Permalänk
Medlem

Klocka med h80i, råd.

Hej!

Har precis införskaffat mig ett h80i system till min dator.

Lite specs:
ASUS P7P55D
i5 760 2.8GHz
8GB Corsair XMS3 1333Mhz

Jag hade behövt lite råd ang. klockning.

Hur högt tror ni jag kan gå? Jag vet att det spelar roll från cpu till cpu.
Men jag hade behövt lite tips med settings, dvs vcore osv osv..

Någon som kan tipsa?

ös på!

Tack!

Permalänk
Medlem

Testa dig fram. Börja med stock och sechur mycket volt du behöver. Sen höj dig långsamt uppåt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Testa dig fram. Börja med stock och sechur mycket volt du behöver. Sen höj dig långsamt uppåt

Tror du 4.0GHz är omöjligt med h80i?

Permalänk
Medlem

Testa 3.5 med lägsta volten, får du blue screen, höj volten. Är det stabilt under prime, sänk volt tills du får blue screen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk

Följ denna guide;

http://www.techreaction.net/2010/09/07/3-step-overclocking-gu...

Jag kör en i5 750@3,8GHz på luft (Noctua NH-U12P SE2) utan problem.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Hej!

Har precis införskaffat mig ett h80i system till min dator.

Lite specs:
ASUS P7P55D
i5 760 2.8GHz
8GB Corsair XMS3 1333Mhz

Jag hade behövt lite råd ang. klockning.

Hur högt tror ni jag kan gå? Jag vet att det spelar roll från cpu till cpu.
Men jag hade behövt lite tips med settings, dvs vcore osv osv..

Någon som kan tipsa?

ös på!

Tack!

Jag har samma moderkort som du fast en i7 860 som jag kör utan HT med 8 gig ram från corsair fast vengeance och med en H80 utan I. Jag har fått upp min cpu I 4Ghz kommer dock inte ihåg vad för typ av volt jag körde på, men vad du än gör använd inte boost multipliern dvs 22, håll dig på 21 och öka mhz. Kör du på 22 multipliern så använder cpun 125 TDP eller 115, och moderkortet är inte gjort för det. För tillfälligt kör jag en 21x172 av det får jag 3.62 på 1.15 vcore, läst att 8 gig ram och i7 gillar vtt/imc så kör den på 1.50. allt annat kör jag på default/standard volt och settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Jag har samma moderkort som du fast en i7 860 som jag kör utan HT med 8 gig ram från corsair fast vengeance och med en H80 utan I. Jag har fått upp min cpu I 4Ghz kommer dock inte ihåg vad för typ av volt jag körde på, men vad du än gör använd inte boost multipliern dvs 22, håll dig på 21 och öka mhz. Kör du på 22 multipliern så använder cpun 125 TDP eller 115, och moderkortet är inte gjort för det. För tillfälligt kör jag en 21x172 av det får jag 3.62 på 1.15 vcore, läst att 8 gig ram och i7 gillar vtt/imc så kör den på 1.50. allt annat kör jag på default/standard volt och settings

Tack för ett bra tips

Vad är skillnaden mellan h80 och h80i då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Tack för ett bra tips

Vad är skillnaden mellan h80 och h80i då?

Corsair Link och sen är väl tuben och pumpen annorlunda, tror radiatorn är av samma storlek. och kan väl ge lite info på temps också maxar ut vid runt 60 och jag kör med 1 GT 1850 på 12v som pull, vid vanlig gaming så ligger jag runt 40, kör ioförsig inte spel på max eller ultra på grund av mitt 560

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Corsair Link och sen är väl tuben och pumpen annorlunda, tror radiatorn är av samma storlek. och kan väl ge lite info på temps också maxar ut vid runt 60 och jag kör med 1 GT 1850 på 12v som pull, vid vanlig gaming så ligger jag runt 40, kör ioförsig inte spel på max eller ultra på grund av mitt 560

Okej!

Tack för ett bra tips återigen, jag kör ju fortfarande "stock" fläktarna men funderar på vad jag skall köpa istället..

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad Push-Pull betyder?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av careau:

Kan någon förklara vad Push-Pull betyder?

Dubbla fläktar på radiatorn, ena sidan skuffar luft igenom, andra sidan drar luft ut.
Svårt att säga hur högt upp du kan klocka, men som sagt prova dig framåt och kom ihåg att hålla koll på temperaturerna i load.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Dubbla fläktar på radiatorn, ena sidan skuffar luft igenom, andra sidan drar luft ut.
Svårt att säga hur högt upp du kan klocka, men som sagt prova dig framåt och kom ihåg att hålla koll på temperaturerna i load.

Det är ju så jag har

<-[fläkt]radiator<-[fläkt]

så menar du?

Permalänk
Medlem

Corsair rekommenderar att man kör insug, kall luft utifrån är bättre än varm luft inne ifrån chassit. Jag kör min som insug och idle temp ligger på ca 37 och MAX 70 i load.

Ligger på en OC 4,2 i dags läget. Har iof en annan CPU men iaf

Push pull är som sagt trycker in luft genom kylaren och suger ut luften från baksidan av kylaren. Vet inte om det är något vettigt svar men det är så jag kan förklara det

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer_08:

Corsair rekommenderar att man kör insug, kall luft utifrån är bättre än varm luft inne ifrån chassit. Jag kör min som insug och idle temp ligger på ca 37 och MAX 70 i load.

Ligger på en OC 4,2 i dags läget. Har iof en annan CPU men iaf

Push pull är som sagt trycker in luft genom kylaren och suger ut luften från baksidan av kylaren. Vet inte om det är något vettigt svar men det är så jag kan förklara det

Jag förstår hur du menar.

