Startisgone gömmer startknapp i Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Metro är väl både smidigt och enkelt för dom som gillar att klicka på små färgglada boxar, resten av oss som känner oss idiot förklarade av microsoft får väl lösa det på nåt annat vis.

Permalänk
Medlem

Jag kör start8 och det gör tjejen också och det funkar väldigt bra. Jag tycker inte alltid om allt för stora förändringar i det jag är van vid, och om folk säger att det är bättre så väljer jag att avgöra det själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ett bra interface låter användarn använda det hur han vill det, inte tvärtom. Att behöva gå fullscreen tex bara för att starta ett program är värdelöst.

Permalänk

Är det bara jag som ser ett återkommande mönster i alla artiklar om Windows 8? Samma argument från båda sidor repeteras ad nauseam.

Permalänk
Medlem

Det är som vista .... när win8 Sp2 kommer har dom rättat till sig

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arion:

Jag tycker fortfarande att det största misstaget var att inte tydligt visa hur många nya saker fungerade ihop med saker som att bildappen är standard fotovisare. Många får ett dåligt första intryck och saker som statiskärmen som är mer tydligt får representera den frustrationen.

Tänk om man fick ett snabbintro där dom visar vad som är nytt, hur det fungerar och varför. Sen kan dom ju förklara att den gamla fotovisaren finns kvar, att man kan göra startskärmen till en ren programlauncher m.m. Då hade nog folk lättare accepterat förändringen.

Exempel på ovan nämnda frustration.

Ja avsaknaden av en snabb guide tillhör klart en av de större missarna vid lanseringen av Windows 8.

Jag skulle också gärna sett att man vid desktop användning även gjort det möjligt att stänga appar mha ett normalt "stäng kryss" uppe i hörnet, känns faktiskt lite galet att dra ner hela fönstret med musen för att stänga det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Snälla.. kan inte Linux släppa en version som är ett mellanting? Snabbt & lätt, alla spel fungerar, inget metro skit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3lander:

Snälla.. kan inte Linux släppa en version som är ett mellanting? Snabbt & lätt, alla spel fungerar, inget metro skit...

Finns massvis. Förutom alla spel. Men det är ju p.g.a microsofts direkt x o spelutvecklare som använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

Metro är väl både smidigt och enkelt för dom som gillar att klicka på små färgglada boxar, resten av oss som känner oss idiot förklarade av microsoft får väl lösa det på nåt annat vis.

Man får föredra vilket gränssnitt man vill, men att tro att listor kontra ikoner har något med intelligens att göra är rätt korkat. Då är det nog inte Microsoft som idiotförklarar (ett ord) en.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

Man får föredra vilket gränssnitt man vill, men att tro att listor kontra ikoner har något med intelligens att göra är rätt korkat. Då är det nog inte Microsoft som idiotförklarar (ett ord) en.

Hur tolkar du annars att Microsoft gör ett OS för barn och IQ befriade annat än att idiotförklara alla oss normal begåvade då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwhite:

Hur tolkar du annars att Microsoft gör ett OS för barn och IQ befriade annat än att idiotförklara alla oss normal begåvade då?

Kanske är så att "ni normal begåvade inte" inte är så begåvade ändå för så fruktansvärt stort är väl inte steget mellan startmenyn och startskärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Man får föredra vilket gränssnitt man vill, men att tro att listor kontra ikoner har något med intelligens att göra är rätt korkat. Då är det nog inte Microsoft som idiotförklarar (ett ord) en.

Jo jag tror det är lättare för ett barn att lära sej använda metro än "vanliga" windows. Men visst kan jag ha fel.

