Skadorna på SK Hynix minnesfabrik värre än befarat – minnespriserna stiger

Permalänk
Inaktiv

Jag kallar det för bullshit. Ett gyllene tillfälle att höja priserna, likaså för andra tillverkare. Lustigt dessutom att det bara händer i länderna "där borta". Fanns ju en artikel för nåt år sedan att de flesta arbetare är yngre människor för slavlöner - dessutom utan kompetent utbildning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Kollar man prisjakt trend så har ju priserna börjat stiga redan vid årsskiftet, vet inte vad som hände då dock.

Priserna kunde väl iofs nästan bara gå upp från det läge de var?

http://press.trendforce.com/en/node/4969 verkar relevant, iaf.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tycker också att priserna vär tämligen höga innan detta hände, pga alll hype med plattor. Skulle vara kul och se om andra världsledande företag, som inte har så många konkurrenter gör samma sak. Typ att ABB plötsligt skulle höja priset på sina industrirobotar, för KUKA's fabrik blivit skadad på något sätt. Har svårt att se att detta händer i alla branscher.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Jag kallar det för bullshit. Ett gyllene tillfälle att höja priserna, likaså för andra tillverkare. Lustigt dessutom att det bara händer i länderna "där borta". Fanns ju en artikel för nåt år sedan att de flesta arbetare är yngre människor för slavlöner - dessutom utan kompetent utbildning.

Skickades från m.sweclockers.com

Att det händer "där borta" är väl så enkelt att det endast tillverkas "där borta" pga att det är så mycket billigarare. Du har ju själv i stort sett svarat på din egen fråga. Kostnaderna är oftast mycket mindre i Asien än i Europa och USA. Konstigt nog så tillverkas det mycket "shit" i västvärlden ändå, typ USA. Många som tycker om att köpa "Made in America" grejer antar jag. Dessutom så är de oerhört paranoida i USA jämfört med Europa, och att lägga utveckling för vissa teknologier utomlands är inte att tänka på.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Hepp, får väl sitta på ynka 4GB ett tag till då...

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Tycker också att priserna vär tämligen höga innan detta hände, pga alll hype med plattor. Skulle vara kul och se om andra världsledande företag, som inte har så många konkurrenter gör samma sak. Typ att ABB plötsligt skulle höja priset på sina industrirobotar, för KUKA's fabrik blivit skadad på något sätt. Har svårt att se att detta händer i alla branscher.

Vet iofs inte om det där är en riktigt vettig jämförelse, jag tänker mig åtminstone att industrirobotar säljer i små volymer, till väldigt höga priser per enhet, långa ledtider på beställningarna och förmodligen kunder som inte byter leverantör hur som helst. Lagerhållning skulle jag ju inte förvänta mig existerar så jag skulle ju tro att effekten snarare skulle bli att leveranserna från den drabbade tillverkaren blir något försenade (men de var ju säkert långdragna ändå) än att det går att få sin leverans ändå om man betalar mer.

På sätt och vis skulle jag tänka mig att följande kanske fungera bättre som liknelse (men jag misstänker att det haltar till följd av större antal aktörer): Om SKF meddelar att de inte kommer producera kullager i några månader, skulle det påverka dagspriset på marknaden?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vänta lite, låt mig gissa vart detta leder....?

"Skadorna" kommer hålla upp priserna i åratal f.o.m nu, right? Det skulle då inte förvåna mig säskilt mycket iaf!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

Vet iofs inte om det där är en riktigt vettig jämförelse, jag tänker mig åtminstone att industrirobotar säljer i små volymer, till väldigt höga priser per enhet, långa ledtider på beställningarna och förmodligen kunder som inte byter leverantör hur som helst. Lagerhållning skulle jag ju inte förvänta mig existerar så jag skulle ju tro att effekten snarare skulle bli att leveranserna från den drabbade tillverkaren blir något försenade (men de var ju säkert långdragna ändå) än att det går att få sin leverans ändå om man betalar mer.

På sätt och vis skulle jag tänka mig att följande kanske fungera bättre som liknelse (men jag misstänker att det haltar till följd av större antal aktörer): Om SKF meddelar att de inte kommer producera kullager i några månader, skulle det påverka dagspriset på marknaden?

...eller om Volvo haft problem med tillverkning av bälten, blir då en ny bil från Audi plötsligt dubbelt så dyr?

Nej...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag väntar bara på att begåvningsreserven på copyswede skall införa avgift på ram-minnen.. för de används ju till att spela upphovsrättsskyddat material

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Du menar alltså att du inte hade passat på att tjäna pengar om du drivit ett företag i en bransch med ganska hård konkurrens, och en av dina konkurrenter plötsligt fick kraftigt nedsatt kapacitet? Företag vill tjäna pengar - det är ingen direkt nyhet.