Men du kör alltså, pushpull in till chassit med andra ord?
Är det bättre? Isåfall kanske jag kan testa det..

Ligger ios på 27 grader idle, stock dock..

Permalänk
Medlem

Jag kör puspull ut, funkar bättre för mig Du får pröva båda

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Jag förstår hur du menar.

Men du kör alltså, pushpull in till chassit med andra ord?
Är det bättre? Isåfall kanske jag kan testa det..

Ligger ios på 27 grader idle, stock dock..

Det stämmer, vissa säger att man ska det som utsug, alltså blåsa ut luften, men då används varmare luft för att kyla den cirkulerande vätskan i CPU kylningen. Har du topp fläktar eller plats för det så är det bättre köra som jag gör dvs insug. Enligt min mening

Har du möjlighet att montera fläktar i toppen så kör dessa som utsug

Men nu har du väl inte klockat cpun nånting? För ska man inte klocka så duger ju stock kylaren, men inte alls rekommenderat, även om man kör oklockat då cpun blir varm vid load.

Lycka till och hoppas det går bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem

Kommer jag igen, innan hade jag 2x noctua nf p12 på min h80 som gick i 1300 rpm, en h80 radiator vill ha fläktar som snurrar i 1500 eller högre för den är optimerad för det eftersom det är en tät radiator, den GT 1850 jag har nu ger mig samma temp som 2x noctua fast min ljudnivån gick ner, Corsair rekomendarar insug ja men då får du också tänka på att resterande komponenter i datorn blir varmare då all varm luft från radiatorn stannar kvar i chassit fram till att dinna chassi fläktar kan suga ut varmluften. Och i vanliga fall så blir det 2-3 graders skillnad bara push eller pull gentemot push/pull men kör du push/pull så kan du räkna med att din radiator kommer bli dammigare snabbare.

Så jag kör pull på min H80 som exhaust då jag har 6x140 fläktar som drar in luft, på grund av att ha det så här sänkte temperaturerna på både cpu,moderkort och hårddiskar gentemot att jag hade mina 4x140 i toppen som exhaust och resterande 2x140 som insug, så lek runt med fläktarna för vad som blir bäst för dig

Permalänk
Medlem

Hej igen..

Jag har inte riktigt orka klocka manuellt, så jag hittade en knapp inne i BIOS där det stod "OC Tuner"

Den tog mig från 2.8 till 3.6GHz, det måste väl vara helt OK?

Idle temp: 38-40
Load: 68-74
Vcore: 1.288

Är detta OK?

Jag vet att ASUS egna OC inte är att rekommendera, men det får väl duga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Hej igen..

Jag har inte riktigt orka klocka manuellt, så jag hittade en knapp inne i BIOS där det stod "OC Tuner"

Den tog mig från 2.8 till 3.6GHz, det måste väl vara helt OK?

Idle temp: 38-40
Load: 68-74
Vcore: 1.288

Är detta OK?

Jag vet att ASUS egna OC inte är att rekommendera, men det får väl duga?

Funkar gör det, men dem brukar tycka om att använda för mycket volt, du ska aldrig ge mer volt än vad som krävs för att det ska vara stabilt, 1.28 låter extremt mycket för mig med tanke på att jag kör på exakt samma hastighet och jag har 1.15 vcore

Permalänk
Medlem

Gubbar!

Jag kör just nu på 4000.01Mhz

2 timmar utan error i Prime95 (vissa säger att det räcker, andra inte)

Maxtemp på ena kärnan är 79 grader enlig HWMonitor.

21 x 190 @ 1.28volt

Godkänt?

Permalänk
Medlem

kan 2h i prime95 räknas som en hyffsad stabil klock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Gubbar!

Jag kör just nu på 4000.01Mhz

2 timmar utan error i Prime95 (vissa säger att det räcker, andra inte)

Maxtemp på ena kärnan är 79 grader enlig HWMonitor.

21 x 190 @ 1.28volt

Godkänt?

Låter som en riktigt bra klock.
Jag når 3,8 GHz på 1,33 V ungefär.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Låter som en riktigt bra klock.
Jag når 3,8 GHz på 1,33 V ungefär.

Ja, man får ju hoppas det Skall köra med detta ett tag..
Nöjer mig med 2h i Prime95 utan errors, skulle det dyka upp bluescreens etc vid spelade/användande så tror jag nog att jag drar mig ner emot stock igen =(

Permalänk
Skrivet av careau:

Ja, man får ju hoppas det Skall köra med detta ett tag..
Nöjer mig med 2h i Prime95 utan errors, skulle det dyka upp bluescreens etc vid spelade/användande så tror jag nog att jag drar mig ner emot stock igen =(

Är väl lika bra att låta den tuffa på under natten?

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Är väl lika bra att låta den tuffa på under natten?

Och om det går rent åt helvete då? =P Jag har 2 barn som sover i rummet intill, mina fläktar väsnas nått så ini helvete (corsair original)..

Permalänk
Medlem

Du kan köra intel burn test också annars låter det bra. Köra i 24/7 är i princip onödigt då det simulerar en orealistisk situation. Mellan 2-8 timmar duger för min del iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: vissa säger olika gällande hur länge man ska köra prime, men JAG tycker det är rätt onödigt att köra 24/7

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer_08:

Du kan köra intel burn test också annars låter det bra. Köra i 24/7 är i princip onödigt då det simulerar en orealistisk situation. Mellan 2-8 timmar duger för min del iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: vissa säger olika gällande hur länge man ska köra prime, men JAG tycker det är rätt onödigt att köra 24/7

Tack, då anser jag mina 4Ghz klock stabil

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Tack, då anser jag mina 4Ghz klock stabil

Prova köra tunga spel, typ crysis och bf3. Är det stabilt då så är det nog lugnt för övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT