Zotac gör guldpläterad Geforce GTX 760

Permalänk
Skrivet av madland:

Anledningen till att man pläterar kontakter är för att de inte skall oxidera.

Men vad för sorts inomhusmiljö har man då att metaller börjar oxidera och att det blir ett problem så att man måste plätera kontakter och annat?

Visa signatur

Silverstone TJ08B-E - Intel 330 180GB - WD Blue 1TB - Corsair VENGEANCE 8GB 1600MHz - i3-3220 - be quiet! Straight Power E9 400W - ASUS P8B75-M LE - XFX Radeon HD 7870 2GB

Permalänk

Ett grafikkort för de rika. Bill gates och andra mer lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Guld är ju en superbra värmeledare så ge mig kylflänsar i rent guld för några hundringar mer så är jag på. Kan till och med tänka mig att betala en tusing! Guld leder väl värme ca 8 gånger bättre än aluminium och kanske 2 gånger bättre än silver. Men den där guldfilmskylaren kan dom få behålla.

Tror Uran är lite bättre än guld på att leda värme så, något för ryssarna och amerikanerna kanske? Dom lär ju ha lite över.

Att spraya kylflänsar i guld kan jag inte rekommendera. Kommer försämra kylförmågan en hel del.

Jag har haft en kylare med silverplatta som bas, för mycket länge sedan.
Har för mig den hette Silverado. En annan annorlunda grej med den var att den hade två radialfläktar.
Men den sålde jag sedan.

http://www.tomshardware.com/reviews/lord-kryo,296-11.html
http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=1116
Noise Control Silverado med 50 gram rent silver...

Som kylare var den sådär, varken tyst eller jättebra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Guld är ju en superbra värmeledare så ge mig kylflänsar i rent guld för några hundringar mer så är jag på. Kan till och med tänka mig att betala en tusing! Guld leder väl värme ca 8 gånger bättre än aluminium och kanske 2 gånger bättre än silver. Men den där guldfilmskylaren kan dom få behålla.

Tror Uran är lite bättre än guld på att leda värme så, något för ryssarna och amerikanerna kanske? Dom lär ju ha lite över.

Att spraya kylflänsar i guld kan jag inte rekommendera. Kommer försämra kylförmågan en hel del.

Guld leder visserligen värme bättre än aluminium, men inte i närheten av 8 ggr bättre. Silver leder dessutom bättre än guld. Det lär också bli mer än "några hundringar" extra för en kylare i rent guld, då det väger över 7 ggr och kostar över 1000 ggr mer per viktenhet än aluminium. För silver ligger det runt 5x för vikt och 20x för pris, så även om man kan minska storleken för kylaren så rör det sig fortfarande om typ 50x högre materialkostnad.

Permalänk
99:e percentilen

Undrar om vi kommer minnas 2013 som året då guld var senaste modet i datorn. Färgteman har ju kommit och gått genom åren.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av madland:

Anledningen till att man pläterar kontakter är för att de inte skall oxidera.

Vad jag hört så är det för att guld är mjukt, och ger därför en bättre kontaktyta när du kopplar in kontakten.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd smått rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar bland annat inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Ett annat exempel är att diskussionen för det mesta inte förs framåt av inlägg som enbart innehåller citat eller roliga bilder.

Om ni gillar ett inlägg så finns det en knapp för det, inlägg av typen "+1" är icke välkomna.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Kan dom sluta sälja graifkkort med tjejer?
Tjejen med zotac loggor över hela kroppen.

Tjejer är inte saker, objekt, eller liknande.

Vadå! Blir du inte sugen på Jäger eller! Men, kom ihåg att i reklambranschen så använder man inte längre kvinnor exklusivt för att sälja baserat på sexuellt tema.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan dom sluta sälja graifkkort med tjejer?
Tjejen med zotac loggor över hela kroppen.

Tjejer är inte saker, objekt, eller liknande.

Om det stog en kille och showade kortet skulle även han vara ett objekt eller en sak?

Permalänk

Lär ju se sjukt bra ut med ett av Asus bling guld mobos

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av henkiii:

Om det stog en kille och showade kortet skulle även han vara ett objekt eller en sak?

Om han står halvnaken och syftet är uppenbart mer än att bara visa upp kortet, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Om han står halvnaken och syftet är uppenbart mer än att bara visa upp kortet, ja.

Går din gräns för halvnaken går vid shorts och t-shirt? Måste vara jobbigt att vara utomhus under sommaren då?

Hur vet du att syftet inte är att tjejer ska kunna identifiera sig med den asiatiska gamern som står där nöjd med sitt nya grafikkort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Kan dom sluta sälja graifkkort med tjejer?
Tjejen med zotac loggor över hela kroppen.

Tjejer är inte saker, objekt, eller liknande.

Köp inte ett Zotac-kort, om det stör dig.

Vi är många som gillar att titta på tjejer. Det är på tok för lite reklam med halvnakna tjejer, imo!

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Snyggt! Nästan lika snygga som mina nya Earbuds... http://www.happyplugs.se/produkter/earbud/18-karat-guld/

Visa signatur

Lemote YeeLoong 8101B

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan dom sluta sälja graifkkort med tjejer?
Tjejen med zotac loggor över hela kroppen.

Tjejer är inte saker, objekt, eller liknande.

Om det verkligen säljs tjejer tillsammans med graifkkort sa köper jag en direkt

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om det stog en kille och showade kortet skulle även han vara ett objekt eller en sak?

Skrivet av henkiii:

Går din gräns för halvnaken går vid shorts och t-shirt? Måste vara jobbigt att vara utomhus under sommaren då?

