Asrock avtäcker FM2+-moderkort för AMD A-serien "Kaveri"

Permalänk
Melding Plague

Asrock avtäcker FM2+-moderkort för AMD A-serien "Kaveri"

Trots förseningen av AMD "Kaveri" väljer partnertillverkare att avtäcka nya moderkort med sockel FM2+. Senast i raden är Asrock som bjuder upp med sex modeller, samtliga med styrkretsen A88X.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta ser trevligt ut!

Blir kanske en fm2+ dator!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

mITX modellen verkar väldigt tilltalande....

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera min HTPC tror jag bestämt.
Iaf när Kaveri kommer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Fyra stycken USB 3.0 känns lite futtigt.

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft problem med Asrock.

Senaste brädan jag köpte hade följande problem:
1: dual channel funkade inte
2: kringutrustning var fortfarande påslagen när datorn var avstängd. Det vill säga att mus och tangentbord fortsatte att lysa.
3: Datorn kunde inte varna ur vilo-läge. När man väckte datorn så gav den ingen utsignal till skärmen.

Jag kommer aldrig att köpa Asrock igen. Riktigt lotteri när det gäller dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Jag har bara haft problem med Asrock.

Senaste brädan jag köpte hade följande problem:
1: dual channel funkade inte
2: kringutrustning var fortfarande påslagen när datorn var avstängd. Det vill säga att mus och tangentbord fortsatte att lysa.
3: Datorn kunde inte varna ur vilo-läge. När man väckte datorn så gav den ingen utsignal till skärmen.

Jag kommer aldrig att köpa Asrock igen. Riktigt lotteri när det gäller dem.

Jasså? Har haft två moderkort som de gjort, ett 939 kort och ett P45 kort. Båda fungerar fortfarande perfekt

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av Snill3t:

Jag har bara haft problem med Asrock.

Senaste brädan jag köpte hade följande problem:
1: dual channel funkade inte
2: kringutrustning var fortfarande påslagen när datorn var avstängd. Det vill säga att mus och tangentbord fortsatte att lysa.
3: Datorn kunde inte varna ur vilo-läge. När man väckte datorn så gav den ingen utsignal till skärmen.

Jag kommer aldrig att köpa Asrock igen. Riktigt lotteri när det gäller dem.

Har byggt 6 problemfria datorer med ASRock...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Har byggt 6 problemfria datorer med ASRock...

Citat:

Nej jag har aldrig haft några problem, därför kan inte andra ha haft det

Har träffat väldigt många som haft krångel med sina ASRock.

Permalänk
Medlem

Har ett asrock mini-itx socket FM2 A85 om jag minns rätt, hållt bra hittills och är på 24/7 men jäkla höga temps på modekortet då de gjort på tok för små flänsar på kortet. Får hoppas det rasar innan garantin går ut

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Har träffat väldigt många som haft krångel med sina ASRock.

Jag är inte en av dom. Har haft 3-4 st felfria moderkort från Asrock.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med ASRock. Byggt ett antal med dem och de har inte krånglat alls.

Måste dessutom säga att det ser ut att vara väldigt trevliga kort. Om nu Kaveri presterar bra så kan det bli ett sånt framöver. Men skulle inte skada med en 8-kärnig prolle till FM2+ nu.

Permalänk
Medlem

Stort plus för mini-itx, det tämligen självklara formatet för apu:er (htpc etc)!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Kört Asrock senaste 8 åren... inte mött ett enda problem.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Har ett asrock mini-itx socket FM2 A85 om jag minns rätt, hållt bra hittills och är på 24/7 men jäkla höga temps på modekortet då de gjort på tok för små flänsar på kortet. Får hoppas det rasar innan garantin går ut

Mitt Asrock FM2A75M-ITX gav upp nu i somras då det inte gillade den höga temperaturen som blev i TV möbeln

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Jag har bara haft problem med Asrock.

Senaste brädan jag köpte hade följande problem:
1: dual channel funkade inte
2: kringutrustning var fortfarande påslagen när datorn var avstängd. Det vill säga att mus och tangentbord fortsatte att lysa.
3: Datorn kunde inte varna ur vilo-läge. När man väckte datorn så gav den ingen utsignal till skärmen.

Jag kommer aldrig att köpa Asrock igen. Riktigt lotteri när det gäller dem.

Det där är enbart SBS. Ingenting annat.

Skrivet av Xeno88:

Jasså? Har haft två moderkort som de gjort, ett 939 kort och ett P45 kort. Båda fungerar fortfarande perfekt

Roligt, har med ett 939 kort som fortfarande tuffar på. Och det imponerande är, att det har gått 24/7 sen jag köpte det nytt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Vad är detta? Ett moderkort med ett rätt så seriöst ljudkort? Me like

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det där är enbart SBS. Ingenting annat.

Roligt, har med ett 939 kort som fortfarande tuffar på. Och det imponerande är, att det har gått 24/7 sen jag köpte det nytt

Ser att det är ett 939DualSata2. De samma kort som jag har. I min sitter det dock en X2 3800+.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Verkar faktiskt som korten kommer att börja ganska snart för ASRock skriver på sin hemsida att man ska kunna köpa deras FM2+ nu och sedan uppgradera till en FM2+ CPU när dessa släpps. Kanon om det stämmer då jag är sugen på att prova en APU men inte vill slänga pengar på ett FM2-moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Ser att det är ett 939DualSata2. De samma kort som jag har. I min sitter det dock en X2 3800+.

Roligt! Jag är inte säker, men jag tror jag började med en ny 3700+ sen en 4000+ som jag hade i många år, har köpt upp mig på begagnatmarknaden efterhand och hittade till slut en 4600+ på tradera väldigt billigt.

939DualSata2 är lätt det roligaste moderkortet jag har haft genom alla tider.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det där är enbart SBS. Ingenting annat.

Vad står SBS för?

Om någon undrar så var det följande moderkort som jag hade problem med:
http://www.asrock.com/mb/AMD/A75M-ITX/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snill3t:

Jag har bara haft problem med Asrock.

Senaste brädan jag köpte hade följande problem:
1: dual channel funkade inte
2: kringutrustning var fortfarande påslagen när datorn var avstängd. Det vill säga att mus och tangentbord fortsatte att lysa.
3: Datorn kunde inte varna ur vilo-läge. När man väckte datorn så gav den ingen utsignal till skärmen.

Jag kommer aldrig att köpa Asrock igen. Riktigt lotteri när det gäller dem.

Kört bios uppdatering? Verkar som alla felen du beskriver är bios relaterade, 2an är i alla fall en bios feature som går att stänga av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raumo:

Kört bios uppdatering? Verkar som alla felen du beskriver är bios relaterade, 2an är i alla fall en bios feature som går att stänga av.

Tack för svaret.

Jo, jag har provat att uppdatera till det senaste bios:et, men det blev ingen skillnad. Den senaste biosuppdateringen släpptes 6/6/2012 version 1.60. Jag antar att det är ganska kört