HIS röjer modellnamn för Radeon R200-serien

Permalänk
Medlem

Blir så förbannat trött på allt folk som gnäller över namnstandarden, den ÄR mer logisk nu. Visst ni får vänja er vid något "nytt", men ni överdriver ju sööööönder. Klipp er & skaffa er ett jobb.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast räknar man från Nehalem (Lynnfield) blir det inte heller konsekvent eftersom de då hoppar över Westmare (Clarkdale). Sedan dess har de räknat både tick och tock som ny generation medan Nahelem och Westmare båda fick klumpas ihop till en. Så hur man än vänder och vrider på det är namnschemat inte konsekvent.

Det är iaf hur Intel räknar.

Skrivet av 1kolli:

Nej det beror inte enbart på namnet, det är bara en sak i raden av misslyckanden, och pga. många saker så börjar AMD kännas mer och mer oseriösa.
Och detta är inget påstående, utan det är min personliga åsikt.

Lite lustigt hur du tycker att ett namn är ett bevis på ett misslyckande. Det är ett namn och om ett halvår kommer folk i vanlig takt inte ens komma ihåg hur Radeon-serierna bytt namn. Eller du kanske sitter och fortfarande ojar dig för att Radeon lämnade XXXX serien för HD-serien? AMD har dessutom inte misslyckats med något på deras GPU sida. De håller jämna steg med Nvidia.

Skrivet av discodns:

Blir så förbannat trött på allt folk som gnäller över namnstandarden, den ÄR mer logisk nu. Visst ni får vänja er vid något "nytt", men ni överdriver ju sööööönder. Klipp er & skaffa er ett jobb.

Folk gnäller bara för att gnälla. Det roliga är att AMD har bytt namn på sina kort flertalet gånger och varje gång så ska alltid någon gnälla för att det blir mer "omständigt" att välja ut kort som att AMD skulle välja ett par slumpmässiga nummer och lanserar fyra olika versioner av varje kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte mycket om namnen för de lär man sig men att de lanserar gamla kort som nya stör mig. Jag har ett Mini-ITX chassi och kan inte ha grafikkort som är speciellt stora. Mitt 6850 på 23cm är precis på gränsen. Jag vill ha nya kort i mellanklassen inte ett nytt fett kort för 5k som inte får plats. Nvidia gör samma sak och allt utom GTX 780 och Titan är förra generationens kort med nya namn. Släpp något nytt tack.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Lite lustigt hur du tycker att ett namn är ett bevis på ett misslyckande. Det är ett namn och om ett halvår kommer folk i vanlig takt inte ens komma ihåg hur Radeon-serierna bytt namn. Eller du kanske sitter och fortfarande ojar dig för att Radeon lämnade XXXX serien för HD-serien? AMD har dessutom inte misslyckats med något på deras GPU sida. De håller jämna steg med Nvidia.

Om du ändå ska kommentera det jag skriver så är det en fördel om du läser OCH förstår det jag skriver. Gör om gör rätt.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag bryr mig inte mycket om namnen för de lär man sig men att de lanserar gamla kort som nya stör mig. Jag har ett Mini-ITX chassi och kan inte ha grafikkort som är speciellt stora. Mitt 6850 på 23cm är precis på gränsen. Jag vill ha nya kort i mellanklassen inte ett nytt fett kort för 5k som inte får plats. Nvidia gör samma sak och allt utom GTX 780 och Titan är förra generationens kort med nya namn. Släpp något nytt tack.

För det första så vet du inte detta säkert. För det andra, vad spelar det för roll?

Ska t.ex. nVidia ha en lillebror till Titan som ska bli GTX 770. För den prestandan det segmentet kräver ska kortet ha runt 1500 CUDA-kärnor, 256-bitars buss med mera. Varför ska de lägga många miljoner på att utveckla ett nytt chip som ändå kommer få samma slutprestanda, samma specifikationer och samma tillverkningskostnad som GK104 när de redan har GK104?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och det viktigaste! De röjer att det inte är 512bit buss i flaggskeppet. Det är 384bit som tidigare. Vilket innebär att vi fått det bekräftat att alla fantasispekulationer som innefattar 512bit buss är bs.
Det blir alltså 2560 shaders, 160TMUs och 40 ROPs. 25% snabbare än 7970 om inte GCN2 uppvisar något vidare förhöjd effektivitet över GCN. Vilket inte är omöjligt.