Oavsett vilket så tycker jag jag metro är en bra innovation, men jag tycker inte om att microsoft vill låsa in mej på det, jag skulle hellre ha det tvärtom, "vanligt" windows med metro som extra.

edit: med barn menar jag "har något med intelligens att göra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Kanske är så att "ni normal begåvade inte" inte är så begåvade ändå för så fruktansvärt stort är väl inte steget mellan startmenyn och startskärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror nog microsoft vill kunna sälja sin mjukvara till de "inte så begåvade" också. Blir väl lätt lite pajkastning runt ett ämne när det delas upp i två läger, men jag tycker nog ms kunde introducerat metro lite smidigare. Som det är nu kommer man inte ifrån win 8 när man köper ny dator, vad gör vi som inte gillar metro om dom plockar bort skrivbordet helt i win 9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Är det bara jag som använder Win 8 och klarar mig utan startknappen/startmenyn?

/S

Jag kan kan säga att jag hade ingen aning om hur mycket jag faktiskt använda start menyn när jag började använda w8, mycket användbart och går snabbare för mig.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har provat 8 och 8.1 som helt klart är en förbättring jämfört med 8, men de är fortfarande hemska att använda med multimonitor och desto större skärmar man ha dess värre upplever man dem, de är inte alls lika störande när jag kört dem på en laptop med endast en relativt liten skärm, där är det mest "ful design" men att köra 8 med flera 30" skärmar är en plåga, 8.1 är bättre men ändå inte bra nog.

MS har helt enkelt valt bort den lilla gruppen som har flera/stora skärmar och det hade varit väldigt roligt att få testa 8an på flera UHD skärmar nu när det börjar komma, jag tror det upplevs ännu sämre i det läget. Många som klagar har faktiskt testat och de flesta som haft flera och/eller stora monitorer verka tycka att det fungerar sämre än 7an, utseendet gör dessutom att fönstren flyter ihop och översikten minskar.

De som gillar 8an är nog snarast de som inte testat på en dator med många stora skärmar för där fungerar det verkligen inte bra.
Men sitter man med bara en 1920x1080 22" are eller på en laptop är det inte lika uselt, det är väldigt tydligt att man fokuserat hela interfacet mot små enkelmonitorenheter.

Vad är det som gör att det inte fungerar på större skärmar?
Jag kör på 3 st 24" och det fungerar fint.

Permalänk
Rekordmedlem

Operativsystemet döljer för mycket av ytan man vill se och hotcorners och charms fungerar mycket dåligt.
Startskärmen var totalt bedrövlig i 8an när den avvek i färg från skrivbordet men är lite bättre nu men fortfarande oerhört stor och störande, en genomskinlig bakgrund hade varit bättre så man inte bara ser samma bakgrundsbild utan det som verkligen finns bakom, dessutom förstår jag inte varför den ska vara så stor men samtidigt visa så lite relevant info och så mycket onödigt.
8.1 är bättre än 8 men långt ifrån lika bra som 7an som bara har den lilla smidiga startmenyn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som använder mig av Snabbstart-vertygsfält-funktionen (Quick launch) i Windows? Funkar i XP, Vista, 7 och 8. Att "pinna" program i aktivitetslisten tar upp en massa plats och för egen del vill jag bara ha aktiva program och dokument synliga i aktivitetslisten. Istället kan man lägga genvägar till sina program i Snabbstart-verktygsfältet, vilken kan minimeras så att endast en genväg är synlig i aktivitetslisten, t ex Utforskaren, medan det finns en pil att klicka på för att öppna upp listan med övriga genvägar. Funkar utmärkt för de program man vanligtvis använder och det ger ett rent skrivbord och en ren aktivitetslist.

Här beskrivs hur man fixar Snabbstart-funktionen i win 7 och 8.
http://techworld.idg.se/2.2524/1.244839/sa-aterstaller-du-sna...

Vad det gäller Windows 8 så ogillar jag MUI. Känns mycket obra att hoppa mellan olika GUI på det sättet. Stör arbetsflödet. När jag vill leta efter ett program jag inte minns namnet på och som jag inte lagt i Snabbstart-fältet så vill jag inte hoppa in i ett totalt annorlunda GUI. Jag vill behålla sidofokuset på de dokument och program som jag för tillfället arbetar med och bara få upp en liten meny med övriga program eller kontrollpanelsfunktioner. Att få upp ett plottrigt fyrkantspussel som sträcker sig utanför skärmen sticker i ögonen.

