Permalänk

Vattenkylning av 580 sli i FD Define R4

Hallå allihopa.

Har de senaste veckorna börjat bli intresserad av att påbörja resan in i vattenkylningens värld. Det är mycket nytt att lära sig och jag har scannat av nätet uppåt och neråt den senaste veckan. Finns det någon annan än jag som har varit på liknande äventyr i en Define R4? Förstår att den är lite väl liten att bygga i, så i nödfall får jag köpa ett bättre anpassat chassi, men jag är inte den som tackar nej till en utmaning när tillfälle ges heller.

Plockade för skoj skull ihop en ett kit alldeles nyligen för att se en ungefärlig prisbild av hela kalaset. Har inte lagt till något cpu-block i kundkorgen än, men jag kommer förmodligen att göra det i slutändan ändå.

http://imgur.com/8Rdhw2y

Kom gärna med tips och kritik på kundkorgen, ni som är mer erfarna. Observera att det inte är avsett för att överklockas, så länge det inte finns spelrum efter installationen av kylsystemet dvs.

Väl mött!

Permalänk
Medlem

Känns som att du har för få nipplar med enbart 4.
2 till grafikkorten, 2 till tanken och 4 till radiatorerna får jag det till.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Känns som att du har för få nipplar med enbart 4.
2 till grafikkorten, 2 till tanken och 4 till radiatorerna får jag det till.

ah, missade tanken!

Permalänk

Oft:
Visst, kul med vattenkylning. Men, skulle hellre köpa mig ett GTX 780 när du ändå nästan är uppe i den prisklassen...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Man får ju plats med rätt schystt med kylning i ett arc mini r2 så nog ska det gå att trycka i lite i ett r4.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av DunderHoken:

Oft:
Visst, kul med vattenkylning. Men, skulle hellre köpa mig ett GTX 780 när du ändå nästan är uppe i den prisklassen...

Jag förstår hur du tänker, men situationen är som sådan att jag är mer ute efter att bygga något kul än att jaga prestanda.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur HW-labs GTS-radiatorerna presterar, men är dom på något sätt liknande GTX så finns det risk att de är ganska dåliga med lågvarvade fläktar, se: http://martinsliquidlab.org/2012/05/01/alphacool-nexxxos-st30...
GTX är bara bra vid höga varvtal, men har du ett tyst chassi som define R4 antar jag att du bryr dig om ljudnivå generellt.

280 radiatorer verkar kräva en del moddande för att gå in i R4. Två tunna 240-modeller som t.ex. Alphacool NexXxoS ST30 verkar dock kunna få plats med rätt moderkort utan moddande (fast med den övre fastskruvad i yttre gallerhålen isf. de vanliga fläkthålen.

Dubbla 240-radiatorer bör klara 580sli + CPU med hyfsade temps så länge du inte klockar alltför mycket.

Permalänk
Skrivet av mudde:

Vet inte hur HW-labs GTS-radiatorerna presterar, men är dom på något sätt liknande GTX så finns det risk att de är ganska dåliga med lågvarvade fläktar, se: http://martinsliquidlab.org/2012/05/01/alphacool-nexxxos-st30...
GTX är bara bra vid höga varvtal, men har du ett tyst chassi som define R4 antar jag att du bryr dig om ljudnivå generellt.

280 radiatorer verkar kräva en del moddande för att gå in i R4. Två tunna 240-modeller som t.ex. Alphacool NexXxoS ST30 verkar dock kunna få plats med rätt moderkort utan moddande (fast med den övre fastskruvad i yttre gallerhålen isf. de vanliga fläkthålen.

Dubbla 240-radiatorer bör klara 580sli + CPU med hyfsade temps så länge du inte klockar alltför mycket.

Fick den här ( http://www.overclock.net/t/1395276/build-log-water-cooled-def... ) tipsad till mig förra veckan, så det har blivit något av en inspiration. 280 lär gå att få i fronten, medan 240 förmodligen blir bra i toppen. Var in och mätte lite i burken igår kväll och en 280 kommer absolut inte gå in tack vare 8-pinnarn till processorn.