Permalänk
Medlem

Nytt moderkort eller inte!

Hej,

Jag har nyligen köpt och satt in en ny SSD hårddisk och ett nytt grafikkort i min stationära dator. Fick först meddelande att jag var tvungen att sätta i alla kontakter som följer med grafikkortet. Gjorde detta men fick ändå ingen signal på skärmen. Har bytt kablar och resettat mitt moderkort , satt tillbaka mitt gamla grafikkort men fortfarande ingen signal. Nu misstänker jag att det är (eller blev) fel med mitt moderkort. Den startar upp alla fläktar, CPU, grafikkortet, DVD och hårddisken går igång men ändå ingen signal. Har också testat fler kabel alternativ mellan monitoren och datorn, som Vga/dvi och dvi/dvi. Nu är min fråga; ska jag lämna in dator för felsökning (500kr) eller kan jag lika gärna köpa nytt moderkort med processor och ram minne (mer än 2000kr) med en gång. Tacksam för hjälp!

/Daniel

Permalänk

Ta ur grafikkortet och testa att koppa vga-sladden direkt in i moderkortet.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Tror inte jag har den möjligheten. Jag har inte så gammalt moderkort. Asus med amd stöd men kan inte se att det är integrerat grafikkort på moderkortet. Finns det fler möjligheter att prova om moderkortet är ok. Har tyvärr inte en uppsättning med moderkort, ram och nätaggregat att testa med. Att notera så kommer inget pip från moderkortet men att alla fläktar går igång.

Permalänk
Medlem

Lista dina delar så blir det mycket lättare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

ok

Moderkort: Asus m4A87TD
Processor: AMD black edition
nätaggr: fractal newton R2 650W
Hårddisk: SSD Samsung 120Gb
Grafikkort: MSI Geforce GTX 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dala590:

ok

Moderkort: Asus m4A87TD
Processor: AMD black edition
nätaggr: fractal newton R2 650W
Hårddisk: SSD Samsung 120Gb
Grafikkort: MSI Geforce GTX 760

Några kablar som följer med grafikkortet ska du inte använda, dvs adapters för strömmen, du har alla kablar som behövs för detta direkt från nätagregatet.

Ska visserligen fungera ändå, men är en möjlig felkälla som du kan åtgärda genom att ta bort eventuella och onödiga adapterar.

Kolla också att 4 eller 8 pinskabelen sitter i ordentligt, den som förser CPU med ström.

Att moderkortet har havererat är ganska långsökt, bara för att du bytt till SSD och grafikkort.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

garanterat en felkoppling om grejerna fungerade innan.

kolla alla kablar och kontakter.

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

[QUOTE="ggustavsson;13882133"]Några kablar som följer med grafikkortet ska du inte använda, dvs adapters för strömmen, du har alla kablar som behövs för detta direkt från nätagregatet.

Ska visserligen fungera ändå, men är en möjlig felkälla som du kan åtgärda genom att ta bort eventuella och onödiga adapterar.

Kolla också att 4 eller 8 pinskabelen sitter i ordentligt, den som förser CPU med ström.

Att moderkortet har havererat är ganska långsökt, bara för att du bytt till SSD och grafikkort.[/

Det har jag kollat.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Dala590;13882214"]

Skrivet av ggustavsson:

Några kablar som följer med grafikkortet ska du inte använda, dvs adapters för strömmen, du har alla kablar som behövs för detta direkt från nätagregatet.

Ska visserligen fungera ändå, men är en möjlig felkälla som du kan åtgärda genom att ta bort eventuella och onödiga adapterar.

Kolla också att 4 eller 8 pinskabelen sitter i ordentligt, den som förser CPU med ström.

Att moderkortet har havererat är ganska långsökt, bara för att du bytt till SSD och grafikkort.[/

Det har jag kollat.

Ville inte tro att det var något fel men efter att ha satt tillbaka mitt gamla grafikkort och fått samma problem med ingen kontakt till skärmen blir jag osäker. Sen brukar man höra ett pip från moderkortet vid start men det gör inte jag.

Permalänk
Medlem

Kan ett batteribyte på moderkortet vara en idé?

Permalänk
Medlem

Prova en annan pci-e slot, om nu moderkortet har det. Ingen aning då jag inte är så insatt på vilka moderkort har vad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Efter ha försökt en sista gång med att koppla ur och koppla in så blir det nog så att jag lämnar in datorn för felsökning och hoppas att det är något "tillfälligt" fel, och att jag inte behöver köpa något nytt.

Permalänk
Medlem

Testat resetat bios och sen monterat det nya kortet?

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem

Visade sig vara nätaggregaten som var fel. Köpt nytt och ska bara hem och installera. Så får man hålla tummarna.

Permalänk
Medlem

Denna tråd borde ligga i forumsdelen "stationära datorer: Support och övriga trådar"
Någon mod kanske kan flytta den dit