Intel planerar prispressad NUC med ARM-utmanaren Bay Trail-T

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar prispressad NUC med ARM-utmanaren Bay Trail-T

I början av nästa år får den ultrakompakta Next Unit of Computing ytterligare en familjemedlem, denna gång med nylanserade Bay Trail-T, som tar priset ned till 139 dollar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Mycket intressant!

Hoppas att Sweclockers tar in och testar enheten med utgångspunkt kontorsarbete/lättare mjukvaror/diverse, kanske även som mediabox. Priset låter väldigt överkomligt.

Inget för en gamer men helt klart för föräldrarna att betala räkningar, kolla på SVTPlay etc. Det borde den väl hantera problemfritt?

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant, perfekt kontors/surf-dator med en SSD i.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mycket intressant, perfekt kontors/surf-dator med en SSD i.

Är ju en helt perfekt HTPC, sjukt Nice

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Najs!
Bra att priserna kommer ner.
För $139 är det en helt komplett dator, eller måste man köpa till RAM minnen, etc?

Jag skulle vilja se fler små, billiga, strömsnåla datorer.
Tänk om det fanns en NUC som kostade i stil med Raspberry Pi, några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Är sugen på en NUC för HTPC men inte en nedbantad processor av detta slag (Celeron eller Atom cpu). De ger mig en dålig smak i munnen. Istället en i3/i5 med en HD-5x00 GPU skulle va väldigt intressant. Jag tycker de inte spelar någon större roll vad de kostar så länge de är några tusen bara.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Najs!
Bra att priserna kommer ner.
För $139 är det en helt komplett dator, eller måste man köpa till RAM minnen, etc?

Jag skulle vilja se fler små, billiga, strömsnåla datorer.
Tänk om det fanns en NUC som kostade i stil med Raspberry Pi, några hundralappar.

du måste köpa ram och HDD, så lite dryga 2000kr totalt med en 120gb SSD och en 4gb ram-sticka

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Kanske en tokdum fråga men finns det drivisar (moderkort, ljudkort, grafik med mera) till den för Windows 7, så det går att installera ett sådant OS?

Edit: Såg just i själva bilden att det visst finns stöd för Windows 7

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Gillar detta skarpt! Finns massor av användningsområden för denna! Liten backup-enhet till exempel

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Kanske en tokdum fråga men finns det drivisar (moderkort, ljudkort, grafik med mera) till den för Windows 7, så det går att installera ett sådant OS?

Det kommer det att finnas!

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

En perfekt present till mor min som använder datorn till surfning, arbete och lite film emellanåt.
Borta är dagarna då man behövde betala 10,000 kr för en dator.
Även med 4 gigabyte RAM och en billig HDD så bör man komma under 2000 kr när man räknar med 25% moms, tullavgifter etc.

Permalänk
Medlem

Hejsan SweMerlin,

Skrivet av SweMerlin:

Kanske en tokdum fråga men finns det drivisar (moderkort, ljudkort, grafik med mera) till den för Windows 7, så det går att installera ett sådant OS?

Edit: Såg just i själva bilden att det visst finns stöd för Windows 7

Gå till Intels supportsidor och ta en titt.
Intel är mycket duktiga på att tillhandahålla drivisar och annat till sina produkter.

Permalänk
Medlem

Intressant produkt!
Den kommer nog att sälja bra.

Permalänk
Medlem

DN2810FYK, DC3217BY, DC53427HYE...
Är det någon som har förstått Intels namngivningssystem?

Permalänk

Kan man använda en sån här till en enkel hemma server? För back-up etc. ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är jävligt sugen på en sån själv, ny linux maskin kanske

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xtQ:

Mycket intressant!

Hoppas att Sweclockers tar in och testar enheten med utgångspunkt kontorsarbete/lättare mjukvaror/diverse, kanske även som mediabox. Priset låter väldigt överkomligt.

Inget för en gamer men helt klart för föräldrarna att betala räkningar, kolla på SVTPlay etc. Det borde den väl hantera problemfritt?