Hur vet du att syftet inte är att tjejer ska kunna identifiera sig med den asiatiska gamern som står där nöjd med sitt nya grafikkort?

Skrivet av olog-hai:

Köp inte ett Zotac-kort, om det stör dig.

Vi är många som gillar att titta på tjejer. Det är på tok för lite reklam med halvnakna tjejer, imo!

Problematiken som ni antagligen inte inser är att objektifieringen företag såsom Zotac kör med bidrar till ett väldigt skevt synsätt på kvinnor. Dessutom blir det som konsekvens att kvinnors uppgift i samhället är att vara fina, och avklädda, och det är en av härskarteknikerna som idag används.

Frågeställningen killar som står avklädda gentemot tjejer är inte relevant, eftersom att det är en så försvinnande liten del av reklamen som objektifierar män, och de få som gör det ger dessutom mannen en mycket mer tredimensionell karaktär, till skillnad från kvinnan, som egentligen bara ska stå där, och vara någon slags levande muta, till alla som vill se Zotacs kort.

De patriarkala strukturerna syns, för att underdriva.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Guld är ju en superbra värmeledare så ge mig kylflänsar i rent guld för några hundringar mer så är jag på. Kan till och med tänka mig att betala en tusing! Guld leder väl värme ca 8 gånger bättre än aluminium och kanske 2 gånger bättre än silver. Men den där guldfilmskylaren kan dom få behålla.

Tror Uran är lite bättre än guld på att leda värme så, något för ryssarna och amerikanerna kanske? Dom lär ju ha lite över.

Att spraya kylflänsar i guld kan jag inte rekommendera. Kommer försämra kylförmågan en hel del.

Nu överdriver du allt. Dessutom har du fel!

Resistivitet vid 20°C (10^-6 Ohm meter)

silver 0.016
koppar 0.0172
guld 0.022
aluminium 0.027

Permalänk
Skrivet av niklasloow:

Nu överdriver du allt. Dessutom har du fel!

Resistivitet vid 20°C (10^-6 Ohm meter)

silver 0.016
koppar 0.0172
guld 0.022
aluminium 0.027

Finns det en korrelation mellan resistivitet och värmeledningsförmåga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThinZilly:

Men vad för sorts inomhusmiljö har man då att metaller börjar oxidera och att det blir ett problem så att man måste plätera kontakter och annat?

Varmförzinkning hade varit bättre, det håller i åtminstone 20 år inomhus. Samt att zinkskiktet reparerar sig själv till en viss grad i fall det repas.

Hm varmförzinkat chassi....

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Varmförzinkning hade varit bättre, det håller i åtminstone 20 år inomhus. Samt att zinkskiktet reparerar sig själv till en viss grad i fall det repas.

Hm varmförzinkat chassi....

Varmförzinkad skärm hade kanske inte varit så dumt?

Permalänk
Medlem

tycker det är kul att texten på kortet står inåt sen när man monterar det i datorn... och inte utåt så man kan se genom det plexiglas som man förmodligen lär ha...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

570 fanns i guld färgat också har jag för mig? Borde kunna passa in riktigt fint i ett asus system med deras guld detaljer och gul/guldfärgade vengeance minnen.

Me Gusta

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Kan dom sluta sälja graifkkort med tjejer?
Tjejen med zotac loggor över hela kroppen.

Tjejer är inte saker, objekt, eller liknande.

Feministerna anfaller!

Mer halvnakna tjejer på produktlanseringar och mer politiskt inkorrekta kampanjer är vad vi behöver

Rolig grej att guldplättera ett grafikkort men skulle aldrig betala mer för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Mer halvnakna tjejer på produktlanseringar och mer politiskt inkorrekta kampanjer är vad vi behöver

Jag vill hellre slippa betala 3000 kr för en 24" skärm som till ~90% sannolikhet lider av backlight bleeding, pixeldefekter, mm. En skärm i silver, guld, eller kvinno-kött kan inte kompensera

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Feministerna anfaller!

Mer halvnakna tjejer på produktlanseringar och mer politiskt inkorrekta kampanjer är vad vi behöver

Rolig grej att guldplättera ett grafikkort men skulle aldrig betala mer för det.

Jag tycker vi ska göra världen rättvisare genom att ha killar i tighta badshorts springandes på alla teknikmässor och reklambilder

Nej allvarligt, orka med tjejerna när det gäller teknik, sprit och bilar. Gammaldags.

Permalänk
Medlem

Tror det hade varit snyggare (kortet altså) om de hade haft PCB'n i någolunda guldgul färg likaså och inte bara kylaren. Men det ser oundvikligen rätt tjusigt ut. Hur mycket snabbare är det än ett 660ti OC som jag har nu?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

Får man en helt egen "crouching tigress" med kortet?

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Zotac är skit är någ den sämsta eftermarknadskylaren mitt gts 450 blir över 100 c och datorn krashar

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Min guldpläterade rakhyvel är finare än detta grafikkort

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Guld leder visserligen värme bättre än aluminium, men inte i närheten av 8 ggr bättre. Silver leder dessutom bättre än guld. Det lär också bli mer än "några hundringar" extra för en kylare i rent guld, då det väger över 7 ggr och kostar över 1000 ggr mer per viktenhet än aluminium. För silver ligger det runt 5x för vikt och 20x för pris, så även om man kan minska storleken för kylaren så rör det sig fortfarande om typ 50x högre materialkostnad.

Jag vet att det självklart var en orealistisk prislapp... Var inte seriöst menat direkt.

Edit: du har självklart rätt att silver leder både värme och elektroner bättre än guld. Simma lugnt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770