Excel - Jämföra cell med lista

Permalänk
Hjälpsam

Excel - Jämföra cell med lista

Hejsan,

Slagit huvudet i väggen lite och får inte ordning på INDEX, LOOKUP, EXACT etc i Excel och söker därför lite hjälp. Vet inte om jag försöker med fel argument eller om jag helt enkelt misslyckas med variablerna.

Kolumn M innehåller 9160 rader och jag behöver jämföra delar av den med andra delar av den och i kolumn N ge ett positivt eller negativt resultat.

I cell N2 vill jag ange att om M2 är lika med någon av cellerna (de innehåller text) i M8344 till och med M9160 skriv ut "Ja", om M2 inte finns i M8344:M9160 skriv inte ut något ("").

Detta vill jag sedan fortsätta med i N3 jämför M3 med $M$8344:$M$9160 etc etc till och med M8342.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig med mitt dilemma?

Skiss/exempel

..L M N O.. 1 . . . 2 . b 3 . c Ja 4 . a Ja .. .. 8344 . r 8345 . a 8346 . d 8347 . c

Tack på förhand.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

=if(countif(n2;$M$8344:$M$9160)>0;"Ja";"något annat")
säkert syntaxfel, men jag tror tankegången är rätt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Mitt förslag:
=IFERROR(IF(VLOOKUP(M1;$M$8344:$M$9160;1;FALSE)=M1;"ja");" ")

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Json_81:

=if(countif(n2;$M$8344:$M$9160)>0;"Ja";"något annat")
säkert syntaxfel, men jag tror tankegången är rätt?

Skrivet av Knarra:

Mitt förslag:
=IFERROR(IF(VLOOKUP(M1;$M$8344:$M$9160;1;FALSE)=M1;"ja");" ")

Tackar för snabba svar

=if(countif(M2;$M$8344:$M$9160)>0;"Ja";"något annat")
ger "något annat" till M2->M8342 (och "ja" om man lägger den bredvid M8344->M9160

=IFERROR(IF(VLOOKUP(M1;$M$8344:$M$9160;1;FALSE)=M1;"ja");" ")
ser vid första anblick ut att fungera, men den ger både korrekta och falska resultat

Skall rota lite och se om jag kan få dem att funka, men det kliar fortfarande i huvudet.

Edit: Fixat
Knarra hade det helt rätt, det var bara jag som snurrade till det lite på start/slutrader

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Tackar för snabba svar

=if(countif(M2;$M$8344:$M$9160)>0;"Ja";"något annat")
ger "något annat" till M2->M8342 (och "ja" om man lägger den bredvid M8344->M9160

=IFERROR(IF(VLOOKUP(M1;$M$8344:$M$9160;1;FALSE)=M1;"ja");" ")
ser vid första anblick ut att fungera, men den ger både korrekta och falska resultat

Skall rota lite och se om jag kan få dem att funka, men det kliar fortfarande i huvudet.

Edit: Fixat
Knarra hade det helt rätt, det var bara jag som snurrade till det lite på start/slutrader

http://api.ning.com/files/eFyCojQ01QhpaORc6cpmZZ833iesuQgtclH...

Nemas problemas
Som ekonom är det sällans ens expertkunskaper kommer till nytta i det här forumet, så det är bara kul att kunna ge tillbaka lite för all annan hjälp man fått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Tackar för snabba svar

=if(countif(M2;$M$8344:$M$9160)>0;"Ja";"något annat")
ger "något annat" till M2->M8342 (och "ja" om man lägger den bredvid M8344->M9160

Skumt, tycker det borde funka.
Bra att du fick bättre hjälp iaf

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skumt, tycker det borde funka.
Bra att du fick bättre hjälp iaf

Vet inte om den är bättre, din funkar och är ju egentligen snyggare. Om man vänder lite på formeln så fungerar den
=IF(COUNTIF($M$8344:$M$9160;M1)>0;"Ja";"något annat") istället för
=IF(COUNTIF(M1;$M$8344:$M$9160)>0;"Ja";"något annat") som du hade föreslagit.

(COUNTIF(range;criteria) Alltså kriteriet är ju M1 som man räknar i intervallet $M$8344:$M$9160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knarra:

Vet inte om den är bättre, din funkar och är ju egentligen snyggare. Om man vänder lite på formeln så fungerar den
=IF(COUNTIF($M$8344:$M$9160;M1)>0;"Ja";"något annat") istället för
=IF(COUNTIF(M1;$M$8344:$M$9160)>0;"Ja";"något annat") som du hade föreslagit.

(COUNTIF(range;criteria) Alltså kriteriet är ju M1 som man räknar i intervallet $M$8344:$M$9160.

Skönt, då tänkte jag inte helt fel.
Flaggade ju för att syntaxet kunde vara tokigt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Ber om ursäkt för att jag bara hoppar på er tråd såhär, men jag behöver verkligen hjälp.
Jag sitter med ett Excel-dokument med två blad på, det ena är det endast platser och dess gravitationer på, ser ut typ såhär

Platser Gravitation
Sverige 9,82
Grannen 7,32

osv, alltså: Platserna står i kolumn A och gravitationen i kolumn B.

Nu vill jag länka dessa värden så att det bara är för mig att välja en specifik kolumn när jag ska ändra gravitationen i en kastparabel. Alltså, det enda jag behöver är att kunna hämta värdena genom att på något sätt söka på det andra arbetsbladet.
Hur i tusan gör jag?!

/förvirrad nybörjare.