EDIT:
Förutsätter att det är Hawaii som är 280X, men om det är Tahiti så säger inte läckan något egentligen. :/

Varför? Är det den gamla vanliga "allt nytt är dåligt"-mentaliteten? Jag fattar inte hur det kan vara så mycket sådan mentalitet kring entusiaster i en så progressiv bransch som hårdvarubranschen.

Förstår inte hur man kan tycka att till exempel "Radeon R9-280" är bättre än:

Radeon: 7750 & 7770 =Budget. 7850 & 7870 = Gamer. 7950 & 7970 = Prestanda. 7990 =Dual-GPU. Nog för att namnen har kastats runt en del sedan 3000-4000 serierna, men nu har dom fått ett bra system på det enligt mig. Första siffran för generation, andra för klass, tredje för prestanda innom klass (3 för lägsta, 5 för mellan, 7 för högsta) och den sista siffran för vad jag antar endast är för att 7970 låter bättre på pappret än 797 som ser ut som ett random nummer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Förstår inte hur man kan tycka att till exempel "Radeon R9-280" är bättre än:

Radeon: 7750 & 7770 =Budget. 7850 & 7870 = Gamer. 7950 & 7970 = Prestanda. 7990 =Dual-GPU. Nog för att namnen har kastats runt en del sedan 3000-4000 serierna, men nu har dom fått ett bra system på det enligt mig. Första siffran för generation, andra för klass, tredje för prestanda innom klass (3 för lägsta, 5 för mellan, 7 för högsta) och den sista siffran för vad jag antar endast är för att 7970 låter bättre på pappret än 797 som ser ut som ett random nummer.

Eller så ser segmenten ut så här.

250 & 250X
260 & 260X
280 & 280X
290 & 290X

Permalänk
Medlem

R9-280X Worst ever!

Är det bara jag eller känns det som att siffran som följer R i början (9) och 2 i mitten (8) alltid kommer vara väldigt nära varandra?
Det känns väldigt onödigt att ha båda. Som någon annan sa R280 eller R285 (istället för X) hade varit ok, men skapa mer kaos för dom okunniga bara.. gör det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Håller med. Jag tror dock att man vänjer sig.

Det gör vi så klart. Vi klarade ju oss innan Radeon HD serien med! Men om detta var en förbättring eller ej är något annat...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast

Vänta lite nu. Om man byter ut R- mot GTX eller GT så har vi Nvidas namnschema rakt av. De kör GTX eller GT för segment, nästa siffra är generation och sista två är klass plus ett eventuellt Ti på slutet. Så det blir ju exakt lika krångligt som Nvidias nuvarande och det verkar alla normalbegåvade inte ha några som helst problem med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vänta lite nu. Om man byter ut R- mot GTX eller GT så har vi Nvidas namnschema rakt av. De kör GTX eller GT för segment, nästa siffra är generation och sista två är klass plus ett eventuellt Ti på slutet. Så det blir ju exakt lika krångligt som Nvidias nuvarande och det verkar alla normalbegåvade inte ha några som helst problem med.

Blir så uppenbart hur enkelt det faktiskt är när du lägger fram det så.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Deathdancer:

Fast jag tror inte att Intel räknar med Core Solo/Core 2 Duo/Core 2 Quad när de pratar om Core-generationer. En av ledarkitekterna för Haswell(även Sandy Bridge), som var på Intel Labs förklarade det för mig som att de räknar från och med den första generationen som hade prefixen i3, i5 och i7, dvs Nehalem, a.k.a Clarksdale, Lynnfield och Bloomfield.

Om de skulle räkna fr.om Yonah skulle ju Haswell vara typ 8e generationens Core

Finns några olika förklaringar till det där, en annan är att de endast räknar tillverkningstekniska övergångar, men då skulle även Ivy Bridge varit fjärde generationens Core.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vänta lite nu. Om man byter ut R- mot GTX eller GT så har vi Nvidas namnschema rakt av. De kör GTX eller GT för segment, nästa siffra är generation och sista två är klass plus ett eventuellt Ti på slutet. Så det blir ju exakt lika krångligt som Nvidias nuvarande och det verkar alla normalbegåvade inte ha några som helst problem med.

Japp, deras "x" är Ti motsvarigheten.

R7 = GT (multimedia kort)
R9 = GTX (prestanda kort)

Kommer ett R8, R6 också kanske?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Hallå där. Jag har en budget på 3k värt att statsa på ett 7970 matrix eller vänta och se hur nya serien är? För dom lär ju ta lite extra pengar för nya serien

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Finns några olika förklaringar till det där, en annan är att de endast räknar tillverkningstekniska övergångar, men då skulle även Ivy Bridge varit fjärde generationens Core.