Jag kände samma sak. Om den presterar vettigt kan jag utan problem tänka mig att rekommendera den till släktingar som behöver ny dator för att kolla mail och betala räkningar. De behöver verkligen inte en stor klump på golvet för det. Bättre med en liten sak de kan tejpa fast på baksidan av skärmen.

Skrivet av ThomasLidstrom:

DN2810FYK, DC3217BY, DC53427HYE...
Är det någon som har förstått Intels namngivningssystem?

Min teori är att de har en kille som slår pannan i tangentbordet ett par gånger.
AMD tror jag har gjort ett script som extraherar alla wikipediaartiklar som en viss anställd besökt efter klockan två på natten och använder dem för att namnge alla sina produkter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

DN2810FYK, DC3217BY, DC53427HYE...
Är det någon som har förstått Intels namngivningssystem?

I början var de tämligen lätt att läsa ut åtminstone vissa delar från, förutom de sista tre nuffrorna som jag tror kräver en bok. Men de handlar om USB-portar, WIFI, LAN-port, kit eller board. Alla KIT heter t.ex. något med Y på slutet och board heter K. Finns ett E med så har de ethernet förutom med Haswell för då verkar man ha frångått beteckningen med E.

D/DC är produktserien och siffran mellan DC och de två sista är processorserie och processornummer. (...och av någon anledning så skiter man i 3 för i3 på DC3217IYE t.ex. för att lattja till det.)

DC3217IYE - Kit med i3 3217U med ethernet.
DC532427HYE - Kit med i5 3427U med ethernet.
DCCP847SKE - Board med Pentium CPU 847 med ethernet.
D54250WYK - Kit med i5 4250 och sedan vetef*n vad som händer i skallen på dem. Y för kit, men sen då..

.....se så fint det blir när tekniker får göra produktnamn - eller inte..

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

underbart

Då den klarar linux (förhoppningsvis ubuntu) så blir detta en ersättare till min raspberry som inte håller måttet med mera än en uppgift i taget

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ser inte poängen med denna produkt då Celeronvarianten kostar ungefär lika och är betydligt snabbare.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hakd:

Då den klarar linux (förhoppningsvis ubuntu) så blir detta en ersättare till min raspberry som inte håller måttet med mera än en uppgift i taget

Vi är folk som kör TeamSpeak. TeamSpeak har ingen ARM variant RPi kör Mumble men folk orkar inte riktigt installera det pga den avancerade brusreducerande funktionen den har. xD

Detta kan vara en bra enhet att ha igång 24/7 med server tror jag

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ser inte poängen med denna produkt då Celeronvarianten kostar ungefär lika och är betydligt snabbare.

Gissningsvis fasar de väl ut Celeronvarianten i samma veva

Celeronvarianten saknar dessutom IR-öga och USB3 som N2810-varianten verkar ha, framförallt IR-öga tycker jag är trevligt för en HTPC. (Anledningen till att jag köpte Zotac AD12 som OpenELEC HTPCs över NUC för övrigt.)

Dessutom så har du möjlighet att sätta i en 2.5" HD/SSD i denna och blir inte tvingad att använda en dyrare MSATA-SSD som i nuvarande Celeron NUC.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk

Riktigt trevligt nyhet! Hade dock mycket hellre sett att denna silvermont NUC hade haft Z3770!
Z3770 ska både vara snabbare (kanske inte grafiken), strömsnålare och stödja högre upplösningar, trots att den är ämnad för surfplattor ..om jag inte minns fel.
Med en sådan hade intel kunnat ge oss en passivt kyld NUC, men det hade gjort dessa celeron/pentium varianter med silvermont för desktop överflödiga, så det hade varit en dålig marknadsstrategi.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Detta ska bli mycket intressant,låter som ett givet köp för framtida htpc bygge.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Är det bara jag som tycker det är konstigt att denna inte baseras på Bay Trail-D och någon av J1750, J1850 eller J2850 cpuerna?