Att en konkurrent "försvinner" ökar intäkterna direkt ändå, utan att man behöver höja priserna. Fler köpare vänder sig till dig när antalet säljare minskar.

Att dom höjer priserna handlar om att kapitalisera medans tid finns. Vilket inte är fel, det är definitionen av opportunism.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vid ett tillfälle som detta måste priserna höjas om inte marknaden ska krascha, detta för att minska på efterfrågan under en period.

Eh va? Man vill alltid som säljare att efterfrågan skall vara större än utbudet. Marknaden kan inte krascha för att utbudet minskar, men det kan få effekter i andra delar av försäljningskedjan, vilken minnena är knutna till, absolut.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rogga67:

det har inte med det att göra överhuvudtaget, det är sättet vi kunder utnyttjas så fort en "Katastrof" inträffar...

Samma sak med USA med NSA-FBI-CIA whatever..och deras sk övervaknings policy.. pga 9-11 så måste tydligen alla amerikaner och nästan hela jordens befolkning tåla att all internet/tele trafik avlyssnas?

Det finns alltid folk som försvarar även de grövsta brott mot mänskligheten... men det gör det inte rätt...

det här är bara fel fel fel... och det är det jag påpekar, dom ser sin chans att utnyttja situationen...dom tar den.... vi knyter näven i fickan och mummlar ohörbara svordomar men vi gör inget mer... som konsument hatar jag detta sätt att bli utnyttjad.

Menar du allvar när du likställer potentiellt illegal integritetskränkning med att ta tillfället i akt och tjäna pengar på bekostnad av en konkurrent? Du menar alltså att marknadsekonomi är ett brott mot mänskligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Menar du allvar när du likställer potentiellt illegal integritetskränkning med att ta tillfället i akt och tjäna pengar på bekostnad av en konkurrent? Du menar alltså att marknadsekonomi är ett brott mot mänskligheten?

Nej!

Jag förklarar mig för dig förhoppningsvis bara en gång till. ALLA har rätt till sin åsikt till att börja med.. du tänker si och jag tänker så.

Det jag försöker få fram är...
Bara för att en regering eller ett bolag gör på ett visst sätt och UTNYTTJAR en situation till sin fördel så betyder det inte att JAG som Invånare eller konsument behöver vara ett får i en fårskock och inte kunna tycka att detta sätt är fel.

Om t.ex Micron nu höjjer sina priser TROTS att det kanske inte blir någon så kallad "Brist" då kanske samtliga återförsäljare har tillräckligt med minnen i lager samt andra tillverkare kan producera tillräckligt så tycker jag det är TJUVTAG...
Det är som att utnyttja svaga...vi konsumenter i detta fallet.. vi kan inget göra åt det men jag har all rätt att bli förbannad och det som du menar är marknadsekonomi.. visst... men jäkligt rutten sådan..

Det har aldrig legat för mig vare sig att utnyttja någon eller för den delen bli utnyttjad.

Och det jag menade med "Brott mot mänskligheten" var precis vad det stod...det är många genom historien som TIGIT under brott mot mänskligheten, Tystnad mot det som man tycker är fel är precis det.... FEL.

Fel är Fel hur du än vill försvara det!

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Först HDD och nu RAM katastrof. Både kommer sluta med historiska vinster i slutändan för företagen.
Nästa katastrof drabbar väl CPU tillverkningen?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd

Dom eldade såklart ner sin DDR3 fabrik för det gav mer än att sälja utrustningen nu när det är DDR4 som ska massproduceras.
Så nu kan dom sälja av sitt gigantiska lager av DDR3 stickor till rejält mycket högre pris än tidigare.

Men oavsett högre pris eller inte så kommer ju folk köpa stickorna för man har inte mycket till val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Först HDD och nu RAM katastrof. Både kommer sluta med historiska vinster i slutändan för företagen.
Nästa katastrof drabbar väl CPU tillverkningen?

Amen brother!

Permalänk
Medlem

Ja, detta var ju "väldigt oväntat" eller inte...

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk

Dom höjer priset bara för att hålla efterfrågan nere, vakuum i lagret ger katastrof i kontoret.. Så att säga.
Men självklart passar dom på att tjäna pengar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

jag väntar bara på att begåvningsreserven på copyswede skall införa avgift på ram-minnen.. för de används ju till att spela upphovsrättsskyddat material

Hela dj...vla datorn används ju. Å elen, bostaden/huset du bor i.

Den som tittar äter, så brassa på med copyswede-avgift på ALLT.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Visst är det trist med prishöjningar men det behövs väl ingen anledning till att höja priser? Man tar väl vad man kan få?

Alltså priserna har varit låga på RAM minne rätt länge nu så om det höjs så kommer väl konkurrensen sätta igång igen och då sänks priserna igen.

Om folk däremot handlar minne som om inget hänt så accepterar ju folk det nya priset.
Företag tar helt enkelt så mycket de kan.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]