Det är i mitt tycke även lite för mycket platt design i Win 8 vilket gör att olika element "flyter ihop" mer vilket gör det något mer svåröverskådligt. Annars är jag mycket för ren design. I övrigt gillar jag Windows 8. Men MUI funkar som sagt inte alls för mig, så Microsofts Startknapp i 8.1 känns ju mest som ett hån. Att Microsoft inte ger oss användare möjligheten att välja mellan dessa olika GUI är för mig obegripligt.

Jag tänker inte ta upp det helt störiga med simpla appar i fullskärmsläge på en stationär dator...

Permalänk
Medlem

Jag förstår Microsoft vilja att modernisera startmeny men jag tycker att de klantade sig när de gjorde det i praktiken. Dom kunde har gjort en snyggare variant av Explorer. Där kan man ändra om man vill se sina filer som ikoner eller namnen i olika storlekar och hur mycket detaljer mm. Så som den är nu är den dåligt genomfört och använder utrymmet på skärmen dåligt.

Jag håller med att dom kunde låta varje användare bestämma själv.

Jag gillar inte heller när jag vill avsluta de där metro apparna och de istället minimeras när jag testat 4 sätt olika sätt att stänga av. Kollar jag i aktivitetshanteraren så är de fortfarande igång och endast där jag kan stänga av dom. Ingen metro variant av x och - i högra hörnet. Esc knappen gör ingenting heller vilket fick mig att undra i några sekunder hur man skulle komma ur den innan jag kom på Windows knappen som jag i vanliga fall inte använder och andra sätt att komma ur dom.

Det finns saker jag använder sällan och som jag inte vet vad dom heter förrän jag ser dom i startmenyn. Det enda program jag söker är enda msconfig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag förstår Microsoft vilja att modernisera startmeny men jag tycker att de klantade sig när de gjorde det i praktiken. Dom kunde har gjort en snyggare variant av Explorer när man tittar på sina filer. Där kan man ändra om man vill se ikoner eller namnen i olika storlekar och hur mycket detaljer mm. Så som den är nu är den dåligt genomfört och använder utrymmet på skärmen dåligt.

Jag håller med att dom kunde låta varje användare bestämma själv.

Jag gillar inte heller när jag vill avsluta de där metro apparna och de istället minimeras när jag testat 4 sätt olika sätt att stänga av. Kollar jag i aktivitetshanteraren så är de fortfarande igång och endast där jag kan stänga av dom. Ingen metro variant av x och - i högra hörnet. Esc knappen gör ingenting heller vilket fick mig att undra i några sekunder hur man skulle komma ur den innan jag kom på Windows knappen som jag i vanliga fall inte använder och andra sätt att komma ur dom.

ALT+F4 eller dra musen från övre delen till botten av skärmen, släpp musknappen och den stängs, eller från app switcher, högerklicka och tryck stäng. Många sätt, men du behöver självklart inte använda task manager. För den delen behöver du inte köra några startskärmsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

ALT+F4 eller dra musen från övre delen till botten av skärmen, släpp musknappen och den stängs, eller från app switcher, högerklicka och tryck stäng. Många sätt, men du behöver självklart inte använda task manager. För den delen behöver du inte köra några startskärmsprogram.

Jag känner till och testade allihopa med 8.1 betan. Programmen var fortfarande igång när jag tittade i taskmanager. Jag vill ha möjlighet att stänga av programmen och inte som nu bara minimera. Speciellt program jag inte bruka använda eller råkat starta fel program.

Du har rätt att man inte behöver köra startskärmsprogrammen och jag såg till att filerna öppnades i andra program. Dock tycker jag det är synt att man tillslut vill undvika dom.

Stod ut i nästan 2 veckor med att experimentera och hårdtesta innan jag bytte tillbaka till Win 7. Jag vet att det var fler skäl än de jag och andra nämnt i tråden som irriterade mig men minns inte riktigt de andra.