Den förklaringen har man också hört, men jag tror att allt grundar sig i en djup förvirring inom Intel själva, med tanke på att deras pressteam, arkitekter, och andra avdelningar hävdar olika förklaringar.

Jag kan, som många andra, med lätthet släppa hela generationskonceptet, men Intel verkar tro att det finns någon slags rimlighet kvar i det, och slår upp nya affischer, med nya generationssiffror inför varje release, och vi kliar oss gång på gång i huvudet och börjar räkna.

Det mest logiska bör trots allt vara om man följer deras namnschema.

9/8/7xx - Nehalem - 1a generationen

2xxx-serien - Sandy Bridge - 2a generationen

3xxx-serien - Ivy Bridge - 3e generationen

4xxx-serien - Haswell - 4e generationen

Aja, vi lär nog aldrig få reda på svaret, och jag tror som sagt att inte ens Intel vet hur det ligger till.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Deathdancer:

Den förklaringen har man också hört, men jag tror att allt grundar sig i en djup förvirring inom Intel själva, med tanke på att deras pressteam, arkitekter, och andra avdelningar hävdar olika förklaringar.

Jag kan, som många andra, med lätthet släppa hela generationskonceptet, men Intel verkar tro att det finns någon slags rimlighet kvar i det, och slår upp nya affischer, med nya generationssiffror inför varje release, och vi kliar oss gång på gång i huvudet och börjar räkna.

Det mest logiska bör trots allt vara om man följer deras namnschema.

9/8/7xx - Nehalem - 1a generationen

2xxx-serien - Sandy Bridge - 2a generationen

3xxx-serien - Ivy Bridge - 3e generationen

4xxx-serien - Haswell - 4e generationen

Aja, vi lär nog aldrig få reda på svaret, och jag tror som sagt att inte ens Intel vet hur det ligger till.

Nu när du säger det vill jag faktiskt minnas att Intel kallade Sandy Bridge för "andra generationens Nehalem" i någon presentation, så det kan säkert stämma. Någon marknadsföringsnisse tyckte säkert att det var en bra idé att ersätta Nehalem med Core.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andreas D:

Nu när du säger det vill jag faktiskt minnas att Intel kallade Sandy Bridge för "andra generationens Nehalem" i någon presentation, så det kan säkert stämma. Någon marknadsföringsnisse tyckte säkert att det var en bra idé att ersätta Nehalem med Core.

Så marknadsföringsavdelningen råkad glömma bort Westmere på vägen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Filip1727:

Hallå där. Jag har en budget på 3k värt att statsa på ett 7970 matrix eller vänta och se hur nya serien är? För dom lär ju ta lite extra pengar för nya serien

Super rea på Matrix korten nu, 2890:-. Absolut inte värt att vänta, köp medans det finns kort kvar, extremt prisvärt. Om du har budget till ett dyrare kort(nya serien lär kosta 4-5k när dom kommer) så ta ett GTX 780 istället.

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Jag tror att Radeon R9-280X innehåller Tahiti XT2, det vill säga är mycket lik Radeon HD 7970 Gigahertz Edition. Jag har inte hört något om R9-280, vilket tyder på att det bara blir en Tahiti i den nya R200-serien.

XT2 och XT är väl exakt samma gpu, dom bytte namn till XT2 när dom kom med Ghz och den där boost funktionen.

Räcker att flasha bios får att få ett XT2 kort. Och för att göra det hela ännu mer förvirrat så finns det kort med XT som har "boost", tex matrix korten.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av thereal_twisted:

XT2 och XT är väl exakt samma gpu, dom bytte namn till XT2 när dom kom med Ghz och den där boost funktionen.

Räcker att flasha bios får att få ett XT2 kort. Och för att göra det hela ännu mer förvirrat så finns det kort med XT som har "boost", tex matrix korten.

Tahiti XT2/XTX är binnade kretsar, det vill säga bra exemplar (low leakage) som sorterats ut i produktionen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Tahiti XT2/XTX är binnade kretsar, det vill säga bra exemplar (low leakage) som sorterats ut i produktionen.

Dom kort som har binnade gpu's har dock gpu's med högt läckage, matrix plat./msi lightning ligger alla kring 60-70%. Bäst anpassat för extremare OC med subzero kylning. Men dom klockar ändå bäst även på luft. GPU's med lågt läckage går in i väggen vid ganska moderat OC, dom går ju dock på mkt lägre Vcore än gpu's med högre läckage.

I OC kretsar är dom flesta överrens om att dom första korten var dom bästa vad gäller OC.