kan du alltid begränsa den till samma värden som en som är långsammare (svalare). Det är inget magiskt med T-CPUerna. Är du orolig för max-temp, sänk då taket för din CPU, det kan du alltid göra (och om du vill lägga lite tid på det, så kan du undervolta också). Det du inte kan göra är att gå utanför ramarna för processorns arkitektur. Mao, se till att skaffa en billig haswell och ett bra mobo till denna:) För dina syften kommer den att springa i cirklar runt din gamla maskin som du ändå var nöjd med! Och tittar man på G3220 (billigaste haswell-pentium på komplett), så finns det en 35W version också och den ligger bara 400MHz lägre, så G3220 ligger riktigt nära 35W som det är.

Här är en lista över mobos, sorterad efter deras energiförbrukning i idle, välj de billigaste som är bland dem som drar minst ström.
http://us.hardware.info/reviews/4444/49/33-haswell-motherboar...

Nej precis, det skulle inte förvåna mig om man kör någon slags binning, att T-propparna är exemplar som drog ett par watt mindre, och kanske kunde voltas ner en minimal bit till kontra de vanliga propparna. Och förmodligen blir skillnaden i förbrukning mellan T-propp och begränsad vanlig ännu mindre nu med Haswell, det enda som talar emot dem om man ska slå till exakt nu, är väl att man kanske kan hoppas på ytterligare prissänkningar på budgetpropparna på några månaders sikt, de är väl precis nysläppta, om de ens släppts än?

Utan att veta säkert, spekulerar bara, är verkligen Pentiumpropparna ett bra val? Funderar på cacheminnets inverkan på "serveruppgifter", framför allt filtransfers över nätverk. Någon som kan göra ett uttalande om saken?

Nice lista där förresten, man ser ju en minst sagt markant skillnad mellan moderkorten, det strömhungrigaste drar ju nästan dubbelt så mycket som det snålaste. I en filserver behöver man knappast något speciellt, det mest basic kan gå, förutsatt förstås att chipsetet tillåter undervoltning om man vill hålla på med det. Det är ju inte heller fel att det ser ut som att strömsnålhet och lågt inköpspris sammanfaller ganska bra i listan

Nu har jag ju förstås inte gjort någon research, då jag inte står i begrepp att uppgradera min filserver, men instinktivt tror jag att jag om min filserver dog idag, skulle ha smällt in vilken gammal häck som helst i garderoben några månader tills priserna på proppar i budgetsegmentet med Haswell-arkitektur hade normaliserats, och sedan landat på en Haswell-i3:a tillsammans med enklaste/billigaste möjliga moderkort som ger möjlighet att undervolta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!